زنان و سلامتی


افسردگی در زنان بیش از مردان است

یک کارشناس ارشد روان‌شناسی، افسردگی را یکی از بیماری‌های روانی شایع دانست و گفت: «افسردگی در زنان، ده درصد بیش از مردان است.»

«بهناز ذال» گفت: «از علائم افسردگی پایین بودن اعتمادبه‌نفس، کاهش یا افزایش اشتها، وزن و خواب، خلق پایین، فکرکردن به خودکشی و مرگ است. وجود محدودیت، جایگاه اجتماعی پایین و وجود نقش‌های متعدد از جمله علل افسردگی در زنان است. رخوت، کندی حرکت‌ها و داشتن وضع ظاهری نامناسب، از نشانه‌های فیزیولوژیکی افسردگی است و تغییرات رفتاری، نداشتن شادابی سابق، داشتن تردید در تصمیم‌گیری‌ها، کسالت و لذت نبردن از کارهای خود، از علائم هشداردهنده‌ی افسردگی است.»

زنگ خطر سرطان‌های زنانه را بشناسید

دکتر «کتایون برجیس» با اشاره به این‌که یکی از سرطان‌های شایع در خانم‌ها، سرطان دهانه‌ی رحم است که برای پیش‌گیری از آن، تست پاپ اسمیر انجام می‌شود، گفت: «این تست، باید از زمان شروع فعالیت جنسی، سالی یک‌بار گرفته شود. سرطان دیگری نیز که احتمال بروز آن در میان زنان زیاد است، سرطان سینه است. همه‌ی خانم‌ها در حدود 35 سالگی، باید یک ماموگرافی پایه انجام دهند و ارزیابی‌های بعدی از چهل سالگی به بعد شروع می‌شود که تا 75 سالگی ادامه یابد. اما اگر فردی در بستگان درجه‌ی یک خود، سابقه‌ی این سرطان را داشته باشد، باید غربال‌گری را پنج تا ده سال جلوتر از آن سنی که خویشاوندش مبتلا شده‌ است، شروع کند.»

این جراح و متخصص زنان، خاطرنشان کرد: «سرطان تخمدان و مشکل‌های مربوط به این ناحیه، از موارد بسیار شایع در میان زنان است؛ اما متأسفانه برای تخمدان، مثل پاپ اسمیر دهانه‌ی رحم یا سینه، تست غربال‌گری وجود ندارد. به‌همین‌دلیل، در اکثر مواقع، اشخاص، خیلی دیر متوجه مشکل خود می‌شوند.»

عدم درمان عفونت کلیه در زنان باردار، منجر به زایمان زودرس می‌شود

 یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: «عفونت ادراری درمان نشده، خطر ابتلا به عفونت کلیه در دوران بارداری را افزایش می‌دهد، عفونت کلیه ممکن است به زایمان زودرس بیانجامد. اغلب افراد، لفظ عفونت ادراری را به‌جای لفظ عفونت مثانه که نوعی عفونت باکتریایی است و در مثانه ایجاد التهاب می‌کند و با علائمی نظیر احساس نیاز به دفع مکرر ادرار و سوزش ادراری همراه است، به‌کار می‌برند.»

دکتر «سیمین وحیدی» با اشاره به این‌که عفونت مثانه از مشکل‌های شایع دوران بارداری است، گفت: «به علت این‌که احساس نیاز به دفع ادرار در دوران بارداری عارضه‌ای شایع است، ممکن است تشخیص قطعی سیستیت به‌خصوص در مواردی که علائم خفیف است، مشکل باشد. بنابراین، در مواردی که علائم و ناراحتی ادراری و سوزش ادرار وجود دارد باید با مراجعه‌ی سریع به پزشک و با انجام آزمایش ادرار تشخیص قطعی داده شود.»

با استفاده از داروی آنتاگونیست می‌توان دارای فرزند شد

دکتر «قهقایی» متخصص زنان و زایمان، گفت: «تحقیقات ما در زمینه‌ی سیکل‌های ناباروری و مقایسه‌ی دو داروی مختلف بر روی جمعیت زنان ایرانی که بیماری نداشتند انجام شد تا نتایج مختلفی که این دارو ایجاد می‌کند مورد بررسی و به‌صورت مقاله اعلام گردد.»

