رعد و برقی در بازارچه‌های خیریه

نویسنده


گزارشی از بازارچه خیریه رعد

وقتی مشغول کلاس‌های دانشگاه بودم، از دوستانم راجع به یک بازارچه‌ی خیریه‌ی روبه‌روی دانشگاه قم شنیده بودم؛ اما فرصت نشده بود سری به آن‌جا بزنم. تهیه‌ی گزارشی از این بازارچه، بهانه‌ای شد تا خاطره‌ی دیدار قبلی از بازارچه، در سال گذشته برایم زنده شود. این بازارچه، اولین بازارچه‌های خیریه‌ی مردم نهاد است که با همکاری بهزیستی برگزار می‌شود. 

جلوی ورودی ساختمان افراد مختلفی ایستاده‌اند... اتاق مدیریت، اولین اتاق ساختمان است. از افرادی که آن‌جا هستند، سراغ مدیر و برگزار‌کننده‌ی بازارچه را می‌گیرم. خانمی را معرفی می‌کنند. چند دقیقه‌ای به انتظارشان در اتاق مدیریت می‌نشینم و قصه‌ی بازارچه از همین‌جا آغاز می‌شود.

خانم «فاطمه ارباب زاده» که مدیریت اجرایی بانوان را در مجموعه‌ی رعد فاطمیه‌ی قم برعهده دارد، میزبان ماست و با مهربانی و خوش‌رویی تمام به یک‌یک سؤال‌ها پاسخ می‌دهد.

*از دلایل شکل‌گیری بازارچه و فعالیت‌های مجموعه‌ی رعد بگویید.

هدف از بازارچه، آشنایی مردم با مجموعه است. مجموعه‌ی رعد فاطمیه‌ی قم یک مجموعه‌ی مردم نهاد است که برای معلولین جسمی-حرکتی، کلاس‌های فنی حرفه‌ای آموزشی گذاشته که شامل کلاس‌های حسابداری، کامپیوتر، خیاطی، معرق، کارآفرینی، قرآن، زبان، تئاتر و کلاس پرورش قارچ است.

این کلاس‌ها، برای توان‌یابانی که از بهزیستی، نامه بیاورند، به‌صورت صددرصد رایگان برگزار می‌شود. ان‌شاءالله با پیش‌رفت مجموعه، توان‌بخشی کودکان را نیز خواهیم داشت که شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی خواهد بود.

تنها راهی که می‌شود این مجموعه را آن‌طور که باید به مردم معرفی کرد، برگزاری جشنواره و بازراچه است. این دومین بازارچه است و پیش از این، در اسفند سال گذشته یک بازارچه برگزار شد و خرداد ماه سال جاری هم یک جشنواره‌ی بازی کودکان برپا شد و در واقع این سومین دوره از برپایی جشنواره و بازارچه، توسط همین مرکز است.

*دستاوردهای مجموعه در همین دوره‌ی کوتاه شکل‌گیری چیست؟

اولین سری از کارآموزان، هفته‌ی قبل در رشته‌ی کامپیوتر امتحان فنی و حرفه‌ای دادند. در ابتدای کار، تعداد بسیار کم بود؛ اما در حال حاضر هشتاد نفر دانش‌پژوه هستند و تعدادی هم ثبت‌نام شده‌اند که در مرحله‌ی انتظار هستند تا زمانی که مجموعه، امکان آموزش افراد بیش‌تری را داشته باشد.

مرکز در حال گسترش است و در حال حاضر، تنها یک طبقه‌ی کاربری داشته و قرار است دو طبقه‌ی دیگر نیز اضافه شود. امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک دانشگاه علمی-کاربردی را هم با کمک مردم در همین مرکز، تشکیل دهیم، آن‌هم به‌صورت صددرصد رایگان.

*بازخورد بازارچه چه‌گونه بود؟ آیا حضور مردم وحمایت‌ها آن‌طور که فکر می‌کردید، بود؟

هر روز، حداقل صد بازدیدکننده داشتیم که با توجه به امکانات و توقعی که داشتیم بازدید خوبی بود. در نمایشگاه، غرفه‌های مختلفی برقرار بوده که به‌طور مثال غرفه‌ی غذایی به‌صورت صددرصد اهدایی بوده است.

