آزمایش‌های سلامتی را فراموش نکنید


بر پایه‌ی نظارت مدام توسط پزشک معالج، سعی کنید در هر سنی، تحت آزمایش‌های ویژه‌ای قرار گیرید تا سلامت‌تان تضمین گردد. هر ‌قدر هم که از نظر جسمی تندرست و شادمان باشید، باز باید دقت کنید تا به دام برخی بیماری‌ها گرفتار نشوید.

بیماری‌های پس از بیست سالگی

پوسیدگی دندان و ناراحتی‌های لثه: این بیماری، بیش‌تر بعد از بیست سالگی بروز می‌کنند و هزینه‌ی درمان‌ آن بسیار گران است. بنابراین، پیش از ابتلا به این دو عارضه، هر شب بعد از شام مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. چنان‌چه از این بابت اشکالی ندارید، سالیانه یک بار نزد دندان‌پزشک بروید تا دندان‌های‌تان را معاینه کند.

دردهای دوران عادت ماهیانه: حالت تهوع، سردرد، نفخ کردن و دل‌درد از نشانه‌های آشکار دوره‌ی عادت ماهیانه هستند. مؤثرترین شیوه‌ی مداوای چنین حالاتی، استراحت، استحمام ولرم و نوشیدن دم‌کرده‌های گیاهی، هم‌چون گل گاوزبان و بابونه است.

التهاب مثانه: مثانه‌ی زنان بسیار کوتاه است. از همین روی، بیش‌تر دست‌خوش امراض مثانه‌ای هستند. چنان‌که با یک سرماخوردگی معمولی امکان دارد به التهاب مثانه مبتلا گردند. شیوه‌ی معالجه‌ی این مرض، خیلی آسان است. آنان با گرم نگه داشتن کلیه‌ها، نپوشیدن لباس‌های خیس و نمناک، نظیر مایوی خیس و پابرهنه راه نرفتن روی کاشی، موزائیک و... می‌توانند سالم و بانشاط باشند.

امراض قارچی: پوشیدن پوشاک زیر نایلونی، عرق کردن‌های زیاد و یا پوشیدن مایو و لباس زیر نمناک، سبب به‌وجود آمدن بیماری‌های قارچی و زخم در بدن می‌شود که باید در این باره هم دقت لازم را داشته باشید.

زردی یرقان: التهاب جگر سیاه یا ریه، به بروز «هپاتیت» می‌انجامد. چنان‌چه رنگ سفید چشم‌تان تغییر کرده و یا در این باره مردد بودید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سرطان پوست: افرادی که رنگ پوست‌شان روشن و یا دارای کک‌ومک است، خطر ابتلا به سرطان پوست بیش‌تر تهدیدشان می‌کند. به همین سبب باید سالیانه یک دفعه به متخصص پوست رجوع کنند و زیر نظر باشند.

حساسیت (آلرژی): خارش چشم‌ها، ناراحتی تنفسی و کهیرهای پوستی نشانه‌های حساسیت در آدم‌های گوناگون به‌شمار می‌آید. پس بهتر است با انجام آزمایش‌های حساسیت، جلوی پیدایش عوارض دیگر را گرفت.

بیماری‌های پس از سی سالگی

کیست: کیست‌ها گونه‌ای غده هستند که در تخمدان‌ها، نواحی تیروئید و سینه رشد می‌کنند. علت رشد این غده‌ها، مشکلات هورمونی هستند. زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، کم‌تر به چنین بیماری‌هایی دچار می‌گردند.

سکته‌ی قلبی: از طریق آزمایش‌های خیلی ساده، می‌توان خطر سکته‌ی قلبی را کاهش داد. به همین سبب، شما باید آزمایش‌های معمولی سالیانه به‌منظور سلامت کلیه‌ها، قلب و میزان قند خون را انجام بدهید، تا از چنین ناراحتی‌ها پیش‌گیری کرده باشید.

ناراحتی معده: معده‌‌ی‌تان مدام درد کرده، حالت تهوع و بی‌اشتهایی اذیت‌تان می‌کند. این‌ها نشانه‌های التهاب و زخم معده‌ هستند. با یک آزمایش ساده می‌توانید دریابید این باکتری در معده‌‌ی‌تان وجود دارد یا خیر و سپس جهت مداوایش بکوشید و اقدامات ضروری را عملی سازید.

ناراحتی‌های کلیوی: فزونی آلبومین در ادرارتان امکان دارد علامت بیماری‌ای در کلیه‌ها و یا مثانه باشد. با یک آزمایش ساده می‌توانید این مشکل را هم حل کنید.

امراض بعد از چهل سالگی

صرع: این بیماری، زنان را بیش از مردان در این سنین تهدید می‌کند. به یاری آزمایش‌های بسیار ساده‌، می‌توانید پی ببرید که رگ‌های مغزتان تنگ شده و یا در حالت عادی هستند؛ به این ترتیب مسلماً جلوی یک مرض شدید را می‌گیرد.

تنگی نفس: اگر سیگاری هستید و از دخانیات استفاده می‌کنید، ریه‌ها و جگر سفیدتان را با آزمایش‌های گوناگون مهار سازید تا از مبتلا شدن و یا نشدن به آسم گرونیک و یا برونشیت آگاه گردید.

سرطان معده: اگر در هفته متجاوز از دو مرتبه سوزش، درد معده و حالت تهوع دارید، باید «آندوسکوپی» شوید. با این عمل اگر در معده‌تان توده‌ای رشد کرده باشد، زودتر به آن پی برده و به درمانش بپردازید.

مرض قند: در صورتی که مرتباً تشنه‌‌ی‌تان می‌شود و خستگی و بی‌خوابی آزارتان می‌دهد از طریق آزمایشی ساده، میزان قند خون‌تان را بیازمایید.

