زنان و سلامتی



انجام آزمایش دیابت در بارداری ضروری است
دیابت به عنوان یکی از شایع‌ترین عوارض دوران بارداری در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. دیابت بارداری دارای نشانه‌هایی از جمله احساس تشنگی، تکرر ادرار، افزایش اشتها، افزایش وزن، ضعف، سرگیجه، تاری دید، استفراغ و ابتلا به عفونت‌های مختلف است.
آزمایش دیابت بارداری در هفته‎های 24 تا 28 بارداری امکان‌پذیر است. انجام این آزمایش برای زنان باردار ضروری است؛ زیرا دیابت  می‌تواند در رشد و نمو جنین در طی دوران بارداری اثر منفی داشته و در اوایل این دوره منجر به بروز نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین شود.

افزایش وزن خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا می‌برد
  رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت ‌بر اساس تحقیقات افزایش وزن بالا در دوران بلوغ، با افزایش 28 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که فعالیت فیزیکی در طول عمر خود ندارند، همراه است.
دکتر «فاطمه همایی» خاطرنشان کرد: در این مطالعه بر روی 650 نفر از زنان در قالب دو گروه که وزن خود را کاهش، و یا افزایش وزن داشتند، انجام شد؛ مشخص شد که بر اساس داده‌های موجود کاهش قابل توجهی در میزان خطر ابتلا به کانسر سینه در زنانی که وزن خود را کاهش داده و فعالیت فیزیکی داشته‌اند، مشاهده شده است.

سلامت زنان تضمین کننده‌ی سلامت خانواده و جامعه است
«زیادی لطف‌آبادی» رئیس گروه سلامت سالمندان و میان‌سالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که بر اساس آمارها، طول عمر زنان بیش‌تر از مردان بوده؛ اما کیفیت زندگی آن‌ها به گونه‌ای با مشکلات بیش‌تری همراه است، اظهار داشت: زنان بیش از مردان دچار عوارض حاد، شرایط مزمن، معلولیت‌های طولانی مدت و کوتاه مدت می‌شوند. بر اساس بررسی‌های انجام شده افسردگی، کمر درد و آرتروز در زنان بیش از دو برابر مردان است و هم‌چنین آنمی فقر آهن، اختلالات وسواسی و هراسی، دیابت و گواتر، بیماری‌های عروق مغزی و نازایی در زنان بیش‌تر از مردان مشاهده می‌شود.

زنان برای لاغر شدن به استفاده از مواد مخدر رو آورده‌اند
کارشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت زنان برای لاغر شدن به استفاده از مواد مخدر مانند کراک رو آورده‌اند.
«غلامرضا بابایی» بیان داشت تغییر در  الگوها و هنجارهای اجتماعی میان جوانان و زنان کشور از جمله دلایل اصلی بی‌توجهی زنان و جوانان به سلامت جسمانی و در عین حال توجه ویژه به تغییر ظاهر خود است. رسانه‌های غربی نیز در خارج از مرزهای کشور سعی در القا کردن باورها و هنجارهای خود در میان زنان و جوانان سایر کشورها دارند. این در حالی است که نقش رسانه‌های داخلی برای القای فرهنگ ایرانی در میان قشر جوان کشور، بسیار کم‌رنگ است.

مصرف روغن نامناسب در بارداری موجب اضافه ‌وزن کودک می‌شود
محققان براساس نتایج تحقیقات جدید خود دریافتند مصرف روغن نامناسب در دوره‌ی بارداری خطر اضافه وزن در کودکان را افزایش می‌دهد.
محققان می‌گویند مصرف مقادیر زیادی روغن‌های آشپزخانه و آجیل می‌تواند بر وزن کودکان متولد شده در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارد. زنان در دوره‌ی بارداری لازم است روغن ماهی بیش‌تری مصرف کنند که دارای اسیدهای آمینه امگا 3 است تا کودکان آن‌ها در آینده زندگی بهتری داشته باشند.

علائم دیابت در زنان با مردان تفاوت دارد
پزشکان می‌گویند علاوه بر علائم شناخته شده دیابت که بین همه‌ی بیماران معمولاً مشترک هستند، این بیماری در زنان علائم دیگری نیز دارد. علائم دیابت که بین مردان و زنان مشترک هستند، عبارت‌اند از: افزایش احساس تشنگی، اشتهای زیاد، تکرر ادرار، کاهش یا افزایش وزن، تهوع و استفراغ، خشکی دهان، کاهش دید و نابینایی، خارش پوست، کندی در بهبود زخم‌ها.
اما علائم دیابت مخصوص زنان عبارت‌اند از: عفونت‌های مهبلی، عفونت‌های مخمری، تأثیر روی فعالیت‌های هورمونی بدن، ابتلا به سندرم تخمدان چند کیستی، افسردگی، افزایش چشمگیر تراکم کلسترول لیپوپروتئینی.

