کودکان را به خوردن سبزی‌ها عادت دهید

نویسنده


اگر شما در زمره‌ی کسانی هستید که کودک‌تان در هفته‌های گذشته، تنها چیز سبزی را که به دهان برده، قطعه‌ای اسباب‌بازی سبزرنگ بوده است، می‌دانید وادار کردن او به خوردن مثلاً یک قاشق اسفناج پخته چه‌قدر مشکل است. پس سعی کنید با روش‌های مختلف او را به خوردن پنج بار سبزی، در روز تشویق کنید.

نمونه‌های خوبی را در معرض دید او قرار دهید

کودکان، آن‌چه را در زندگی روزمره می‌بینند، تکرار می‌کنند؛ بنابراین، پدران و مادران، باید با انتخاب مواد غذایی سالم و مفید برای خود، سرمشق خوبی برای آن‌ها باشند. اگر پدر و مادر، مواد غذایی ناسالم را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانند، چه‌گونه می‌توانند به کودک توصیه کنند که از غذاهایی شامل میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنند؟ با انتخاب مواد غذایی سالم، مفید، بهداشتی و در ضمن خوش‌مزه و خوش‌آب و رنگ را تشویق و وادار به استفاده از آن‌ها کنید.

میان‌وعده‌هایی با سس‌های خوش‌مزه تدارک ببینید

همیشه در خانه، خوراکی‌های متنوع و سالمی داشته باشید تا بچه‌ها بتوانند هروقت هوس کردند، از آن‌ها استفاده کنند. کیک، شکلات و کلوچه‌های شیرین را برای مواقع خاص نگه دارید. هیچ‌وقت هنگام خوردن وعده‌های اصلی غذا و یا حتی دقایقی قبل از آن اجازه ندهید بچه‌ها از کلوچه، شیرینی یا شکلات استفاده کنند. سعی کنید با یکی دو تکه از سبزی‌‌ها یا قدری سالاد که قبلاً آماده کرده‌اید کار آن‌ها را راه بیندازید.

انضباط لازم را برقرار کنید

بچه‌ها معمولاً دوست ندارند در برنامه‌ی زندگی روزانه‌ی آن‌ها تغییری داده شود؛ بنابراین، منتظر باشید تا در برابر هر تغییر تازه‌ی ایجاد شده در برنامه‌ی غذایی، واکنش نشان داده و بگویند غذای جدید سفره‌ی خانواده را دوست ندارند. به‌آرامی به آن‌ها بگویید «این، تنها غذایی است که برای ناهار داریم.» اگر آن‌ها از خوردن آن امتناع کردند، با کمال خون‌سردی غذاهای آن‌ها را جمع کرده و برای وقتی نگه‌داری کنید که گرسنه شوند. به‌خاطر داشته باشید خانه‌ی شما رستوران یا کافی‌شاپ نیست که در هر زمان هر غذایی را او دوست دارد، بتوانید حاضر کنید. ساعتی بعد که کودک اظهار گرسنگی کرد به او بگویید بسیار خوب، غذای تو را نگه داشته‌ام، می‎‌‌توانی آن را بخوری.

سبزی‌ها را در غذاهای مورد علاقه‌ی بچه‌ها بگنجانید

اگر فرزند شما به ماکارونی علاقه دارد، سعی کنید از سبزی‌هایی مثل نخودفرنگی، فلفل دلمه‌ای و بروکلی در آن استفاده کنید؛ حتی می‌توانید از جعفری یا سبزی‌های دیگر نیز برای تزیین غذا بهره ببرید. اسپاگتی را می‌توان با سیب‌زمینی، قارچ یا هویج مخلوط کنید.

از سبزی‌ها می‌توانید در سس مورد علاقه‌ی کودک‌تان استفاده کنید. بعضی وقت‌ها اگر این سبزی‌ها را به‌صورت له‌شده به سس یا غذا اضافه کنید، کودکان بدون توجه آن را می‌‌خورند.

