کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


پژوهشی نو درباره‌ی امام زمان

 ناهید طیبی،‌ 1392، انتشارات بوستان کتاب، 312 صفحه

این کتاب در قالب چهار فصل، ابعاد مختلفی را از زندگی نرجس‌خاتون به ‌تصویر می‌کشد. مخاطب در این اثر می‌تواند با گونه‌شناسی روایت‌ها،‌ ملیت و خصوصیت‌های شخصی،‌ ازدواج امام‌حسن عسکری(ع)، روایت‌های مختص به نام مادر امام زمان o و‌ روایت‌های مربوط به بارداری ایشان،‌ تطبیق جنگ‌های اعراب و رومیان،‌ تطبیق تزیین‌های داخل کلیسا (محل عقد نرجس در بیزانس)،‌ فرو ریختن صلیب‌ها و ستون‌های قصر، مادر امام زمان از دیدگاه اهل‌سنت،‌ نرجس و اسطور‌ه‌های زرتشتی،‌ اوضاع سیاسی سامرا و مطالب جدید و متنوع دیگری درباره‌ی مادر امام زمان o آشنا شود .

زینب(س) زینت خلقت

پروین گرامی، 1392، مؤسسه‌ی منتشران اندیشه، 92 ص

این کتاب در پنج فصل جمع شده است که فصل اول آن توضیح کوتاه درباره‌ی نام‌گذاری حضرت زینب(س) و معنای لغوی نام ایشان است. القاب و تشریح صفات شخصیتی حضرت زینب(س) موارد دیگری است که در ادامه‌ی کتاب درج شده‌اند.

در این کتاب حرکت حضرت زینب(س) را از شروع حرکت کاروان امام‌حسین(ع) تا برگشت به مدینه تحلیل و تشریح شده. در پایان کتاب هم خطبه‌های حضرت زینب(س) با شرح کوتاه همراه هستند.

از شمال شرق گنجشک‌ها

یاسین محمدی، 1392، نشر افراز

این کتاب در دو دفتر آماده شده است. دفتر اول با عنوان «شبانه‌ها» دربرگیرنده‌ی یک شعر بلند یازده اپیزودی و دفتر دوم با نام «از شمال شرق گنجشک‌ها» از گزیده‌ی این شعرهاست .

موضوع و محتوای محوری شعرهای این مجموعه، زندگی و زیست همه‌ی انسان‌هاست که آمیخته‌ای از عشق، مرگ، سیاست و موضوع‌های این‌چنینی است . در بخش شبانه‌ها، قطعه‌های موسیقی فردریک شوپن به‌صورت کتاب صوتی همراه با کتاب منتشر شده است .

عطر خسته‌ی بنفشه

آرزو خمسه کجوری، 1392، انتشارات نیسان، 98 صفحه

این مجموعه شامل 24 داستان کوتاه است که موضوع بیش‌تر آن‌ها مسائل زنان و دغدغه‌های اجتماعی این قشر است.

 «داستان لاک صورتی»، «دندان مصنوعی»، «حالا دیگر نمی‌ترسم»، «من دیگر پری را نمی‌خواهم»، «مادرکشی»، «یک آگهی عاشقانه»، «گلنار گم شده است»، «جلد طلایی دفتر علوم» و «سعادت آباد» نام‌ برخی داستان‌های این مجموعه‌اند.

در داستان «خواب» از این مجموعه آمده است: «مرد صدایش را صاف کرد، جلوی نیمکت پارک ایستاد و گفت: تو خواب منی! دختر سرش را از توی کتاب برداشت و خیره به مرد فکر کرد، لابد این متلک جدید است؛ اما نمی‌دانست این متلک چقدر بد است و باید چه جوابی به مرد بدهد. پس دوباره سرش را فرو برد توی کتاب فیزیکش و مشغول خواندن شد‌. مرد هم نشست روبروی دختر و محو تماشای او شد. دختر بلندبلند عددها را می‌خواند و مرد با لبخندی ملیح او را تماشا می‌کرد و در همان حال که سرش را به میله سرسره تکیه داده بود، خوابش برد‌.»

