اخبار زنان



کاهش ساعات کاری موجب کاهش حضور زنان در اشتغال می‌شود

یک فعال حوزه زنان معتقد است‌ طرح‌ها و لوایحی همانند استخدام نیمه‌وقت زنان و یا کاهش ساعات کاری، موجب کاهش حضور زنان در عرصه اشتغال می‌شود.

«اشرف گرامی‌زادگان» گفت: این قوانین شاید با هدف آسایش زنان و مادران شاغل به تصویب می‌رسد، ولی موجب کاهش دانش تخصصی و اشتغال زنان و دختران می‌شود. حضور زنان در جامعه چه در عرصه آموزش و چه درعرصه اشتغال، نیاز امروز و فردای ایران است.

وی با اشاره به آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 1385، اظهار کرد: بر اساس این آمار نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند. اگرچه در سال‌های اخیر جمعیت زنان به تدریج از وضعیت جوانی به سمت میان‌سالی سوق پیدا کرده است؛ اما هنوز هم بیش از پنجاه درصد جمعیت زنان در سنین زیر25 سال قرار دارند و جوان محسوب می‌شوند.

این حقوقدان با بیان اینکه هنوز هم برخی تفکرات سنتی در مورد زنان وجود دارد، گفت: بر اساس این تفکر زن فقط در نقش مادری و همسری تعریف می‌شود؛ این درحالیست که در برنامه‌های سند چشم‌انداز، سیاست حضور فعال زنان را در جامعه، مد نظر داریم و مایل هستیم اکثریت زنان جامعه، فعال باشند تا کشور به نقطه مطلوب برسد.

ایسنا

اینترنت روابط خانوادگی را موزائیکی کرده است

یک جامعه‌شناس اعلام کرد اینترنت ابزار رسیدن به دهکده جهانی است، ولی هم ‌اکنون روابط خانوادگی را موزائیکی کرده و مردم از حال یکدیگر بی اطلاعند و به فردگرایی دچار شده‌اند.

«امان‌الله قرایی مقدم» گفت: به دلیل گسترش وسایل ارتباط جمعی، استفاده از چت‌روم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای، افراد درون خانواده مانند یک موزائیک در کنار هم قرار گرفته‌اند، اما با هم نیستند. اینترنت خانواده را از هم دور کرده، به نحوی که دیگر ما شاهد سر یک سفره نشستن افراد نیستیم. هر کس غذای خود را در اتاق خود و پشت میز کامپیوتر می‌خورد. همین موضوع باعث شده تا اعضای خانواده همدیگر را درک نکنند و شکاف و فاصله سنی در بین آن‌ها عمیق‌تر شود.

این جامعه‌شناس افزود: وقتی افراد در استفاده از اینترنت به نوعی از اعتیاد می‌رسند، احساسات معنوی درون خانوادگی از بین می‌رود. در ادامه همین موضوع به سطح جامعه تعمیم داده می‌شود تا جایی که دیگر هیچ کس، نسبت به دیگری احساس مسئولیت نمی‌کند.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات از طریق توئیتر، فیس بوک و غیره در اختیار فرد گذاشته می‌شود و دیگر زمانی برای بررسی اخبار خانواده، به فرد نمی‌دهد، اظهار داشت: همین موضوع باعث می‌شود تا افراد مشکلات، سختی‌ها و شادی‌های خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و با از دست دادن زندگی واقعی خود، به فردگرایی مبتلا و در معرض جرایم مختلف قرار گیرند.

فارس

مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده مجوز می‌گیرند

«محمد باقر پیشنمازی» نوآوری در مسایل فرهنگی تربیتی جوانان را یکی از برنامه‌های معاونت امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان دانست و گفت: مسئولان و متولیان امور با شناسایی افراد خلاق، مبتکر و مستعد در استان‌های خود و معرفی آن‌ها به وزارتخانه کمک شایانی به ستاد این وزارتخانه خواهند کرد. در این شرایط به نوآوری مسائل فرهنگی در بخش‌های ترویج فریضه ازدواج، فعالیت‌های قرآنی، کتابخوانی و مطالعه نیاز داریم.

