زنان می‌توانند باعث تغییر نگرش در استفاده از کالای ایرانی باشند



«عشرت شایق» در‌خصوص نام‌گذاری سال ?? به‌عنوان سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» اظهار داشت: «مجلس باید با مصوبات قوی از تولید ملی حمایت کند و مردم نیز با اصلاح الگوی مصرف از تولیدات داخلی حمایت کنند. خرید اجناس ایرانی نباید تنها هدف باشد بلکه باید از طریق حمایت از تولید داخلی با تعطیلی واحدهای تولید کننده و بیکاری کارگران مقابله شود.»

نماینده مجلس هفتم با بیان این که موتور محرکه واحدهای تولیدی حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، گفت: «از این راه به خودکفایی اقتصادی رسیده و این تولیدات باعث شکسته شدن تورم و رکود حاکم بر جامعه می‌شود. باید در سطح خیابان‌های شهر اجناس ایرانی را تبلیغ کنیم و مردم با خرید اجناس ایرانی از تولید داخلی حمایت کنند. در جریان تحریم ایران دشمن کالاهای اساسی همچون قطعات هواپیما را تحریم کرده است؛ اما لوازم آرایشی زنان یا لوازم خانگی و لباس خارجی به چه میزان تحریم شده است؟ ‌کشورهای اروپایی انبوهی از اجناس خود را روانه‌ی ایران می‌کنند، اما کالاهای اساسی مورد نیاز بیماران و قطعات هواپیما تحریم شده است. باید دقت کنیم هم‌اکنون در اوج تحریم درهای کدام کالا‌ها به کشور باز است؟ این موضوعات باعث می‌شود در حمایت از تولیدات داخلی تغییر نگرش داشته باشیم و زنان می‌توانند در این زمینه راه‌بر باشند.»

شایق ادامه داد: «برای اصلاح الگوی مصرف باید تولیدات داخلی را جای‌گزین محصولات خارجی کنیم و زنان و خانواده‌ها باید تصمیم بگیرند برای تهیه‌ی وسایل منزل و جهیزیه‌ی فرزندان‌شان از کالاهای داخلی استفاده کنند؛ نه اجناس خارجی. نقش رسانه ملی در این زمینه بسیار کلیدی است و القای استفاده از کالای ایرانی در تمام برنامه‌ها ضرورتی است که احساس می‌شود.»

وی با اشاره به این که استاندارد کالاهای ایرانی در حد قابل قبول است، عنوان کرد: «تولیدکنندگان داخلی باید سطح استاندارد اجناس خود را بالا‌تر ببرند. دولت نیز باید با حمایت مالی و ارائه‌ی تسهیلات به تولیدات داخلی به رواج کالای ایرانی در جامعه کمک کند.»

«لاله افتخاری» نیز در‌خصوص نام‌گذاری سال ?? اظهار داشت: «هم‌اکنون مصرف کالاهای خارجی در میان مردم کشور رواج یافته است؛ باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی شود که مردم به مصرف کالای داخلی به‌ویژه در بخش لوازم خانگی گرایش پیدا کنند.»

وی افزود: «سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود چرا که ورود کالای قاچاق صنعت تولید در کشور را فلج می‌کند. هم‌اکنون بسیاری از تولید‌ی‌های داخلی به دلیل ورود بی‌رویه اجناس چینی تعطیل شده و تعداد زیادی از کارگران بی‌کار شده‌اند.»

این نماینده‌ی مجلس با بیان این که زنان در حمایت از تولید ملی نقش مهمی دارند، گفت: «زنان در خانه نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و اگر به سمت مصرف کالای داخلی گرایش پیدا کنند می‌توانند این موضوع را برای سایر اعضای خانواده فرهنگ‌سازی کرده و به شکوفا شدن تولید ملی کمک کنند. اکنون خانواده‌های بسیاری برای خرید جهیزیه‌ی دختران‌شان به سمت کالاهای خارجی گرایش پیدا می‌کنند و آن را برای خود نوعی کلاس می‌دانند در حالی که باید این موضوع را برای مردم فرهنگ سازی کرد که خرید کالای داخلی به سود اقتصاد ملی و رونق گرفتن صنعت اقتصاد کشور است.»