افسردگی: چنان‌چه مرتباً خودتان را خسته و وامانده حس می‌کنید، احتمال دارد در حال گذراندن افسردگی خفیفی باشید. ورزش‌هایی هم‌چون شنا و دوچرخه‌سواری، این حالات را تا حدودی برطرف می‌سازند.

بیماری‌های پس از چهل سالگی

پرفشاری خون: فشار خون بالا، قلب و سایر اعضای بدن را خسته می‌کند. به همین دلیل، بهتر است فشارتان را به‌طور منظم بسنجید تا چنان‌چه مشکلی پیش آمده باشد، خیلی زود جلوگیری شود.

سرطان مثانه: در این سنین، هنگام دفع ادرار، وجود خون در ادرارتان را مهار سازید، زیرا چنین ناراحتی‌هایی، نشانه‌ی بروز سرطان مثانه و یا ناراحتی کلیوی شمرده می‌شوند. به‌همین خاطر، تحت یک آزمایش ساده‌ی ادرار قرار گرفته و با رجوع به یک پزشک متخصص، جلوی هر نوع پیش‌رفت مرض را بگیرید.

سرطان ریه: نود درصد افراد مبتلا به سرطان ریه را سیگاری‌ها تشکیل می‌دهند و یا آنانی که سابقاً به افیون معتاد بوده‌اند. چنان‌چه مدت‌هاست که سرفه‌های خشک می‌کنید، باید یک آزمایش در مورد سینه‌تان صورت گیرد و مراقب تندرستی‌تان باشید.

پوکی استخوان: در دوران یائسگی به‌علت تغییرهای هورمونی که در این دوره زنان را مبتلا می‌سازد، استخوان‌ها حالت استحکام‌شان را از دست داده و نازک و شکننده می‌شوند، بدین ترتیب، با کوچک‌ترین لغزشی، استخوان‌های دست، پا و لگن می‌شکنند. از همین رو، ضمن مراجعه به یک متخصص زنان،، مورد آزمایش پوکی استخوان قرار بگیرید تا عوامل خطرآفرین بیماری یاد شده را کاهش دهید.

مشکل بی‌خوابی: اکثر زنان در دوران آغاز یائسگی، با مشکل کم‌خوابی و یا بی‌خوابی روبه‌رو هستند. اگر شما هم در زمره‌ی افرادی هستید که شب‌ها نمی‌توانید خوب بخوابید، سعی کنید اتاق خواب‌تان تا سرحد امکان خنک باشد و از مصرف قهوه‌ی زیاد خودداری کنید.

سنگ کیسه‌ی صفرا: گاه در این سنین در کیسه‌‎ی صفرا سنگ‌های ریزی تشکیل می‌شود که موجب درد شدیدی در نواحی شکمی می‌گردد. جهت برطرف کردن این سنگ‌ریزه‌ها از غذاهای فاقد چربی، میوه و سبزی‌های فراوان، گندم و فرآورده‌های آن استفاده کنید.

سنگ کلیه: سنگ‌های ریزی که در کلیه‌ها تولید می‌شوند، در مجاری دفع ادرار مانع ایجاد کرده و موجب دردهای بسیار شدیدی می‌گردد. برای پیش‌گیری از این بیماری، مرتباً روزی دو لیتر آب خورده و از تغذیه‌ای بدون چربی و نمک استفاده کنید. در ضمن با یک آزمایش ساده‌ی خون و ادرار می‌توانید از وضع‌تان آگاه گردید.

بیماری‌های پس از شصت سالگی

تیروئید: خستگی، پرخاش کردن و احساس گرما ممکن است علامت بیماری تیروئید باشد. به‌همین دلیل، با یک آزمایش ساده می‌توانید جلوی پیش‌رفت بیماری را بگیرید.

آلزایمر: اگر از پیری و ضعف روحی و ذهنی در آینده، به‌وحشت افتاده‌اید، به‌یک عصب‌شناس مراجعه کرده و با انجام آزمایش‌های ویژه خود را از این عذاب برهانید.

سرطان‌های پوست در سنین بالا: به‌علت این‌که در دوران جوانی، مدام زیر اشعه‌ی نور خورشید قرار گرفته‌اید، در سنین پیری امکان دارد گرفتار سرطان پوست شوید. پس اگر در روی پوست‌تان لکه‌های سرخی پدیدار شده و یا پوست‌تان تکه‌تکه، پوسته شده و می‌ریزد، حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

بیماری‌هایی که در هر سنی می‌توان به آن‌ها دچار شد

سرطان سینه: اگر در خانواده‌ی‌تان کسی به این بیماری مبتلا شده باشد، شما باید از این بابت دقت بیش‌تری نشان دهید.

سرطان دهانه‌ی رحم: این سرطان را نیز خیلی زود می‌توان کشف کرد. بنابراین، هر شش ماه یک بار، تحت آزمایش «پاپ اسمیر» قرار گیرید.

روماتیسم: این بیماری هم ممکن است در هر سنی به سراغ‌تان بیاید. جهت پیش‌گیری از این بیماری باید در هوای آزاد ورزش کنید. این کار برای قلب، تنظیم فشار خون و استخوان‌های‌تان سودمند است.

سرطان روده: اگر بواسیر (هموروئید) دارید و هر از گاهی در مدفوع‌تان خون دیده می‌شود، احتمال دارد این مسأله نشان‌دهنده‌ی سرطان روده باشد. پس حتماً به متخصص مراجعه کنید.

بی‌حالی و کسالت: فشار روانی، ضررهای زیادی به بدن می‌رساند. بنابراین، برای استراحت‌تان وقت کافی اختصاص دهید و بکوشید حرکات نرمشی بی‌ضرری را انجام دهید.