گروهی هم‌یار هم از آقایان و خانم‌ها داریم که به‌صورت داوطلبانه، هر زمانی مرکز نیاز به کمک داشته باشد هم به‌صورت مالی در کنار ما هستند و هم در برگزاری جشنواره و بازارچه‌ها همکاری مستمر دارند.

*از کادر آموزشی مجموعه و هر آن چیزی که باید گفته می‌شد و نگفتید، بگویید.

تمام اعضای کاری، به‌صورت افتخاری کار می‌کنند و اساتید هم از طرف فنی و حرفه‌ای معرفی و تأیید شده‌اند. بنای کار مجموعه‌ی ما صداقت و روراستی‌ست. در حال حاضر، بچه‌های پانزده سال به بالا پذیرش می‌شوند که سنین کار است.

از هفده فروردین سال جاری، کار اصلی مرکز شروع شده و اعضای آن از ده نفر به هشتاد نفر کارآموز فعال رسیده است. بین تمامی اعضا صمیمیت وجود دارد، بسیاری از بچه‌ها با افسردگی به مرکز آمده‌اند و بعد از عضویت و حضور در کلاس‌ها، شادابی خود را به‌دست آورده‌اند. روحیه‌دهی به بچه‌ها در مرکز بسیار عالی‌ست و این‌جا، یک مؤسسه‌ی آرامش‌بخش است و این از افتخارات ماست.

از خانم «ارباب‌زاده» به‌خاطر روی خوش و تمام توضیحات صادقانه‌ی‌شان تشکر می‌کنم... با وجودی که از عدم همکاری رسانه‌ها گله دارند، به‌جای بازگو کردن گلایه‌ها سعی می‌کنند نکات مثبت را به‌زبان بیاورند و از امید به حضور مردم همیشه خیّر و نوع‌دوست‌مان بگویند. گرچه تمامی این‌ها، چیزی از تلخی عدم حضور رسانه‌ها در کنار این مرکز را کم نمی‌کند.

در زمانی که آن‌جا بودم برنامه‌های متنوعی نیز در سالن اصلی مجموعه، در حال برگزاری بود که از جمله‌ی آن‌ها، سرودخوانی گروه ناشنوایان بود. نزدیک به سی‌وپنج غرفه در این بازارچه تشکیل شده است از جمله غرفه‌ی مواد غذایی، پوشاک، صنایع دستی، کافی شاپ و...

«حسین اروجلو»، 22 ساله و صاحب غرفه‌ی کافی‌شاپ مجموعه بود. او از برگزاری چنین بازارچه‌ای در قم ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: «در این مدت، همیشه در خدمت خانم ارباب‌زاده و مجموعه بوده‌ایم و خوش‌حالم از این‌که در بازارچه حضور دارم و می‌توانم درکنار دوستان، کمکی باشم برای مجموعه‌ی رعد. به‌هیچ‌عنوان، فکرش را هم نمی‌کردم که این‌طور استقبال بشود و در ابتدا فکر می‌کردم فقط معلولین حضور دارند. چرا نباید مسئولین و رسانه‌ها از در چنین طرح خیرخواهانه‌ای حضور داشته باشند.»

«حسام زاهدی» از هنرمندان قمی ا‌ست که برای بازدید از بازارچه آمده و می‌گوید که از طریق دوستانش از برگزاری این بازارچه مطلع شده است. او می‌گوید: «از این دست بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها در قم، خیلی کم برگزار شده و حضور چنین مراکزی در شهر، جای خوش‌حالی دارد.»

وی که خود به‌تازگی با مجموعه آشنا و عضو شده است از دوستان هنرمند خود هم برای حمایت از این مرکز مردم‌نهاد، دعوت می‌کند و می‌گوید: «خیلی خوب است که چنین مرکزی دایر شده، چون ما دوستان خیّر زیادی داریم که به‌دنبال حضور در چنین فضاهایی هستند. من حتماً در بازارچه‌های بعدی که اسفند ماه امسال است به‌صورت داوطلبانه به مجموعه کمک خواهم کرد.»

از مجموعه که بیرون می‌آیم حس بسیار خوبی دارم. از آن همه انرژی و اتفاقات خوبی که به‌واسطه‌ی این مرکز در شهر قم در جریان است و به خودم قول می‌دهم هر از گاهی برای داشتن همین حس خوب هم که شده به این مرکز سری بزنم.