اولین ملاقات کودک با دندان‌پزشک

نویسنده



کارشناس ارشد مدیریت

آیا فرزندتان برای اولین ملاقات با دندان‌پزشک آماده است یا خیر؟ در این مقاله راه‌کارهای ساده در قالب بازی به شما ارائه می‌شود تا کودک شما برای اولین دیدار با دندان‌پزشک آماده شود.

این روزها مطب‌های دندان‌پزشکی نسبت به زمانی که شما کودک بودید تغییر کرده و کودک‌پسند شده است. با میوه‌های طعم‌دار آراسته شده و تلویزیون‌ها از سقف یا دیوار آویزان شده و مطب‌های دندان‌پزشکی مخصوص کودکان طراحی شده است که کاملاً سرگرم‌کننده هستند.

با این حال هر تجربه‌ی جدید با خود بیم و هراس به‌دنبال دارد، که دیدار از دندان‌پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از این ایده‌ها کودک شما را برای ملاقات آماده‌تر می‌کند.

صحبت کردن و نشان دادن

بگذارید که بیمار کوچک شما دندان‌های شما را ببیند، با هم تعداد دندان‌های خود را، سپس وی را بشمارید و بخش‌های مهم دیگر دهان مانند لثه‌ها و زبان را که ممکن است توسط دندان‌پزشک معاینه شود، به اتفاق هم بررسی کنید.

فرزند شما ممکن است در مطب با دستیار یا متخصص بهداشت دهان و دندان و منشی روبه‌رو شود، که قبل از دیدار، آن‌ها را با نام مستعار برای وی توضیح دهید.

صحبت کردن درباره‌ی حقیقت دندان

کودک شما ممکن است به سادگی بداند که هر کسی از جمله پدران، مادران، مادربزرگ‌ها حتی معلم‌ها به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند؛ چرا که همه‌ی ما برای خوردن مواد غذایی به دندان‌های سالم و قوی نیازمندیم. مثال ساده‌ای برای بهداشت دهان و دندان بزنید. برای وی در مورد غذاهایی که مانند ساندویچ نیاز به جویدن زیاد دارند و مواد غذایی که نیاز به جویدن زیاد ندارند، توضیح دهید. از فرزند کوچک خود در مورد حیواناتی که دندان دارند و آن‌هایی که ندارند صحبت کنید و بپرسید آیا آن‌هایی که دندان ندارند، می‌توانند غذا بخورند؟

استفاده از آغوش به‌عنوان صندلی

قبل از اولین دیدار با پزشک، یک دوره‌ی آموزش برای فرزند خود در نظر بگیرید. کودک را بر روی آغوش خود قرار داده و او را همانند صندلی دندان‌پزشکی به عقب و جلو ببرید سپس وی را بالا و پایین ببرید، زیرا این حرکات بسیار شبیه‌ی زمانی است که بر روی صندلی دندان‌پزشکی قرار گرفته است و صندلی به سمت جلو و عقب و بالا و پایین می‌رود، و این برای کودک شما سرگرم‌‎کننده نیز هست.

به فرزندتان بگویید که صندلی دندان‌پزشکی همانند آغوش بسیار راحت است و فقط یک تفاوت بزرگ با آغوش شما دارد و آن نور و وسیله‌ای که به آن متصل است، می‌باشد. سپس مطب را توصیف کنید که شبیه‌ی مطب یک پزشک می‌باشد؛ و یک اتاق انتظار، اتاق معاینه و یک میز برای قرار ملاقات دارد.

مقدمه‌چینی برای ملاقات

برای فرزند خود توصیف کنید که آرام بر روی صندلی بزرگ بنشیند، دندان‌پزشک با دستیارش برای وی پیش‌بند می‌بندد تا لباسش خیس نشود. شاید هم برایش عینک آفتابی بزنند. قبل از اولین دیدار از مطب، باز نگه‌داشتن دهان را با وی تمرین کنید. او می‌تواند در حالی که شما تا ده می‌شمارید دهانش را بدون حرکت باز نگه دارد. گاهی تا پانزده بشمارید.

ابزار کار دندان‌پزشکی

در مورد کار دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت که دندان‌های او را حسابی تمیز خواهد کرد توضیح دهید. اول یک ابزار برای پاک کردن مواد غذایی که از قبل لابه‌لای دندان گیر کرده است، استفاده می‌شود. بعد از آن ابزارهای مختلفی به‌کار گرفته می‌شود.

برای او از شیلنگ سرنگ کوچک، که از آن برای جمع کردن مواد بدمزه و دفع آب دهان استفاده می‌شود، توضیح دهید. به او بگویید که این کار همانند حرکت مسواک با خمیردندان است که دندان‌های او را تمیز و براق می‌کند؛ و به کودک خود یادآوری کنید که صدای فش فش آب در اطراف دهانش برای این لوله است و او آب دهانش را بایستی به مخزن کوچکی که در کنار صندلی است، بریزد. اگر وی متوجه این موضوع نشد، این عمل را به او نشان دهید.


اشعه‌ی ایکس

بعید است که فرزند شما برای اولین بار با اشعه‌ی ایکس سروکار داشته باشد، به‌طور معمول این اتفاق در مورد کودکان خیلی کم پیش می‌آید. در صورتی که نیاز به این کار بود شما به وی بگویید که از اشعه‌ی ایکس برای گرفتن عکس از دندان استفاده می‌شود.

به او بگویید زمانی که عکسی از محیط اطراف می‌اندازد و آن را تماشا می‌کند، همان کار را دندان‌‌پزشک برای دیدن دندان‌های او انجام می‌دهد تا ببیند چه تغییرات مضری در دندان او رخ داده تا بتواند جلوی آسیب به دندان را بگیرد. با این کارها برای مراجعه بعدی به دندان‌پزشک مشکلی نخواهید داشت.

منبع:whattoexpect