زنان پرس

شبکه‌ی زنان دانشمند جهان اسلام عضوگیری می‌کند

«شبکه‌ی زنان دانشمند جهان اسلام» از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای تشکیل گروه‌های تخصصی در رشته‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی عضوگیری می‌کند.

این شبکه‌ که با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی و شناسایی و معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی زنان دانشمند جهان اسلام، برقراری ارتباط علمی بین زنان دانشمند مسلمان و سازمان‌دهی کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی و کارگروه‌های علمی و آموزشی تشکیل شده است؛ از نخبگان علمی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها عضو می‌پذیرد.

متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی شبکه‌ی زنان دانشمند جهان اسلام به نشانی www. nwsiw. com/fa/ مراجعه کنند.

زنان پرس

کار زنان در منزل صرفه‌ی اقتصادی دارد

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: «مردان باید بدانند که همسران‌شان در زندگی مشترک بار سنگینی را از دوش آن‌ها برمی‌دارند و کار خانگی زنان صرفه‌ی اقتصادی به همراه دارد. اگر خانه‌داری ارزش‌گذاری شود ممکن است این موضوع به یک مطالبه تبدیل شود و زنان خانه‌دار برای انجام امور منزل تقاضای حقوق داشته باشند؛ بنابراین این امر نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

 «مریم مجتهد‌زاده» افزود: «فعالیت‌هایی که زنان خانه‌دار در داخل منزل انجام می‌دهند ارزش افزوده اقتصادی به همراه دارد این که خانه‌داری یک شغل است باید برای جامعه جا بیفتد؛ اما ارزش‌گذاری کار خانه‌داری نیاز به بررسی بیشتری دارد.»

فارس

کاهش کار روزانه‌ی زنان عامل مهم در تحکیم بنیان خانواده است

کاهش کار روزانه‌ی زنان، کم شدن زمان بازنشستگی و افزایش مرخصی برای رسیدگی به امور خانه و فرزندان از مهمترین عوامل تحکیم و افزایش فرهنگ تشکیل خانواده در کشور است.

 به گفته‌ی کارشناسان امور مذهبی، هد‌ف اساسی د‌ین اسلام نیز تربیت انسان‏ها و تأمین سعاد‌ت بشر د‌ر‎ ‎تمام ابعاد‌ وجود‌ی و د‌ر تمام مراحل زند‌گی است. به همین جهت د‌ستورات تربیتی اسلام و فرهنگ حیات‎ ‎بخش اهل بیت‏(ع)، د‌قیقاً د‌ر راستای پرورش فطری انسان‏ها، تد‌وین شد‌ه است. خد‌اوند‌‎ ‎متعال برای تربیت افراد‌ بشر، کانون پر مهر خانواد‌ه را بهترین محیط تربیتی انسان‎ ‎قرار د‌اد‌ه‌ است. بررسی عوامل و موانع تحکیم بنیان خانواده و شفاف‌سازی این عوامل و موانع از جمله مسایل مهمی است که باعث ترغیب جوانان به تشکیل خانواده‌ی سالم می‌شود. اسلام در حمایت از زنان، حفظ آرامش و نقش تربیتی آنان، قوانینی را پیش‌بینی کرده است.

«حوریه خدایی» استاد دانشگاه و حوزه اشاره کرد در قوانین شرع اسلام، زنان در خانواده از حقوق بسیار متعالی برخوردارند. وی علاوه بر نفقه و مهریه، اجرت شیردادن به فرزند را از دیگر قوانین حمایتی اسلام برای زنان برشمرد و گفت: «فرمان تأمین اقتصادی زن به مردان و دستگاه حکومتی به‌دلیل حفظ سلامت جسمی و روحی زنان و مصون داشتن آنان از افتادن در دام نگاه و فضاهای آلوده و برای ایجاد خانواده-ای سالم از سوی آنان است.

