آن‌چه مادران و دختران باید بدانند


راه‌کارهای ساده برای تربیت دختران موفق

برآمدن از عهده‌ی چه کسی دشوار است، دختر، پسر، همسر، و یا خود؟

مادر برای کنترل و تربیت فرزندش ابتدا باید از عهده‌ی خودش و همسرش برآید و این نکته‌ی بسیار مهمی است. دختر نسخه‌ی عینی مادرش است. دختر شما کاملاً از شما تقلید می‌کند و گیرنده‌های ذهنی او همیشه با علامت‌های شما میزان بوده است. او دایماً از نزدیک شما را می‌بیند، حس می‌کند، می‌بوید و مشاهده می‌کند. هرچه او رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شود، تدابیر و طرح‌های خودسازی‌اش نیز توسعه می‌یابد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید دخترتان بهگونه‌ای خاص باشد، ابتدا باید خودتان خاص باشید؛ در افکار، کلمات، اعمال و واکنش‌های عاطفی.

نُه راه‌کار ساده برای تربیت دختران موفق

به خانواده‌ی شوهرتان احترام بگذارید: خود را به‌جای خانواده‌ی همسرتان بگذارید و رفتار خود را از زاویه‌ی دید آن‌ها ببینید. تا جایی‌که می‌توانید منصف و صبور باشید. هرگاه متقاعد شدید که رفتار نادرستی داشته‌اید، کمی تأمل کنید. احترام خالصانه به خانواده‌ی همسر، بهترین هنری است که شما می‌توانید به دخترتان انتقال دهید. این مسئله در تمام طول زندگی‌اش با او خواهد ماند و بهترین جهیزیه‌ای است که می‌توانید به او بدهید.

آن‌چه در پس یک لبخند نهفته است: یک لبخند ساده خیلی‌خیلی بهتر از یک لباس گران‌قیمت است. این نکته را در خصوص تبسم به‌خاطر داشته باشید که، ما چون خوش‌حال هستیم لبخند نمی‌زنیم، بلکه خوش‌حالیم چون لبخند می‌زنیم! اکثر افرادی که خنده‌رو بوده و لبخند می‌زنند، آن‌هایی هستند که همواره تفکراتی مثبت داشته و مانع از ورود افسردگی‌ها و ناراحتی‌ها به درون‌شان می‌شوند. خلق این گرایش خوشایند که به‌تدریج در دوران کودکی تزریق شده است، بزرگ‌ترین کمک شما به آینده و زندگی شاد دخترتان است.

مناعت طبع: مناعت، خرسندی و آرامش درون را به دنبال دارد. دخترتان را تشویق کنید تا به داشته‌های خود ببالد و از آن‌چه دارد لذت ببرد.

الگوی خوبی باشید: خجالت کشیدن الگوی صحیحی است که از بزرگ‌ترهای ما برای‌مان به یادگار رسیده است. اجازه دهید دخترتان این بُعد زندگی را درک کند. هرگاه دختر شما کاری را اشتباه انجام داد، با داد کشیدن بر سرش سعی در توضیح مطلب نداشته باشید، بلکه الگو و نمونه‌ای صحیح را پیش روی او قرار دهید. دختر شما همواره با تمام وجود به شما نگاه می‌کند. نگذارید سال‌های زندگی‌اش بیهوده تلف شود. به‌طور قطع، او بیش‌تر از آن‌چه برای‌تان قابل تصور باشد، با شما سازگار بوده و خود را با شما وفق می‌دهد. او درست‌کاری، وفاداری، عادت خوب و ادب را از شما می‌آموزد. به‌خاطر او هم که شده، زندگی عبرت‌آمیز و نمونه‌ای مهیا کنید.

خشم: خشم، لذت ارزش‌مندی است که تنها زنان ترسناک از عهده‌ی آن برمی‌آیند. خشمگین شدن نشانه‌ی رشد ناقص شخصیت است. از آن اجتناب کنید در این‌باره نیز به دخترتان هشدار دهید و هرگاه که اوضاع مناسب بود و می‌توانستید نمونه‌هایی را به او نشان دهید، آن‌قدر به این مطلب اشاره کنید تا ملکه‌ی ذهنش شود.

حسادت: حسادت هم مانند خشم جزیی از طبیعت بشر است؛ ولی خوش‌بختانه رشک و حسد را می‌توان به میزان قابل توجهی با استفاده از مطالعه، فکر کردن و... کاهش داد. گوش به زنگ باشید، هر آن ممکن است زمزمه‌هایی از حسادت را بشنوید. اگر متوجه شدید دخترتان به دارایی‌های دوستش غبطه می‌خورد، قبل از این‌که هیولای حسد زندگی دخترتان را نابود کند، شما آن را از بین ببرید.

داستان‌خوانی: داستان‌های خوب به دخترتان کمک می‌کند تا نگرش مثبتی به زندگی پیدا کرده و آن را توسعه دهد، و هم‌چنین دوستان زیادی بیابد. قصه‌های کوتاه، بهترین آغازگران تفکر هستند و هرگاه فرد در خطر منحرف شدن باشد، به‌عنوان علایمی هشداردهنده عمل می‌کنند. شاید این امر صدها بار اتفاق بیفتد؛ اما شما به داستان خواندن خود در سال‌های رشد دخترتان ادامه دهید. داستان‌های هزار و یک شب یا داستان راستان و... برای او بسیار آموزنده‌تر خواهد بود و بیش‌تر از سطوح دانشگاهی او را شگفت‌زده خواهد کرد.

غر زدن: از همسر عیب‌جویی نکنید و بر سر او غر نزنید! حتی اگر چنین کردید، خیلی محترمانه به دخترتان اعتراف کنید که از این عادت خود شرمگین بوده و در تلاش هستید تا از شر آن خلاص شوید. بدین ترتیب، از دید دخترتان به یک قهرمان تبدیل می‌شوید. پذیرش اشتباه‌های، شما و دخترتان را عاقل‌تر می‌کند، این را امتحان کنید.

تصمیم‌گیری‌ را به او آموزش دهید: تمام زندگی در تصمیم‌گیری‌های کوچک و بزرگ خلاصه می‌شود (چه‌وقت بیدار شویم، چه بپوشیم، چه بخوریم و...). برخی از ما با حمایت‌های بیش از حد خود، به دختران‌مان آسیب می‌رسانیم. مادران باید تصمیم بگیرند که چه‌وقت و چه میزان به دختران‌شان آزادی یا پول بدهند. هیچ‌ راه میان‌بر یا راه آسانی در این بین وجود ندارد. دخترتان را تشویق کنید تا در کارهای خانه به شما کمک کند. به‌این‌ترتیب، او را با واقعیت‌های زندگی مواجه کنید؛ از قبیل رفتن به بانک، پرداخت صورت‌حساب‌ها، پست کردن نامه‌ها. با این کار، او خیلی سریع از نظر روانی بزرگ خواهد شد.

منبع:

- باترا، پرمود، راهکارهای ساده برای تربیت دختران موفق، ترجمه: سیمین دانشور، حسنعلی میرزابیگی، کاظم عابدینی، تهران، آیینه‌ی دانش.