اخبار زنان



آموزش و پرورش مسئول افزایش سن ازدواج در کشور است
کارشناس ارشد جامعه‌شناسی گفت: به رغم نقش انکارناپذیر آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ازدواج میان جوانان، متأسفانه این نهاد نسبت به ادای وظیفه‌ی خود ضعیف عمل کرده است.
«غلام‌رضا بابایی» با تأکید بر افزایش تعاملات میان آموزش و پرورش و صدا و سیما برای بهبود فرهنگ ازدواج، اظهار داشت: افزایش تعاملات و همکاری‌ها میان آموزش و پرورش و صدا و سیما برای ترویج فرهنگ ازدواج در جامعه می‌تواند از رشد سن ازدواج در کشور جلوگیری به عمل آورد. با توجه به این‌که روی‌کرد و نگرش دانش‌آموزان و دانشجویان نسل جدید نسبت به گذشته با تغییر و تحولات شگرفی روبه‌رو شده است، از این رو لازم است که تعارض میان اهداف و برنامه‌های این دو نهاد مرتفع شود.

محدودیتی برای حضور زنان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی وجود ندارد
معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان ریاست جمهوری گفت: هیچ‌گونه محدودیتی برای زنان ایرانی به منظور مشارکت و فعالیت‌ در عرصه‌های ملی و بین‌المللی وجود ندارد.
 «سوسن صفاوردی» گفت: به رغم تصورهای رایج مبنی بر ممنوعیت حضور بانوان ایرانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، ‌پس از انقلاب اسلامی نقش زنان در تمامی عرصه‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای یافت. به ‌طوری که جهان غرب را به حیرت وا داشت. هم اکنون بسیاری از کشورهایی که در جریان تحولات اجتماعی و بیداری اسلامی قرار گرفته‌اند، از زنان ایرانی الگوبرداری کرده‌اند.

بدعت‌هایی درباره‌ی نقش زن در اسلام به‌وجود آمده است
رئیس دانشکده‌ی الهیات دانشگاه تهران با بیان این‌که امروزه در جهان بدعت‌هایی درباره‌ی اسلام و نقش زن در این دین به‌وجود آمده است، گفت: اساتید، علما و دانشگاهیان باید در این برهه‌ی حساس برای رفع شبهات، هم‌دل و متحد شوند.
«سیدمحمدرضا امام» در همایش بین‌المللی «نقش زنان مسلمان دانشمند در پیش‌برد علوم و فناوری»، افزود: هجوم دشمنان اسلام جدا از منطقه، مذهب، ملیت و قومیت صورت می‌گیرد، لذا آن‌ها افکاری را علیه اسلام القا و برخی فرقه‌های متعصب و جاعل را از بین مسلمانان انتخاب کردند.

فاصله‌ی بین نسل‌ها ناشی از تفاوت نگرش‌هاست
یک کارشناس خانواده شکاف میان نسل‌ها را طبیعی خواند و گفت: این فاصله بین نسل‌ها ناشی از تفاوت نگرش‌های آنان نسبت به موضوعات مختلف است.
«حسین علیزاده» گفت: والدین در مراجعات خود برای مشاوره نسبت به دور شدن جوانان از خانواده و در مقابل جوانان نیز از سخت‌گیر بودن والدین گله می‌کنند. نسلی که دوران انقلاب و دفاع مقدس را درک کرده، با فرهنگ ایثارگری و شهادت آشناست و مبنای ازدواجش ارزش‌های اسلامی بوده، باید بتواند با ارائه راهکارهای صحیح و اساسی، فرزندان و نسل جوان را به این اصل و ارزش‌ها نزدیک کند.

حضور زنان دانشمند در بخش‌های تخصصی ضرورت دارد
رئیس دانشگاه تهران، نقش علوم مختلف را در پیشرفت غرب مهم عنوان کرد و گفت: در مقابل تنگ‌نظری غربی‌ها در تبادل دانش به جهان، ایجاد هم‌بستگی میان زنان دانشمند جهان اسلام ضروری است.
«فرهاد رهبر» در همایش بین‌المللی نقش زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری در دانشکده‌ی الهیات، افزود: شبکه‌ی زنان دانشمند جهان اسلام باید در کشورهای مسلمان فعال شوند، به طوری که با ایجاد زیربخش‌های تخصصی در همه‌ی علوم، زمینه‌ی نقش‌آفرینی زنان را در بخش‌های تخصصی بیش‌تر شود. ایجاد فرصت برای زنان مسلمان در ایفای نقش بیش‌تر در مباحث علمی جهان نیاز به برنامه‌ریزی دارد. باید در سایه‌ی سرمایه‌گذاری‌های مناسب صورت گرفته آموزش زنان به مرحله‌ی نهایی و ثمربخشی برسد.

تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای در تغییر سبک زندگی آشکار است
مدیر تنظیم الگوها و انتظام خانواده‌ی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت: تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر تغییر سبک زندگی در میان خانواده‌های ایرانی کاملاً مشهود است و باید توجه داشت که سبک زندگی در کشور براساس الگوهای اسلامی - ایرانی باشد.
«رابعه امامی‌رضوی» بیان داشت از آن جایی که برای اکثر خانواده‌های ایرانی دست‌رسی آسان به شبکه‌های ماهواره‌ای وجود دارد، می‌توان گفت که هم اکنون این تأثیرپذیری بیش‌تر شده است.

نهادینه شدن فرهنگ پیش‌گیری از اعتیاد ضروری است
معاون سیاسی امنیتی استان‌دار کردستان گفت برای کاهش گرایش به مواد مخدر در جامعه، نهادینه شدن فرهنگ پیش‌گیری از اعتیاد در خانواده‌ها امری ضروری است.
«ایرج حسن‌زاده» افزود: با توجه به افزایش مصرف مواد مخدر در جامعه باید نسبت به شناسایی راه‌های اساسی پیش‌گیری اقدام شود و طرح‌های کارشناسی مورد نیاز با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی و دیگر ارگان‌های خدماتی و درمانی به اجرا در آید. توسعه‌ی فضاهای ورزشی و تلاش برای جلب مردم به سمت این مکان‌ها، گامی اساسی برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر است و متولیان بخش ورزش و جوانان باید با اتخاذ راهکارهای مناسب، این بستر را برای ورود افراد به‌ویژه جوانان آماده کنند.

توقف فعالیت سایت‌های همسریابی ضروری است
معاون امور خانواده‌ی مرکز امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری تأکید کرد توقف فعالیت سایت‌های همسریابی در کشور به منظور جلوگیری از تحقق مقاصد شوم شیادان، لازم و ضروری است.
 «زهرا سجادی» متذکر شد: اهمیت امر مزبور به حدی است که می‌توان گفت، سایت‌های همسریابی به سامان‌دهی نیز نیاز ندارند و باید به طور قطع از ادامه‌ی فعالیت آن‌ها در کشور جلوگیری شود. تأکید بر حفظ جایگاه دختران در جامعه،‌ بهره‌گیری از این‌گونه سایت‌ها در کشور بدون شک جایگاه دختران را در جامعه متضرر می‌کند، ضمن آن‌که زمینه‌ی سوء استفاده بسیاری از شیادان را نیز فراهم می‌آورد.

غرب فعالیت زن مسلمان را پنهان می‌کند
رئیس دانشگاه الزهرا، سرپوش گذاشتن بر فعالیت زنان مسلمان را یکی از نکات مورد توجه غرب بیان کرد.
«انسیه خزعلی» افزود: با وجودی که غرب تلاش می‌کند زن ایرانی را عقب‌مانده و دارای محدویت معرفی کند، اسلام و قرآن بر قدرت ایستادگی و توان‌مندی زنان در برابر دشمن تأکید دارد. مهارت‌هایی نظیر «نه گفتن»، «کنترل استرس» و «هنر مدیریت» از محورهایی است که در کشورهای غربی به زنان آموزش داده می‌شود؛ در مقابل دین اسلام «کمک به دیگران»، «بله گفتن» و «برداشتن بار از دوش دیگران» را به مردم آموزش می‌دهد.

اعتمادبه‌نفس در میان جوانان متأثر از ویژگی‌های بیرونی است
روان‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت اعتمادبه‌نفس در میان جوانان بیش‌تر از آن‌که متأثر از ویژگی‌های درونی باشد، به ویژگی‌های بیرونی باز می‌گردد.
«شیدا دولت‌آبادی» اظهار‌ داشت: هم اکنون بسیاری از زنان برای جلب توجه در جامعه، اقدام به تغییر در چهره و ظاهر خود بدون توجه به معیارهای سلامت جسمانی،‌ می‌کنند. مفاهیم زیبایی‌شناسی در جامعه در طول زمان با تغییر و تحول روبه‌رو شده است به طوری که امروز شاهد کنش مناسب از سوی مردان برای تغییر در چهره و ظاهر بانوان هستیم.

هزینه‌ی زوجه در زندگی مشترک از طرف زوج پرداخت می‌شود
نمایندگان مجلس تصویب کردند که زوجه براساس اثبات در دادگاه می‌تواند معادل هزینه‌های اعمال شده در مخارج متعارف زندگی مشترک را از زوج دریافت کند.
براساس ماده‌ی سی این قانون، هرگاه زوجه از مال خود برای هزینه‌های متعارف زندگی مشترک که بر عهده‌ی زوج است هزینه کرده و در قبال آن عوض مالی دریافت نکرده باشد، دادگاه به درخواست وی پس از جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری مبالغ هزینه شده را تعیین و به تأدیه‌ی آن حکم می‌کند، مگر این که زوج قصد تبرع زوجه در صرف مبالغ مذکور را ثابت کند.