روز حلزون

زهرا عبدی، 1392، نشر گیسا، 160 صفحه

روز حلزون راوی قصه‌هایی است که در آن‌ها بی‌تعارف و صریح، خودمان را با تمام زخم‌ها و ناسورهای شفا نیافته‌ی‌مان می‌بینیم. بالأخره باید یک‌روز همه‌ی جرأت‌مان را جمع کنیم و به این صورت قدیمی که زیبایی‌اش هنوز از لابه‌لای زخم‌های تازه و کهنه و بد جوش‌خورده‌ی تاریخ کم‌وبیش آشکار است، نگاه کنیم. شاید این‌که قدم اول شناختن و فکر کردن و چاره کردن این‌همه دردِ لابد و ناچار است.

سور شبانه

ناهید طباطبایی، 1392، نشر زاوش، 78 ص

این کتاب شامل پنج داستان بلند است که اسامی آن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: «ایکیا»، «تارزن»، «تجریش ـ سربند»، «این شهری‌ها...» و «مهمان».

داستان‌های این کتاب، فضایی مانند دیگر آثار این نویسنده دارند و درباره‌ی زندگی انسان‌های شهرهای امروز هستند. قهرمان‌های این داستان‌ها، مانند دیگر آثار نویسنده‌ی مذکور، زنان هستند.

خاطرات ایران

شیوا سجادی، 1392، انتشارات سوره.

«خاطرات ایران» شرح کاملی است از زندگی ایران ترابی که اوج جوانی‌اش را در بیمارستان‌های مناطق جنگی گذرانده است. بخش‌های ابتدایی کتاب، شامل خاطره‌های دوران کودکی او در دهه های سی تا پنجاه است که بیش‌تر تلاش های وی برای کسب تخصص در زمینه‌ی مامایی و کمک به زنان روستایی بوده است . او جزو اولین گروه پزشکی است که در 24سالگی به مناطق جنگی اعزام می‌شود.

خاطرات دکتر زرین تاج کیهانی‌دوست

 فریبا انیسی، 1392، مرکز امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری، 192 صفحه

دکتر کیهانی‌دوست که فوق تخصص بیماری‌های اعصاب و روان کودکان است از زنان پزشکی بوده که در دوران هشت‌سال دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشته و به درمان مجروحان و بیماران می‌پرداخته است. این کتاب بخش دیگری از فعالیت‌های این بانوی فرهیخته و دلاور کشور را نشان می‌دهد .

خاطره‌های این کتاب دسته‌بندی شده است و از زمان کودکی شروع می‌شود و تا رحلت امام ادامه پیدا می‌کند. بخش انتهایی کتاب هم خاطره‌های سفر به انگلیس برای ادامه‌ی تحصیل و بازگشت به ایران است. بخش مهمی از این کتاب را هم بخش «از نگاه دوستان» تشکیل می‌دهد که خاطره‌های مریم کاظم‌زاده، سردار حسین همدانی، فریده فیض‌بخش، خواهر امدادگر تارینگو و اقدس بی‌همتایی است که به بیان خاطره‌های خود از این پزشک می‌پردازند .

مجموعه داستان‌های گرامافون

مژده الفت، 1392، انتشارات همشهری، 96 صفحه

این کتاب، اولین مجموعه داستان نوجوان از این نویسنده است. «عبور موقت»، «روزی که ماهی شدم»، «اسپایدر من»، «پشه‌ها باسوادند» و «منگنه» از جمله داستان‌های این مجموعه است.

سکه‌ای از آسمان

جنیفر ال. هالم، ترجمه‌ی شهلا انتظاریان، 1392، نشر افق

داستان «سکه‌ای از آسمان» ماجرای تابستان سالی است که برای پنی، دختر یازده ساله، پر از چیزهای غافل‌گیرکننده و ناخوشایند است. او در رؤیای تابستانی سرشار از بستنی خامه‌ای و شنا و بیس‌بال به‌سر می‌برد؛ اما اوضاع به دلخواه پنی پیش نمی‌رود .

خانواده‌ی پنی با هم حرف نمی‌زنند. مادربزرگش تا حرفی درباره‌ی پدر پنی، پسرش به‌میان می‌آید، شروع به گریه می‌کند. از همه بدتر این‌که مادر پنی می‌خواهد با یک شیرفروش ازدواج کند .

