نویسنده

تاج طلا

سمیه‌سادات لوح موسوی، 1392، نشر شهر کتاب، 87 صفحه.

کتاب «تاج طلا»، دارای یازده بخش، نظیر «نقش جنسی»، «هویت جنسی»، «صفت‌های اولیه و ثانویه‌ی جنسی»، «رشد جهشی»، «عزت نفس»، «هویت» و «اختلال‌های عاطفی» است . نویسنده کوشیده است تا به سؤالات بی‌پاسخ دختران نوجوان پاسخ داده و به شفاف‌سازی برخی از موضوعات و ابهامات به‌وجود آمده در دوران بلوغ دختران بپردازد .

در بخشی از این کتاب، درباره‌ی «مرز استقلال» می‌خوانیم: «همین‌طور که ما به‌تدریج هویت خود را کشف می‌کنیم، احساس استقلال‌طلبی در ما رشد می‌کند و دایم در حال تلاش هستیم تا بین خواسته‌های خودمان و اطرافیان‌مان مرز بکشیم و به همه بفهمانیم که ما متفاوت و متمایز از دیگران هستیم . »

رها

نازنین فاطمه جمشیدی، 1392، انتشارات نگیما، 424 صفحه.

رمان «رها»، داستانی است از موفقیت دختری معلول، که سعی می‌کند روایت‌گر این باشد که افراد بسیاری با‌وجود معلولیت، به‌ موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «روزها به‌تندی می‌گذشت و من بزرگ و بزرگ‌تر می‌شدم و از لحاظ اجتماعی پیش‌رفت می‌کردم. پدر و مادرم هم خوش‌حال بودند. آن‌ها از این‌که می‌دیدند تنها فرزندشان از زندگی‌اش راضی است خدا را شکر می‌کردند و من هم سعی می‌کردم با تلاش و پشتکارم، گوشه‌ای از زحمات بی‌دریغ‌شان را جبران کنم؛ اما همیشه این پدر و مادرم بودند که با لطف‌های بی‌پایان‌شان، من را غافل‌گیر می‌کردند.»

زود، خیلی زود

فریده خلعت‌بری، 1392، نشر شباویز.

داستان «زود، خیلی زود» با یک سؤال آغاز می‌شود. پرسشی که مادر را تکان می‌دهد و خاطراتی را در ذهن او زنده می‌کند. خاطره‌ی پدری که دیگر نیست؛ پدری که تا آخر داستان، مشخص نمی‌شود مرده یا مادر و دختر را رها کرده است. مادر، قالی می‌بافد و با دخترش بر زیلو می‌نشیند، می‌خوابد، غذا می‌خورد و زندگی می‌کند.

«دخترک از مدرسه آمده بود. مادر، پای دار قالی بود. قالی، داشت تمام می‌شد. دخترک گفت: این از همه‌ی قالی‌هایی که تا امروز بافته‌ای، قشنگ‌تر شده. مادر گفت: به قشنگی تو که نمی‌رسد. دخترک گفت: یکی هم برای خودمان بباف... مادر گفت: زود، عزیزم، خیلی زود!»

در میان نقش‌ها

ویرجینیا وولف، ترجمه‌ی الهه مرعشی، 1392، 228 صفحه.

این کتاب، آخرین نوشته‌ی ویرجینیا وولف است که پس از مرگش، توسط شوهرش منتشر شده است. «در میان نقش‌ها» کتابی است پرشور و نسبت به دیگر آثار وولف، عمیق و تکان‌دهنده. نگارش رمان، که هم‌زمان است با جنگ داخلی اسپانیا و به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان، نگاه وولف را به جنبه‌های تاریک زندگی و نیروهای شر معطوف کرد. همین امر، به سمبولیسم غریب داستان، زیبایی و بصیرت هولناکی بخشیده است.

 در بخش‌هایی از این رمان می‌خوانیم: «جایلز، درست در زمره‌ی مردانی قرار داشت که خانم من، ‌ریزا تحسین‌شان می‌کرد. موهایش مجعد بود و پرپشت و خیلی مانده بود تا بریزد. مثل خیلی‌ها، چانه‌ای محکم و استوار داشت؛ دماغش صاف بود، اما کوتاه؛ چشم‌هایش، البته برای آن‌که به آن موها بخورد، آبی بود؛ و بالاخره، برای این‌که ویژگی این نوع مردان کامل شود، یک‌جور خشونت و وحشی بودگی داشت، به‌شکلی که باعث شده بود خانم من، ‌ریزا، حتی در سن چهل‌و‌پنج سالگی، بر سر شوق آید.»

