رازهایی درباره مو

نویسنده



کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

موهای نازک و ظریف را با سیلیکن تقویت کنید

 بیشتر خانم‌ها از نازکی و بی‌حالتی موهای‌شان شکایت دارند؛ اما برخی افراد، راه درمان آن را به‌خوبی می‌دانند. نرم‌کننده‌های مو، تنها موها را لخت می‌کنند. بهترین راه، استفاده از ترکیبات سیلیکن‌دار مانند دایمتیکن ((dimethicone یا سیکلومتیکن (cyclomethicone) است. این مواد به صورت لایه‌ای نازک روی تار مو قرار می‌گیرند و مو را بدون ظاهر چرب، پرپشت‌تر نشان می‌دهند. سیلیکن حتی بعد از آب کشی روی تارهای مو باقی می‌ماند.

برای داشتن موهای سالم، ماهی و آجیل (مغزها) بخورید

تمام غذاهایی که تأثیر مفید روی سایر اندام‌ها دارند، برای موها نیز خوب هستند. امگا 3 و پروتئینی که در ماهی (به خصوص در ماهی آزاد) و مغزها  وجود دارد، مواد غذایی موجود در سبزیجات، انواع لوبیا و هویج، همگی برای داشتن موهای براق و سالم نقش ویژه‌ای دارند. در این جا باید به نکته‌ای مهم در باره‌ی ارتباط کاهش سریع وزن و ریزش مو اشاره کرد. با گرفتن رژیم سخت غذایی به منظور کاهش وزن، به علت عدم استفاده از بسیاری مواد، همچون «روی»، «بیوتن» و پروتئین، به پوست و مو صدمه‌ای جدی وارد می‌شود و با ریزش شدید مو مواجه می‌شویم. 

 

موهای‌تان را با آب ولرم آب‌کشی کنید تا براق‌تر شوند

آب داغ باعث از بین رفتن چربی طبیعی مو می-شود. این ماده که «سبوم» (sebum) نام دارد، نرم-کننده‌ی طبیعی موست که به آن ظاهری براق می‌بخشد؛ البته این مسأله دلیل نمی‌شود که برای داشتن موهای براق به خودتان عذاب داده و سردی آب را تحمل کنید. بلکه راه صحیح، استفاده از آب ولرم است؛ همچنین هنگام شامپو زدن کف سر را نیز به ملایمت ماساژ دهید.

 

موهای خرد شده را با پروتئین ترمیم کنید

رنگ کردن مکرر مو، صاف کردن، فر کردن، دکلره و ... به مو و لایه‌ی رویی مو که «کوتیکول» نام دارد، آسیب می‌رسانند و موجب خرد شدن و شکستگی نوک موها می‌شوند. خوش‌بختانه برای ترمیم موها در بازار، محصولات مفیدی وجود دارد. می‌توانید به طور مرتب از نرم کننده‌های حاوی پروتئین استفاده کنید.

هرگز برای از بین بردن شوره از روغن‌ها استفاده نکنید

شوره به‌دلیل خشکی پوست سر به وجود نمی‌آید، بلکه عوامل دیگری مانند التهاب پوست سر و... در بروز آن دخیل هستند. مالیدن روغن باعث وخیم شدن التهاب پوست سر و پوسته‌ها می‌شود. برای درمان آن از شامپوهای ضد شوره‌ی موجود در بازار یا بنا به توصیه‌ی پزشک، از شامپوی مناسب استفاده کنید. بعد از مصرف شامپوی ضد شوره، موها را حتماً خوب آب‌کشی کنید.

 از باد ضعیف سشوار استفاده کنید

برای حالت گرفتن سریع مو، ممکن است شما از درجه‌ی قوی سشوار استفاده کنید. این برای موهای-تان بسیار زیان‌آور است.

برای جلوگیری از ریزش مو، از برس، کمتر استفاده کنید

برای برس زدن از نوع نوک گرد آن استفاده کنید و هرگز موهای خیس را برس نزنید. ریزش 100-50  تار در روز امری طبیعی است. برس زدن بیش از حد موجب افزایش ریزش مو می‌شود.

از مدل‌هایی که به مو صدمه می‌زنند، جداً اجتناب کنید

دم اسبی کردن از یک سو باعث کشیدگی و شکستن موها و از طرف دیگر موجب از بین رفتن فولیکول موهای جلوی سر می‌شود. بنا به توصیه‌ی متخصصان، حداکثر زمان برای «اکستنشن» کردن مو سه ماه است. از آن جایی که موی خیس، بسیار شکننده است، نباید آن را تا زمانی که مرطوب است، دم اسبی کرد. 