الگوی اسلامی- ایرانی راهی برای داشتن خانواده‌ای موفق است
حجت‌الاسلام «بنی‌صدر» کارشناس و محقق اسلامی گفت در الگوی اسلامی ایرانی، مهارت ایجاد ارتباط صحیح و مناسب بین افراد آن خانواده چشم‌گیر است.
بنی‌صدر ادامه داد: در اسلام تأمین معاش خانواده وظیفه‌ی پدر است و اداره‌ی تربیتی خانواده با مادر خانواده است؛ در حالی‌که در جامعه‌ی غرب این تقسیم‌بندی معنایی ندارد. در اجرای الگوی پیش‌رفت اسلامی- ایرانی می‌توان بخش بزرگی از رسالت‌های دولت را برای تحقق جامعه‌ی پویا، خلاق و دیندار برعهده‌ی خانواده‌ها قرار داد. اگر می‌خواهیم سلامت فکری و روانی جامعه نیز تأمین شود، فرهنگ حجاب کامل باید رواج پیدا کند.
 
 سریال‌های ماهواره‌ای باعث از هم پاشیدن خانواده‌ها می‌شود  
«سیما فردوسی» اعلام کرد در سال‌های اخیر بیش‌تر از هر زمان دیگری شاهد این هستیم که اعضای خانواده وقت خود را با برنامه‌های تلویزیونی پر می‌کنند. این مسأله می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد. هم‌کلام شدن با همسر و فرزندان‌ مهم‌تر است یا تماشا کردن این برنامه‌ها.
وی گفت: در موارد زیادی مشاهده می‌شود داستان‌هایی که در این سریال‌ها وجود دارد، زوج‌ها را نسبت به یک‌دیگر بدبین کرده و زندگی خانوادگی دچار خطر و تهدید شود. پرخاشگری، فحاشی، شک و سوءظن، کم‌رنگ شدن ارزش‌ها، زیر سؤال بردن هنجارها و مواردی از این دست تنها تأثیر کوچکی از تماشای این سریال‌هاست که روی زوج‌ها به‌جا می‌ماند.

جوانان ازدواج نکرده افزایش می‌یایند
مدیرکل دفتر آمار جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به این‌که چالش جمعیت در کشور غیرقابل انکار است، گفت: به طور متوسط در هر خانواده یک جوان در سن ازدواج وجود دارد و به ازای هر دو خانواده یک جوان ازدواج نکرده داریم.
«علی‌اکبر محزون» اظهار داشت بحث جمعیت از مباحث بسیار مهمی است و رصد کردن تحولات آن از نیازهای اساسی برنامه‌ریزی کشور محسوب می‌شود و براساس آن مسئولان، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران روی‌کردهای خود را براساس تحولات جمعیتی بازنگری می‌کنند.

مهریه یک پشتوانه‌ی اجتماعی برای زنان است
رئیس دیوان عالی کشور گفت مهریه یک پشتوانه‌ی اجتماعی برای زنان است؛ به‌دلیل این‌که حقوق زن در اجتماع حفظ شود و ضعف جسمی زنان نسبت به مردان جبران شود، به آنان مهریه عطا می‌شود.
آیت‌الله «احمد محسنی گرکانی» افزود: هنگام جدایی زن و مرد از یک‌دیگر، زن خسارت بیش‌تری متحمل می‌شود؛ به‌خصوص اگر بخشی از عمر و سرمایه‌ی جوانی و زیبایی خود را از دست داده باشد. غرب زده‌ها به این تفکر که مهریه به شخصیت زن لطمه می‌زند، دامن می‌زنند، در حالی که حذف مهریه به زیان زن تمام می‌شود و در حقیقت مهریه تأمین کننده‌ی آینده‌ی زنان است.

پنجاه و هفتمین اجلاس کمیسیون مقام زن برگزار می‌شود
معاون بین‌الملل مرکز امور زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد پنجاه و هفتمین اجلاس کمیسیون مقام زن، در سازمان ملل برگزار می‌شود.
«سوسن صفاوردی» افزود: این اجلاس با موضوع «امحا و پیش‌گیری از همه‌ی اشکال خشونت به زنان و دختران» از 13 تا 25 اسفندماه با حضور نمایندگان دولتی و غیردولتی کشورها برگزار خواهد شد و به علت تقاضای بسیار و مکان محدود، تنها بیست نماینده از هر سازمان می‌توانند در اجلاس این کمیسیون حضور داشته باشند.