پیشنمازی درباره ازدواج جوانان و فعالیت‌های آینده وزارتخانه خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، آخرین طرح تعبیه شده وزارتخانه در آیین نامه ماده 43 برنامه پنجم توسعه است. البته این مشاوره صرفاً باید در جهت ترویج فرهنگ اسلامی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود دویست مرکز مشاوره که از سازمان ملی جوانان (سابق) مجوز گرفته‌اند، به صورت داوطلبانه در این طرح شرکت کنند. سازمان بهزیستی هم تقریباً هفتصد مرکز مشاوره دارد که جزو بخش خصوصی خواهند بود و صدور پروانه و تمدید آن به عهده دفتر برنامه‌ریزی امور ازدواج و تعالی خانواده است.

پیشنمازی با اشاره به راه‌اندازی پورتال جدید خانواده با نشاط، در دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده این وزارتخانه، اظهارکرد: مهندسی جشن ازدواج، جشن‌های فارغ‌التحصیلی، اعیاد دینی (قربان و غدیر) و حتی جشن‌هایی از قبیل استقبال از زائران عتبات عالیات ساماندهی می‌شود.

ایسنا

زنان نقش کلیدی در اشاعه تفکرات تولیدی دارند

مشاور شهردار تهران در امور زنان، گفت: زنان نقش کلیدی در خانواده و در عرصه اشاعه تفکر تولیدی دارند، تا زمینه توسعه کشور فراهم شود.

«زهرا سادات مشیر» اظهار کرد: در جامعه ایران تفکر مصرفی و حتی یکبار مصرفی روز به روز وسیع‌تر می‌شود؛ اما زنان می‌توانند نقش اساسی در اشاعه تفکرات تولیدی داشته باشند. تمام فعالیت‌های ما در ستاد توانمندسازی بر مبنای اقدامات تولیدی و برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره زنان و تولید ملی، می‌تواند در جهت تغییر فرهنگ یکبار مصرفی موثر واقع شود.

مشاور شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: با توجه به آنکه زنان سرپرست خانوار تلاش‌های مضاعفی انجام می‌دهند؛ این تلاش و همت آنان در قالب جشنواره زنان و تولید ملی به نمایش در می‌آید.

مشیر در پایان اظهار کرد: براساس بانک اطلاعات مرکز سرپرست خانوار، حدود پانزده هزار نفر در این مرکز ثبت نام کرده‌اند و ده هزار نفر از آنان تحت پوشش هستند. دو هزار نفر نیز در این مراکز مشغول هستند و هشتصد نفر در بازارچه‌ها و سایر زنان در مشاغلی که خود به وجود آورده‌اند، فعالیت می‌کنند.

ایسنا


زنان و دختران راحت‌تر به بندگی خدا می‌رسند

مشاور علوم انسانی نقشه جامع علمی کشور گفت: تغییر رویکرد و نگاه به زنان و دختران در نقشه جامع علمی کشور مدنظر قرار گرفته و اجرای بندهای این طرح آغاز شده است.

حجت الاسلام «سید سعید لواسانی» با بیان اینکه جایگاه رسمی انسان از منظر قرآن بندگی است، تصریح کرد: انسانیت انسان در بندگی است، در غیر این‌صورت‌‌ همان‌طور که در آیات قرآن هم آمده، مثل چهارپایان و یا حتی بد‌تر از چهارپایان است. مهم‌ترین صفت پیامبر اسلام هم در عبد بودن ایشان است، و راه بندگی تنها از روح و نفس انسان می‌گذرد. زنان از آنجا که روح لطیفی نسبت به مردان دارند، راحت‌تر می‌توانند به مقام بندگی برسند؛ چون یکی از شرایط به خدا رسیدن، روح لطیف است. همان‌طور که زنان راحت‌تر به بندگی می‌رسند، راحت‌تر هم از بندگی جدا دور شده و دلبسته دنیا می‌شوند.

معاون امور طلاب و دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری درباره نقش زنان در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: طبق آیات، مقام زن، مقام تربیت و پرورش دادن است. متاسفانه بسیاری از جوانان امروز ما از الگو‌ها فاصله جدی گرفتند و از معیارهای بندگی دور افتاده‌اند. الگوهای تراز اول حضرات معصوم(ع) هستند؛ و در مرحله بعدی نیازمند تعریف یکسری الگوهای زنده مانند زنان موفق، مادران شهدا، همسران جانبازان و... هستیم. ارائه الگوهای اصلی در حد روضه‌ها و منبر‌ها باقی مانده است و در الگوهای زنده هم درجا زده‎ایم.