تحت تأثیر شامپو های مارک‌دار قرار نگیرید

بدون اطلاع، پول خود را صرف خرید یک شامپوی مارک‌دار آن چنانی  با قیمت گزاف، نکنید. در عوض از شامپویی استفاده کنید که با نوع موی شما سازگار باشد. نام و مارک محصول فریب‌تان ندهد.

برای پوشاندن سفیدی مو از رنگ‌های بسیار قوی استفاده نکنید

با بالا رفتن سن، نه تنها موها سفید، بلکه ضعیف‌تر هم می‌شوند. به همین دلیل برای اجتناب از صدمه‌ی جدی به موها باید از رنگ‌هایی با ترکیبات ملایم استفاده کرد.

در زمستان از پرپر شدن موها جلوگیری کنید

در فصل زمستان به علت خشکی هوا، الکتریسته‌ی ساکن میان موها بیشتر می‌شود. هنگام شانه‌زدن، موها به هوا می‌روند و حالت‌پذیر نمی‌شوند. برای جلوگیری از این حالت، از نرم کننده‌ی مناسب موهای‌تان استفاده کنید.

موی فر را برس نزنید

موی فر بسیار شکننده است. بنابراین برای نرم شدن آن‌ها حتماً از نرم کننده استفاده کنید و به جای برس، از شانه‌های مخصوص موهای فر که دندانه-های درشت دارند، استفاده کنید. برای صاف کردن موهای فر، کمتر از اتوی مو استفاده کنید، زیرا به موها آسیب می‌زند.

 رنگ موی‌تان را زود به زود عوض نکنید

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که دوست دارند موهای بلوند داشته باشند، و یا برعکس موهای‌تان بور باشد و تمایل داشته باشید آن‌ها را تیره کنید. دقت کنید که این کار صدمه‌‌ای جدی به موها می‌ز‌ند. بنا به توصیه‌ی متخصصان بهتر است رنگ مو را تنها  تا سه درجه رنگ طبیعی آن، تغییر داد.

آگاهی خود را در مورد رنگ کردن مو افزایش دهید

رنگ کردن مکرر موها باعث صدمه به آن می‌شود. از رنگ‌های طبیعی همچون «حنا» برای رنگ کردن می‌توان استفاده کرد. این مواد، طبیعی بوده و به موها آسیب نمی‌زنند.

مرتب از سشوار استفاده نکنید

مصرف مرتب از سشوار با باد داغ، صدمه‌ا‌ی جدی به موها زده و موجب ریزش موهای ضعیف می‌شود.

از موهای‌تان در برابر نور خورشید، محافظت کنید

خورشید همان طور که برای پوست بدن مضر است، به موها هم صدمه می‌زند. نور خورشید باعث خشکی مو، به خصوص نوع رنگ شده‌ی آن می‌شود. در زیر نور زیاد خورشید، از اسپری‌های مخصوص مو کهSPF  دارند و یا از کلاه و روسری استفاده کنید.

قبل از شنا موهای‌تان را شامپو بزنید

برای کم کردن اثر زیان‌بار کلر موجود در استخر، حتماً قبل از شنا موهای‌تان را بشویید. موی خیس کمتر کلر جذب می‌کند. از محصولاتی کهph  مناسب دارند، برای محافظت مو استفاده کنید.

مدتی از مدل دادن به موها دست بکشید

مدتی به موهای‌تان استراحت بدهید و رنگ کردن، سشوار و... را کنار بگذارید تا موها سلامت شوند. بد خشک کردن موها با حوله به آن صدمه می‌زند. پس با موهای‌تان با ملایمت رفتار کنید. در مدت استراحت مو، موهای صدمه‌دیده کم کم ترمیم می‌شوند و جای خود را به موهای سالم می‌دهند.

تغییرات موها را جدی بگیرید

تغییرات ناگهانی موها مانند ریزش، ممکن است به علت اختلال کار غده‌ی تیروئید، کمبود آهن یا بیماری‌های اتوایمن باشد؛ همچنین مصرف برخی داروها موجب ریزش مو می‌شوند. بنابراین در این موارد بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

در نهایت به‌خاطر داشته باشید که موهای تیره از موهای بور ضخیم‌ترند.

منبع: مجله‌یHealth  (آوریل 2012)