اخبار زنان


سیزده میلیون جوان در آستانه‌ی ازدواج قرار دارند

رئیس مرکز ملی پرورش‌ استعدادهای درخشان، با بیان این‌که در امر ازدواج از ظرفیت ملی استفاده نشده است، گفت: «۸ تا ۱۳میلیون جوان در آستانه‌ی ازدواج قرار دارند . اگر این جوانان علاقه‌مند به تحصیل بودند و درِ دانشگاه‌ها به‌روی آن‌ها بسته می‌شد، چه تظاهراتی راه می‌افتاد . »

«مهری سویزی» اظهار داشت: «خانواده‌ها باید مباحث چشم و هم‌چشمی را از خانه‌ها دور کنند و اصل زندگی را فدای دکور زندگی نکنند؛ چراکه فرصت جوانی، پاکدامنی و خدایی زندگی کردن را از جوانان می‌گیرند . »

هدف اصلی معاونت امور زنان تعامل مستمر با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی است

آیت‌الله دکتر «هاشم هاشم‌زاده هریسی» عضو مجلس خبرگان رهبری، در دیدار با معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، ایجاد مرکزی تحقیقاتی و حمایت از فعالیت‌های زنان را از وظایف معاونت امور زنان و خانواده برشمرده و گفت: «مشکل اصلی، جدا بودن مراکز اجرایی و قانون‌گذاری از مراکز علمی و دانشگاهی است. در حالی‌که جهت ارتقای سطح علمی، باید مجلس با دانشگاه‌ها ارتباط گسترده‌ای داشته باشد. قشر دانشگاهی توانایی بالقوه‌ای در کمک به مراکز تحقیقاتی و علمی دارند و قطعاً با ارتباط، نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌گردد.»

«شهیندخت مولاوردی» نیز با تأکید بر ارتباط با دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه، گفت: «به‌زودی موضوع‌های مورد نیاز را با کارشناسی و بررسی مستمر شناسایی کرده و با تجهیز کتاب‌خانه‌ی تخصصی زنان، همکاری نزدیکی با مراکز مطالعه‌های زنان و دانشجویان در ارائه و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی خواهیم داشت.»

منشور حقوق زنان جایگزین نگاه‌های فمینیستی در جامعه شود

معاون شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده گفت: «منشور حقوق زنان باید توسط رسانه‌ها و دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی شود تا جایگزین نگاه‌های فمینیستی در جامعه شود.»

«زهرا آیت‌اللهی» افزود: «رسانه‌ها باید دانش و بینش مردم را نسبت به فمینیسم بالا ببرند؛ و اگر نگاه عموم زنان جامعه این باشد که نگاه فمینیستی، نگاه غلطی است، در این‌صورت، مورد پذیرش عمومی قرار نمی‌گیرد . لازم است جامعه با منشور حقوق زنان آشنا شود تا اگر روزی صحبت از پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض پیش آمد؛ مردم با آگاهی از منشور حقوق زنان آن را نپذیرند و منشور را به‌عنوان مدل بهتر در تحقق و دفاع از حقوق زنان ترویج دهند . »

زنان محجبه نماد و پرچم بالندگی و مقاومت در کشور هستند

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «بانوان محجبه‌ی ما، نماد و پرچم بالندگی و مقاومت در کشور هستند و در هرجای دنیا، زنانی که بخواهند انقلابی بودن زنان را مطرح کنند، سعی می‌کنند خودشان را به ظواهر زنان انقلابی ایران نزدیک کنند . »

«فاطمه آلیا» اظهار داشت: «ما باید راه‌های شکست خورده‌ی دیگران را طی نکنیم و تجربه‌های آن‌ها را دوباره از نو تکرار نکنیم. اگر این افراد به‌خاطر مطرح‌کردن خودشان چنین موضوع‌هایی را مطرح می‌کنند، می‌توانند با طرح مسائل دیگری این‌کار را انجام دهند که بی‌احترامی و بی‌حرمتی به ارزش‌های جامعه نباشد . »

اشتغال برای دختران خودسرپرست در اولویت است

معاون امور خانواده‌ی مرکز زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری گفت: «در طرح جمعیت و تعالی خانواده، دختران خودسرپرست و زنان سرپرست خانوار، نسبت به دختران مجرد در اولویت استخدام قرار دارند . »

«زهرا سجادی» گفت: «مسئله‌ی اقتصادی، جایی برای ایجاد تبعیض ندارد و باید اولویت با افرادی باشد که عهده‌دار معیشت خانواده هستند. طرح جمعیت و تعالی خانواده، بعد از مردان متأهل و مردان صاحب فرزند، سایر اقشار را دربر می‌گیرد و آخرین گروه، دختران مجرد هستند؛ چون در مورد دختران به‌هرحال، باید افرادی وجود داشته باشند که عهده‌دار مسئولیت آنان باشند، از جمله: پدر، برادر، پدربزرگ یا حتی مادر آن‌ها که اگر مادر، سرپرست خانواده باشد در اولویت اشتغال قرار می‌گیرد . »

 جمعیت زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است

معاون حمایت و سلامت کمیته‌ی امداد گفت: «در حال حاضر، 000/500/2 زن سرپرست خانوار در کشور داریم که از این تعداد، 000/030/1 نفر تحت پوشش کمیته‌ی امداد است.»

«علی‌محمد ذوالفقاری» با تأکید بر این‌که جمعیت زنان سرپرست خانوار در کشور در حال افزایش است و سازوکار حمایتی از آن‌ها را در سازمان‌ها نیست، عنوان کرد: «یکی از مشکل‌های جدی در کشور، نبود فرماندهی واحد برای رسیدگی به این قشر از جامعه است. ضرورت دارد که دستگاهی به‌صورت متمرکز مسائل این زنان را دنبال کند و این فرماندهی در حمایت و سیاست‌گذاری، نیاز امروز در این بخش است.»

