خاطرات بد را از ذهن پاک کن


خود درمانی (3)

دوست عزیز امیدواریم در این روزهای بهاری که همه جا پر از سبزه و گل‌های رنگ به رنگ است، در جسم و جان شما نیز گل‌های نشاط، سلامتی و آرامش درونی روییده باشد. حالا که جای جای طبیعت با باران‌های اردیبهشتی پاک شده، خوب است شما هم ذهن و روان خودت را از دست افکار و خاطرات ناراحت کننده، پاک کنی. عمل‌کرد ذهن می‌تواند هم انسان را بیمار کند؛ و هم سلامتی‌بخش  انسان باشد.

اگر دنبال راه چاره و رهایی هستی، ما چند راه حل ساده، ولی پرقدرت و کاری برایت داریم؛ و آن راه چیزی نیست جز کار کردن با تصاویر منفی که در مغزت نقش بسته است. برای تغییر این تصاویر ذهنی باید یاد بگیری چه‌طور افکارت را کنترل کنی تا برداشت منفی، باور و آن حس بد را که در روان‌ات ذخیره شده، از بین ببری.

طبق تحقیقات جدید دانشمندان، سیستم عمل‌کرد مغز انسان فرقی بین تخیل و واقعیت نمی‌گذارد. شما به هر چیزی که فکر کنی و یا آن را در ذهن تصور کنی، مغز آن را مانند واقعیت پنداشته و نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. به‌طور مثال وقتی مرگ یک عزیز شما را غمگین و گریان می‌کند و نبودش روح و روانت را آزرده می‌کند، می‌توانی با این روش خاطره‌ی بد آن مرگ را از ذهن پاک کنی. البته با از بین بردن تصاویر ذهنی بد، آن عزیز فراموش نمی‌شود؛ بلکه با این روش راحت‌تر با موضوع کنار می‌آیی. در واقع احساس و دیدت را نسبت به آن موضوع و یا هر تصویر ذهنی بد دیگری، به‌طور کامل عوض می‌کنی. اگر مدت طولانی افکار منفی را در ذهن‌ات نگه داری، در بدن‌ات تغییرات شیمیایی به‌وجود می‌آورد؛ این مواد وارد خونت شده و دستگاه ایمنی بدن‌ات را ضعیف می‌کند و باعث بیماری‌های مختلف می‌شود. از دگر سو داشتن افکار و احساسات مثبت، باعث خوش‌بینی و در نهایت سلامتی می‌شود.

روش کنترل ذهن

برای در دست گرفتن کنترل بدن، باید بر ذهن‌ات کنترل داشته باشی. با تغییر دادن رنگ، فاصله، اندازه، حرکت، صدا و شفافیت تصویر می‌توانی اثر تک‌تک خاطرات بد را که در ذهنت جای‌گزین شده از بین ببری و به‌طور کامل به آرامش روانی برسی.

رنگ: تصاویر ذهنی به‌صورت رنگی در مغز ذخیره می‌شوند. حال شما باید آن تصویر ذهنی بد را که به‌صورت رنگی در مغزت ذخیره شده است، تبدیل به تصویری سیاه و سفید بکنی؛ به این شکل احساست نسبت به آن فکر عوض می‌شود. حالا چشم‌هایت را ببند و به آن خاطره فکر کن. وقتی خوب در ذهنت نقش بست، رنگ آن را تبدیل به سیاه و سفید کن.

فاصله: وقتی یک تصویر ذهنی را در مغزت، از خودت دور کنی، تأکید و تأثیر آن بر ذهنت کم‌تر می‌شود و حس می‌کنی که آن مشکل در یک زمان دور برایت اتفاق افتاده است و دیگر ناراحتت نمی‌کند.

اندازه: تصویر ذهنی که در مغزت ثبت شده اگر بزرگ باشد؛ احساس بدی خواهی داشت و اعتمادبه‌نفست هم نسبت به آن موضوع کم می‌شود. سعی کن آن تصویر را در ذهنت کوچک و کوچک‌تر کنی؛ می‌بینی که بعد از این کار آن تصویر دیگر برایت اهمیتی ندارد.

