چکیده
خانواده رکن اساسی جامعهی انسانی است و شرط پویایی و استواری آن، وجود روابط صحیح و پایدار میان همسران است. آگاهی یافتن به این گونه روابط، نیازمند آشنایی هر یک از اعضا با وظایف و حقوق خویش است. قرآن کریم و روایات معصومین(ع) بهعنوان عالیترین راهنمایی حیات بشر، بهترین هدایتگر در این مسیر است. در این مقاله با رجوع به رهنمودهای حکیمانهی این کتاب عظیم و روایات معصومان(ع)، راههای عوامل تحکیم خانواده را مورد بررسی قرار میدهیم.
عوامل مؤثر در تحکیم خانواده
به طور کلی این عوامل بر دو دسته تقسیم میشود:
1. عوامل برون خانواده
2. عوامل درون خانواده
1. عوامل برون خانواده
این عوامل نیز در سه محدودهی فرهنگ و محیط اجتماعی، اقتصاد جامعه و خانوادههای ما قبل خلاصه میشود.
1. فرهنگ و محیط اجتماعی
روابط انسان، انعکاس آموختههای پیرامونی اوست. فرهنگ و نحوهی زیست هر فرد، از اولین عوامل مؤثر در روابط او است، بهطوری که از رفتار یک جامعه میتوان وضعیت فرهنگی و محیط رشد مردم آن را ارزیابی کرد. از این روست که هنجارهای رفتاری در اقوام و ملتهای مختلف، متفاوت است.
روابط اعضا در خانواده نیز، متأثر از ادبیات محیط و آموختههای غیرمستقیمی است که از اطراف دریافت میشود.
صبوری، مدارا، حفظ عفت، پایبندی به خانواده و همسر یا برعکس پرخاشگری، عدم سازش، طغیانگری و بیبندوباری از ویژگیهایی است که خانوادهها تا حدود زیادی از محیط خود میآموزند. یکی از عوامل مؤثر در تحکیم روابط خانواده، داشتن محیطی سالم و هدایتگر است. در آموزههای دینی، تأکید فراوان بر طهارت محیط، حفظ حدود الهی در جامعه و صیانت از فرهنگ اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر، همه به دلیل تأثیر قهری مفاسد بر فرد و خانواده است. «کنتم خیر امه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر1؛ شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شدهاند (چه این که) امر به معروف و نهی از منکر میکنید.»
از این آیه بهدست میآید که خداوند امت مسلمان را بهشرط امر به معروف و نهی از منکر بهترین امت مینامد؛ زیرا اصلاح محیط از وظایف واجب مسلمین است.
2. اقتصاد جامعه
از دیگر عوامل مؤثر در روابط خانواده، اقتصاد کلان در جامعه است. از آن جا که میزان درآمد خانواده و رفاه نسبی مردم، متأثر از اقتصاد عمومی است، همهی شئون خانواده، تحت تأثیر این جریان خواهد بود. اقتصاد ضعیف، خانوادههای فقیر در پی خواهد داشت و روابط در خانوادهی فقیر با خانوادهای بینیاز متفاوت است.
در چنین خانوادههایی، تلاش پدر به تنهایی جوابگو نیست؛ مادر مجبور به کار در خارج از منزل است و گاه فرزندان نیز وارد بازار کار میشوند. این تلاش همگانی، اگر همراه با فرهنگ اشتغال جمعی نباشد و مادران و پدران، نسبت به تنظیم روابط عاطفی با یکدیگر و فرزندان توجه نداشته باشند و درصدد جبران برنیایند، در فرهنگ روابط اعضا مؤثر خواهد افتاد و در خانواده ایجاد فاصله و تنهایی خواهد کرد.
