راه‌اندازی مجدد بدن

نویسنده



در آستانه تغییر و تحول در فصول سال و خانه، با راه‌اندازی چهار ارگان بدن‌تان، می‌توانید بار دیگر سلامت و نشاط مادام‌العمر را برای خود به ارمغان بیاورید. آسیب‌هایی را که در گذشته به بدن‌تان وارد شده است، خنثی کنید و به‌سادگی سرعت و روند پیری را کاهش دهید. احساس خوبی خواهید داشت وقتی بیاموزید:
- کم‌کاری تیروئید می‌تواند احساس خستگی در شما به وجود آورد؛ گویا با داشتن اضافه وزن از چند تپه بالا رفته‌اید.
- با سم‌زدایی کبد و مشکلاتی که در پی دارد، می‌توانید آسیب‌هایی که در گذشته به آن وارد شده است، جبران کنید.
- قلب خود را قوی نگه دارید.
- تمیز کردن روده‌ها و جلوگیری از درد در ناحیه‌ی شکم را جدی بگیرید.
 راه‌اندازی مجدد تیروئید:
از هر هشت زن، یک نفر در طول عمر خود به اختلال تیروئید مبتلا می‌شود. غده‌ی تیروئید واقع در وسط گردن درست زیر حنجره و بالاتر از استخوان ترقوه قرار دارد و مسئول تنظیم انرژی و سوخت‌وساز حاکم بر بدن است. یکی از نشانه‌های کم‌کاری تیروئید افزایش وزن است. نشانه‌های کلیدی در مشکل تیروئیدی عبارت‌اند از: خستگی روزانه، افزایش چهار تا هفت کیلوگرم طی دو سال، موهای زبر و درشت یا شکننده، و داشتن پوست خشک.
برای دانستن این‌که آیا تیروئید شما نیاز به راه‌اندازی مجدد دارد یا خیر، تنها یک آزمایش ساده در منزل انجام دهید. مدت یک هفته درجه حرارت بدن خود را اندازه‌گیری کرده و نتایج را ثبت کنید؛ اگر متوسط درجه حرارت به زیر سطح نرمال برسد ممکن است تیروئید شما تنبل باشد. اگر به تنبلی تیروئید خود شک دارید با مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش خون ساده، متوجه کم‌کاری آن خواهید شد. علاوه بر این با شروع و راه‌اندازی مجدد تیروئید با مواد مغذی مناسب، به تنهایی می‌توانید وزن خود را حفظ کرده، به کاهش روند پیری نیز کمک کنید، انرژی خود را بازیافته و به بهبود ظاهر خود نیز کمک کنید.
برای راه‌اندازی تیروئید خود، به دو ماده نیازمند هستید، نمک یددار و غذاهای سرشار از سلنیوم. ید برای تولید هورمون تیروئید سالم بسیار حیاتی است و سلنیوم املاح معدنی می‌باشد که برای ‌کاهش التهاب ضروری است و نقش کلیدی در کار غده‌ی تیروئید دارد. امروزه بسیاری از مردم نمک دریا استفاده می‌کند، اما این شامل نمک یددار نمی‌شود. برای حفظ عمل‌کرد سالم تیروئید نمک سنتی یددار را چاشنی غذای خود کنید. غذاهای حاوی سلنیوم را که بایستی مصرف کنید، عبارت‌اند از: آجیل، تخمه آفتاب‌گردان، ماهی ساردین، سفره ماهی، قزل‌آلا، گوشت صدف، میگو، گوشت مرغ و بوقلمون، تخم مرغ، انواع قارچ دکمه‌ای و صدفی، غلات سبوس‌دار مانند: جوانه‌ی گندم، جو، برنج قهوه‌ای، و جوی دو سر.
راه‌اندازی مجدد کبد:
کبد سمت راست و قسمت بالایی شکم، درست زیر دیافراگم قرار دارد. در حالی که مصرف الکل خود به تنهایی باعث ایجاد بیماری کبدی می‌شود، خوردن غذاهای شیرین و چرب به مدت طولانی نیز موجب آسیب به کبد می‌گردد. کبد در درجه‌ی اول به عنوان فیلتر بدن شما، هم‌چنین تمیز کردن خون و کمک به سوخت و ساز بدن عمل می‌کند. زمانی که بدن شما محل تاخت و تاز چربی ‌شود، کبد چرب دیگر قادر به سم‌زدایی نخواهد بود. یک رژیم غذایی سالم بدون چربی و سرشار از سبزی و پروتئین اجازه می‌دهد که کبد شما کار خود را به درستی و بدون تاخت و تاز سموم انجام دهد.
اگر از کسانی هستید که برای سال‌های متمادی مانند آمریکایی‌ها در خوردن دونات (پیراشکی)، مرغ سرخ شده و همبرگر زیاده‌روی کرده‌اید، احتمالاً کبد شما چرب و سمی شده است. شرایطی مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلب با کبد مسموم به هم گره خورده‌اند. در واقع صدمه به بدن ازکبد شروع می‌شود. برای راه‌اندازی کبد سعی کنید یکی از این دو راه ساده را انتخاب کنید:
* نوشیدن اکسیر روزانه
مواد لازم: یک چهارم فنجان آب گرم، یک برش از لیموترش، نصف قاشق چای‌خوری سس فلفل
آب گرم به هضم غذا کمک می‌کند، آب‌لیمو حاوی ویتامین C و یک آنتی اکسیدان قوی است که به بهبود التهاب کبد کمک کرده و آن را آرام و در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. سس فلفل حاوی کپایسین است که جریان خون را افزایش و مسئول آنزیم خاصی است که سم کبد شما را پاک‌سازی می‌کند، زیرا مسئول زدودن سموم کبدی است. با نوشیدن روزانه‌ی این اکسیر، مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید.
