زنان و سلامتی


مسمومیت بارداری خطرآفرین است

«پروین همتی» متخصص زنان با اشاره به این‌که مسمومیت بارداری یکی از علل مرگ و میر مادران در تمام دنیاست گفت: مسمومیت بارداری معمولاً در حاملگی‌های اول و به دلیل حساسیت بدن به جفت ایجاد می‌شود . افزایش فشار خون؛ کاهش جریان خون رحم که می‌تواند سبب کاهش رشد جنین و یا پارگی جفت شود؛ نشت مایع از مویرگ‌ها که سبب ورم صورت، دست‌ها و پاها می‌شود؛ افزایش وزن بیش از حد معمول و علائمی شدیدتر که شامل دوبینی، تاری دید، سردرد شدید، درد در قسمت بالای شکم و از دست دادن موقتی دید می‌شود؛ از جمله علائم مسمومیت بارداری است. از عوامل تشدید کننده‌ی این بیماری می‌توان به تغذیه‌ی نامناسب، بالا بودن فشار خون پیش از بارداری، مصرف سیگار، چاقی، سابقه‌ی خانوادگی، بارداری در سن کم‌تر از بیست سال و یا بیش‌تر از چهل سال اشاره کرد .

 

هشت عامل تهدید سلامتی زنان معرفی شد

انجمن سلامت آمریکا، دیابت، چاقى، پرفشارى خون، سیگار، اختلال در ضربان قلب، تپش قلب، حمله‌ی قلبى و نارسایى کلیه را هشت عامل خطرساز برای زنان اعلام کرد. یافته‌ها حاکی از این است که دیابت و چاقى دو عامل مؤثر در بروز انواع بیمارى‌ها به ویژه نارسایى کلیه و نارسایى قلبى هستند. نارسایى قلبى نیز یکى از عوارض چاقى شدید و یکى از علل اصلى مرگ و میر در زنان است. تغییراتى که در ساختار و عمل‌کرد حفره هاى قلب رخ مى‌دهد و هم‌چنین فشار خون بالا و دیابت سبب اختلال در عمل‌کرد قلب و بروز علایمى نظیر تنگى نفس، ایست تنفسی در خواب و کاهش توانایی در فعالیت‌های بدنی می‌شود.

 

شیرمادران ایرانی کاهش یافت

رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: به دلیل افزایش سزارین‌های بی‌مورد در کشور، شیر مادران ایرانی کاهش یافته است؛ زیرا عمل جراحی سزارین باعث کاهش حجم شیردهی مادر می‌شود .

«احمدرضا فرسار» ادامه داد در زمان تولد کودک روبه‌رو شدن مادر با فرزندش بسیار مهم است و وقتی کودک به صورت طبیعی به دنیا نیاید، هورمون‌های خاصی که باید در این زمینه ترشح شود، ترشح نمی‌شود. شیر دادن کودک در ساعت اول تولد بسیار اهمیت دارد و مسلماً انجام سزارین تأثیر منفی در این روند خواهد داشت و حجم شیردهی مادر را می‌کاهد .

 

آندومتریوز، باعث ناباروری زنان به خاطر آلودگی محیط می‌شود

آندومتریوز یکی از عوامل مهم ناباروری زنان است که به صورت خاموش به علت آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی هوا در کشور رو به رشد است و باید مسئولین عالی‌رتبه کشور توجه بیش‌تری به این معضل رو به تزاید داشته باشند .

«محمدمهدی آخوندی»، رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت:‌ بیماری آندمتریوز در کشور مسأله‌ی فراموش‌شده‌ای است که معمولاً بسیار دیر تشخیص داده می‌شود و پزشکان مختلف آموزش‌های نادر را برای تشخیص زودهنگام این بیماری فرا بگیرند . هوای آلوده، آب آلوده و در کل یک محیط آلوده می‌تواند نقش جدی در توسعه‌ی این بیماری داشته باشد .

 

خون‌ریزی‌ غیرطبیعی زنان علامت بیماری است

یک متخصص زنان و زایمان گفت: زنانی که دوران شیردهی و زایمان را سپری کرده‌اند و خارج از دوران قاعدگی خون‌ریز‌ی‌های مداوم دارند، موضوع را از طریق پزشک پی‌گیری کنند؛ چون ممکن است این خون‌ریزی‌ها منشأ بیماری‌های مختلفی باشد .

«مریم کاشانیان» تأکید کرد: عفونت، تومور، حاملگی خارج از رحم، انواع سقط، آندومتریوز، روش‌های جلوگیری از بارداری مانند قرص جلوگیری و استفاده از هورمون‌ها نیز ممکن است در فرد خون‌ریزی ایجاد کند .

 

مادران شیرده کم‌تر به بیماری‌های قلبی و فشارخون مبتلا می‌شوند

در دوران بارداری زیر پوست شکم مادر چربی‌ای ذخیره می‌شود که در طول دو سال شیردهی کم می‌شود؛ این چربی آب شده فشارخون و بیماری‌های قلبی در مادر را کم می‌کند .

رئیس کمیته‌ی ملی تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای کودک به شمار می‌رود، اظهار داشت: این‌که بعضی از مادران بر این باورند که شیر دادن به کودک باعث به هم ریختن اندام و تغییر شکل ظاهری می‌شود به دلیل تبلیغات منفی افراد سودجویی است که می‌خواهند شیرخشک بیش‌تری بفروشند.