خدایی خاطر نشان کرد: «شغل برای زنان به‌عنوان یک امری برای تأمین معاش خانواده در اسلام تعریف نشده، و اگرچه اسلام مخالف حضور اجتماعی زنان و کسب منصب‌های اجتماعی نیست و مسئله‌ی امر به داشتن حجاب نیز مؤید این امر است؛ اما داشتن هر شغلی را در شأن زن و موافق با حفظ روحیه‌ی لطیف انسانی او برای ایفای وظیفه‌ی تربیت نسل بشری نمی‌داند.»

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: «اسلام در حمایت از زنان، حفظ آرامش و نقش تربیتی آنان، قوانینی را پیش‌بینی کرده و حاکم شرع را موظف کرده تا به لحاظ مالی زن را تأمین کند.»

وی گفت: «تحقیقات گویای این امر است که مردان متأهل مهمترین عامل حفظ بنیان گرم خانواده را حضور بیشتر و بی-دغدغه‌ی همسران خویش در خانه برای نظارت و مدیریت داخلی خانواده می‌دانند و معتقدند که دولت برای داشتن جامعه‌ای سالم و داشتن نیروهای انسانی پویا باید هزینه کند و لذا باید بانوان شاغل، که مسئولیت خطیر همسری و مادری را نیز بر عهده دارند را حمایت کرده و این حمایت می‌تواند در چارچوب تقلیل زمان بازنشستگی زنان، تقلیل کار روزانه و افزایش مرخصی برای رسیدگی به امور خانه و فرزندان باشد.»

«عزت السادات میرخانی» استاد دانشگاه و حوزه نیز گفت: «رسالت عظیم مسلمانان در حفظ دین اسلام، با تربیت نسلی دین محور، میسر است و حفاظت از این نسل در گرو سلامت جسمی و روحی مادران است. تهیه‌ی پیش‌نویس سند رفع تبعیض از زنان بر مبنای شریعت اسلامی بر اساس وظایف انسانی زن و نقش خانوادگی آنان عرصه را برای حمایت جدی دولت‌مردان از زنان در جهت گسترش نهاد خانواده تقویت می‌کند.»

وی همچنین تنظیم این سند مادر محور را بر اساس فرهنگ قرآنی با تأکید بر جایگاه انسان‌ساز مادر، از دیگر عوامل شفاف‌سازی نقش کلیدی و خطیر زنان در ساختن جامعه‌ای سالم دانست تا بر اساس آن حمایت‌های جدی از زنان بهتر شکل بگیرد. لذا تحقق این مهم جز با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی دولت‌مردان برای زنان شاغل که مسئولیت خطیر همسری و مادری را نیز بر عهده دارند میسر نیست.»

«شکوه نوابی نژاد»، کارشناس مسایل خانواده نیز تغییر نگرش درباره مقدس بودن پیوند زناشویی، کاهش تمایل به فرزندان بیشتر، خشونت فیزیکی و روانی برخی مردان و تبلیغات ماهواره‌ای را از مهمترین علل آسیب به بنیاد خانواده در کشور دانست.

ایرنا

25درصد دختران فراری از خانواده‌های طلاق هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم گفت: «افزایش طلاق در جامعه موجب رشد جرائم و بزهکاری اجتماعی می‌شود به گونه‌ای که 25 درصد از دختران فراری از میان زوجین طلاق گرفته هستند.»

«شهلا باقری» در نشست تخصصی طلاق اظهار داشت: «در برخی از کلان‌شهرها نسبت طلاق به ازدواج 4 به یک است؛ یعنی از هر چهار ازدواج یک مورد آن به طلاق منجر می‌‌شود و آمارها از روند رو به رشد طلاق در جامعه حکایت می‌کنند.»

وی افزود: «در سال 75 آمار 106 طلاق در روز، سال 80 تعداد 180 طلاق در روز، و سال 85 تعداد 270 فقره در روز ثبت شده است که این موضوع جای نگرانی دارد. در سطح کلان کشور طلاق هنوز به یک مسئله‌ی اجتماعی تبدیل نشده است؛ ولی در شهرهای توسعه یافته طلاق از یک آسیب اجتماعی گذشته تا به یک مسئله تبدیل شده است.»