آب سبزی‌ها را با آب‌میوه‌ها مخلوط کنید

بچه‌ها، بیش‌تر به نوشیدن آب‌میوه‌ها تمایل دارند؛ بنابراین‌، می‌توانید بعضی از سبزی‌ها را در این ترکیب به آن‌ها بخورانید. ترکیباتی مانند هویج، سیب و کرفس که طعم شیرینی دارد می‌تواند مورد توجه و علاقه‌ی آن‌ها قرار گیرد.

سبزی‌ها و میوه‌ها را با سس به بچه‌ها بدهید

بیش‌تر بچه‌ها دوست دارند خوردنی‌های خود را در چیزی فرو ببرند و بخورند؛ مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده در سس؛ بنابراین، برای آن‌ها سس‌هایی تهیه کنید که مثلاً از آن به‌همراه سالاد استفاده کنند. همیشه برای صبحانه، ناهار و شام و یا میان‌وعده‌ها، سبزی‌هایی را حاضر کرده و در دسترس آن‌ها قرار دهید. وجود سبزی‌های آماده، باعث می‌شود بچه‌ها هوسِ خوردن آن‌ها را بکنند.

برای کودکان نوپای خود، غذاهای مختلف تهیه کنید و خودتان با خوردن این غذاها به آن‌ها نشان دهید که این خوردنی‌ها، چه‌قدر لذت‌بخش و خوش‌مزه است؛ به‌خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها. اگرچه غذاهای آماده برای کودکان، دارای مقدار کافی میوه و سبزی است، وقتی کودک به سنی رسید که می‎‌تواند برای او جالب‌تر و دل‌چسب‌تر باشد، همراهی با غذای شما، تأثیر مثبت زیادی روی او می‌گذارد. اگر شما به‌ندرت از سبزی‌ها به‌همراه وعده‌ی غذای خود استفاده می‌کنید، اگر کودک شما هم همان ذایقه را پیدا کرد، تعجب نکنید.

از سبزی‌ها و میوه‌های اشتهاآور استفاده کنید

میوه‌ها و سبزی‌ها را به‌شکل چهره‌ی آدمک در بشقاب بچینید؛ مثلاً تکه‌های هویج برای چشم‌ها، نوارهایی از فلفل سبز برای ابروها، گوجه‌فرنگی برای لب‌ها و تکه‌هایی از کلم بروکلی یا رشته‌هایی از کلم یا کرفس برای موها. بچه‌ها از این‌که در این چیدمان با شما کمک کنند خوش‌حال می‌شوند؛ به‌خصوص اگر شما به عمد اشتباه‌هایی را در این چیدمان انجام دهید و او این اشتباه را تصحیح کند.

تنوع رنگی ایجاد کنید

تکه‌های نازکی از سبزی‌های مختلف در رنگ‌های زرد، قرمز، سبز و سفید را به‌طور مختصر در تاوه تفت دهید و آن را به کودکان عرضه کنید. این رنگین‌کمان می‌تواند کودکان را به‌وجد آورده و آن‌ها را به خوردن سبزی‌های مختلف تشویق کند. در این مخلوط می‌توانید از فلفل‌های رنگی، هویج، کدو، نخودسبز، لوبیاسبز و کرفس استفاده کنید.

سبزی‌ها را زیاد نپزید

با بخارپز کردن سبزی‌ها، بهتر می‌توان مواد مغذی آن‌ها را حفظ کرد. البته کودکان نوپا، نیاز به خوردن غذای له‌شده دارند؛ ولی بچه‌های بزرگ‌تر دوست دارند سبزی‌ها را گاز زده و به آن شکل استفاده کنند. درهرحال، هدف، استفاده از میوه‌ها و سبزی‌هاست، به هر ترتیب که آن‌ها مایل باشند.

منبع:

مجله‌ی parent hood

Oct . 2012