وی در مورد کاربری استفاده از این دارو برای بیماران افزود: «داروی آنتاگونیست، دارای دو مزیت مهم است که ما تجویز این دارو را پیش‌نهاد می‌کنیم. یکی از مزیت‌های این دارو این است که دوره‌ی درمانی کوتاهی دارد، به این‌معنا که خانم‌هایی که دچار نازایی هستند با استفاده از این دارو می‌توانند در زمان کم‌تری به نتیجه برسند؛ دوم این‌که داروی آنتاگونیست، دارویی کم‌هزینه است و استفاده از این دارو نسبت به داروهای دیگر مقرون به‌صرفه است.»

در زایمان طبیعی، رابطه‌ی عاطفی مادر و نوزاد سریع‌تر برقرار می‌شود

یک متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: «سزارین، یک عمل جراحی بزرگ است که احتمال خون‌ریزی و عفونت بعد از عمل را افزایش می‌دهد، علاوه بر این، عوارض ناشی از بی‌هوشی نیز بیمار را تهدید می‌کند.»

دکتر «طراوت فاخری» تأکید کرد: «تعداد نوزادانی که به شیوه‌ی زایمان طبیعی متولد شده و باید در دستگاه نگه‌داری شوند، به‌مراتب کم‌تر از نوزادانی است که با عمل سزارین به دنیا آمده‌اند. در زایمان طبیعی، نوزاد می‌تواند بلافاصله بعد از تولد، با مادر خود تماس داشته باشد و ارتباط عاطفی لازم برقرار شود.»

 این متخصص زنان و زایمان، یادآور شد: «بعد از زایمان طبیعی، مادر سریع‌تر می‌تواند به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بپردازد، در حالی که با عمل سزارین، مجبور می‌شود تا ۴۸ ساعت استراحت داشته باشد و بعد از عمل هم، درد بیش‌تری را تحمل کند.»

زنان از شنیدن اخبار بد بیش‌تر مضطرب می‌شوند

کارشناسان سلامت روان در یک مطالعه‌ی جدید تأکید کردند که زنان پس از شنیدن اخبار بد، بیش‌تر از مردان مضطرب و نگران می‌شوند. زنانی که اخبار منفی را می‌خوانند بهتر از مردها این اخبار را به‌یاد می‌آورند و این امر نشان می‌دهد که حساسیت زنان نسبت به شرایط استرس‌زا بیش‌تر است.

 دکتر «سونیا لوپین» و دستیاران وی برای انجام این آزمایشات گروهی‌ از مردان و زنان را در معرض عناوین خبری مربوط به جدیدترین مقالات و اخبار روزنامه‌ها قرار دادند. در این آزمایش سطح این هورمون پس از شنیدن یا خواندن اخبار منفی در زنان به‌مراتب بیش‌تر از مردان بود. این یافته نشان‌دهنده‌ی تأثیر جدی فاکتور جنسیت در فرآیندهای مهمی، چون استرس و حافظه است.

مادران مبتلا به بیماری قلبی، می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند

بسیاری بر این باورند که زنان دچار بیمار قلبی، امکان زایمان طبیعی را به‌دلیل فشاری که به قلب وارد می‌شود ندارند؛ اما برای نود درصد این مادران به‌جز ‌آن‌هایی که آئورت بزرگ و فشار ریه دارند این امکان وجود دارد.

 «نیلوفر سمیعی»، در پاسخ به این‌که مادران مبتلا به بیماری قلبی چه‌قدر امکان زایمان طبیعی را به‌دلیل فشارهای زایمانی دارند، گفت: «اگر مادر بیمار قلبی، دچار بیماری مادرزادی، رماتیسم قلبی، اختلال‌های هدایتی و عضله‌ی قلب باشد، می‌تواند همان‌طور که دوران بارداری را پشت سر گذاشته، زایمان طبیعی را هم انجام دهد که در نود درصد مادران بیمار قلبی این امکان وجود دارد.»

به گفته‌ی این متخصص قلب و عروق، روند زایمان در زنان بیمار قلبی که داروهای ضدانعقادی، مانند وارفارین مصرف می‌کنند یا آئورت خیلی بزرگ و فشار ریه دارند، باید به‌روش سزارین انجام شود.