باقری با بیان این که در طلاق صرفاً دو فرد از یک‌دیگر جدا نمی‌شوند گفت: «طلاق آسیب‌های بسیاری را برای زوجین، فرزندان‌شان و اجتماع به همراه دارد به گونه‌ای که موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود طبق آمارها 25 درصد دختران فراری از خانواده‌های طلاق هستند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم با اشاره به این که در 13 کشور عضو اتحادیه اروپا طلاق مهمترین عامل خودکشی افراد است عنوان کرد: «طلاق در ایران نیز افزایش یافته است و این موضوع نه تنها به خود افراد، بلکه به جامعه نیز آسیب زده و هزینه‌هایی را به نهادهای اجتماعی تحمیل می‌کند.»

فارس

ازدواج سخت و طلاق آسان شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: «هم‌اکنون ازدواج در جامعه سخت و طلاق آسان شده است همچنین خانواده‌های ضعیف در جامعه که در آن پدر و مادر بی‌قدرت و فرزندان فاقد قدرت تصمیم‌گیری هستند، رو به افزایش است.»

 «تقی آزاد ارمکی» اظهار داشت: «ازدواج در ایران به یک ماجرای بحرانی و ناهنجار تبدیل شده است که علت بسیاری از طلاق‌ها نیز به ازدواج نادرست بر می‌گردد. هم‌اکنون در ایران با موضوعی به نام ازدواج سخت و طلاق آسان مواجه شده‌ایم در حالی که باید ازدواج آسان و طلاق با دقت صورت بگیرد.»

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان این که امروزه کشور در دوره‌ی جدیدی به سر می‌‌برد که طلاق تبدیل به متن زندگی افراد شده و جامعه در آن زیست می‌کند. حتی بسیاری از خانواده‌ها هستند که از یک‌دیگر جدا نشده‌اند؛ اما در خانه‌های مجزا زندگی می‌کنند.»

آزاد ارمکی تصریح کرد: «روابط جنسی آزاد در جامعه رو به افزایش است؛ در عرصه‌ی سیاست و فرهنگ به دنبال بقای خانواده هستیم؛ اما این موضوع در گروی افزایش ازدواج و کاهش طلاق است.»

وی با اشاره به این که در جامعه‌ی ایرانی شاهد تعداد بسیاری از خانواده‌های ضعیف و سرکوب شده هستیم، گفت: «پدران و مادران بی‌قدرت و فرزندانی که قدرت تصمیم‌گیری ندارند، حاصل خانواده‌ی ضعیف هستند. بسیاری از جوانان نحوه‌ی زندگی کردن را نمی‌دانند بنابراین باید راه‌های زندگی مشترک را به آن‌ها بیاموزیم زندگی اخلاقی، عقلانی و اجتماعی باید توسط روحانیون، اساتید دانشگاه و رسانه‌ها به افراد آموزش دهند.»

فارس

آثار دین‌داری در تربیت فرزندان  مشهود است

یک کارشناس امور خانواده معتقد است رفتارهای مادران در خانواده می‌تواند تابع نگاه و متعلقات مذهبی آن‌ها تغییر کند و این تغییر در تربیت فرزندان بسیار موثر است.

«اکرم السادات موسوی» مدرس حوزه و مشاور امور زنان اظهار داشت: «این مسئله که برخی مادران فرزندان را بر خود ترجیح می‌دهند و برخی خود را بر فرزندان‌شان بستگی به تربیت مذهبی آن‌ها دارد و از طرفی نیز به مسئله‌ی اهمیت «خود» هر انسانی برای او بر می‌گردد؛ ولی آن‌هایی که تعلقات مذهبی دارند نسبت به بقیه متفاوت هستند. بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را گم کرده‌اند و بسیاری دیگر از مادرها لحظه به لحظه این فرزندان را پرورش داده‌اند و رابطه‌ی خونی در مورد وجود این خصوصیت در مادران مهم نیست.»

