اخبار زنان


سبک زندگی از راهبردهای ضروری بسیج جامعه زنان است

«مینو اصلانی» مسئول بسیج جامعه‌ی زنان کشور، اظهار داشت سبک زندگی یکی از راهبردهای ضروری بسیج جامعه زنان در سال 92 است .

وی تصریح کرد: برای تمدن‌سازی و ورود به مرحله‌ی تمدن‌سازی نیاز به سبک زندگی داریم؛ چرا که هم اکنون خلأهای زیادی در رفتارهای اجتماعی و حرکت‌های جمعی ما وجود دارد. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند سبک زندگی بحثی نیست که یک شبه و یک روزه به نتیجه برسد و نیاز به زمان دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در حال تدوین کلیاتی است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود .

 

نگرش و نگارش آینده‌ی جهان و کشور به دست زنان است

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: نگرش و نگارش آینده‌ی جهان و کشور به دست زنان است و نباید این مسئولیت را از دوش خود برداریم .

دکتر «مرضیه وحید دستجردی» افزود: با توجه به این‌که زنان نقش بزرگی در تربیت انسان‌ها دارند، بنابراین باید خودشان مربیان صالحی باشند تا بتوانند نقش خود را در تربیت فرزندان که همانا اساس و بنیان جامعه است، انجام دهند . هر آنچه خوبی در جامعه وجود دارد از تربیت انسان‌هاست که نقش مادران در این بین بسیار واضح است و زنان به عنوان استوانه‌های اصلی و نیمی از جمعیت کشور، تمام توان خود را برای تعالی و ارتقای معنوی جامعه به کار می‌برند .

 

یک درصد بودجه‌ی سال آینده به برنامه‌های زنان اختصاص یافت

رئیس مرکز زنان و خانواده گفت به منظور اجرای طرح‌های حمایتی در حوزه‌ی زنان و خانواده، در بودجه‌ی سال 1392 یک درصد از بودجه‌ی جاری دستگاه‌ها به برنامه‌های زنان و خانواده اختصاص یافت .

«پروین هدایتی» گفت: با تخصیص یک درصد از بودجه‌ی وزارت‌خانه‌ها، برنامه‌های اجرایی ماده‌ی 230 در موضوعات بازنگری قوانین و مقررات مربوط به خانواده، پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و... محقق می‌شود.

 

ساخت فیلم‌ با موضوع زنان شهید در دستورکار قرار گیرد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت ساخت فیلم‌های سینمایی با موضوع زندگی زنان شهید باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «عبدالکریم صالحی» افزود: همایش‌های زیادی در حوزه‌ی شهدا برگزار شده است؛ اما با توجه به جایگاه والای زنان در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس، چندان به موضوع شهدای زن توجه نشده است و باید از برگزاری کنگره‌ی شهدای زن بهره‌برداری مفیدی برای فرهنگ‌سازی صورت گیرد. برگزاری کنگره هفت هزار زن شهید می‌تواند فرصت خوبی برای تعامل با بازیگران و هنرمندان باشد تا با هم‌یاری آنان، ارزش‌های ارزش‌مند زنان شهید در قالب سریال‌های تلویزیونی باعث فرهنگ‌سازی در جامعه شود.

 

طرح پزشک خانواده با همیاری پزشکان زن محقق می‌شود

«طریقت منفرد» سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در زمینه‌ی طرح پزشک خانواده و نقش پزشکان بسیجی زن در این طرح گفت: در جامعه‌ی امروز پزشکان دیگر الویت کار اصلی‌شان تکریم و رضایت‌مند کردن بیمار نیست؛ زیرا گرفتار معیشت خانواده‌ی خود هستند. اگر مشکل مالی پزشکان را حل کنیم می‌توانیم انگیزه‌ی آنان را برای خدمت در مناطق محروم جامعه بیش‌تر کنیم؛ در این‌صورت است که وارد میدان شدن این قشر می‌تواند در تحقق طرح پزشک خانواده کمک کند.

 

تولید چادر مشکی در کشور مغفول مانده است

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: با وجود استفاده از چادر مشکی در کشور ما متأسفانه هنوز در داخل کشور تولیدات قابل قبولی در این زمینه نداریم و دولت باید با در نظر گرفتن یارانه‌ زمینه‌ی تولید آن را در کشور فراهم کند .

  «لاله افتخاری» با انتقاد از وضعیت تولید پارچه در داخل کشور افزود: رونق کارخانه‌ی نساجی در داخل کشور و تهیه‌ی پارچه‌هایی که بتواند نیاز تولیدکنندگان داخلی پوشاک و لباس کشور را تأمین کند از مواردی است که باید مورد توجه وزارت صنعت قرار گیرد .

 

تکلیف بیمه‌ی زنان خانه‌دار روشن شد

مشاور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به این‌که بیمه زنان خانه‌دار در ابتدا افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند را تحت پوشش قرار می‌دهد، تصریح کرد: با این اقدام امیدواریم دختران تشویق به ازدواج شوند و نوعروسان نیز برای آینده‌ی خود دغدغه‌ای نداشته باشند .