قهوه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد
 شیوع سرطان سینه در زنانی که به طور منظم و روزانه قهوه می‌نوشند، کم‌تر از زنانی است که به‌ندرت از این نوشیدنی استفاده می‌کنند. عوامل متعددی بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیرگذارند، از جمله یائسگی، ورزش، وزن، تحصیلات و سابقه‌ی خانوادگی این بیماری. اثر حفاظتی قهوه در سرطان سینه مربوط به فیتواستروژن‌های موجود در این نوشیدنی است.

فشارخون مادر باردار در ضریب هوشی کودک مؤثر است
محققان نتیجه گرفتند پرفشاری خون در دوران بارداری موجب کاهش توانایی ادراک و شناخت در کودک شده و در این افراد با افزایش سن، کاهش قابلیت ادراک بیش‌تر از سایر افراد مشاهده می‌شود. در حقیقت می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که پایین بودن توانایی ادراک و کاهش این مهارت با افزایش سن، ریشه در دوران جنینی دارد.

دعا و معنویت، تأمین سلامت عاطفی است
دعا و تمرین‌های معنوی منظم موجب بهبود و ارتقای سلامت عاطفی می‌شود. ارتباط با قدرت برتر هدف‌ها را بزرگ‌تر و عالی‌تر می‌کند و به روزها و لحظه‌های زندگی معنی می‌دهد. دعا در درمان افسردگی نیز نقش مؤثری ایفا می‌کنند. دعا هم‌چنین در بهبود بیماری‌های مزمن نقش دارد.
در یک مطالعه بر روی 450 فرد مبتلا به ایدز مشاهده شد که اعتقاد به یک قدرت برتر و ارتباط با او، میزان ابتلا به افسردگی در این بیماران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و سبب افزایش امید به زندگی در آنان می‌شود.

استرس در دوران بارداری خطرناک است
اغلب مادران باردار از مضرات سیگار و یا عوارض تغذیه‌ی نامناسب در دوران بارداری آگاهی دارند؛ اما برخی از آن‌ها نمی‌دانند که استرس در دوران بارداری نیز به همین اندازه برای کودک خطرناک است. اضطراب و ناراحتی در دوران بارداری برای کودک عوارضی هم‌چون وزن کم هنگام تولد، تولد زودرس، اضطراب، مشکلات یادگیری، اختلال در تمرکز، بیش فعالی و اوتیسم به دنبال دارد.
استرس در دوران بارداری موجب افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون مادر می‌گردد و بنابراین این هورمون در جریان خون جنین نیز وارد می‌شود و اثرات ماندگاری در بدن کودک بر جای می‌گذارد.

خطرات تمیزکردن خانه را جدی بگیرید
دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی متوجه شدند، بسیاری از محصولات شوینده ترکیباتی دارند که به‌شدت روی سلامت انسان تأثیر منفی می‌گذارند، بر اساس تحقیقات انجام گرفته در درصد زیادی از آن‌ها مواد شیمیایی و ترکیباتی وجود دارد که به‌خصوص برای کودکان عوارض زیادی به همراه دارد.
این ترکیبات می‌توانند وارد معده شده یا از طریق تنفس به ریه‌ها راه پیدا کنند. هم‌چنین ارتباط آن‌ها با بیماری‌هایی مانند مشکلات بینایی و برخی سرطان‌ها به اثبات رسیده است. در بسیاری از موارد ترکیبات سازنده‌ی محصولات شوینده به‌طور کامل روی بسته‌های آن‌ها ثبت نمی‌شود و به این ترتیب نمی‌توان در مورد بی‌خطر بودن آن‌ها اطلاع پیدا کرد.

تربیت جنسی فرزندتان را جدی بگیرید
یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های پدر و مادرها در جامعه‌ی شلوغ و پرهمهمه‌ی امروزی، تربیت و سلامت جنسی نوجوان‌شان است. در شرایطی که کارشناس خبره در این زمینه کم است و بسیاری از افراد مدعی،‌ با اطلاعات ناقص و در بیش‌تر موارد نادرست خود موجب انحراف افکار عمومی ‌می‌شوند.
دوره‌ی نوجوانی از بحرانی‌ترین دوره‌ها است و زمان دل‌بستگی‌های بزرگ و‌ اندیشه درباره‌ی آن‌هاست. تأثیرات نیرومند احساسات مربوط به تمایلات جنسی، جای بسیاری از تصورات و مفاهیم ذهنی را می‌گیرد، آثار دل‌بستگی جنسی در رفتار آنان آشکارا منعکس می‌شود و با توجه ویژه و عمیق به مبانی دین مبین اسلام و پیش‌رفت‌های علمی‌دانشمندان متعهد و انطباق آن با موازین شرع اسلامی، باید زمینه‌ی آموزش جوانان و نوجوانان را فراهم شود.