وی با اشاره به این که تصمیم این خصوصیت در مادران در موارد زندگی بستگی به انگیزه‌ی آن‌ها دارد، ادامه داد: «به طور حتم تربیت فرزند با تربیت حیوان یا گربه خیلی فرق می-کند و در تربیت فرزند اندیشه و آگاهی دخیل است و ممکن است انسان به جایی برسد که احساس کند این ایثار لازم نیست و این ضعفی تربیتی به شمار می‌رود که مادر توانایی نه گفتن به فرزندش را نداشته باشد.»

وی اشاره کرد: «وجود این خصوصیت در جامعه گذشته بیشتر نمایان بود چون خانواده‌ها معمولاً سنتی بودند، ولی در جامعه‌ی کنونی خانواده‌ها هسته‌ای شده‌اند، همچنین با ظهور دیدگاه‌های فمینیستی و اومانیستی، پرورش کودک برای برخی مادران آمال و آرزو نیست.»

وفا

دانش‌آموزان دبیرستانی آموزش‌های قبل از ازدواج را فرا‌می‌گیرند

معاون خانواده مرکز امور زنان اعلام کرد با هم‌کاری وزارت آموزش و پرورش، برای دانش آموزان دبیرستانی آموزش‌های قبل از ازدواج و فرهنگ سازی ازدواج آسان ارائه می‌شود.

«زهرا سجادی» با اشاره به این که معضل دختران فراری از دغدغه‌های مرکز امور زنان است، اظهار داشت: «در معاونت خانواده نمی‌توانیم نسبت به این معضل‌ اجتماعی بی‌توجه باشیم؛ بنابراین طرح‌هایی را برای مقابله با آن و سامان‌دهی این دختران داریم. در سال‌های اخیر جوانان از نحوه‌ی زندگی مشترک اطلاعات کافی ندارند و یکی از دغدغه‌های ما ارائه‌ی اطلاعات صحیح به جوانان برای انتخاب همسر و چگونگی اداره‌ی زندگی مشترک است. هم‌اکنون جوانان تشکیل زندگی مشترک را صرفاً در چهره‌ی زیبا و پول خلاصه می‌کنند.»

معاون خانواده مرکز امور زنان ادامه داد: «طرح "مطلع مهر" آموزش‌های لازم را به جوانان قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج ارائه می‌کند و ما تلاش می‌کنیم تا ازدواج آسان را در میان جوانان فرهنگ سازی کنیم. این طرح  در 8 استان پر طلاق کشور، برای زوج‌های جوانی که در ? سال نخست زندگی مشترک قرار دارند؛ در سه بخش سلامت، بهداشت، احکام خانواده و روان‌شناختی اجرا می‌شود.»

فارس

آلودگی هوا موجب ناتوانی مغز زنان می‌شود

در یک آزمایش جدید کار‌شناسان بهداشتی با استفاده از اطلاعات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، معلوم شد تماس با هوای آلوده و مه دود در تمام طول عمر موجب آسیب مغزی و در نتیجه ناتوانی ذهنی در زنان مسن‌تر می‌شود.

نتایج این ارزیابی‌ها تأیید کرد که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و مه دود ناشی از آلودگی هوا با کاهش توان ذهنی در زنان ارتباط دارد. بر اساس این ارزیابی‌ها هر ماه ?? واحد افزایش آلودگی هوا برای زنانی که این هوا را تنفس می‌کنند معادل با دو سال پیری ذهنی است.

زنان پرس

زنان مرتب کیف دستی‌شان را ضدعفونی کنند 

یک متخصص طب کار با بیان این که کیف خانم‌ها مملو از باکتری است، توصیه کرد خانم‌ها به طور مرتب کیف خود را خالی کرده و آن را با مواد ضدعفونی تمیز ‌کنند. کیف دستی خانم‌ها منبع انواع باکتری‌ها است. موادغذایی و لوازم آرایشی از محتویات رایج کیف‌های دستی هستند، به‌ ویژه لوازمی از قبیل رژ لب و فرچه‌ای که برای مالیدن پودر به صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل تماس پیوسته با پوست و یا استفاده مشترک برخی از خانم‌ها از آن‌ها با دوستان‌شان، حامل تعداد بی‌شماری باکتری هستند.