تمرینات شدید و کوتاه‌مدت برای زنان مفید است

محققان دریافته‌اند که ورزش‌های شدید و کوتاه‌مدت برای زنان فواید بیش‌تری به همراه دارد. تمرینات HIT که کوتاه شده‌ی عبارتHigh Intensity training است، برای زنان مفیدتر از مردان است. این نوع ورزش بهترین راه برای کسب فواید فعالیت، در کم‌ترین زمان ممکن است.

در این مطالعات اخیر، هشت مرد و هشت زن را که بین ۱۹ تا ۳۰ سال سن داشتند مورد بررسی قرار دادند. همه‌ی این افراد حداقل یک بار در هفته‌ در جلسه‌های تمرینات HIT شرکت داشتند. آن‌ها به‌مدت چهار تا شش دقیقه‌ با سرعت زیاد بر روی تردمیل می‌دویدند و بین دوره‌های تمرینی، حدود یک تا چهار دقیقه‌ استراحت می‌کردند.

نتایج نشان داد که جنیست بر درصد کسب فایده از تمرینات مؤثر است. زنان در این تمرینات، به درصد بیش‌تری از ماکزیمم ضربان قلب و ماکزیمم دریافت اکسیژن خود می‌رسیدند.

استرس، شایع‌ترین عامل بی‌اختیاری ادراری در سالمندان است

«سوزان ثانوی» متخصص نفرولوژی گفت: «بی‌اختیاری ادراری از مشکلات شایع بهداشتی- اجتماعی در زنان جامعه است. به‌طوری که پانزده درصد از جمعیت زنان فعال جامعه و بیش از سی‌و‌پنج درصد زنان بالای شصت سال را در بر می‌گیرد. که بی‌اختیاری ناشی از استرس از شایع‌ترین انواع آن است.»

 وی افزود: «به‌نظر می‌رسد ورزش‌های تقویت‌کننده‌ی عضلات کف لگن، با توجه به بی‌عارضه بودن، مؤثر بودن، کم‌هزینه بودن و سهولت انجام، بهترین اقدامات درمانی باشند.»

ژنی که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد

محققان انگلیسی ژنی را در بدن موش‌ها کشف کرده‌اند که در صورت معیوب یا ناقص بودن، خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش پیدا می‌کند. این ژن موسوم به Helq می‌تواند هنگام تقسیم سلولی در اصلاح یا آسیب‌رسانی به DNA نقش مهمی را ایفا کند. این ژن می‌تواند آسیب‌های به‌وجود آمده برای DNA را که حین نسخه‌برداری و در زمان تقسیم سلولی رخ می‌دهد، اصلاح کند؛ بنابراین، اگر این ژن معیوب باشد یا در هر صورت وجود نداشته باشد، خطاهای Helq افزایش پیدا کرده و در نتیجه، خطر سرطان افزایش پیدا می‌کند.

دکتر «سایمون بولتون» درباره‌ی این پژوهش می‌گوید: «نتایج به‌دست آمده، نشان می‌دهد که ناهنجاری‌های Helq می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سایر تومورها را افزایش دهد. این تحقیق، از این حیث پراهمیت است که ممکن است همین نتایج در مورد زنان نیز صدق کند که در صورت اثبات، درهای جدید برای درمان این بیماری گشوده خواهد شد.»

زنان باردار، مصرف میوه‌های خشک و انواع ویتامین‌ها را فراموش نکنند

میان‌وعده‌ها نقش اساسی در پیش‌گیری از ضعف گرسنگی و افت قند در زنان باردار دارند. دکتر «مهین سبحانی» جراح متخصص زنان افزود: «در طول بارداری، به‌دلیل ریفلاکس اسید معده‌، زنان باردار باید تعداد وعده‌ی غذا را بیش‌تر و در عوض در هر وعده‌ مقدار کم‌تری غذا بخورد.»

سبحانی اظهار داشت: «ماست، غلات، شیر، شکلات، نان تست، سالاد، مرکبات و سیب، به‌ترتیب از میان‌وعده‌های انرژی از صبحگاهی و ضدتهوع هستند که مصرف آن‌ها بسیار مفید است. هم‌چنین، میوه‌های خشک حاوی فروکتوز و انواع ویتامین‌هاست که تا وعده‌ی بعد، زنان باردار را سیر نگه می‌دارد.»