اخبار زنان


لایحه‌ی تقلیل ساعت کاری زنان شاغل، از دستور کار دولت خارج شد

لایحه‌ی تقلیل ساعت کاری زنان شاغل از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت در هفته، پس از طرح در هیأت وزیران از دستور کار خارج شد.

  هیأت وزیران، این طرح را به‌شکل کنونی به ضرر زنان سرپرست خانوار دانست؛ چراکه ممکن است کارفرمایان را از استخدام آن‌ها منصرف کند.

«پروین هدایتی» افزود: «‌لایحه‌ی تقلیل ساعت کاری زنان شاغل از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت در هفته شامل همه‌ی زنان شاغل نمی‌شود و تنها برای زنان سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت‌سال و یا دارای همسر یا فرزند معلول یا بیمار صعب‌العلاج پیش‌نهاد شده است.

در دولت یازدهم، توجه خاصی به نشاط اجتماعی شده است

دکتر روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان، در راستای نشاط اجتماعی از اعتماد و امید به‌عنوان دو سرمایه‌ی بزرگ کشور یاد کرد، سرمایه‌هایی که باید برای حفظ آن نهایت تلاش صورت گیرد. دکتر روحانی تصریح کرد: «تاکنون دو سرمایه‌ی بزرگ در کشور به‌دست آورده‌ایم و آن این است که اعتماد و امید در بین مردم بیش از گذشته شده است و امیدواریم دولت بتواند این سرمایه‌ها را حفظ کرده و نشاط اجتماعی را در جامعه برقرار کند.»

 وی هم‌چنین تأکید کرد که هدف دولت تدبیر و امید، هیچ‌چیز جز نشاندن لبخند بر لبان مردم نیست و معتقدیم این کار تنها با تلاش و همکاری همگان، استمداد از درگاه حق و عنایت ویژه‌ی حضرت ولی‌عصر(عج) امکان‌پذیر است.

طرح «جمعیت و تعالی خانواده»، موجب خروج زنان نخبه از کشور می‌شود

یک فعال حوزهی زنان گفت: «با کمال تأسف، در طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده»، استخدام دختران تحصیل‌کرده آخرین اولویت است. گویا آنان باید یا در خیابان‌ها به پرسهزدن بپردازند یا در جاهایی که زیبنده‌ی توانایی‌ها و استعدادهای علمی آنان نیست، حضور یابند.»

 «الهه کولایی» افزود: «نکتهی بسیار نگرانکنندهی طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» تلاش همهجانبه برای خانه‌نشین کردن زنان است که این نقیصه در بندهای مختلف آن ذکر شده است. با وجود نکات مهم و قابلتوجه این طرح، به‌نظر می‌آید با در نظر گرفتن ظرفیت‌های علمی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضروری است ابتدا از سوی کارشناسان و متخصصان مسائل اجتماعی، حقوقی و روان‌شناسی، از زوایای مختلف به‌ویژه متخصصان علم جمعیت‌شناسی بررسی شود تا راه‌ها و پیش‌نهادهای مورد‌نظر نمایندگان براساس تجربه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در گذشته در کشورهای دیگر دنبال شده، تدوین شود.»

کولایی گفت: «کشور ما، امروزه با مشکل جدی در زمینه‌ی خروج نخبگان مواجه است و باید فکری برای حل این مشکل بکنیم؛ این در حالی است که طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» زمینه را برای خروج نخبگان و به تبع آن ژن‌های نخبه فراهم می‌کند.»

برگزاری طرح «مطلع مهر» برای زوجین غیرشاغل

معاون امور خانواده معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، گفت: «استان‌هایی مانند فارس، تهران، خراسان‌رضوی و… برای نیروهای غیرشاغل طرح مطلع مهر را اجرا می‌کنند و بیش‌ترین برگزاری دوره‌ها برای شاغلان مربوط به استان خراسان رضوی است.»

«زهرا سجادی» افزود: «در حال حاضر، طرح «مطلع مهر» برای تمام زوجین شاغلی که پنج سال اول زندگی مشترک خود را سپری می‌کنند، در حال اجراست؛ البته در حال حاضر، به‌علت افزایش تقاضای زوجین در برخی نقاط کشور این طرح برای افراد غیرشاغل نیز اجرا می‌شود. امیدواریم تا پایان سال جاری آموزش زوجین شاغل به اتمام برسد و این کار مستلزم برگزاری فشرده‌ی این دوره‌هاست.»

