کتاب‌خانه زنان

نویسنده



دختر شینا
بهناز ضرابی زاده
انتشارات سوره‌ی مهر، 1391، 263صفحه
دختر شینا داستان زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر است. این کتاب در نوزده فصل از کودکی راوی آغاز می‌شود؛ از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند. نویسنده به ازدواج او با سردار ابراهیمی سرک می‌کشد و هم‌دم شب‌های تنهایی این زن و فرزندانش می‌شود. شب‌هایی که وی و بچه‌هایش وضعیت قرمز را تجربه می‌کردند.

عطر نسکافه
منصوره شریف زاده
نشر قطره، 1391، 120صفحه
عطر نسکافه، دوقلوها، نهال گل ابریشم، آب‌نبات‌هاى تى‌کوراگه، سنگ صبور، عاشقان، امنیه، یک عکس فورى، زیتونى، جام و مار مجموعه داستان‌هایی است که در این کتاب گرد آمده است. «راننده گفت: «رانندگی توی این شهر خراب مصیبتی شده، هی کلاج... هی ترمز... پول تعمیر هم خدا تومان می‌شود...» به میدان که رسیدند، نگه داشت: این هم میدان ولیعصر.»

دخیل عشق
مریم بصیری
انتشارات عصر داستان، 1391، 276 صفحه
این رمان در چهارده فصل، داستان دختری به نام صبوره است که در جوار امام رضا (ع) نذر کرده است با یک جانباز ازدواج کند. وی که در یک آسایشگاه جانبازان کار می‌کند، در میان خواستگارانش، به جانبازی دل می‌بازد. «خواب است و بیدار. بیدار است چون دارد به چشمان زیبای رضا و غمی که در آن ته‌نشین شده است، فکر می‌کند. خواب است چون می‌بیند رضا را سوار ویلچر کرده است و...»

بی‌خود ‌و بی‌جهت
شهلا حائری
نشر قطره، 1391، 128صفحه
این کتاب یک داستان بلند است. «به دور و برش نگاهی می‌کند، چرخی می‌زند و بوی عطرش در هوا پراکنده می‌شود. به طرفم بر‌می‌گردد. چشمان براقش را به چشمانم می‌دوزد: «چه‌قدر این‌جا قشنگه، به آدم احساس خوبی می‌ده. چه باسلیقه.» نمی‌گویم لطف دارین، چشماتون قشنگ می‌بینه... نمی‌گویم بفرمایین بشینین...»

آوای جیرجیرک
فائزه مالک‌پور
نشر افراز، 1391، 112صفحه
در داستان بلند آوای جیرجیرک آمده است: «اگر از من بپرسی چه خبر چی بهت بگویم؟ یک عمر، یک احساس، فقط یک احساس را که هیچ‌جوری نتوانستم منکرش شوم، با خودم کشاندم که تو از من بپرسی چه خبر؟ اصلاً چه حرفی برای گفتن داشتیم اگر برای تو یک خاطره هم به چشم نمی‌آمدم؟ اصلاً مگر بی‌کاری که مرا این همه مدت توی ذهنت بپرورانی؟»

جدال با سرنوشت
مژگان مظفری
نشر ارزش‌های دفاع مقدس، 1391، 455 صفحه
این کتاب سرگذشت جانبازی است که پانزده سال نتوانسته است، غذا بخورد. جدال با سرنوشت تصویر زندگی بزرگ‌مردانی است که پس از جنگ چون شمعی در بستر آب شده‌اند و همسران آنان نیز بر بالین آن‌ها ذوب گشته‌اند.

پرنسس پابرهنه
ترجمه سعیده بوغیری
انتشارات افراز، 152صفحه
این کتاب داستان زنی است که معمایی در زندگی او وجود دارد. «آیا زن هنوز آن‌جا زندگی می‌کرد؟ مرد چه‌طور می‌بایست او را پیدا می‌کرد. او حتی نام زن را نمی‌دانست. گفته بود: «منو دوناتلا صدا بزنین.» مرد فهمیده بود نام مستعار اوست. زن‌ها به این خاطر مورد پسند ما واقع می‌شوند که مانند نگینِ یک معما باشند و به‌محضِ این‌که گره این معما اندکی شل شود، جایگاه خود را در نظر ما از دست می‌دهند.»

و سیب سهم خداست
معصومه مهری قهفرخی
انتشارات سوره‌ی مهر، 1391، 86 صفحه  
در این مجموعه شعر، در شعری با عنوان غریبه آمده است:
جز مرگ زخم کهنه‌ی روحم دوا نداشت
تنهاترین غریبه‌ی این شهر می‌رود
تنهاترین غریبه که یک آشنا نداشت
ای روزهای سبز و خوش، او را رها کنید!

اطلاعات پزشکی خانواده
عطیه ضیاء عصمتیان، حسن خوش کردار
 انتشارات سیمرغ خراسان، 1391، 160صفحه
آنچه در این کتاب می‌خوانید عبارت‌اند از: عوارض جانبی برخی از داروهای پرمصرف، فواید برخی از خوراکی‌ها و گیاهان، عوارض سیگار کشیدن، عوارض چاقی، مکانیسم و علایم و روش‌های درمان تعدادی از بیماری‌های رایج مثل زخم معده، سنگ کلیه، سرطان پوست، تنگی عروق، آرتروز، پرکاری تیروئید و...

کلید بهبود روابط همسران
افسانه چرخکار، مسعود نوربخش
انتشارات سیمرغ خراسان، 1391، 96صفحه
 این کتاب قصد دارد در هفت مرحله خواننده را مجاب کند، تا همسرش را تغییر دهید. بر این اساس از جنبه‌ی روان‌شناسی، رهنمودهایی در مورد شیوه‌ی اصلاح عادات و رفتارهای بد همسر، ایجاد تغییرات مثبت اخلاقی، احترام به همسر و چگونگی حفظ روابط عاطفی همسران بیان می‌شود. این نکته‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی نگارش یافته‌اند.