خانم‌هایی که به هیچ عنوان حاضر نیستند کیف‌دستی‌شان را از خود جدا کنند، نباید در آن مواد غذایی باز نگه دارند. همچنین باید از حمل دستمال کاغذی استفاده شده در کیف خودداری کنند، تا از ابتلا به بیماری پیش‌گیری کنند.

علاوه بر بهداشت کیف دستی زنانه، باید به این توجه کرد که وزن کیف به‌ طور یک‌سان میان سمت چپ و راست بدن تقسیم شود، هر قدر که کیف دستی بزرگ ‌تر و سنگین‌تر باشد، کمر کسی که آن را حمل می‌کند بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. خانم‌ها کیف‌شان را معمولاً روی یکی از شانه‌ها یا به طور اریب روی بالا تنه حمل می‌کنند؛ دراین شرایط همیشه نیمی از بدن بیشتر تحت فشار قرار دارد که عوارض جبران ناپذیری برای فرد خواهد داشت.

وفا

ساعات خواب نامناسب مغز زنان را 7 سال پیر می‌کند 

تحقیقاتی در انگلیس هشدار داد که خوابیدن کمتر یا زیادتر از حد طبیعی در روز باعث ضعف قدرت ذهنی و درک زنان می‌شود و مغز آن‌ها را به طور میانگین هفت سال پیر می‌کند. خواب کمتر یا بیشتر از 6 تا 8 ساعت در شبانه‌روز سرعت کاهش قدرت درک را افزایش داده و بر برخی از توان‌مندی‌های ذهنی مثل اندیشیدن و واژگان تأثیر منفی می‌گذارد.

این پژوهشگران همچنین هشدار دادند که ساعات خواب کمتر یا بیشتر از حد معمول باعث کاهش عمل‌کرد کلی بدن شده و می‌تواند به افول وضعیت ذهنی و بدنی و مرگ زودهنگام منجر شود.

پژوهشگران دانشگاه لندن در تحقیقات خود ثابت کردند که داشتن ساعات خواب نامناسب در طول 5 سال در میانسالی بر قدرت درک در سنین بالای عمر تأثیر منفی می‌گذارد. 7 تا 8 درصد افرادی که بیش از حد طبیعی می‌خوابیدند؛ بدترین عمل-کرد را در جریان آزمایش توانایی‌های درکی داشتند و 25 درصد زنان و 18 درصد مردان که کمتر از حد معمول می‌خوابیدند از مشکلاتی در زمینه‌ی واژگان و تفکر رنج می‌بردند.

این پژوهشگران دریافتند که خواب ارتباط قوی با مجموعه‌ی گسترده‌ای از فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی کیفیت زندگی نظیر فعالیت اجتماعی، سلامت ذهنی و بدنی و مرگ زودهنگام دارد. کاهش خواب شبانه به مدت یک ساعت و نیم فقط به مدت یک شب می‌تواند باعث کاهش هوشیاری روزانه به میزان 32 درصد شود. کاهش هوشیاری و خواب آلودگی روزانه بیش از حد می‌تواند حافظه، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تفکر و فرآیند دریافت اطلاعات را به شدت کاهش دهد. فشار خون بالا، حمله‌ی قلبی، ایست قلبی، سکته‌ی مغزی، چاقی، مشکلات روانی از جمله افسردگی و دیگر اختلالات روحی، اختلالات ذهنی، عقب ماندگی در کودکی یا دوران جنینی، آسیب دیدگی بر اثر حوادث، پایین آمدن کیفیت زندگی و از دست دادن شریک زندگی از جمله عوارض کم خوابی است.

در مطالعه‌ای که توسط محققان امریکایی صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه‌ی معنا داری بین پر خوابی و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. به عبارتی می‌توان گفت افرادی که بیش از 9 ساعت در شب به خواب می‌روند، 50 درصد بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به دیابت هستند و مبتلا به چاقی و بیماری-های قلبی کرونری خواهند شد. این ارتباط حتی با در نظر گرفتن غذا و تمرینات بدنی ثابت است.