حمایت از زنان سرپرست خانوار، هدف‌مند می‌شود

«فریبا بریمانی»، مدیرکل توان‌مندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی از تدوین شاخص‌هایی برای هدف‌مند شدن ورود و خروج زنان سرپرست خانوار، از چرخه‌ی حمایت این سازمان خبر داد و گفت: «در حال حاضر، صد گروه همیار از زنان سرپرست خانوار آماده‌ی فعالیت هستند.»

وی در مورد میزان وام پرداختی به این گروه‌ها نیز تأکید کرد: «مبلغ وام، بستگی به نوع فعالیت زنان سرپرست خانوار دارد؛ اما مبلغ وام از پنج تا پانزده میلیون تومان است که به آنان اعطا می‌شود. اعتبارات ما محدود است و هر اندازه که اعتبارات ما افزایش پیدا کند مبلغ کمک و وام به زنان سرپرست خانوار نیز افزایش می‌یابد.»

 فریبا بریمانی با اشاره به این‌که ۱۷۴ هزار زن سرپرست خانوار، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: «در حال حاضر، ۹۵۰ گروه همیار از زنان سرپرست خانوار در سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند که برخی از این گروه‌ها از نظر مکان، امکانات و... نیاز به تقویت دارند که نسبت به این کار اقدام خواهد شد. سال گذشته نیز، پانزده هزار زن سرپرست خانوار از چرخه‌ی حمایت خارج شدند.»

بررسی لایحه‌ی «تأمین امنیت زنان» در کمیسیون لوایح دولت کلید خورد

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به این‌که در اولین جلسه‌ی کمیسیون لوایح دولت یازدهم، بررسی لایحه‌ی تأمین امنیت زنان آغاز شد، گفت: «در این جلسه، کلیات این لایحه مطرح شد و از سوی اعضا مورد بررسی قرار گرفت.»

 «مریم مجتهدزاده» اظهارکرد: «در پایان این جلسه، مقرر شد که کارگروهی متشکل از نماینده‌ی قوه‌ی قضاییه، وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور، دادگستری، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و نماینده‌ی سازمان بهزیستی این لایحه را بررسی کنند و پس از اخذ نظرات کارشناسی و جمع‌بندی، این لایحه بار دیگر به کمیسیون لوایح دولت ارائه شود و با توجه به زیاد‌بودن بندهای این لایحه (۸۲ بند) و امکان هم‌پوشانی آن با برخی از قوانین کشوری، لازم است کار کارشناسی دقیقی روی آن انجام شود، بنابراین، روند بررسی و تصویب این لایحه دست‌کم یک سال و نیم به‌طول می‌انجامد.

همایش بین‌المللی «اتحادیه‌ی جهانی زن مسلمان» برگزار شد

همایش بین‌المللی اتحادیه‌ی جهانی زن مسلمان با حضور مهمانان خارجی، اندیشمندان جهان اسلام و با حضور آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار شد.

 در این همایش، لاله افتخاری دبیر همایش، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، بانوی مجتهده صفاتی، دکتر منال فنجان، پژوهش‌گر در زمینه‌ی حقوق بشر و خانم زینب پیلور از استرالیا در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند.

حدود سی بانوی اندیشمند و فرهیخته، از کشورهای مختلف، در این همایش یک‌روزه حضور داشتند و در حاشیه‌ی این همایش، در جلسه‌ای نقش سازمان‌های غیردولتی زنان در ارتقای جایگاه زن مسلمان بررسی شد.

جلسه‌ی شورای عالی راهبردی زن و خانواده تشکیل شد

رئیس فراکسیون زنان و خانواده‌ی مجلس شورای اسلامی گفت: «اولین جلسه‌ی شورای عالی راهبردی زن و خانواده برگزار شد و جلسه‌ها‌ی بعدی به‌زودی برگزار می‌شود.»