رئیس مرکز زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: فقدان امنیت اجتماعی و اقتصادی و نداشتن آینده‌ای امن برای زنان خانه‌دار، از کارافتادگی، بیوه‌گی، طلاق، بیماری، سال‌خوردگی، رهاشدگی و... به جهت نواقص سیستم تأمین اجتماعی فعلی است. مطالبات زنان در این خصوص و نگاه نظام به جایگاه و نقش زنان خانه‌دار، باعث شد موضوع چگونگی بهره‌مندی زنان خانه‌دار از نظام تأمین اجتماعی به عنوان یکی از دغدغه‌‌های این مرکز باشد.

 

یک سوم تعاونی‌های کشور در اختیار زنان است

«مریم مجتهدزاده» با تأکید بر تلاش مرکز زنان جهت پشتیبانی مؤثر در بخش تعاونی گفت اهتمام مرکز امور زنان جهت پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی زنان در بخش تعاونی، عاملی در گسترش فرصت‌های شغلی زنان محسوب می‌شود. در حال حاضر شمار تعاونی‌های زنان یک سوم از کل تعاونی‌های کشور را شامل می‌شود .

وی گفت: هم‌چنین مرکز امور زنان و خانواده در اسناد فرابخشی برنامه‌ی پنجم توسعه‌ی حمایت و تقویت زنان در ایجاد تعاونی‌های مولد، حرکت وسیع دولتی در واگذاری 25 درصد اقتصاد جامعه به بخش تعاون را پیش‌بینی کرده است .

 

افزایش جمعیت فقر به بار نمی‌آورد

«زهرا سجادی» گفت جمعیت هیچ‌گاه نمی‌تواند فقر به بار بیاورد، بلکه می‌تواند سرمایه‌ای برای آبادانی جامعه باشد . این باور غلط است که ازدیاد جمعیت فقر به بار می آورد؛ زیرا جمعیت یعنی درآمدزایی .

«سجادی» افزود: کشور ما نیاز به نیروهای جوان، پویا و خلاق دارد و همین جمعیت جوان است که غرب را به وحشت می‌اندازد زیرا پانزده تا بیست درصد کشورهای اسلامی را جوانان تشکیل می‌دهند و غرب در سیاست‌های تشویقی خود برای رشد جمعیت شکست خورده است.

 

دختران بیش‌تر افسرده می‌شوند

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت‌ افسردگی در میان دختران بیش‌تر از پسران است و عوامل مختلفی از جمله تبعیض در طرز نگرش به زنان در این زمینه تأثیرگذار است و باید تلاش کرد نشاط را در نسل جوان زنده کرد .

«حجت عرفانیان منش» افزود: باید شور و نشاط را در بین جوانان افزایش داد و همه‌ی مسئولین و حتی خانواده‌ها باید این وظیفه را به‌خوبی انجام دهند. تا زمانی که خانواده‌ها بین فرزندان دختر و پسر خود تفاوت قائل باشند و معتقد به برتری پسرها باشند، رواج افسردگی در میان دختران دور از انتظار نیست .

 

اعتیاد، طلاق و همسر آزاری، بیش‌ترین بار آسیب اجتماعی را دارند

«پروین هدایتی» معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده اظهار داشت: اعتیاد، همسرآزاری و طلاق از موارد شایع آسیب‌های اجتماعی هستند. این مرکز به آموزش و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده‌ی اجتماعی می‌پردازد؛ و نهادهایی مانند سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها، انجام اقدامات حمایتی را بر عهده دارند، چون این موضوعات با مباحث قضایی در ارتباط است . آسیب‌های اجتماعی معلول عوامل مختلفی هستند؛ از جمله این عوامل می‌توان به سست شدن روابط حاکم بر خانواده که رسانه‌های غربی روی آن تمرکز کرده‌اند، مهاجرت بی‌رویه به شهرها، گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ناهماهنگی‌ بین سازمان‌های فعال در زمینه زنان آسیب دیده اجتماعی و... اشاره کرد.

 

زنان ایرانی بیش از مردان به زنده ماندن امیدوارند

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، امید به زندگی در ایران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش‌تر دانست .

«محمد اسماعیل مطلق» در سومین کنگره سالیانه‌ی اخلاق پزشکی، گفت: در حالی که امید به زندگی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برای زنان 54 سال و برای مردها 56 سال بود؛ اما امروز، امید به زندگی برای مردان 72 سال و برای زنان 74 سال است .

 

اعتیاد همسران، دلیل طلاق زنان تحت پوشش کمیته‌ی امداد است

معاون فرهنگی کمیته‌ی امداد گفت: 34 درصد از زنان مطلقه تحت پوشش، دلیل طلاق خود را اعتیاد همسرشان عنوان کرده‌اند. بنابراین اگر مانع ورود افراد به ورطه‌ی مواد مخدر و اعتیاد شویم، جلوی طلاق را گرفته و در نهایت از نیازمند شدن افراد پیش‌گیری کرده‌ایم .

معاون فرهنگی کمیته‌ی امداد با بیان این‌که میزان طلاق در خانواده‌های تحت پوشش کمیته‌ی امداد کم‌تر از یک درصد است، افزود: این میزان به دلیل برگزاری کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج برای افراد تحت پوشش است که تا حد زیادی درصد طلاق را کاهش داده است .