حجاب

نویسنده


بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمه­ی زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همه­ی شبهه­های مسئله­­ی حجاب، هماهنگی مفهومی وخاستگاه مشترکی دارند، لذا عیار باز­شناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد و در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته. با نگاهی به آموزه­های دینی، سعی می­کنیم پاسخ­های مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد: امروزه بیشتر انگیزه­های مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی بوده، نه این که از عدم پذیرش باشد.

 

حجاب مانع فعالیت­های اجتماعی زنان است و با اشتغال و تحصیل آن­ها در تضاد است.

پاسخ

یکم: اسلام با طرح پوشش زن، در حقیقت جواز حضور او را در اجتماع رقم زده است و با دستورات حکیمانه و راه­گشایی که در چگونگی منش و روش او ارائه داده، از یک­سو به ارزش و حرمت زن توجه نموده و این نیروی عظیم را از تباه شدن و در گوشه­ای بی­هدف ماندن نجات داده و از سوی دیگر جلوی فسادانگیزی و ناهنجاری­های ناشی از اختلاط نامطلوب مرد و زن را گرفته است.1

دوم: حجاب همچون دژی محکم و استوار از لطافت­ها و جذابیت­های زنان محافظت و از دست­اندازی، چشم­چرانی و شهوت­رانی مردان هوس­باز جلوگیری می­کند و در عوض از زن می­خواهد که در کانون خانواده و حریم مقدس زناشویی برای شوهرش سنگ تمام بگذارد.

سوم: بنابراین اسلام از دختران و زنان جامعه­ی دینی می­خواهد که خود را با استانداردهای دینی و شرعی منطبق و همراه کنند. در غیر این­صورت با گرایش به الگوهای غربی و آموزه­های فمینیستی، سرمایه­های وجودی و خدادادی آنان در مسیرهای نادرست هزینه شده، اجتماع را که میدان کار و تلاش است، به شهوت­رانی و هوس­بازی افسارگسیخته آمیخته و آلوده می­کند.

چهارم: بهترین جواب به آن­هایی که می­گویند حجاب، مانع فعالیت است، حضور زنان در جامعه است. امروزه زنان ایرانی به­راحتی در مراکز تحصیلی حاضر می‌شوند و حتی درصد بالایی از سهمیه‌های دانشگاه متعلق به آن‌هاست. در مشاغل مختلف جامعه حضور دارند و در کارآفرینی مدال افتخار دریافت می‌کنند. در بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و در تمام سطوح جامعه حضور فعال دارند.

پنجم: حجاب برای این است که زن در جامعه حاضر شود و به او به­عنوان یک انسان سالم نگاه شود، نه یک تابلوی همگانی و ابزاری برای هرزگی. به عبارتی، دین چون می‌خواهد زن وارد اجتماع شود و در سطح جامعه نقش­آفرینی کند توصیه‌ به حجاب کرده وگرنه در حریم خصوصی و در مقابل شوهر، آن‌ها آزادند.

ششم: در محیطی که پوشش دینی رعایت می‌شود زن و مرد در انجام فعالیت‌های خود آرامش و تمرکز بیشتری دارند، امّا در محیطی که حجاب رعایت نمی‌شود، سطح کاری پایین است و مشکلات زیادتری پدیدار می‌شود.

هفتم: اگر لذت‌های جنسی و هوس‌های نفسانی در کار نیست چه اصراری است که بیرون رفتن زن همراه با بدحجابی باشد.

هشتم: خبرنگاری از خانم دکتر «حمیرا هوشمند»، مخترع و نخبه­ی جوان ایرانی پرسید که شما از چادر به­عنوان حجاب اصلی خود استفاده می­کنید، آیا این نوع حجاب مشکلی برای شما به­وجود نیاورده است؟ می­گوید: "به هیچ وجه. به­عکس، «این گونه حجاب کامل» همواره به مخاطبین من این اطمینان را داده که حضور من به ساده­ترین وجه ممکن در جامعه، نشانه­ی صداقت و علاقه­ام به خدمت­گذاری است و این که در فکر آراستن و مطرح کردن خود نیستم."2 

نهم: خانم «شعله شکیب» (اهل کشور بحرین و دکترای مطالعات خانواده) می‌گوید: «همیشه حجاب را نوعی امنیت دانسته‌ام و حتی آزادی بیشتری به من داده است که با اطمینان در هر جمعی حضور پیدا کنم و ایمان داشته باشم که فقط و فقط به دلیل ماهیت فردی خود، در آن جمع حضور دارم نه برای جنسیت، شکل و قیافه، رنگ مو، رنگ چشم و زیبایی‌های زنانه­ی دیگر.»3

دهم: از روزی که اروپایی­ها، صنایع جدید را به ­وجود آوردند – در اوایل قرن نوزدهم که سرمایه­داران غربی کارخانه­های بزرگ را اختراع کرده بودند- و احتیاج به نیروی کار ارزان و بی­توقّع وکم­دردسر داشتند، زمزمه­ی «آزادی زن» را بلند کردند؛ برای این که زن را از داخل خانواده­ها به درون کارخانه­ها بکشانند، به­عنوان یک کارگزار ارزان از او استفاده کنند، جیب­های خودشان را پر کنند و زن را از کرامت و منزلت خود بیندازند.4

یازدهم: با توجه به مطالب گفته شده، زنان با رعایت پوشش الهی در بخش­های متعددی از نظام اسلامی حاضر شده، با انجام فعالیت­های مناسب با شأن و جایگاه باارزش­شان، نقش­آفرینی می­کنند.

 

 

1.      عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص12.

2.      بخش فرهنگی دفتر آیت­الله فاضل لنگرانی، پرسمان حجاب­شناسی، ص68.

3.      معاونت فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، اطلس نمایشگاه حدیث حسن، ص175.

4.      مقام معظم رهبری، دیدار با پرستاران و اقشار مختلف مردم، 22/8/70، آیینه­ی زن، ص31-30.