بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمهی زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همهی شبهههای مسئلهی حجاب، هماهنگی مفهومی وخاستگاه مشترکی دارند، لذا عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد و در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته. با نگاهی به آموزههای دینی، سعی میکنیم پاسخهای مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد: امروزه بیشتر انگیزههای مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی بوده، نه این که از عدم پذیرش باشد.
حجاب مانع فعالیتهای اجتماعی زنان است و با اشتغال و تحصیل آنها در تضاد است.
پاسخ
یکم: اسلام با طرح پوشش زن، در حقیقت جواز حضور او را در اجتماع رقم زده است و با دستورات حکیمانه و راهگشایی که در چگونگی منش و روش او ارائه داده، از یکسو به ارزش و حرمت زن توجه نموده و این نیروی عظیم را از تباه شدن و در گوشهای بیهدف ماندن نجات داده و از سوی دیگر جلوی فسادانگیزی و ناهنجاریهای ناشی از اختلاط نامطلوب مرد و زن را گرفته است.1
دوم: حجاب همچون دژی محکم و استوار از لطافتها و جذابیتهای زنان محافظت و از دستاندازی، چشمچرانی و شهوترانی مردان هوسباز جلوگیری میکند و در عوض از زن میخواهد که در کانون خانواده و حریم مقدس زناشویی برای شوهرش سنگ تمام بگذارد.
سوم: بنابراین اسلام از دختران و زنان جامعهی دینی میخواهد که خود را با استانداردهای دینی و شرعی منطبق و همراه کنند. در غیر اینصورت با گرایش به الگوهای غربی و آموزههای فمینیستی، سرمایههای وجودی و خدادادی آنان در مسیرهای نادرست هزینه شده، اجتماع را که میدان کار و تلاش است، به شهوترانی و هوسبازی افسارگسیخته آمیخته و آلوده میکند.
چهارم: بهترین جواب به آنهایی که میگویند حجاب، مانع فعالیت است، حضور زنان در جامعه است. امروزه زنان ایرانی بهراحتی در مراکز تحصیلی حاضر میشوند و حتی درصد بالایی از سهمیههای دانشگاه متعلق به آنهاست. در مشاغل مختلف جامعه حضور دارند و در کارآفرینی مدال افتخار دریافت میکنند. در بیمارستانها، مدارس، دانشگاهها و در تمام سطوح جامعه حضور فعال دارند.
پنجم: حجاب برای این است که زن در جامعه حاضر شود و به او بهعنوان یک انسان سالم نگاه شود، نه یک تابلوی همگانی و ابزاری برای هرزگی. به عبارتی، دین چون میخواهد زن وارد اجتماع شود و در سطح جامعه نقشآفرینی کند توصیه به حجاب کرده وگرنه در حریم خصوصی و در مقابل شوهر، آنها آزادند.
ششم: در محیطی که پوشش دینی رعایت میشود زن و مرد در انجام فعالیتهای خود آرامش و تمرکز بیشتری دارند، امّا در محیطی که حجاب رعایت نمیشود، سطح کاری پایین است و مشکلات زیادتری پدیدار میشود.
هفتم: اگر لذتهای جنسی و هوسهای نفسانی در کار نیست چه اصراری است که بیرون رفتن زن همراه با بدحجابی باشد.
هشتم: خبرنگاری از خانم دکتر «حمیرا هوشمند»، مخترع و نخبهی جوان ایرانی پرسید که شما از چادر بهعنوان حجاب اصلی خود استفاده میکنید، آیا این نوع حجاب مشکلی برای شما بهوجود نیاورده است؟ میگوید: "به هیچ وجه. بهعکس، «این گونه حجاب کامل» همواره به مخاطبین من این اطمینان را داده که حضور من به سادهترین وجه ممکن در جامعه، نشانهی صداقت و علاقهام به خدمتگذاری است و این که در فکر آراستن و مطرح کردن خود نیستم."2
نهم: خانم «شعله شکیب» (اهل کشور بحرین و دکترای مطالعات خانواده) میگوید: «همیشه حجاب را نوعی امنیت دانستهام و حتی آزادی بیشتری به من داده است که با اطمینان در هر جمعی حضور پیدا کنم و ایمان داشته باشم که فقط و فقط به دلیل ماهیت فردی خود، در آن جمع حضور دارم نه برای جنسیت، شکل و قیافه، رنگ مو، رنگ چشم و زیباییهای زنانهی دیگر.»3
دهم: از روزی که اروپاییها، صنایع جدید را به وجود آوردند – در اوایل قرن نوزدهم که سرمایهداران غربی کارخانههای بزرگ را اختراع کرده بودند- و احتیاج به نیروی کار ارزان و بیتوقّع وکمدردسر داشتند، زمزمهی «آزادی زن» را بلند کردند؛ برای این که زن را از داخل خانوادهها به درون کارخانهها بکشانند، بهعنوان یک کارگزار ارزان از او استفاده کنند، جیبهای خودشان را پر کنند و زن را از کرامت و منزلت خود بیندازند.4
یازدهم: با توجه به مطالب گفته شده، زنان با رعایت پوشش الهی در بخشهای متعددی از نظام اسلامی حاضر شده، با انجام فعالیتهای مناسب با شأن و جایگاه باارزششان، نقشآفرینی میکنند.
1. عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص12.
2. بخش فرهنگی دفتر آیتالله فاضل لنگرانی، پرسمان حجابشناسی، ص68.
3. معاونت فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، اطلس نمایشگاه حدیث حسن، ص175.
4. مقام معظم رهبری، دیدار با پرستاران و اقشار مختلف مردم، 22/8/70، آیینهی زن، ص31-30.