بهای یک لباس

یوسف غلامی، 1392، نشر معارف، 64صفحه .

کتاب «بهای یک لباس»، فصل برگزیده‌‏ای از کتاب پرفروش «راز یک فریب» است که به‌صورت کتاب جداگانه به چاپ رسیده است. نویسنده، مخاطب خود را هر فردی می‌داند که می‌خواهد اندکی از بهای حجاب زن را بداند .

بر پایه‌ی آن‌چه از کتاب «بهای یک لباس» می‌خوانید مسئله‌ی حجاب، به پوشیدن یا نپوشیدن چند متر پارچه نیست. حجاب، یک لباس نیست. نوعی نگاه، طرز فکر، رفتار متمایز و جهان‌بینی خاص است. پدیده‌ای است که با انبوهی از مسایل زندگی زن، پیوند دارد. حجاب، آغاز یک راه، بالاترین فریاد خاموش، بدون زبان سخن گفتن، بدون دعوا، اعتراض کردن و رفتاری آکنده از پیام‌های معنوی است .

نُه گام در راه عشق و زندگی

هنری کلود، ترجمه‌ی اکرم اکرمی‌، 1392، انتشارات صابرین.

«نُه گام در راه عشق و زندگی» عنوان کتابی از مجموعه «کلیدهای مدیریت زندگی» که سعی دارد به نیاز کسانی که می‌خواهند در حوزه‌ی مدیریت زندگی مطالعه کنند، پاسخ دهد.

این کتاب، دوازده فصل و نُه اصل را دربرمی‌گیرد. فصل نخست به بررسی اشخاص آشناپندار می‌پردازد. کسانی‌که گاهی با خود فکر می‌کنند: «صبر کن ببینم... من این آدم را پیش از این دیده بودم» سپس تلاش می‌کنند تا بهخاطر آورند پیش از این او را کجا دیده‌اند و بعد متوجه می‌شوند که ممکن نیست پیش از این او را جایی دیده باشند .

کودک و حد و مرزهایش

هنری کلاود و تاون سند، ترجمه‌ی مینا اخباری‌آزاد، 1392، 321صفحه.

این کتاب برای والدینی است که فرزندانی در فاصله‌ی گروه سنی نوزاد تا نوجوان دارند. البته اگر پدر یا مادر هم نباشید کتاب کودک و حد و مرزهایش می‌تواند به‌ شما نیز کمک کند تا به بچه‌هایی که دوست‌شان دارید و یا به افرادی که زندگی‌شان به‌گونه‌ای تحت تأثیر شماست، یاری برسانید. به‌طور کلی، مطالعه‌ی این کتاب، به این گروه از افراد کمک می‌کند: آموزگاران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مربیان، پرستاران کودک، معلمان پرورشی و یا نوجوانانی که دوست دارند حد و مرزهای خود با بزرگ‌ترها را بهتر بشناسند.

در این کتاب موضوعات دیگری نیز مطرح شده‌؛ اما باید توجه داشت که روی‌کرد اصلی این کتاب، «مشکل‌محور» نیست، بلکه «اصل‌محور» است. منظور از «اصل‌محوری» این است که کتاب، براساس مفاهیمی کلیدی تنظیم شده است و می‌کوشد به کودکان کمک کند، مالکیت زندگی خود را در دست بگیرند.

نه تنبیه، نه تشویق

اُلفی کهن، ترجمه‌ی اکرم اکرمی، 1392، انتشارات صابرین.

مؤلف، در این اثر، تکیه به روان‌شناسی پاداش و تنبیه را به چالش می‌کشد و استفاده از پاداش را در خانه، مدرسه و محل کار زیر سؤال می‌برد و با استناد به صدها پژوهش نشان داده است که وقتی افراد با مشوق‌هایی مانند پول، رتبه و نمره تشویق می‌شوند، کار نازل‌تری ارایه می‌کنند.

«برنامه‌هایی که برای تغییر رفتار افراد بهکار می‌روند، نیز در درازمدت مؤثر نخواهند بود و صرفاً فرمانبرداری موقت ایجاد می‌کنند. تمجید و تحسین نیز، رشوه‌ای کلامی است که کودکان را به جلب تأیید بزرگ‌سالان وابسته می‌سازد. پاداش و تنبیه دو روی یک سکه‌اند، سکه‌ای که ارزش چندانی ندارد. به راهکارهایی نیازمندیم که ما را از کنترل کردن دیگران بی‌نیاز سازد.»