این نکته، از مسائل مهم مورد ابتلای مادران شاغل در سراسر جهان است؛ زیرا اشتغال مادران و جدایی آنان از کودکان در سنین مختلف، از عواملی است که در روان کودک و تعادل رفتاری وی مؤثر است. از دیدگاه بسیاری، سپردن کودکان به سازمانهای خاص، آن هم در زمانی که کودک بیشترین نیاز را به مادر دارد، موجبات بروز نابهسامانیهای روانی خاص را در بزرگسالی فراهم میآورد.2
در آموزههای دینی، بر رابطهی فرزندان با خانوادههای پیشین تأکید فراوان و مایهی برکت دانسته شده است. احترام به والدین، سرپرستی و نگهداری بزرگسالان و تأمین نیازهای آنان و همچنین وجوب نفقهی پدر و مادر، مادربزرگ و پدربزرگ، از سفارشات اکید دین اسلام است. قرآن کریم در همین زمینه میفرماید: «و وصینا الانسان بوالدیه حسنا؛3 ما به انسان سفارش کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند.»
و در آیهی دیگر میفرماید: «و وصینا الانسان بوالدیه ... ان اشکرلی و لوالدیک و الی المصیر؛4 ما به انسان دربارهی پدر و مادرش سفارش کردیم ... و [به او توصیه کردیم که] شکر برای من و برای پدر و مادرت بهجا آور که بازگشت همهی شما بهسوی من است.»
و نیز در آیهی دیگر میفرماید: «و اذا اخذنان میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله و بالوالدین احسانا و ذی القربی ...؛5 به یاد آور زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و نسبت به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید.»
از این آیات بهخوبی فهمیده میشود که احترام به بزرگترها و به هر کس که به انسان خدمتی کرده، وظیفه است و از آداب و اخلاق خوب شمرده میشود، اما والدین جایگاه بالاتر از احترام را دارند؛ اطاعت آنان لازم است مگر در مورد شرک و معصیت خدا. «و ان جاهداک لتشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما؛6 اگر والدین بکوشند تا به من (خداوند) از روی جهل، شرکورزی، از امر آنها اطاعت مکن.»
عوامل درونی تحکیم خانواده
1. آرامش روحی و روانی
اولین حکمت در تشکیل خانواده که قرآن کریم و روایات معصومان(ع) آن را با صراحت بیان کرده است، رسیدن به آرامش روحی و روانی است. در همین زمینه قرآن شریف میفرماید: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون؛7 از نشانههای او این که همسران از جنس خودتان برای شما آفرید تا درکنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد در این نشانههایی است برای گروهی که تفکر میکنند.»
2. ایمان و دینداری
در آموزههای دینی ایمان و دینداری یکی از عوامل بسیار مهم و اساسی در تحکیم خانواده است. اگر ما به قرآن کریم و روایات پیشوایان دین مراجعه کنیم بهخوبی میفهمیم که ایمان نقش مهمی درتحکیم خانواده دارد. در همین زمینه قرآن شریف میفرماید: «و لا تنکحوا المشرکات حتی یؤمن و لامه مؤمنه خیر من مشرکه و لو اعجبتکم و لاتنکحوا المشرکین حتی یؤمن و لعبد مؤمن خیر من مشرک ولو اعجبکم اولئک یدعون الی النار والله یدعوا الی الجنه؛8 با زنان مشرک تا زمانی که ایمان نیاوردهاند ازدواج نکنید، اگر چه به دلیل مال یا جمال و مقام (موقعیت) شما را به شگفتی آورند و زنان خود را به ازدواج مردان مشرک و بتپرست تا ایمان نیاوردهاند در نیاورید اگر چه (مال و زیبایی و موقعیت آنان) شما را به شگفتی آورد، زیرا آنها شما را بهسوی آتش دعوت میکنند و خداوند شما را به بهشت و آمرزش دعوت مینماید.» همچنین رسول خدا(ص) میفرماید: «هر کس با زنی برای مالش ازدواج کند خدا او را به همین امر واگذار مینماید و هر کس که برای جمالش ازدواج کند به چیزی میرسد که از آن کراهت دارد و هرکس که برای دینداری ازدواج کند خداوند هر سه را برای او جمع میکند.»9
و نیز امام صادق(ع) میفرماید: «اگر مرد با زنی برای مالش یا جمالش ازدواج کند به همین امر واگذار میشود. ولی اگر برای دیندار بودن او ازدواج کند خدا مال و جمال را نیز نصبیش میگرداند.»10
البته اسلام مخالف زیبایی و ثروت نیست. اگر زنی دارای دین و مال و یا دین و زیبایی باشد چه بهتر، اما اگر امر دایر باشد بین دیندار و زیبا یا دیندار و ثروتمند، دیندار مقدم است، زیرا زن دیندار مایهی سعادت و خوشبختی انسان است.
