زنان و سلامتی


زنانی که در آب زایمان می‌کنند، آرامش بیش‌تری دارند

یک متخصص زنان و زایمان گفت: «زایمان در آب، استرس مادر را کاهش می‌دهد و کاهش استرس، موجب کاهش درد و افزایش اعتماد به‌نفس در توانایی زایمان می‌شود.»

 دکتر «زهرا سهیلی‌پور» در بیان این‌که زایمان در آب، هیچ‌گونه عارضه‌ای برای مادر و نوزاد ندارد، اظهار کرد: «با توجه به میزان روبه افزایش سزارین در بین مادران، انجام زایمان در آب، روش مناسبی برای ترویج زایمان طبیعی مادران است . »

وی با بیان این‌که مجهز شدن بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها به وان‌های مخصوص زایمان امری ضروری برای ترویج زایمان طبیعی است، افزود: «زایمان، یک امر فیزیولوژیک است که در بدن مادر ایجاد می‌شود و اگر به‌صورت طبیعی انجام شود، اضطراب و استرس مادر کاهش می‌یابد.»

کم‌خونی مادر بر روی جنین تأثیر می‌گذارد

یک جراح و متخصص زنان گفت: «کم‌خونی، یک مشکل عمومی در زنان باردار است که اگر مهار نشود، می‌تواند به زایمان پیش از موعد و تولد نوزاد با وزن کم منجر شود.»

دکتر «الهام‌السادات هاشمیان نایینی»، با اشاره به این‌که مصرف آهن در دوران بارداری مانع از بروز اختلال‌های شدیدی در رشد و متابولیسم بدن می‌شود، گفت: «کم‌خونی فقر آهن با علائمی مانند رنگ‌پریدگی، ضعف، سرگیجه، سردرد و بی اشتهایی همراه است. نیاز بدن به آهن در مراحل مختلف زندگی متفاوت است. زنان نیاز بیش‌تری به آهن در دوران بلوغ دارند و پس از سیکل ماهیانه این نیاز بیش‌تر می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «از آن‌جا که نیاز بدن به آهن در چهار ماه اول بارداری کم است، مصرف آن در این مدت لزومی ندارد و حتی مصرف نکردن آهن در ابتدای بارداری از تهوع و استفراغ شدید که در این دوران شایع است جلوگیری می‌کند.»

استرس زنان، باعث ابتلا به آلزایمر در دوران سالمندی می‌شود

محققان طی پژوهشی دریافتند که افزایش استرس در زنان میان‌سال، خطر ابتلا به زوال عقل را در دوران سالمندی بیش‌تر می‌کند.

محققان می‌گویند: «عوامل استرس‌زای معمول، می‌تواند پیام‌های طولانی‌مدت جدی را بر سلامت بدنی و روانی افراد برجای بگذارد. نتیجه‌ی تحقیق‌ها، نشان ‌داده که تعداد عوامل استرس‌زای روانی در زنان میان‌سال با وقوع پریشانی و آلزایمر تا چهار دهه‌ی بعد مرتبط است . »

3/7 میلیون دختر نوجوان سالانه در جهان وضع‌حمل می‌کنند

مادر شدن در دوران کودکی، مشکلی اساسی در سراسر جهان و به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه است. تا جایی که بنابر گزارش صندوق جمعیت ملل متحد، هرساله 3/7میلیون دختر زیرِ هجده‌سال وضع‌حمل می‌کنند که از این تعداد، 2میلیون از آنان، دختران چهارده‌ساله یا کم‌تر هستند که تبعات اساسی و درازمدت سلامتی و اجتماعی بارداری، به‌خصوص آمار بالای مرگ‌ومیر مادران و فیستول زایمان گریبان‌گیر آن‌هاست.