پلیس به زنان و دختران جوان هشدار داد
سرهنگ «هادی مصطفایی» با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در بروز دوستی‌های منجر به تجاوز، اظهار داشت متأسفانه امروز نقش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در تجاوز پررنگ شده است.
 وی با اعلام این‌که اینترنت، تلفن و دوستی‌های خیابانی جزو مهم‌ترین ابزارهای تعرض جنسی هستند، به افراد بزه‌دیده توصیه کرد بدون ترس از ریختن آبرو به پلیس مراجعه کنند. پلیس در تمامی مراحل مشخصات افراد را مخفی نگه می‌دارد و از پلیس زن برای رسیدگی به پرونده‌ها استفاده می‌کند تا قربانیان این جرم بتوانند به راحتی اقدام به شکایت کنند. اگر افراد از ریختن آبروی خود می‌ترسند، می‌توانند از طریق ارسال ایمیل یا نامه شکایت کرده و موضوع را به اطلاع پلیس برسانند.

افراد پس از فوت همسر به فکر ازدواج مجدد باشند
یک روان‌شناس معتقد است خواسته‌ی هر فرد بالغی، حضور در کانون خانواده است، بنابراین توصیه می‌شود افراد پس از فوت همسر یا طلاق، برای جلوگیری از بروز آسیب‌ها به فکر ازدواج مجدد باشند.
«آبس نعمتی» اظهار کرد در چنین شرایطی والدین بازمانده یا طلاق گرفته در صورت نداشتن شرایط ازدواج مجدد به مرور زمان دچار مشکلات روان‌شناختی، از قبیل احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب شده و خصوصاً زنان به علت نداشتن منابع تأمین مالی، شغلی، حضور در اجتماع و سرپرستی فرزندان کوچک، وضعیت سختی را تحمل می‌کنند.

والدین از مهار احساس حقارت در کودکان آگاهی داشته باشند
مشاور فعال حوزه‌ی کودک و نوجوان، نقش آگاهی و آموزش والدین را در جلوگیری از بروز، کنترل و مهار احساس حقارت در کودکان بسیار مهم و اساسی دانست.
«مرادیان» ادامه داد: این افراد عکس‌العمل‌های مختلفی از جمله رفتارهای پرخاشگرایانه، بدخلقی و بداشتهایی در سنین پایین و عدم تمایل به مدرسه و تحصیل در سنین بالا‌تر را، برای سرپوش گذاشتن بر روی احساس حقارت خود بروز می‌دهد. پذیرش کودک از سوی خانواده به‌ویژه پدر و مادر بسیار حائز اهمیت است و این پذیرش گامی بسیار بلند در جهت اعتمادبه‌نفس بخشیدن به کودک و دوری او از احساس حقارت و خودکم‌بینی محسوب می‌شود. پدران و مادرانی که عالم به روش‌های تربیتی نیستند، نه تنها نمی‌توانند به مهار احساس حقارت در خود کمک کنند، بلکه در کنار ایجاد آن در فرزند خود، توانایی تشدید آن را نیز در کودکان دارا هستند.


مأموریت سایت‌های همسریابی، کسب درآمد و گسترش فساد اخلاقی است
استاد دانشگاه تهران با اعلام این‌که سایت‌های همسریابی هیچ‌کدام مجوز فعالیت ندارند،‌ گفت ‌مأموریت تمامی این سایت‌ها،‌ کسب درآمد، گسترش فساد اخلاقی در جامعه و نیز برقراری روابط نامشروع میان دختران و پسران است.
 «مجید ابهری» در ادامه بیان داشت: بخشی از جوانان به علت دور بودن از خانواده، فقدان و یا عدم تفاهم سلیقه با خانواده و والدین از طریق این سایت‌ها اقدام به انتخاب همسر می‌کنند. از آن‌جایی که نظارت بر این سایت‌ها وظیفه‌ی ذاتی وزارت ورزش و جوانان است، باید این وزارت‌خانه نظارت کافی را بر عمل‌کرد این‌گونه سایت‌ها داشته باشد.

45 سازه یادواره‌ی شهدای زن جانمایی می‌شود
مسئول بسیج جامعه‌ی زنان کشور از جانمایی 45 سازه یادواره‌ی شهدای زن در اسفندماه سال جاری خبر داد.
  «مینو اصلانی» اظهار داشت ‌با جانمایی سازه‌های یادواره‌ی شهدای زن، نماد مقاومت زنان مسلمان در کل کشور به عرصه‌ی نمایش گذاشته می‌شود. این نمادها برای جانمایی در هر یک از مراکز استان‌ها پیش‌بینی شده است. البته برای استان‌های بزرگ و به طور کلی برای کلان‌ شهرها، ‌دوسازه پیش‌بینی شده است.‌ این سازه‌ها،‌ نماد مشترک و واحدی از مقاومت زنان مسلمان است و به صورت متمرکز در استان‌های کشور نصب می‌شود.