* خوردن سبزی تلخ یا سبزیجات چلیپایی
خوردن روزانه سه فنجان سبزی تلخ یا سبزی‌جات چلیپایی می‌تواند کارساز باشد. سبزی‌جات تلخ عبارت‌اند از: کاسنی، سبزی قاصدک و اسفناج. عطر و طعم تلخ در این‌ها باعث افزایش جریان صفرا و سم‌زدایی کبد می‌شوند. صفرا یک مایع گوارشی است که در کبد ساخته می‌شود و به بدن کمک می‌کند که چربی‌ها را جذب جریان خون کند. در حالی که سبزی‌ها خود عامل دفع سموم هستند.
سبزی‌جات چلیپایی شامل: کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل هستند که آن‌ها نیز عمل‌کرد کبد را بهبود می‌بخشند، که بایستی آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. خوردن این غذاها نه تنها کبد را مجدد راه‌اندازی می‌کند، بلکه شما با مصرف آنان تفاوت زیادی را در سلامت خود احساس خواهید کرد.
راه‌اندازی مجدد قلب:
‌ارگان شماره‌ی یک قلب شما می‌باشد. بیماری قلبی در اشکال مختلف و علل متفاوت به‌وجود می‌آید. یکی از دلایل آن انتخاب شیوه‌ی بد زندگی است. فشار خون بالا و کلسترول بالا، تشکیل پلاکت در داخل رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و باعث حمله‌ی قلبی می‌شود. فشار‌خون بالا نیز نیروهای قلب را مجبور به پمپاژ سخت و سخت‌تر می‌کند که منجر به بزرگی قلب و باعث نارسایی احتقانی قلب می‌شود. با گذشت زمان دریچه‌ی آئورت می‌تواند تنگ شده و از جریان خون جلوگیری کند و باعث برگشت و نشت دوباره‌ی خون به قلب شود. برای راه‌اندازی مجدد قلب خود نگاهی به امگا3 DHA600mg و مکمل‌های غذایی روزانه خود بیندازید.
باید بدانید DHA امگا3، اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی است که مهم‌ترین وظیفه‌اش کاهش کلسترول، جلوگیری از تشکیل پلاک‌های جدید در رگ‌های خونی و کاهش سطح تری‌گلیسرید است. تری‌گلیسرید، نوعی چربی موجود در بدن است. وقتی شما بیش از حد مورد نیاز خود، انرژی دریافت می‌کنید یا غذا می‌خورید، این کالری اضافی به تری‌گلیسرید تبدیل می‌شود و در سلول‌های چربی بدن ذخیره می‌گردد. اطمینان حاصل کنید که مکمل مصرفی امگا3 شما برچسب DHA600mg داشته باشد. مصرف روزانه بیش از یک عدد از آن مجاز نیست.
اگر سن شما بیش‌تر از چهل سال است، قبل از خواب آسپرین با دوز پایین81 میلی‌گرم استفاده کنید. مصرف آسپرین بچه با دوز پایین باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود. وقتی این دارو را مصرف می‌کنید دو لیوان آب بیاشامید. برای جلوگیری از سوزش معده قبل از خوردن آن نصف لیوان آب بنوشید. اگر از یک اختلال مانند خون‌ریزی یا زخم معده رنج می‌برید، قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
خوردن روزانه دو وعده فیبر محلول برای قلب بسیار مفید است. فیبر قابل حل در مواد غذایی مانند: بلغور، جوی دو سر، سیب، گلابی، مرکبات، لوبیا، نخودفرنگی و هویج که کلسترول بد را از شریان‌ها دور می‌کند. هر روز دو وعده از این مواد مصرف کنید و دریافت فیبر غذایی را به‌تدریج به رژیم خود اضافه نمایید. زمانی که آن‌ها را مصرف می‌کنید همراه مقادیر زیادی آب باشد تا از تولید گاز در معده جلوگیری نماید.
راه‌اندازی مجدد روده:
این موضوع شاید شگفت‌انگیز باشد که روده‌ها دارای یک شبکه‌ی عظیم از اعصاب هستند که می‌توانند با احساسات کوتاه‌مدت شما ارتباط پیدا کنند. وقتی که شما آرام هستید دستگاه گوارش شما آرام و به‌درستی عمل می‌کند اما زمانی که دچار استرس می‌شوید روده‌های شما نامنظم کار کرده و در نتیجه دچار یبوست، نفخ یا اسهال می‌گردید. استفاده از پروبیوتیک‌ها به دور کردن درد از معده و راه‌اندازی مجدد آن کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها به هضم غذا به وسیله‌ی باکتری‌های خوب موجود در مواد غذایی مانند ماست و... کمک می‌کند. بدون پروبیوتیک‌ها باکتری‌های بد، ناخواسته می‌توانند طیف وسیعی از مسائل از جمله سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر را به وجود آورند.
خوردن دو تا چهار وعده پروبیوتیک در روز نیز مفید است. خوش‌بختانه پروبیوتیک‌ها را در بسیاری از غذاهای روزمره از جمله غلات سبوس‌دار پخته شده، عسل، سیر خام، پیاز خام و موز می‌توان پیدا کرد. از دو تا چهار وعده در روز از آن‌ها استفاده کنید تا به راه‌اندازی مجدد روده‌ی خود کمک کنید.

منبع: doctorOz