وفا

حجاب حق مسلم زنان است

یک کشیش سرشناس انگلیسی و اسقف اعظم کلیسای کانتربری، طی اظهاراتی استفاده از حجاب توسط زنان مسلمان را حق مسلم آنان دانست.

«روان ولیامز» گفت: «من برخی دختران و زنان غیر مسلمانی را دیده‌ام که حجاب بر سر می‌کنند، زیرا آن را وسیله‌ای که باعث دادن اعتماد به نفس و اطمینان به آنان می‌شود، می‌دانند. حتی یکی از شاگردان مسیحی من که بر سر کلاس‌هایم حاضر می‌شد، همواره حجاب بر سر می‌گذاشت؛ زیرا معتقد بود که این حجاب به وی امنیت و اطمینان خاطر می‌دهد. البته این حجاب بخش از شئونات و تعالیم دینی این دختران و زنان به شمار نمی‌رود، بلکه با انگیزه‌ای روحی روانی آن را بر سر می‌کنند.»

روان ولیامز طی اظهاراتی بی‌سابقه اعلام کرده بود که استفاده از برخی مواد و تعالیم شریعت اسلامی در دستگاه قضایی انگلیس اجتناب ناپذیر است و باید چنین اقدامی صورت گیرد، زیرا این مواد موجب انسجام بیشتر اجتماعی در انگلیس می‌شود. این اظهارات وی به شدت مورد انتقاد مسیحیان افراطی در انگلیس قرار گرفت.

زنان نیوز

در عربستان هر نیم ساعت یک طلاق رخ می‌دهد

رئیس دادگاه‌های منطقه‌ی تبوک گفت: «افزایش آمار طلاق در کشور در دوره اخیر از سقف 40 درصد بالاتر رفته و این مشکل را این گونه توصیف کرد که این امر، نشان دهنده‌ی خطر برای جامعه است.»

تحقیقات جدید در عربستان سعودی نشان می‌دهد نسبت طلاق در سال گذشته افزایش یافته است، از آن جا که طبق آخرین آمار رسمی بیش از 35 % ازدواج ها، به طلاق می‌انجامد که بیش از معدل جهانی که ما بین 18 % تا 22 % است.

روزنامه‌ی «قبس» نوشت: «طبق مطالعات اجتماعی انجام شده، آمار طلاق در سال 1431 ه ق به نسبت یک طلاق در هر نیم ساعت، رسیده است. یعنی 18765 عدد طلاق در مقابل 90983 عدد ازدواج در همان سال که معدل آن در هر نیم ساعت یک طلاق است و بیشتر طلاق های انجام شده در سال اول ازدواج است که نسبت آن 60 % است.»

جامعه‌شناسان و متخصصین امر ازدواج در مورد رشد کردن پدیده‌ی طلاق در سطح جامعه‌ی عربستانی هشدار دادند. «محمد العتیق» متخصص در علوم اجتماعی تأکید کرد این آمار نشان-دهنده‌ی خطر است و نیز این آمار وقتی که با نرخ ازدواج همان سال سنجیده شود دقیق تر نمایان می‌شود. وی در ادامه گفت: «افزایش آمار طلاق همراه با کاهش آمار ازدواج نشان دهنده‌ی خطری بزرگ است که به مشکلات بزرگ اجتماعی در آینده منجر می‌شود.»

همچنین اشاره می‌شود، آمار طلاق در جده به 60% ، در منطقه‌ی ریاض 39 % در منطقه‌ی شرقی 18% و در احسا به 20 % رسیده است. گرچه 34% کسانی که از مشاورات تلفنی استفاده کردند، از طلاق صرف نظر کرده‌اند.

وفا

خودکشی در بین دختران نوجوان کانادا افزایش یافت 

جدیدترین تحقیقات صورت گرفته از سوی انجمن‌های پزشکی نشان می‌دهد، آمار خودکشی میان دختران 10 تا 19 ساله‌ی کانادایی به شدت افزایش یافته است .