 

زنان مراقب لوازم آرایش باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت 85 درصد لوازم آرایشی خارجی تقلبی است.

 «مجید ابهری» در کارگاه آموزشی پوشش اسلامی اظهار داشت: تولیدکنندگان خارجی با حمایت سازمان جاسوسی اقلام تولیدی تقلبی را وارد ایران می‌کنند. اگر هر زن ایرانی روزانه به طور متوسط از چهار قلم لوازم آرایشی استفاده کند، در طول سال 5/2 کیلوگرم مواد شیمیایی وارد بدن خود می‌کند. هم‌چنین استفاده از لوازم آرایشی انسان را مبتلا به انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها می‌کند.

 

گرگرفتگی با بی‌خوابی زنان مرتبط است

گروهی از متخصصان کالیفرنیایی در یک مطالعه جدید به بررسی رابطه بین گرگرفتگی و بی‌خوابی در زنان یائسه پرداخته‌اند . این متخصصان تلاش کرده‌اند که در مطالعات خود عوامل بی‌خوابی در زنان را پیش از یائسگی و پس از آن شناسایی کنند. آن‌ها با مطالعاتی روی ۹۸۲ زن، اطلاعاتی درباره‌ی سابقه‌ی خواب، تعداد دفعات گرگرفتگی و نیز سلامت کلی بدن این زنان، جمع‌آوری کردند . این بررسی‌ها نشان داد ۸۱ درصد از زنانی که بیش‌تر با مشکل گرگرفتگی مواجه هستند، بی‌خوابی را نیز بیش‌تر تجربه می‌کنند .

شیر منبع تأمین کلسیم برای زنان باردار و شیرده است

مدیر گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شیر و فرآورده‌های شیر منبع ایده‌آل تامین کلسیم و پروتئین برای زنان حامله و شیرده است و هر لیتر می‌تواند حدود 3/1 کالری مورد نیاز بدن را تأمین کند .

این جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان این‌که مادران باردار با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توانند دوران حاملگی را با سلامت طی کنند،‌ اظهار داشت: رژیم غذایی صحیح موجب سلامتی مادر باردار و رشد جسمی و ذهنی جنین او می‌شود . احتیاج روزانه‌ی کلسیم با مصرف روزانه نیم تا یک لیتر شیر برطرف می‌شود و مادرانی که به تنهایی نمی‌توانند شیر مصرف کنند می‌توانند شیر را همراه با عسل، خرما، کاکائو، یا به صورت فرنی مصرف کنند.

 

کار منزل، احتمال بروز سرطان سینه را کاهش می‌دهد

محققان دریافتند زنانی که روزی شش ساعت کار منزل انجام می‌دهند، به پیاده‌روی تند می‌پردازند یا باغبانی می‌کنند، نسبت به هم‌سالانی که فعالیت فیزیکی ندارند، سیزده درصد کم‌تر در معرض خطر بروز سرطان سینه قرار دارند . حتی در افرادی که تنها روزی 2.5 ساعت فعالیت داشتند، احتمال خطر بروز سرطان هشت درصد کاهش یافت.

در این تحقیق میزان فعالیت و برنامه‌ی غذایی هشت هزار زن بررسی شد و برای آن‌ها فعالیت جسمی متوسط مانند پیاده‌روی تند، کار منزل و باغبانی هفتگی در نظر گرفته و این نتایج حاصل شد .

 

فشار خون بالای مادر منجر به نرسیدن خون به جنین می‌شود

فشارخون بالا در مادر سبب نرسیدن خون کافی به جنین می‌شود، یا در اندازه جفت مشکل به وجود می‌آورد .

دکتر «مریم کاشانیان» جراح زنان و زایمان در خصوص علت رشد ناقص جنین داخل رحم اظهار داشت: برای این‌که جنین خوب رشد کند، سه عامل جنین، مادر و جفت باید وجود داشته باشد و جفت مادر باید طبیعی و با جریان خون طبیعی باش. جفت باید کاملاً سالم باشد تا بتواند خون را به جنین برساند، هم‌چنین جفت باید با توجه به تغذیه‌ای که می‌شود، خوب رشد کند .

 

انجام تاتو، پیلینگ و لیزر در آرایشگاه‌های زنانه دخالت در امور پزشکی است

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر این‌که انجام اعمالی نظیر تاتو، پیلینگ و لیزر و موارد مشابه توسط آرایشگاه‌های زنانه، تخصصی است و دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود. مردم در چنین مواردی باید به متخصص پوست مراجعه کنند .

مهندس «قاسم قنبری» اضافه کرد: البته برخی واحدها عنوان می‌کنند که آرایشگران دوره‌هایی را در این خصوص گذرانده‌اند؛ اما این دوره‌ها باید حتماً آکادمیک باشند .

 

داروی گیاهی برای درمان عفونت‌های قارچی در زنان تولید شد

عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد از تولید دارویی گیاهی با استفاده از سیاه دانه برای درمان عفونت‌های قارچی در زنان خبر داد .

«حسن رخشنده» گفت: این دارو به طور کامل طبیعی بوده و عوارض جانبی ندارد. تمام مراحل تهیه و تولید داروی گیاهی فیتوواژکس در ایران انجام می‌شود و هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور ندارد و قیمت تهیه‌ی این دارو برای افراد، بسیار ارزان است.