معاون رییس جمهور در امور زنان با مسئولان حوزه‌ی ورزش زنان دیدار کرد

فعالین حوزه‌ی ورزش زنان در دیدار با «شهیندخت مولاوردی»، با اشاره به کم‌توجهی و عدم باور به توان‌مندی و مدیریت زنان در حوزه‌ی ورزش، به ضرورت حضور زنان ورزشی در پست‌های ادار‌ه‌های کل تربیت بدنی، مدیریت‌های ورزشی، اداره‌های کل ورزش وزارتخانه‌ها و در مدیریت‌های غیرورزشی، به‌ویژه در سطح استان‌ها تأکید کردند.

 معاون ریاست جمهوری نیز از مسئولان سابق و فعالین این حوزه درخواست کرد تا به‌طور مستمر با این معاونت ارتباط داشته باشند و مسائل و مشکل‌های مورد نظر را انتقال دهند، تا زنان و دختران بتوانند در این حوزه‌ی حیاتی و تاثیرگذار در زندگی زنان به جایگاه واقعی خود برسند.

خانواده‌ها بیش‌ترین آزارگرهای کودکان هستند

رییس انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به این‌که خانواده‌ها بیش‌ترین آزارگرها نسبت به کودکان هستند، گفت: «علاوه بر آثار درازمدت تعرض‌های جنسی به کودکان، بی‌اعتمادی به خود، افسردگی، خشونت و آشفتگی اولیه نیز از مهم‌ترین مشکل‌هایی است که این افراد در بزرگ‌سالی با آن مواجه می‌شوند . این اذیت‌ها صرفاً از لحاظ جنسی نیست. بیش‌ترین خشونت‌ها علیه کودکان به اشکال مختلف، هم‌چون ضرب و شتم، زیر سقف به‌اصطلاح امن خانواده رخ می‌دهد که دلایل بسیاری دارد.»

دکتر «شیوا دولت‌آبادی» گفت: «تعرض به حریم جنسی و جسمانی کودک، حتی در حد کلامی، در حیطه‌ی تجاوز جنسی می‌گنجد؛ چراکه وی نسبت به اندام‌های جنسی خود، به‌صورت ناشایستی آگاه می‌شود.»

در طبقه‌ی مرفه نیز سن ازدواج بالا رفته است

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «هم‌اکنون در طبقه‌ی مرفه نیز سن ازدواج بالا رفته، ضمن آن‌که آمار طلاق نیز در این طبقه بالاست.»

«مطهری» گفت: «باید توجه داشت که در دوره‌ی جنگ نیز سختی وجود داشت و نمی‌توان همه‌ی مسائل را ناشی از محدودیت‌های اقتصادی دانست. عوامل دیگری مثل گرایش به فرهنگ غرب و دور شدن سبک زندگی اسلامی و آزاد شدن راه‌های دست‌رسی به جنس مخالف از مهم‌ترین علل افزایش سن ازدواج است . »

عدالت جنسیتی وضع قوانین خاص حمایتی برای زنان است

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با بیان این‌که عدالت جنسیتی به‌طور کامل محقق نشده است، گفت: «زنان وظیفه‌ی بارداری و شیردهی را برعهده دارند. بنابراین، عدالت جنسیتی حکم می‌کند که در این‌زمینه قوانین خاص حمایتی وضع شود.»

«فاطمه راکعی» افزود: «هم‌چنین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که زنان، مانند مردان بتوانند اشتغال داشته باشند و از آزادی‌های انسانی، در حدی که برای هر انسان عاقل و بالغی در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، بهره‌ ببرند. از جمله‌ی این آزادی‌ها، اختیار رفت و آمد به خارج از کشور، حق تحصیل در رشته‌های دل‌خواه و ازدواج با فرد مورد علاقه است.»

زنان برای تحکیم بنیان خانواده وظیفه‌ی سنگینی بر دوش دارند

 فرماندار شهرستان جوان‌رود گفت: «زنان برای تحکیم بنیان خانواده، وظیفه‌ی سنگینی بر دوش دارند و باید با مطالعه و تحقیق برای رفع مشکل‌ها تلاش کنند.»

 «مصطفی عظیمی» اظهار کرد: «نقش اصلی زنان در مدیریت خانواده، تعلیم ارزش‌های دینی، تربیت صحیح فرزندان و آگاه‌بودن به مسائل مختلف جامعه است. آموزش مسائل خانوادگی و تعلیم و تربیت از دوران طفولیت، باید برای کودکان نهادینه شود تا این تعالیم در دوران جوانی و نوجوانی به‌بار بنشیند. آموزه‌های دینی در دوران طفولیت، در اعماق جان انسان نفوذ می‌کند و شاکله‌ی تربیتی، در این سن نهادینه می‌شود.»

الهه منصوریان قهرمان ووشوی جهان شد

«الهه منصوریان» اولین مدال طلای ووشوی بانوان ایران در مسابقه‌های جهانی را بر گردن انداخت. در ادامه‌ی رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان، الهه منصوریان ملی‌پوش بانوان ایران در فینال وزن منهای 52 کیلوگرم به مصاف حریف کره‌ای خود رفت که با پیروزی در این مسابقه، اولین مدال طلای بانوان ایران در ووشوی قهرمانی جهان را بر گردن انداخت.

«منصوریان» در حالی مسابقه را با برتری پشت سر گذاشت که در اواسط مسابقه، گونه‌ی وی براثر ضربه‌ی حریف، دچار کبودی شده بود و لحظه‌هایی از مسابقه را با یک‌چشم پشت سر می‌گذاشت؛ اما دست از مبارزه نکشید تا قهرمان جهان شد.