رسول خدا(ع) میفرماید: «از سعادت و خوشبختی مرد آن است که زن صالح و پاکدامن داشته باشد.»11
از این آیه و روایت استنباط میشود که ایمان نقش مهمی در تحکیم خانواده دارد، چون مرد و زن یک عمر میخواهند با هم زندگی کنند و تحت تأثیر عقائد و افکار و رفتار و اخلاق یکدیگر نیز قرار خواهند گرفت.
3. عمل صالح
خداوند در این آیه شرط رسیدن به حیات طیبه و دخول در بهشت و اجر عمل را، ایمان و عمل صالح ذکر میکند و این دو، تنها در محیط خانواده کسب میشود.
دین اسلام، هیچ گونه فرق میان زن و مرد در کسب حقوق معنوی نگذاشته است: «کل نفس بما کسبت رهینه12 آری هر کس در گرو اعمال خویش است.»
«والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما؛13 و کسانی که میگویند: "پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایهی روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان."
«قره» از مادهی «قرّ» است و منظور از قره اعین، آرامش دیدگان است. چشم انسان در چیزی که خوشایند اوست، آرام میگیرد. در این آیه بندگان رحمان از خداوند درخواست میکنند که: «همسران و فرزندان ما را مایهی آرامش چشم ما قرار ده» و از آن جا که چشم و دل مؤمن جز به رضای حق آرام نمیگیرد، نتیجهی آیه این است: «پروردگارا، نسل و اهل خانهی ما را در مسیر خود و مورد رضای خود قرار ده.»
خلاصه این که مؤمنین – عباد الرحمن – علاوه بر انجام مسئولیت خود در قبال تأمین حقوق معنوی خانواده، برای کمال معنوی آنان و رسیدن به رضای حق، دعا نیز میکنند.
شاید انگیزه برای این خیرخواهی و دعا، این آیه باشد: «والذین آمنوا و اتبعتهم ذریتهم بایمان الحقنا بهم ذریتهم و ما التنهم من عملهم من شی کل امری بما کسب رهین؛14 کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان به پیروی از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندانشان را «در بهشت» به آنان ملحق میکنیم؛ و از پاداش عملشان چیزی نمیکاهیم و هر کس در گرو اعمال خویش است.»
در تفسیر «قرطبی»، ذیل همین آیه از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «خداوند ذریهی مؤمن را در بهشت همدرجهی او قرار میدهد؛ هر چند آن ذریه از حیث عمل و پاداش از او نازلتر باشند. برای آن که به وجود ایشان و پیوستگی ایشان، چشم روشن شود.»15
4. عقل و هوش
یکی از عوامل بسیار مهم در تحکیم خانواده عقل و خرد است، چون اداره و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکلات زندگی کار سادهای نیست. اگر دو همسر با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط امکانات زندگی را خوب درک کنند میتوانند زندگی را بر پایهی صحیح استوار سازند و به انجام وظیفه مشغول باشند و به کانون خانواده صفا و محبت و گرمی دهند و با عقل و درایت مشکلات را حل و فصل نمایند.
همسر عاقل امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک میکند، توقعات بیجا و بلندپروازی ندارد تا همسرش را در فشار قرار دهد. اکثر اختلافات خانواده و کشمکشهای زندگی، معلول جهالت و نادانی زن و شوهر، یا یکی از آنها است. زوجین هر چه عاقلتر باشند بهتر میتوانند همسرداری کنند و وسیلهی آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و از اختلافات و مشکلات بکاهند.