حرکت: اگر تصویر بدی در ذهنت مدام مثل یک فیلم حرکت می‌کند؛ حرکت آن را هر بار کم‌تر کن، تا کُند شود و در نهایت تبدیل به تصویری ثابت مثل یک عکس بشود. حالا آن احساس بد ساکن و کم می‌شود.  

صدا: تصویر ذهنی‌ات اگر صدا دارد و مدام با تکرار صدایش آزارت می‌دهد، صدای آن را خاموش کن؛ یعنی فکر کن مثل رادیو با زدن دکمه‌ی خاموش، صدای بلندگوی ذهن‌ات هم بسته شده و آن تصویر بی‌صدا می‌شود.

شفافیت: اگر تصویر ذهنی شفاف و واضح باشد، اثرش در ذهن ماندگارتر می‌شود. پس باید آن را تار و مبهم کنی. تصور کن جلوی این تصاویر، یک شیشه‌ی مات و کدر می‌گذاری و آن را محو و تاریک می‌کنی. با این روش آن حس بد کم‌رنگ‌تر می‌شود.

روش‌های عملی نابود کردن خاطرات بد

روش اول: برای این کار در ذهن‌ات خاطره‌ای را که قبلاً اتفاق افتاده، انتخاب کن و این روش را از اول تا آخر روی آن انجام بده. در یک جای آرام دراز بکش. چشم‌هایت را ببند و آرام نفس بکش و سه بار بگو «من روی فکر و ذهنم مسلط هستم.» حالا به آن خاطره فکر کن؛ حتماً واجب نیست تمام جزئیات آن را به خاطر بیاوری. نگاه کن و ببین این موضوع از نظر متراژ فرضی چه‌قدر با تو فاصله دارد؟ رنگی است؟ حرکت دارد؟ واضح است یا مبهم؟ بزرگ است یا کوچک؟

در فکرت دست‌هایت را دور آن تصویر بگذار و فشار بده. باز هم بیش‌تر، آن‌قدر فشار بده تا کوچک شود؛ باز هم کوچک‌تر. طوری کوچکش کن که در دست‌هایت جا بگیرد؛ حالا حرکت آن را از بین ببر و به یک عکس تبدیل کن. سپس آن را در فکرت به فاصله‌ی پنج متری پرتاب کن. در واقع با فکرت به آن تصویر و خاطره، فرمان بده به اندازه‌ای که می‌خواهی از تو دور شود. مطمئن باش مغز هم از این کار اطاعت می‌کند. حالا صدایش را ببند و آن را به فاصله‌ی ده متری بفرست. همراه با تنفسی آرام، تصویر را سیاه و کوچک‌تر کن و به فاصله‌ی صد متری بفرست. باز هم کوچک‌تر و سیاه‌ترش کن و به هزار متری بفرست. تصویر ذهنی بد را که کاملاً کوچک و ناپدید شده، باز ده کیلومتر دورتر از خودت پرتاب کن. حالا چشم‌هایت را باز کن و با تنفس آرام به اطرافت نگاه کن.

دوباره چشم‌هایت را ببند و به همان خاطره فکر کن و سریع‌تر از سری قبل آن را به فاصله‌ی ده متری بفرست، به صد متری، هزار متری؛ و زودتر از بار گذشته به فاصله‌ی ده کیلومتری بفرست. در واقع باید هر بار بتوانی سریع‌تر از دفعه‌ی قبل خاطرات بدت را به فواصل دورتر پرتاب کنی.

