چرا بازی های دختران و پسران متفاوتند؟

نویسنده



کارشناس ارشد مدیریت

آیا دختر شما آرام و پسر کوچک تان شلوغ و بازیگوش است؟ جنسیت از نظر ژنتیکی مؤثر است، ولی به هیچ وجه قطعی نیست.

قفسه‌های اتاق کودکان‌تان را با انواع و اقسام اسباب‌بازی‌ها، از عروسک‌های مختلف گرفته تا ماشین، تراکتور، هواپیما و حیوانات پر می‌کنید. پس چرا دخترکوچولوی شما همیشه به سراغ عروسک‌های گوناگون می‌رود و پسر کوچک شما دوست دارد مثلاً در نقش یک آتش‌نشان با ماشین آتش‌نشانی بازی کند و بدون تردید آن را از میان اسباب بازی‌ها بیرون می‌کشد.

دختران و پسران حتی در دوران جنینی و نوزادی در نتیجه‌ی قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مختلف در رحم مادر، متفاوت هستند. مثلاً از ابتدای تولد، نوزادان دختر نسبت به نوزادان پسر، علاقه و توجه بیشتری نسبت به افراد و چهره‌ها نشان می‌دهند که این موضوع خود می‌تواند توجیه‌کننده‌ی این مسئله باشد که چرا دختران به سراغ عروسک‌ها می‌روند و پسرها جذب تراکتور و ماشین می‌شوند. دختران زودتر به حرف می‌آیند و توان گفتاری آن‌ها از پسرها که بیشتر دوست دارند بازی کنند و بازی‌های‌شان را واقعی بپندارند، بیشتر است.

دختران نوعاً دوست دارند چهره به چهره با همبازی دیگری، بازی کنند؛ در حالی که پسران علاقه دارند عضو یک گروه بزرگ‌تر باشند و با چند نفر همبازی شوند. از طرف دیگر پسران هنگام تولد ماهیچه‌های قوی‌تری دارند و ممکن است فعال‌تر از دختران باشند. پسرها در انجام کارها ماهرتر از دختران هستند و به همین دلیل دوست دارند کارهایی را انجام دهند که از مهارت‌های‌شان استفاده کرده و نتیجه بگیرند؛ مثل بازی با قطعات پیش‌ساخته، ساختن چیزهایی جدید با آن‌ها و یا استفاده از ابزارهای موجود در خانه.

آنچه گفته شد به آن معنا نیست که کودک شما از ابتدای تولد محکوم به جنسیت کلیشه‌ای و قالبی خود است. پرکردن قفسه‌ی اتاق کودک یا سبد اسباب‌بازی‌ها با وسایلی که جنسیت خاصی را تداعی نمی‌کند؛ و حتی اسباب‌بازی‌های اختصاصی جنس مخالف، راه‌کار بسیار خوبی است. شما می‌توانید دختر خود را به انجام فعالیت‌های بدنی با نشان دادن الگوی مناسب تشویق کنید؛ مثلاً خودتان هم ورزش کنید. می‌توانید به پسر خود کمک کنید تا پرستاری از کودک را بیاموزد. با قرار دادن عروسک یا حیوانات در قفسه‌ی اتاق پسرتان او را تشویق کنید تا آن‌ها را در آغوش گیرد و از آن‌ها مراقبت نماید.

در این مورد می‌توانید در زندگیِ واقعی نمونه‌هایی از مردانی را که از کودکان مراقبت می‌کنند به او نشان دهید، مثلاً پدر خودِ او.

منبع:

مجله‌ی parent   hood، بخش: پرورش فرزندان، ص110، چاپ مالزی، March   2011