لواسانی گفت: باید فرهنگ اسلام در دل‌ها و ذهن‌های جامعه جا انداخته شود و این امر باید توسط دولت صورت گیرد، و با اجبار نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. انسان سازی با حرکت‌های انتظامی همراه نیست.

فارس

 برنامه پزشک خانواده در کل کشور اجرا می‌شود

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در وزارت بهداشت گفت: این وزارت‌خانه قصد دارد تا خرداد ?? برنامه پزشک خانواده را در کل شهرهای کشور اجرا کند.

«محمد شریعتی» افزود: با اقدامات وزارت بهداشت تاکنون اجرای برنامه ملی پزشک خانواده که تحول اساسی در ساختار نظام سلامت کشور است؛ در استان تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان و فارس آغاز شده است و هفده استان دیگر برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده ادامه داد: ما فعلاً در دوران گذار از نظام سلامت سنتی کشور به نظام مدرن پزشک خانواده هستیم. تلاش وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن این دوران گذار، کوتاه‌تر باشد. اگر این برنامه در یک استان اجرا شود و در استان یا شهرستان دیگر اجرا نشود؛ با توجه به مهاجرت‌ها و مسافرت‌ها، ممکن است مردم در دریافت خدمات سلامت دچار دوگانگی و سردگمی بشوند، که این مسئله برای وزارت بهداشت مطلوب نیست.

وی گفت: برنامه پزشک خانواده شامل یک برنامه سطح‌بندی شده است که در سطح اول آن پزشک خانواه که یک پزشک عمومی است، جمعیتی بین پانصد تا 2500 نفر را تحت پوشش می‌گیرد و بعد از تشکیل پرونده و ثبت همه اطلاعات مربوط به آن‌ها در پرونده الکترونیک سلامت، تمام مسائل مرتبط با سلامت آن‌ها را در زمان سلامت و بیماری از تولد تا مرگ پیگیری می‌کند و در واقع مسئول سلامت این افراد می‌شود. در صورتی که فرد به خدمات پزشکی تخصص نیاز داشته باشد، پزشک خانواده فرد را به سطح دوم که پزشک متخصص یا فوق تخصص است، ارجاع می‌دهد.

فارس

جشنواره تعاونی‌های زنان جهان اسلام برگزار می‌‌شود

جشنواره تعاونی‌های برتر زنان جهان اسلام، برای نخستین بار در آبان با مشارکت جمع کثیری از بانوان کشورهای اسلامی سراسر جهان برگزار می‌شود.

بر این اساس، نمایندگانی از کشورهای اسلامی جهان از جمله امارات متحده عربی، عراق، عربستان، مصر، بحرین، قطر، لبنان، کویت و سوریه از منطقه کشورهای عربی؛ و کشور ترکیه از منطقه خاورمیانه غیر عرب؛ و پاکستان، ترکمنستان، بنگلادش و ازبکستان از منطقه آسیای میانه و جنوب آسیا؛ بوسنی و هرزگوین و آلبانی از منطقه اروپا؛ مالی و نیجریه از آفریقای غیرعربی و در نهایت، گویان و سورینام از آمریکای جنوبی در این جشنواره حضور خواهند داشت.

نخستین جشنواره تعاونی‌های برتر زنان جهان اسلام، پیش زمینه خوبی را برای گردهمایی جامعه بانوان مسلمان از سراسر جهان، با هدف تبادل اندیشه، عرضه توانمندی‌ها و فراهم آوردن زمینه تعامل بیشتر در به نتیجه رسیدن اهدف مترقی فراهم می‌آورد.

انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌های کشورهای مسلمان و در رأس آن‌ها ایران، بتوان فضای مطلوبی را برای استفاده حداکثری از توان و تخصص زنان جامعه اسلامی فعال در گرایش مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، تا دستیابی به اهداف مترقی ایجاد کرد.