حالا چشم‌هایت را باز کن. چند لحظه به خودت استراحت بده؛ و آرام نفس بکش. دوباره چشم‌هایت را ببند و تمرکز کن. به موضوع فکر کن و سریع‌تر از قبل عمل کن؛ طوری که هر بار آن موضوع دورتر و دورتر برود. چند بار دیگر این عمل را پشت سر هم انجام بده تا آن خاطره در ذهن‌ات نابود شود. حالا آرام نفس بکش و زیر پلک‌های بسته‌ات به سمت چپ در جهت بالا نگاه کن. تصور کن که نوری می‌بینی. نور رفته‌رفته به تو نزدیک‌تر می‌شود؛ باز هم نزدیک‌تر. رنگ نور عوض می‌شود. رگه‌هایی از نورهای قرمز، نارنجی و زرد را می‌بینی. نورها باز هم نزدیک‌تر می‌شوند؛ باز رنگ‌ها عوض می‌شود؛ سبز، آبی. دوباره عوض می‌شود؛ بنفش، صورتی؛ همه جای فکر و ذهن‌ات پر از نور بنفش و صورتی می‌شود. حالا آهسته سه بار تکرارکن «من روی فکر و ذهنم مسلط هستم.» بدنت را آرام حرکت بده، دست‌ها و پاهایت را تکان بده؛ چشم‌هایت را باز کن.

نسبت به موضوع چه حسی داری؟ حس جدیدت را با خاطره‌ی اولیه مقایسه کن. باید آن خاطره‌ی بد در ذهن‌ات خیلی کم‌رنگ‌تر شده باشد. به همین سادگی توانستی یک موضوع ناراحت کننده را از خودت دور کنی. شاید این تمرینات کمی سخت باشد، ولی ارزش آزاد شدن فکرت را دارد. اگر دیدی آن خاطره هنوز وجود دارد، بدان که تمرین را صحیح انجام نداده‌ای. پس دوباره آن را از اول تکرار کن. حتی با یک بار تمرین درست و اصولی می‌توانی شاهد اثرات مثبت و ماندگار آن باشی.

حالا سعی کن هر چه خاطره‌ی بد داری از طریق این روش تک‌تک از ذهن‌ات پاک کنی و سلامتی روانی خودت را به‌دست آوری. اگر نمی‌توانی تمامی این مراحل را در ذهن‌ات نگه داری، از کس دیگری بخواه کمکت کند، تا انجامش بدهی؛ و یا با صدای خودت این مراحل را ضبط کن؛ بعد پخش کرده و به راحتی انجامش بده.

روش دوم: هر وقت افکار منفی به ذهن‌ات خطور کرد و آزارت داد، چشمانت را ببند و یک نفس عمیق بکش و در زیر پلک‌هایت، کره‌ی چشمانت را به سمت ابروها بالا ببر و در ذهنت بگو «باطل، باطل» با این کار آن فکر منفی سریع از بین می‌رود. نگاه کردن به بالا باعث فعال شدن نیمکره‌ی راست مغز ‌شود. این نیمکره جایگاه افکار و احساسات است و با دنیای غیرمادی ارتباط دارد؛ اما نیمکره‌ی چپ با دنیای مادی، مرتبط است.

روش سوم: ضربه زدن روی غده‌ی تیموس هم باعث از بین رفتن افکار منفی می‌شود. این غده رابط میان مغز و بدن و اولین عضوی است که تحت عواطف قرار می‌گیرد. محل غده‌ی تیموس حدود دو سانتی‌متر پایین‌تر از محل اتصال بافت‌های نرم زیر گلو به استخوان جناغ سینه است. این غده مولد انرژی حیاتی بدن است. با ضربه زدن روی غده تیموس می‌توانی نیروهای درونی‌ات را فعال کرده و افکار منفی را از بین ببری.

حالا هر موقع دچار حالت روانی یا جسمانی منفی شدی، اول لبخند بزن. لبخند باعث تحریک مراکز بازتابی غده تیموس می‌شود و به بدن انرژی می‌رساند. بعد نوک سه انگشت یکی از دست‌هایت را به هم بچسبان و به مدت نیم دقیقه پشت سر هم محکم روی محل غده‌ی تیموس بزن. با این کار علاوه بر رفع افکار منفی، می‌توانی بی‌حوصله‌گی، افسردگی، بی‌قراری، خستگی شدید و کسالت خودت را هم بر طرف کنی.

امیدواریم با یاد گرفتن و انجام دادن این روش‌ها همیشه ذهنی شاد و خلاق داشته باشی و به هر چیز زیبایی که خداوند خلق کرده عشق بورزی. زندگی‌‌ات همیشه سرسبز و بهاری باد.