عجایبی درباره سرکه

نویسنده




سرکه ماده‌ای است که تقریباً درآشپزخانه‌ها یافت می-شود. از آن به‌عنوان چاشنی غذا، تهیه‌ی ترشی یا سس سالاد استفاده می‌شود. حال می‌خواهیم پرده از رازهای نهفته در دل این ماده بگشاییم و تازه‌هایی جدید را از سرکه ارائه دهیم:

1-     نرم کننده و براق کننده‌ی مو: به منظور براقیت بیشتر و نرمی موها بعد از شامپو زدن آن‌ها، به یک فنجان آب، نصف قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب و در صورت تمایل چند قطره اسانس معطر اضافه کنید و محلول حاصل را روی موها بریزید. پس از چند دقیقه آن را آبکشی کنید. این کار موجب می‌شود تا باقی‌مانده‌ی شامپو از روی سطح مو پاک و موها براق و نرم شوند. (بوی سرکه کمی بعد رفع می‌شود)

2-     علف کش: از سرکه می‌توان به یک علف کش خوب استفاده کرد بدون این که ضرری برای سلامتی داشته باشد. این ماده به دلیل دارا بودن اسید استیک در کشاورزی به این منظور می‌تواند استفاده شود. تمام علف‌های خودرو در باغچه یا بین سنگ‌های کف و غیره را می‌توان با این روش نابود نمود.

3-     لکه بر: سرکه ماده‌ی طبیعی است که تأثیر شگرفی در از بین بردن لکه‌ی عرق زیر بغل دارد . معمولاً در اثر عرق کردن در زیر بغل  به ترکیب نمک عرق با ترکیبات اسپری‌های ضدعرق که پایه‌ی آن‌ها آلومینیم است، روی لباس لکه‌ی زردرنگی باقی می‌ماند. برای رفع آن باید قبل از شستن لباس، روی لکه سرکه سفید ریخت و حدوداً پس از یک یا نیم ساعت آن را شست. در این صورت اثری از لکه باقی نمی‌ماند.

4-     نرم کننده‌ی لباس: برای نرم و براق کردن لباس‌ها کافی است نصف فنجان سرکه‌ی سفید را در مرحله‌ی آب‌کشی  اضافه نمایید تا نه تنها لباس نرم بلکه به علت از بین بردن رسوبات ماده‌ی شوینده، آن‌ها براق نیز می‌شوند. (این عمل برای خود ماشین لباس شویی نیز مفید است)

5-     گلو درد: از سرکه برای غرغره کردن و نرم کردن گلو نیز می‌توان استفاده کرد. برای تسکین درد گلو کافی است در یک فنجان آب یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ریخته و آن را غرغره کنید تا از  تأثیر آن شگفت‌زده شوید.

6-     دور کردن مورچه: مورچه‌ها از بوی سرکه متنفر هستند پس برای دور کردن آن‌ها کافی است دور خانه و مسیر رفت وآمد آن‌ها را سرکه بپاشید .دیگر اثری از آن‌ها نخواهید دید زیرا مورچه مسیر محل غذا را علامت-گذاری می‌کند و سرکه آن را از بین می‌برد. (نصف فنجان سرکه  سفید با نصف فنجان آب)

7-     رفع درد ماهیچه: پس از انجام حرکات ورشی به علت تجمع اسد لاکتیک در عضله درد شدیدی در آن حس می شود که آزاردهنده است. برای رفع آن یک قاشق غذاخوری سرکه را در یک فنجان آب گرم ریخته  سپس دستمالی را به آن آغشته کرده و به مدت بیست دقیقه آن را روی محل درد ماهیچه بگذارید تا اسید لاکتیک دور عضله را پراکنده و درد را بهبود بخشد.

8-     خوش‌بو کننده‌ی هوا: بوی غذای ته گرفته، روغن سوخته، دوده و... را می‌توان با استفاده از سرکه از بین برد. خوش‌بو کننده‌های مصنوعی خود با بو ترکیب شده و بوی ناخوشایندی را در فضا پخش می‌کنند ولی اسید استیک موجود در سرکه همه‌ی بوها را به خود جذب می‌کند.

9-     براق کننده‌ی سطوح: برای تمیز کردن سطوح شیشه‌ای و آینه‌ها از ترکیب سرکه  و آب می‌توان استفاده کرد. (استفاده از خود سرکه نیز اشکالی ندارد فقط باید در مورد تماس با برخی سطوح فلزی دقت کرد)

10- پاک کردن برس رنگ: اگر برس‌های رنگ را فراموش کرده‌اید پاک کنید و آن‌ها خشک و بلا استفاده شده‌اند، در یک قابلمه مقداری سرکه ریخته و بجوشانید بعد برس-ها را تا رفع رنگ خشک شده در آن خیس کنید تا تمیز شوند.

11- رفع رسوب کتری: برای رفع رسوبات کلسیمی در ته کتری کافی است نصف فنجان آب را با نصف فنجان سرکه سفید مخلوط کرده و بعد آن را حرارت دهید تا رسوبات از بین بروند (البته برای نتیجه‌ی بهتر می‌توان آن را به مدت یک روز در این ترکیب  خیس کرد و بعد حرارت داد)   از سرکه برای باز کردن سوراخ‌های سر دوش حمام نیز می‌توان استفاده کرد ( فقط باید آن را در آب و سرکه خیس کرد)

12- نگه داری گل‌های شاخه‌ای: برای تازه ماندن و نگه‌داری طولانی مدت گل بریده شده که از گل فروشی تهیه می‌شود، کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه را به یک لیتر آب اضافه کرده و گل‌ها را در آن قرار دهید تا دوام بیشتری داشته باشند. (البته این مقدار را به همین نسبت می‌توان افزایش داد)

13- از بین بردن بوی ظروف: خیس کردن و شستن ظروف غذا با سرکه به از بین بردن بوی ناخوشایند آن‌ها کمک می‌کند.

14 -رفع بوی بد یخچال: با ترکیب نصف سرکه سفید و نصف آب می‌توان محلولی برای پاک کردن لکه‌های غذا در یخچال و رفع بوی  بد در آن، تهیه کرد. از سرکه برای براق کردن سینک ظرف‌شویی نیز می‌توان بهره برد. (سرکه را با کمی پودر کیک مخلوط و روی سطوح از جنس کرم بمالید تا براق شوند) از ترکیب 3/1 سرکه سفید و 3/1 الکل صنعتی، 3/1 آب و سه قطره مایع دست‌شویی محلولی اقتصادی برای پاک کردن کف، می‌توان تهیه کرد. (فقط دقت کنید تا سرکه را روی سطوح مرمر، گرانیت یا     ؟   به‌کار نبرید)

15- رفع آلودگی قارچی پا: پاهای ورزش‌کاران و برخی افراد که به مدت طولانی در کفش می‌ماند مستعد آلودگی-های قارچی می‌شود، برای رفع آن بهتر است یک قسمت سرکه سفید را با پنج قسمت آب مخلوط و 30 دقیقه پاها را در آن قرار دهید.                                                 منبع : مجله Health Family