همسر عاقل، گذشت و بردباری دارد و با بهانههای کوچک و جزیی زندگی را متلاشی نمیسازد.16
به علاوه، عقل و هوش زن و شوهر در فرزندان نیز تأثیر دارد. فرزندان خانوادهی خوشفهم و باهوش، غالباً زیرک میشوند و برعکس، حماقت و نادانی پدر و مادر نیز در فرزند تأثیر دارد. همسر باهوش و عاقل بهتر میتواند نسبت به تعلیم و تربیت فرزندانش انجام وظیفه نماید. آری عقل و درایت یکی از عوامل تحکیم خانواده محسوب میشود که به هنگام گزینش همسر باید کاملاً مورد توجه قرار بگیرد. در همین زمینه امام علی(ع) میفرماید: «با انسان احمق و نفهم ازدواج نکنید زیرا معاشرت با او بلایی است عظیم و فرزندانش نیز ضایع خواهند شد.»17
همچنین امام صادق(ع) میفرماید: «من کان عاقلاً کان له دین دخل الجنه؛18 هر کس عاقل باشد، دین دارد و هرکس دین داشته باشد بهشت میرود.»
و نیز در روایت دیگر میفرماید: «ان الثواب علی قدر العقل؛19 ثواب هر کس به اندازهی عقلش است.»
همچنین رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: «یا علی! هیچ فقری بدتر از نادانی و جهالت نیست و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.»20
از این روایات استفاده میشود که در میان فضائل و کمالات بشری هیچ فضیلتی به پایهی عقل و خرد انسان نمیرسد زیرا حیات ملتها، سعادت و خوشبختی آنها در سایهی عقل و خرد است و این سعادت و خوشبختی، بدون عقل و خرد میسر نیست؛ زیرا عقل و دانشمند است که میتواند جهانی را از گمراهی و تاریکیهای جهل و نادانی نجات دهد.
عقل و خرد نقشی اساسی در تحکیم خانواده دارد، زیرا بدون تعقل و تفکر انسان رستگار نمیشود. حتی اگر که علم هم داشته باشد، این امر به تنهایی نمیتواند در پیشرفت زندگی کافی باشد و علم مقدمهای بر تعقل و تفکر است.
و شاید بدین دلیل باشد که جهل و نادانی، ریشهی بسیاری از بدبختیها و شقاوتهای خانوادهها است و عقل و خرد انسان است که مایهیخوشبختی و سعادت خانوادهها میشود.
عقل انسان سبب تحکیم خانواده و سبب رشد کمالات اخلاقی و تربیتی آنها میشود، زیرا عقل ستون هستی انسان است و این چیزی است که خود امام صادق(ع) فرمودهاند: «ستون هستی انسان عقل است. عقل انسان چشمهی هوش، فهم و حفظ دانش و خرد و دانش زندگی او را کامل میکند و کلید حل مشکلات در زندگی و کار او است. وقتی عقلش به کمال میرسد زندگیاش را روشنایی میبخشد و تدبر و نظم بر زندگی وی حاکم میگردد و در این صورت میداند که چه کارهایی به نفع اوست و چه برنامههایی از مطلوبیت برخوردار است. وقتی این را فهمید و شناخت، روش زندگی و شرایط بندگی خود و عالم بالا و حق را میشناسد و در یگانهپرستی خدا دل داده، به فرمان او مخلصتر گردد و چون چنین کند از دسترفتهها را به چنگ آورد و برنامههای آیندهی خود را تنظیم کند و بداند که در چه وضعی است، برای چه در آن جاست، ازکجا آمده و به کجا میرود.»21
5. تفاهم اخلاقی
پنجمین عامل از عوامل تحکیم خانواده تفاهم اخلاقی است. اگر زن و شوهری که باید یک عمر با هم به سر برند، خوش اخلاق باشند زندگی آنها شیرین و دلپذیر و گرم و باصفا خواهد بود و با تفاهم اخلاقی مشکلات زندگی را حل و فصل خواهند کرد.
و برعکس اگر هر دو یا یکی از آنها بداخلاق باشد زندگی بر هر دو نفر و اهل خانه سخت خواهد بود و چیزی نمیتواند تلخی آن را شیرین سازد.