خودکشی دومین عامل مرگ دختران کانادایی با رده‌ی سنی 10 تا 19 سال است . سازمان بهداشت عمومی کانادا با هدف روشن کردن مشکل خودکشی در این کشور و تقسیم بندی آن بر اساس سن و جنسیت به تجزیه و تحلیل داده‌های مرگ و میر از سال 1980 تا 2008 میلادی پرداخت که متعاقب این بررسی دریافت با وجود کاهش متوسط و یک درصدی خودکشی سالانه، آمار خودکشی از طریق خفگی افزایش داشته است.

 نتایج  نشان می‌دهد الگوهای قدیمی خودکشی در میان بچه‌ها و نوجوانان در حال تغییر است. محدودیت دست‌رسی به سلاح‌های گرم، سم و سازه‌هایی مانند پل‌ها احتمال بالقوه کاهش آمار خودکشی بوده است؛ اما هیچ گزینه‌ی مشابهی برای جلوگیری از خودکشی از طریق خفگی وجود ندارد و خفگی اصلی‌ترین عامل ارتکاب به خودکشی میان پسران و دختران است.

محققان کانادایی بر این باورند که رواج و نفوذ اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در زندگی جوانان این کشور را نمی‌توان از میان عوامل موثر در خودکشی نادیده گرفت و این عوامل را باید در میان گزینه‌های جلوگیری از خودکشی مورد بحث قرار داد. روند خودکشی از طریق ایجاد خفگی در میان افراد جوان-تر تا حدی ممکن است به دلیل بازی‌های خفه کننده باشد. بازی‌هایی که در آن‌ها کودکان خودشان مسیر تنفسی‌شان را مسدود می‌کنند؛ بدون این که قصدی برای آسیب زدن دائمی به خود داشته باشند.

وفا

مرکز مطالعات زنان در کراچی همچنان فعال است

مرکز عالی مطالعات زنان دانشگاه کراچی که توسط وزارت توسعه‌ی زنان دولت پاکستان راه اندازی شده؛ به استراتژی‌های توسعه و درک فعالیت زنان روی آورده است.

دکتر «نسرین اسلم شاه» ریاست این مرکز گفت: «افزایش مشارکت زنان در جریان اصلی توسعه‌ی ملی از طریق استفاده‌ی آگاهانه از فن آوری اطلاعات؛ ایجاد درک بهتر از مفاهیم مطالعات زنان در متن جامعه‌ی پاکستان؛ تجزیه و تحلیل انتقادی نقش زنان در طول تاریخ و در دوره‌ی معاصر؛ ایجاد گفت‌و‌گو در مورد وضعیت زنان در جوامع مسلمان، به ویژه در پاکستان، برای کمک به درک بهتر ایمان و باور‌ها؛ کمک به توسعه استراتژی‌های پایدار برای مبارزه با فقر، خطرات زیست محیطی و مبارزه برای دست‌یابی به سلامت؛ و توان‌مندسازی دانش آموزان در زندگی عملی با اعتماد به پتانسیل آن‌ها به عنوان تغییردهندگان جامعه، از جمله اهداف این مرکز است.»

وی همچنان افزود: «اکثر فارغ التحصیلان دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکترای این مرکز در حال حاضر در موقعیت‌های مختلف اداری در سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های رفاهی بین المللی، سازمان‌های پژوهشی، برنامه‌ریزی و توسعه، دولتی، نیمه دولتی، سازمان‌های خصوصی و آموزشی در سطوح محلی و ملی، استخدام آن‌ها به عنوان هم‌کاران تحقیقاتی در مرکز، وزارت زنان و توسعه‌ی (MoWD) اسلام آباد، زنان و توسعه‌ی گروه (WDD) سند، مرکز توسعه‌ی سیاست اجتماعی (SPDC)، برنامه حمایت روستایی آقاخان (AKRSP) اشتغال دارند.»

همچنین در این مرکز سمینار‌ها و دوره‌های نوآورانه ارائه می‌گردد و تحقیقات انجام شده در آن با هدف تولید دانش کاربردی و به کارگیری و شناسایی منابع موجود در زمینه‌ی علوم انسانی، برای رشد ملی است.

زنان پرس