در سخنان مثبت انرژی نهفته است

نویسنده


دانشجوی کارشناسی ارشد معماری

 چه چیزی خوش‌حال‌تان می‌کند؟ یک کمد جدید، اتومبیل تندرو یا نقل مکان به شهر دیگر؟ اغلب مردم فکر می‌کنند که موارد بالا یا موارد مشابه آن، کلیدی برای داشتن احساس خوب هستند، در حالی که به عقیده‌ی کارشناسان، تنها ده درصد از خوش‌حالی یک فرد با موارد ذکر شده، مرتبط است. درصد بیش‌تر احساس خوش‌حالی (90%)، بستگی به دیدگاه و نگرشی دارد که او نسبت به زندگی دارد. شما می‌توانید درباره‌ی جهان‌بینی خود، با توجه‌کردن به «صحبت با خود» مطالب زیادی را، فرابگیرید (صحبت‌هایی که در ذهن‌تان درباره‌ی خود و دنیای اطراف‌تان دارید)؛ حتی مهم‌تر از آن، این است که تغییر در نحوه‌ی صحبت‌کردن‌تان با خود می‌تواند واقعاً کمک‌کننده باشد و دیدگاه شما را تغییر دهد.

مثبت‌اندیش باشید

افراد خوش‌بین، از اتفاق‌های بد فاصله می‌گیرند و با آغوش باز، به پیشواز اتفاق‌های مثبت می‌روند؛ مثلاً در یک میهمانی، پای‌تان سُر می‌خورد و نوشیدنی‌تان لبریز می‌شود. آیا این مسئله عمدی بوده یا فقط تعادل‌تان برهم خورده است؟ برداشت یک فرد خوش‌بین در این مورد به‌قرار زیر است: این یک مسئله‌ی گذرا و قابل جبران است. برداشت فرد بدبین از این مورد به‌قرار زیر است: من دست و پا چلفتی هستم و این کار همیشگی‌ام است.

دیدگاه شما تقریباً از بدو تولد تعیین می‌شود. به گفته‌ی «سونجا  لیوبومیرسکی»، نویسنده‌ی کتاب‌های «چه‌گونه از شادی» و «روی‌کرد علمی برای کسب زندگی‌ای که می‌خواهید»، یک جزء ژنتیکی برای بدبینی وجود دارد ولی به‌طور صد درصد نیست. با تغییر نگرش می‌توان سطح خوش‌حالی را افزایش داد.

 «صحبت با خود» را فراموش نکنید

صحبت‌کردن با خود می‌تواند روی چشم‌انداز و دیدگاه‌تان تأثیر بگذارد و شما را تقویت یا تضعیف کند. ورزشکاران برای رسیدن به بهترین‌های شخصیتی‌شان از شیوه‌ی «صحبت با خود» استفاده می‌کنند. برخی افراد، برای توجیه موقعیتی که خود را در آن می‌بینند، از شیوه‌ی «صحبت با خود» منفی استفاده می‌کنند. در این‌جا به بررسی برخی «صحبت‌های با خود» منفی می‌پردازیم و روش‌هایی که آن‌ها را مثبت کنیم:

 وقتی اتفاق بدی رخ می‌دهد

 اگر از سرویس جا ماندید یا گرفتار سرماخوردگی شدید، با آن مانند یک فاجعه برخورد نکنید. در عوض با خود بگویید که این یک دردسر است و روال عادی زندگی‌تان را ادامه دهید.

 

به جای گفتن:

بگویید:

دیر شده است و رئیسم هرگز مرا نمی‌بخشد.

بهتر است به اداره زنگ بزنم و به آن‌ها اطلاع دهم که به سرویس نرسیدم.

همیشه اولین کسی که سرما می‌خورد و آخرین کسی که خوب می‌شود، منم.

این روزها بیش‌تر مردم سرماخوردگی دارند. بهتر است بیش‌تر مراقب شست‌وشوی دست‌هایم باشم.

درست کردن غذای سالم زمان‌بر است.

برای پخت این غذا، زمان بیش‌تری باید صرف کنم.

 وقتی اتفاق خوبی رخ می‌دهد

امتحان‌تان را خوب دادید، این مسئله دو حالت دارد: یا دانش‌آموز زرنگی هستید که در آینده نیز موفق می‌شوید و یا خوش‌شانس. وقتی اتفاق خوبی می‌افتد آن را با تمجید از خود، درونی کنید.

 

به جای گفتن:

بگویید:

حالا که ترفیع گرفتم. آن‌ها توقع دارند، کارهای بیش‌تری انجام دهم. 

من یک کارمند ارزش‌مندم و ترفیع گرفتم.

او فکر می‌کند من خیلی نازم؟ باید شماره‌ی عینکش را عوض کند.

من قصد دارم این مسئله را از او بپرسم و شرط می‌بندم جواب او مثبت است.

فقط می‌گویید این غذا را دوست دارید.

من یک آشپز فوق‌العاده هستم.

در موقعیت‌های اجتماعی

«صحبت کردن با خود» منفی در موقعیت‌های اجتماعی متدوال است، به‌خصوص اگر عصبی باشید. «صحبت کردن با خود» مثبت، می‌تواند  به شما کمک کند تا خطاهای اجتماعی را در منظری مناسب قرار دهید.

 

به جای گفتن:

بگویید:

هیچ‌وقت در میهمانی‌ها راحت نیستم.

در میهمانی احساس خوبی نداشتم؛ ولی در عوض با افراد جالبی آشنا شدم.

من همیشه پرخوری کرده و شکمم را پر می‌کنم.

در برابرآب نبات نمی‌توانم مقاومت کنم.

تمرکز ندارم.

وقتی خسته هستم، به‌سختی تمرکز می‌کنم.

 روند تغییر زبان شما تا حد زیادی شبیه به فرم‌گرفتن است. «بندیوس» می‌گوید: «وقتی عضلات بدن مدتی بی‌تحرک باشند، بعد، در ابتدا با سختی و درد به‌حرکت در می‌آیند.» افراد منفی‌نگر، در ذهن خود، الگوی خاصی دارند و آن را قبول کرده‌اند؛ و اگر فردی یا چیزی بخواهد آن را تغییر دهد، فکر می‌کنند که قصد دارد فریب‌شان دهد و به قسمت روشن توجه ندارند. به‌هرحال، پذیرش یک زبان و جهان‌بینی مثبت، کاملاً کارساز ولی زمان‌بر است.

افرادی که در زمان حال زندگی می‌کنند و به‌خاطر داشته‌های امروزشان سپاس‌گزارند، نسبت به دیگران، خوش‌حال‌تر، پرانرژی‌تر و امیدوارترند. خوش‌حال بودن، باعث می‌شود تا دریچه‌ی ذهن شما رو به امکانات جدید، تفکر خلاق و علاقه به موقعیت‌های اجتماعی، باز شود. هرچه افکارتان شادتر باشد به‌همان نسبت احساسات بد، کم‌تر به سراغ‌تان می‌آیند.

 منبع: SUCCESS/oct/2012