اخلاق نیک یکی از بهترین عوامل تحکیم خانواده محسوب میشود مانند: تقوا، راستگویی، امانتداری، خوشاخلاقی، خوشزبانی، خیرخواهی، پاکیزگی، باادبی، گذشت، بردباری، وظیفهشناسی، نجابت، عفت، کمتوقعی، نرمخویی، رعایت اقتصاد در زندگی، شجاعت و ایثار و ... این قبیل صفات از مکارم اخلاق و مزایای واقعی هر انسان محسوب میشود.22
برعکس، صفات زشت از نقاط و ضعف انسان محسوب میشود، مانند بیتقوایی، تندخویی، پرروئی، بدزبانی، ترسویی، نفاق، پرتوقعی، بخل، کثیف بودن، ولخرجی و ... اینها از نقاط منفی انسان محسوب میشوند و در همین زمینه روایات فراوانی آمده است. رسول خدا(ص) میفرماید: «اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه الا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر؛23 اگر کسی بهعنوان خواستگار به نزد شما آمد که خلق و دینش را میپسندید با او ازدواج کنید و اگر به دستور عمل نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.»
و نیز در روایت دیگر میفرماید: «زوجها من رجل تقی فانه ان احبها اکرمها و ان ابغضها لم یضلمها؛ دخترت را به ازداوج انسان مقتی و پرهیزگار درآور؛ زیرا اگر دخترت را دوست داشته باشد او را اکرام و احترام میکند و اگر نسبت به او بغض داشته باشد به او ظلم نمیکند.»24
حسین بشار واسطی میگوید: «به امام رضا(ع) نوشتم، یکی از خویشاوندان از دخترم خواستگاری کرده است اما بداخلاق است امام(ع) فرمود: "اگر بداخلاق است دختر به او نده."»25
توافق اخلاقی، ارزش فراوان دارد، به اندازهای که گفتهاند: «وجود توافق اخلاقی در میان زوجین آن قدر ارزش دارد که بهخاطر آن میتوان رنج هر گونه سختی و کمبودی را بر خود هموار کند.»26
در روایات نیز تعبیرهای جالبی وجود دارد: «پنج خصلت است که هر کسی یکی از آنها را نداشته باشد همواره زندگیاش ناقص، خردش گسسته و دلش مشغول خواهد بود:
1. سلامتی بدن 2. امنیت 3. گسترش در روزی 4. انیس موافق
راوی میگوید: "عرض کردم انیس موافق چیست؟" امام(ع) فرمود: "همسر صالح، فرزند صالح و دوست صالح و پنجمی که همهی این خصلتها را در خود دارد وقار و سکینه است."»27
در روایات دیگر، بهصورتهای دیگری مطرح شده است. هر فرازی از این احادیث، دارای نکاتی است که هر کس درست بیندیشد، میداند که اگر هر کدام در وجود انسان نباشد، زندگی ناگواری را خواهد داشت. سلامتی، امنیت و بینیازی را کسی به خوبی درک میکند که آنها را از دست داده باشد.
همسر موافق نیز، یکی از بزرگترین نعمتهای خدواند است که بهراستی زندگی انسان با او آرامش میگیرد و صفا و لذت را به ارمغان میآورد. مهمتر از همه توافق اخلاقی است که در اولین روزهای انتخاب باید آن را در نظر داشت.
نتیجهگیری
از مجموع مطالب گذشته بهدست میآید که قرآن کریم و روایات معصومین(ع) بهعنوان عالیترین راهنمایی حیات بشر است که نقش مهم در تحکیم خانواده دارد. ما این عوامل تحکیم خانواده را به سه دسته تقسیم کردیم:
1. عوامل درونی تحکیم خانواده؛ از آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) بهخوبی استنباط میشود که قرآن شریف بهترین عوامل تحکیم خانواده را برای پیروانی خود بیان کرده است و ما به چند تای آن اشاره کردیم مانند آرامش روحی و روانی، ایمان و عمل صالح، عقل و هوش و تفاهم اخلاقی را مورد بررسی قرار دادیم.