«فاطمه رهبر» گفت: «در دولت نهم، ستاد ملی زن و خانواده شکل گرفت و چند جلسه با موضوع‌های محوری زن و خانواده و تحکیم بنیان خانواده، تشکیل جلسه داد و تعدادی از وزرا نیز در این جلسه‌ها حضور داشتند؛ اما شورای عالی راهبردی زن و خانواده که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود برای اولین بار در مجلس نهم شکل گرفت و با هماهنگی‌ای که با ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی داشتیم یک جلسه در شورای عالی راهبردی زن و خانواده تشکیل شد.»

برای از بین بردن معضلات زنان عالم، باید روی‌کرد اسلامی داشته باشیم

یک بانوی مجتهده گفت: «باید به زن از دید اسلام نگاه کنیم و این نگاه باعث می‌شود خیلی از معضل‌هایی که امروزه در خصوص زنان وجود دارد از بین برود.»

«صفاتی» تصریح کرد: «تردیدی نیست که پیش‌رفت‌های جوامع بشری، در ابعاد فرهنگی و اقتصادی و مدرنیزه‌شدن آن‌ها، ارتباط معناداری با موقعیت زنان داشته و این جریان در ابعاد وسیع و گسترده‌ای از زندگی زنان وجود دارد.»

 وی ادامه داد: «یکی از تحول‌های چشمگیر قرن اخیر، توجه جدی به حقوق و جایگاه اجتماعی زنان است، به‌حدی که در دوران معاصر توجه به این حقوق از معیارهای اصلی حقوق بین‌الملل شناخته شده است. توجه به حقوق زنان، شاخصی برای ارزیابی میزان پیش‌رفت و یا عقب‌ماندگی کشورها است و قدرت‌های بزرگ، گاهی از این مقوله به‌عنوان اهرم‌های فشار استفاده می‌کنند. شکل‌گیری این طرز فکر، ریشه در ابعاد فلسفی وجود زن دارد.»

نشاط در توسعه‌ی اجتماعی نقش مهمی دارد

نشاط اجتماعی یکی از شاخصه‌‌های توسعه‌ی هر کشوری به‌شمار می‌رود؛ چراکه با داشتن این ویژگی، میزان آسیب‌های اجتماعی به‌طور قابل ملاحظه و چشم‌گیری کاهش می‌یابد و جامعه، به سمت و سوی توسعه هدایت می‌شود.

«فرزانه یعقوب» رئیس اداره‌ی مددکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: «جامعه‌ای که شاد باشد، ساکنان آن، پویا هستند و می‌توانند استعدادهای خود را در زمینه‌های گوناگون شکوفا سازند. در جامعه‌ی بانشاط، کم‌تر نابسامانی‌های خانوادگی دیده می‌شود و مصادیق آن مانند افسردگی و طلاق، کاهش می‌یابد.»

یعقوب ‌افزود: «اگر یک فرد شاد باشد، شادی خود را به دیگران انتقال می‌دهد؛ چراکه شادی و نشاط، یک حس مسری است و انتقال انرژی و ارتباط متقابل باعث می‌شود که جامعه رو به صعود، توسعه و پیش‌رفت برود.»

باید انرژی ‌جنسی، به‌طور صحیح هدایت شود

کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری فرهنگ‌سرای ارسباران، سمینار «مدیریت رفتار با جنس مخالف در ارتباط زناشویی» را در دانشگاه تهران برگزار کرد .

دکتر مرقاتی‌خویی در ابتدای این سمینار، با اشاره به آیه‌ی شریفه‌ی 21 سوره‌ی روم، گفت: «حضور زن و شوهر در کنار هم مایه‌ی آرامش هر دو است. از 24 نوع دوستی، تنها در ازدواج و دوستی رومانتیک کشش جنسی وجود دارد. رضایت آگاهانه‌ی دو طرف، یکی از مهم‌ترین معیارهای سلامت جنسی است؛ این رضایت، به کلام و بحث و گفت‌وگو نیست و علائم و شاخصه‌هایی دارد. تساوی، به‌معنای این‌که هر دو نفر، بدون مسئله‌ی جنسیت، حق و حقوق مساوی داشته باشند، احترام متقابل، اعتماد و امنیت از دیگر معیارهای سلامت جنسی است.»