چه کنم تا بهتر شود...؟

نویسنده



احساس یخ‌زدگی در مغز

با تغییر فصل و گرم شدن هوا، مصرف نوشیدنی‌های خنک و یخ افزایش می‌یابد. ولی همه‌ی ما سردرد هنگام خوردن آب میوه یخ یا بستنی را تجربه کرده‌ایم. زیرا وقتی ماده-ای یخ‌زده و سرد را می‌خوریم، حس سرما را اعصاب ناحیه‌ی سقف دهان، دریافت کرده و آن را به رگ‌هایی که به جلوی سر می‌روند، انتقال می‌دهند، رگ‌ها پیام را دریافت کرده و ملتهب می‌شوند و این التهاب ناگهانی موجب احساس سردردی خاص می‌شود که به اصطلاح آن را «یخ‌زدن مغز» می‌نامیم. 

درمان:

سعی کنید مواد یخ مانند بستنی و آب میوه-ها را آهسته و در مقدار کم، میل کنید تا سردرد نگیرید.

تعریق زیاد

در اطراف ما افراد زیادی زندگی می‌کنند که به‌شدت عرق می‌کنند و کاملاً هم سلامت هستند. عرق کردن بیشتر اوقات در ناحیه‌ی صورت است ولی در برخی افراد درکف دست و پا یا زیر بغل نیز شایع است. برای درمان و رفع این مزاحم، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

استفاده از کلراید آلومینیوم، اسپری‌های ضدعرق، تزریق بوتاکس، مصرف داروهای خوراکی، استفاده از جریان الکتریسته در حد خفیف و یا حتی جراحی.

احساس سرگیجه و چرخش سر

اگر احساس سرگیجه دارید و حس می‌کنید که اتاق دور سرتان می‌چرخد می‌تواند به علت مشکل در گوش داخلی و یا صدمه به اعصاب آن باشد. این حالت می‌تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. سایر علایم آن عبارتند از: کم شنوایی، گوش درد و یا حرکت غیر عادی چشم. درمان سرگیچه به عامل پدید آورنده‌ی آن بستگی دارد.

خواب رفتن دست‌ها  یا پاها

احساس گزگز و خواب رفتگی دست یا پا که بسار هم آزاردهنده است، به علت فشار روی عصب است و موجب می‌شود که عصب نتواند پیام-ها را به مغز منتقل کند.

درمان:

وضعت فعلی عضو درگیر را تغییر دهید کمی بعد از آن احساس سوزن سوزن شدن می‌کنید که این حالت موقتی است. ولی اگر تعداد دفعات سوزن سوزن شدن زیاد باشد، باید بررسی شود.

سکسکه

سکسکه کاملاً غیر ارادی است و با دیافراگم (ماهیجه‌ای جهت تنفس که در زیر ریه‌ها قرار دارد) ارتباط دارد. تند خوردن یا زیاد خوردن غذا و یا بلعیدن هوا می‌توانند موجب بروز سکسکه شوند. این حالت خودبه‌خود برطرف می‌شود ولی شما می‌توانید آن را درمان کنید.

درمان: نفس‌تان را نگه دارید، به یک باره آب بنوشید یا داخل یک کیسه فوت کنید تا سکسکه رفع شود.

توده‌ی سفید( سنگ) روی لوزه

این توده‌ها بسیار بدبو هستند و روی لوزه دیده می‌شوند ولی خطرناک نیستند. آن‌ها به علت چسبیدن برخی ذرات غذا یا باکتری‌ها در حفره‌های لوزه، توده‌ی سفت و بدبویی را به-وجود می‌آورند. آن‌ها را می‌توان به وسیله‌ی یک گوش پاک‌کن بلند از گلو خارج کرد. اگر آن توده‌ها موجب آزارتان نباشند، درمانی هم نیاز نیست.

گرفتگی گوش (باد در گوش)

حتماً برای‌تان اتفاق افتاده است که وقتی در هواپیما یا در سفر هستید و خمیازه می-کشید، گوش‌تان می‌گیرد و احساس می‌کنید که هوا در گوش‌تان پر می‌شود. این عارضه به علت تغییر فشار بین داخل و بیرون گوش است. در این شرایط بخشی که گوش میانی را به گلو وصل می‌کند، برای رفع فشار، باز می-شود.

درمان: با دهان و بینی بسته، آرام فوت کنید. یا آدامس بجوید و یا خمیازه بکشید.


منبع : مجله Health