2. عوامل بیرونی تحکیم خانواده را بیان کردیم مثل فرهنگ محیط اجتماعی، اقتصادی جامعه و ارتباط با خانوادههای پیشین که از عوامل مهم تحکیم خانواده به حساب میآید.
3. دستهی سوم، اصول تحکیم خانواده است که ما دو اصل مهم آن را از دیدگاه قرآن و روایات بیان کردیم.
پی نوشت ها::
1. آل عمران، آیهی 110.
2. جامعه شناسی خانواده، ص172.
3. عنکبوت، ِآیهی 8.
4. لقمان، آیهی 14.
5. بقره، آیهی 83.
6. عنکبوت، آیهی 8.
7. روم، آیهی 21.
8. بقره، آیهی 21.
9. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج14، ص31، بیروت؛ دار احیاء التراث.
10. کلینی، محمد بن یعقوب، فروع الکافی، ج5، ص333، بیروت: دار الاضواء، سال 1405.
11. همان، ص327.
12. فرقان، آیهی 74.
13. همان، آیه74.
14. طور، آیهی 21.
15. قرطبی، محمد بن احمد، تفسیر قرطبی، ج17، ص45، بیروت: دارالکتب العلمیه، سال 1420.
16. امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، ص102، تهران: مؤسسهی انتشارات امیرکبیر، سال 1378.
17. نوری الطبرسی، میرزا حسین، مستدرک الوسائل، ج14، ص193، قم: مؤسسهی آل البیت، 14.
18. کلینی،محمد بن بعقوب، اصول کافی، ترجمهی آیتالله کمرهای، محل نشر، انتشارات اسوه، سال 1379.
19. همان، ص13.
20. همان، ص30.
21. همان، ص70
22. انتخاب همسر، ص106.
23. وسائل الشیعه، ج14، ص51.
24. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص33، تهران، سال1376.
25. وسائل الشیعه، ج14، ص54.
26. صداقت، محمد عارف، زمزم معارف، ش16؛ ص39، قم: سال 1387.
27. همان. به نقل از بحار الانوار.
منابع:
قرآن کریم
1. امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، چاپ هشتم، تهران: موسسهی انتشارات امیرکبیر، سال 1378.
2. حر عاملی، محد بن حسن، وسائل الشیعه، بیروت دار احیائی التراث (بیتا).
3. رشدپور، مجید، روشهای تربیتی، چاپ اول، تهران: انجمن اولیاء و مربیان،جمهوری اسلامی، ایران، سال1370.
4. ساروخانی، باقر، جامعه شناسی خانواده، تهران: انتشارات سروش، سال 1379.
5. سایت اینترنتی.
6. سیاسی، علیاکبر، نشریهی مربوط به شخصیت، تهران: چاپ دانشگاه تهران، سال 1354.
7. صداقت، محمد عارف، زمزم معارف، ش16، ص39، قم: 1378.
8. طباطبایی، محمد حسن، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسهی الاعلمی للمطبوعات.
9. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، تهران: سال 1376.
10. فرجاد، محمد حسین، آسیبشناسی اجتماعی، تهران، بدر سال 1363.
11. قرطبی، محمد بن احمد، تفسیر قرطبی، بیروت: دارالکتب العلمیه سال 1420.
12. قنادی، منصور، جامعهشناسی مفاهیم کلیدی: تهران، آوای نور، سال 1375.
13. کلینی، محمد بن یقعوب، اصول کافی، چاپ چهارم، ترجمهی آیتالله کمرهای، محل نشر، انتشارات اسوه، سال 1379.
14. کلینی، محمد بن یعقوب، فروع الکافی، بیروت دار الاضواء، سال 1405.
15. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، مؤسسهی الوفاء، سال 1403.
16. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، قم: مدرسهی امیرالمؤمنین، سال 1363.
17. نجاریان، فرزانه، عوامل مؤثر در کارایی خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی(پایاننامهی کارشناسی ارشد، سال 1375.
18. نوری الطبرسی، میرزا حسین، مستدرک الوسائل، قم: مؤسسهی آل البیت، سال 1407.