کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


زنان اسوه

صدیقه شاکری

مؤسسه‌ی فرهنگی هنری مشعر، 1391، 84 صفحه

این کتاب زندگی‌نامه‌ی مختصری از مادر گرامی پیامبر اکرم(ص) است که در چند بخش تألیف شده است: آمنه مادر گرامی پیامبر(ص)، ازدواج آمنه، مرتبه‌ی ایمان حضرت آمنه از دیدگاه شیعه، دیدگاه اهل سنت درباره‌ی ایمان حضرت آمنه، نطفه‌ی بهشتی پیامبر، توطئه‌ی قتل حضرت آمنه، رحلت جان‌سوز همسر، میلاد مولود آمنه، زمان و مکان میلاد نبی اسلام، دوران شیرخوارگی مولود آمنه، سفر به یثرب، وفات مادر، پس از وفات آمنه و فضایل آمنه.

 

قبل از ساعت بیست‌وپنج

رضوان نیلی‌پور

 انتشارات افراز،1391، 256صفحه

در این رمان آمده است: «خوب است همین فردا ازش بپرسد که خیال ازدواج دارد؟ چه‌طور است صاف و پوست‌ کنده، اصل مطلب را بگذارد کف دستش و بی‌مقدمه بگوید: «شما با من ازدواج می‌کنین؟» چی جواب می‌داد؟ یقین خجالت می‌کشید، صورتش سرخ می‌شد. سرش را پایین می‌انداخت و موهایش شره می‌کرد روی چشم و ابرویش. جواب نمی‌داد و تند موها را می‌داد تو...»

 

آن مرد با باران می‌آید

وجیهه علی‌اکبری سامانی

 انتشارات سوره‌‌ی مهر، 1391

این کتاب وقایع تاریخی 17 شهریور تا روز پیروزی انقلاب را روایت می‌کند . راوی این کتاب نوجوانی است که برادر دانشجویش در حرکات انقلابی فعالیت‌ می‌کند و خانواده‌ی او با این اقدامات مخالف هستند. سعید اطلاعات چندانی از اتفاقاتی که در پیرامونش می‌افتد ندارد؛ ولی از مقطعی به عنوان نظاره‌گر وارد روند جریانات انقلاب می‌شود و آنچه را می‌بیند روایت می‌کند و تا روزهای پایانی ترس همراه اوست .

 

آخرین رقص برگ

فریده شجاعی

انتشارات البرز، 1391، 440 صفحه

آخرین رقص برگ، داستان زندگی دختری‌ است که با وجود تمکن مالی خانواده‌اش در پانزده سالگی به عقد پسری به نام توفان در می‌آید و این اتفاق او را از تحصیل باز می‌دارد . یک‌سال بعد از عقد، توفان به همراه کامران برادر کیمیا برای کار به خارج از کشور می‌رود و ....

 

از هزاره ترنج

نرگس باقری

انتشارات مروارید، 1391، 128 صفحه

این اثر مجموعه‌ای از شعرهای آزاد نویسنده است که در آن آمیزه‌ای از دغدغه‌ها، فکرها، خواست‌ها و خیال‌هایی روایت می‌شود که انسان معاصر به نوعی با آن‌ها درگیر است. اشعار این کتاب تنها نگاه اجتماعی ندارد و یک راوی زن کلی دارد که البته شاعر روی زن بودنش تأکید داشته‌ و این وجه را در سروده‌هایش پُررنگ‌تر از زبانش، خواسته‌ها و نیازها و دغدغه‌های انسان معاصر است.

 

 

به مردن عادت نمی‌کنم

پروین سلاجقه

انتشارات مروارید، 1391، 72صفحه

این کتاب در برگیرنده‌ی 28 قطعه شعر سپید کوتاه و بلند است. «اعتراف»، «آینه»، «بنفشه‌ی آفریقایی»، «نرفتن»، «باشد برای بعد»، «پونه‌ها»، «گزارش»، «کوچ»، «سکوت»، «هق‌هق» و «کوکب‌ها» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه است.

«مثل همه تصویرهایی که تاکنون فراموش‌مان کرده‌اند

 گاهی از منظر چشم جهان دور می‌شویم

 راه بهشت از گردنه‌های سخت می‌گذرد نازنین!»

 

خنجر

افسانه دهباشی

انتشارات آرینا، 1391، 438صفحه

در این رمان آمده است: «کوچه از پنجره‌ی اتاق خواب به زحمت دیده می‌شد. در حالی‌که صدای آمبولانس و ماشین پلیس تمام محله را به هم ریخته بود و مردم از پنجره‌ها و بالکن خانه‌ها به هیاهویی که جلوی در آپارتمان برپا شده بود نگاه می‌کردند، او باسرعت به بالکن رفت و افسر پلیس به همراه آقای رستگار، مدیر ساختمان وارد ساختمان شد. پرستاران برانکاردی را از عقب آمبولانس بیرون آوردند و داخل آپارتمان دویدند.»

 

چگونه بر شکست‌های‌مان غلبه کنیم

مترجم: سمانه حنیفی

 انتشارات افراز، 1391، 184صفحه

در این کتاب نویسنده از آسیب‌ها و شکست‌هایی صحبت می‌کند که ممکن است در زندگی هر انسانی پیش بیاید؛ آسیب هم ضربه‌ی روحی است، هم آسیب روانی و هم شکست عاطفی و حتی صدمه‌های جسمی. انسان‌های زیادی هنگام رو‌به‌رو شدن با شکست، تمامی زندگی‌شان را از دست می‌دهند؛ اما چرا انسان‌ها هیچ تلاشی به‌منظور غلبه بر این آسیب‌ها نمی‌کند؟