ماجراهای مدرسه‌ی کج و کوله

لویوئیس سکر، ترجمه‌ی سپیده خلیلی، 1392، انتشارات قدیانی

«بچه‌های کلاس خانم جولز» نام نخستین جلد از مجموعه‌ی سه‌جلدی «ماجراهای مدرسه‌ی کج‌وکوله» است. نویسنده در این کتاب می‌نویسد: «قرار بود مدرسه‌ی کج‌وکوله سی‌کلاسه ساخته شود. طوری که همه‌ی کلاس‌ها در یک ردیف باشند. نه این‌که روی سر هم قطار بشوند. احتمالاً به‌همین دلیل است که این‌همه اتفاق‌های عجیب و غریب در مدرسه کج‌وکوله پیش می‌آید. به‌خصوص در طبقه سی‌ام، جایی که شما خانم گارف، بدجنس‌ترین معلم مدرسه را ملاقات می‌کنید.»

خانه

تونی موریسون، ترجمه‌ی میچکا سرمدی، 1392، نشر زاوش، 138 صفحه

این رمان درباره‌ی زندگی مردى به نام فرانک است که به‌عنوان یکی نیروی ارتشی به جنگ اعزام می‌شود و بعد از بازگشت با مفاهیم تازه‌اى در زندگى شخصى و روابطش روبه‌رو مى‌شود. اتفاق‌های این رمان در سال‌های دهه‌ی 1950 رخ می‌دهد و رابطه‌ی‌ انسان‌ها و بازگشت به گذشته‌ی‌شان را روایت می‌کند .

«لی‌لی چانه‌اش را کمی بالاتر گرفت و فکر کرد کاش فرانک به سلمانی رفته بود. مردم کمی بیش از یک‌لحظه به آن‌ها نگاه می‌کردند، شاید به‌خاطر این‌که فرانک خیلی بلندقد بود، شاید هم لی‌لی دلش می‌خواست آن‌طور فکر کند. به‌هرحال، تمام بعدازظهر روحیه‌ی خوبی داشتند با مردم گپ می‌زدند و به بچه‌ها کمک می‌کردند تا بشقاب‌های‌شان را پر کنند . »

کوله پشتی

شقایق حقیقت‌جوی جوانمرد و سمیه فرنیا، 1392، انتشارات آرما

این کتاب به انتقال برخی مهارت‌ها و تجارب دانشجویی جهت استفاده‌ی مؤثر دانشجویان از فضای دانشگاه می‌پردازد.

در بخش‌هایی از مقدمه‌ی کتاب آمده است: «مهم‌ترین مهارت و البته دور از نظر مانده‌ترین مهارت در این سال‌ها، اصلی‌ترین مهارت مورد نیاز یک دانشجو، یعنی «دانش‌جویی» یا مهارت درس‌ خواندن بوده است. تأکیدهای ویژه‌ی رهبر فرزانه‌ی انقلاب در سال‌های اخیر، مبنی بر تلاش برای جهش علمی کشور مسلماً در بطن خود، ناظر بر این امر است که باید اصلی‌ترین مهارت، یعنی مهارت درس‌خواندن و پژوهش را به دانشجویان جدیدالورود انتقال داد . »

زنان و مامایی

میشا مور، سارا جین لام و آدام آر کی، ترجمه‌ی دکتر معصومه محمدآهاری،1392، انتشارات تیمورزاده، 165 صفحه

این کتاب برای تمام دانشجویان پزشکی و نیز پزشکانی که سال آخر دوره‌ی طب بالینی را طی کرده‌ و خود را برای امتحان‌های زنان و مامایی آماده می‌کنند و از طرف دیگر، نیاز به یادآوری سریع و ارتباط‌دادن مطالب یاد گرفته ‌شده با وضعیت کلینیکی بیمارشان دارند، یک ضرورت است.

دکتر نوزاد من

احمد مدنی 1392، انتشارات ارجمند، 400 صفحه

مؤلف در این کتاب به موضوع‌هایی می‌پردازد که سؤال برخی از مادران است. «برای افزایش شیرم چه ‌کنم؟»، «با شیردهی مشکل دارم»، «شیر نخوردن نوزادان و نشانه‌های گرسنگی در آن‌ها»، «معضل مادران شاغل»، «شیر‌خشک و شیردادن دیگران به نوزادان» «خواب نوزادان و چگونگی پوشش آن‌ها» از موضوع‌هایی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.