فارس

سایت ویژه زنان و دختران راه‌اندازی می‌شود

نظر به تأکید‌های مقام معظم رهبری در خصوص بازتعریف نقش زنان و اهمیت پرداخت به فضای زندگی آن‌ها به گونه‌ای که هویت اسلامی و ایرانی زنان بیش از پیش بروز و ظهور داشته باشد، باشگاه فرهنگی دختران انقلاب اسلامی اقدام به راه‌اندازی سایت ویژه دختران و زنان، «چمان» با هدف حضور پررنگ‌تر آنان در فضای مجازی کرده است.

این سایت در نظر دارد با تلفیق حوزه‌های تخصصی و عمومی، همراه با جذابیت‌های بصری راهی نو را در میان سایر فضاهایی که به زنان می‌پردازند، بیابد. جامعه هدف در این سایت دختران دانش‌آموز، دانشجو و فعالان فرهنگی دانشگاه‌های کشور هستند که سعی شده است متناسب با این اقشار بخش‌های مختلفی در سایت گنجانده شود.

فارس

نمایشگاه مد مانتو و پوشش سر برگزار می‌شود

معاون امور هنری وزیر ارشاد از برگزاری نمایشگاه مد مانتو و پوشش سر در ‌ماه جاری خبر داد و گفت: معرفی مدل‌های پوشش اسلامی ایرانی بانوان، افزایش و توسعه خلاقیت، نوآوری، مد و لباس ایرانی، ارائه پوشش مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی و ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان طراحان، تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان، از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مد و لباس در دو بخش برگزار می‌شود، گفت: در بخش اصلی این نمایشگاه طرح‌های پوشش ایرانی اسلامی، شامل مانتو اجتماعی، مجلسی و پوشش سر متناسب با آب و هوای نیمسال اول در مناطق مختلف کشور، ارائه می‌شود.

«حمید شاه‌آبادی» به بخش علمی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: همچنین به منظور تبیین جایگاه و اهمیت لباس در جوامع بشری و به خصوص جامعه اسلامی ایرانی و به ویژه لباس‌های فاخر بانوان ایرانی، کمیته علمی نمایشگاه از اندیشمندان و صاحبان پژوهش و اصحاب قلم جهت روشنگری ذخیره‌های علمی پژوهش‌های مرتبط، دعوت به همکاری کرده است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه تمرکز بیش‌تر بر روی پوشش مانتو است، ادامه داد: دو سال گذشته بعد از یک دوره، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نقشه راه حوزه مد و لباس را تصویب و ترسیم کردیم. امسال همان کارهای سال‌های گذشته با شکل جدید و با نگاه جامع انجام می‌شود. امروز کاری که در حوزه پوشاک بهاره باید صورت بگیرد، در آبان‌ماه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هفت هزار هنرمند واجد شرایط در حوزه طراحی وجود دارد، ادامه داد: اطمینان داریم به دلیل تجاربی که طراحان دارند می‌توانند در نمایشگاه سلایق مخاطبان خود را تأمین کنند.

فارس

ده هزار زن تحت پوشش هستند

مدیر اداره اشتغال ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در جشنواره زنان و تولید ملی، گفت: ده هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار قرار دارند.

«الهه عطایی» با بیان این که آموزش و اشتغال زنان همراه با مهارت، مبنای عمل در ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، تصریح کرد: در بخش اداره اشتغال ستاد توانمندسازی در حوزه مراکز مهارت‌آموزی کوثر و بازارچه‌های خود اشتغالی، مشاغل خانگی در سطح مناطق 22 گانه تهران فعال شده است.

عطایی افزود: با احتساب خانواده زنان سرپرست خانوار، بالغ بر چهل هزار نفر تحت پوشش این مرکز هستند. ضمن اینکه مبنای عمل بر روی مهارت و آموزش در حین اشتغال است.

مدیر اداره اشتغال ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با بیان این که زنان بعد از توانمندی و کسب مهارت از این سامانه جدا می‌شوند، گفت: ما در مراکز کوثر علاوه بر ایجاد اشتغال و تامین امنیت برای زنان، شرایط نسبتا ایده‌آلی را برای آنان مهیا کرده‌ایم. در این مراکز مهارت‌های ویژه و مهم روانشناختی و تربیتی برای زنان و خانواده‌های آنان نیز برگزار می‌شود.

ایسنا