شست‌وشوی صورت و ضد آفتاب

نویسنده



پوست یکی از اعضای بدن است که از درون انسان سخن می‌گوید و به‌مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد. در این جا به برخی نکات در مورد شست‌وشوی صورت می‌پردازیم:

-         پوست را همیشه پاکیزه نگه دارید.

-         در طول روز، دو بار آن را بشویید. (اگر پوست‌تان خشک است، بار دوم را فقط با آب بشویید)

-         برای شست‌وشو از آب ولرم استفاده کنید. (آب داغ موجب خشکی بیش از حد می‌شود)

-         صورت را تنها به مدت 2-1 بشویید. (مدت زمان بیشتر موجب حساسیت و تحریک آن می‌شود)

-         هنگام شستن صورت به‌جای استفاده از لیف زبر، از دستان‌تان استفاده کنید. (اگر مجبور به استفاده از لیف هستید، از نوع نرم مخصوص کودکان استفاده کنید)

-         قبل از خواب حتماً پوست صورت را بشویید تا آلودگی‌های طول روز و مواد آرایشی روی آن کاملاً پاک شود، زیرا این مواد موجب تحریک و بروز جوش و لک می‌شوند (اگر

یک شب نتوانستید صورت‌تان را بشویید، از دست‌مال‌های مرطوب که مواد پاک‌کننده دارند استفاده کنید)

-         پس از شستن پوست حتماً از یک مرطوب-کننده‌ی مناسب استفاده نمایید.

-         برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، در درجه‌ی اول باید از یک محصول که حاوی «اسید سالسیلیک» و «AHA» (آلفا هیدروکسی اسید) باشد استفاده کنید تا سلول‌های مرده

را از روی پوست بزداید.

-         در مرحله‌ی بعد برای آب‌رسانی و بازسازی پوست باید از ترکیباتی که حاوی «تریتینون» هستند استفاده کرد؛ این ماده برای بافت «کلاژن» بسیار مفید است.

-         مرحله‌ی آخر، محافظت پوست در برابر اشعه‌ی ماورابنفش خورشید  است. دود و اشعه‌ی خورشید عوامل مؤثر در بروز پیری زودرس هستند.

-         برای حفاظت پوست از اشعه‌ی خورشید، حتماً باید قبل از آرایش، لایه‌ای ضخیم  از کرم ضدآفتاب را به صورت مالید و بعد، از کرم‌های دیگر (در صورت نیاز) استفاده کرد.

-         تعداد دفعات استفاده از کرم ضدآفتاب، به نوع پوست، شدت حساسیت و تعداد دفعاتی که در برابر تابش نور خورشید قرار می‌گیرید، بستگی دارد.

-         به‌عنوان مثال اگر پس از 20 دقیقه زیر نور بودن پوست شما قرمز می‌شود، در آن صورت باید از کرمی که  SPF)15)  دارد و مدت 300 دقیقه از اشعه‌ی مضر خورشید،

محافظت می‌کند استفاده نمایید بعد از اتمام 300 دقیقه باید آن را دوباره به پوست مالید.

-         ضدآفتاب را قبل از مرطوب‌کننده به کار گیرید. دقت کنید اگر پوست‌تان خشک است در فصل تابستان از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که ضدآفتاب هم دارند.  

 منبع: اینترنت و مجله‌ی Health