صندوق جمعیت ملل متحد بر روی‌کردی جامع تأکید می‌کند که تنها مبتنی بر تغییر رفتار دختران نبوده، بلکه متکی بر تغییر نگرش و اقدام‌های جامعه‌ای که دختر در آن زندگی می‌کند نیز هست. این روی‌کرد شامل حفظ دختران در مدرسه، توقف ازدواج کودکان، تغییر نگرش در مورد نقش‌های جنسیتی و برابری جنسیتی، افزایش دسترسی نوجوانان به بهداشت باروری و جنسی از جمله لوازم پیش‌گیری از بارداری و ایجاد حمایت بهتر از مادران نوجوان است.

تداوم افسردگی زنان بازنشسته بر روابط خانوادگی اثر منفی می‌گذارد

یک روان‌شناس گفت: «اشتغال، یکی از عرصه‌های مهم زندگی است و پس از بازنشستگی، افراد از جمله زنان دچار حالت فقدان می‌شوند و این حالت به افسردگی می‌انجامد.»

دکتر «شهناز نوحی» افزود: «زنان بازنشسته می‌توانند مرتبط با تخصص‌شان به‌صورت نیمه‌وقت در همان محل کار قبلی یا مکان‌های دیگر مشغول به‌کار شوند. علاوه برآن، بهتر است به موضوع‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازند.»

وی با بیان این‌که یکی از علل افسردگی زنان بازنشسته، احساس کاهش کارآیی است، اظهار کرد: «آنان لازم است فعالیت‌های مرتبط با علاقه‌ی‌ خود را پی‌گیری کنند تا کارآیی‌ آنها کاهش نیابد. علاوه برآن، می‌توانند فرصت بیش‌تری را به مطالعه اختصاص دهند یا در کلاس‌های مختلف در زمینه‌های گوناگونی مانند معارف، اخلاق و مهارت‌های ارتباطی و روان‌شناسی شرکت کنند.»

هپاتیت در کمین دوست‌داران تاتو است

تاتو در بین زنان و جوانان طرفداران زیادی دارد. یکی از راه‌های انتقال هپاتیت، خون است و هر وسیله‌ای که هنگام استفاده از آن خون‌ریزی رخ دهد، می‌تواند باعث انتقال هپاتیت شود. در تاتو هم از سوزن استفاده می‌شود و احتمال خون‌ریزی وجود دارد .

اگر سوزنی که استفاده شده آلوده باشد، فرد را به ویروس آلوده می‌کند. تاتو به‌ویژه در انواعی از تاتو که ماده‌ی آن به‌زیر پوست تزریق می‌شود، می‌تواند باعث انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت B ، C  و ایدز شود .

اغلب وقت‌ها، هپاتیت نوع C و گاهی نیز هپاتیت نوع B به‌صورت مزمن باقی مانده و می‌تواند سبب نارسایی کبد و سرطان این عضو حیاتی شود .

افسردگی در زنان دو برابر مردان است

دکتر «شاپور کریمی» روان‌پزشک، به وجود موارد بسیار بیماری افسردگی در زنان نسبت به مردان اشاره کرد و گفت: «در حال‌حاضر، شیوع این بیماری در زنان، دوبرابر مردان است . »

وی درباره‌ی علت بالا بودن موارد افسردگی در زنان، مهم‌ترین عامل را زن بودن و سیستم هورمونی زنان عنوان کرد و افزود: «زنان به‌دلیل خصوصیت‌های جسمانی و هورمونی و حساسیت‌هایی که دارند، بیش‌تر مبتلا به افسردگی می‌شوند.»

ایشان معتقد است: «ظلم به زنان، نرسیدن زن به جایگاه واقعی خودش در جامعه، استرس و زندگی در جامعه‌ی مردسالار، موجب می‌شود تا زنانی که به‌صورت جسمانی و بیولوژی مستعد بیماری افسردگی هستند، بیش از مردان به این بیماری مبتلا شوند.»

کریمی هم‌چنین علامت اولیه‌ی افسردگی را، افزایش میل به‌خوردن شیرینی عنوان کرد و کاهش انرژی، لذت نبردن از زندگی، احساس غم دائمی و عذاب‌آور، کاهش و یا افزایش خواب و نیز کاهش یا افزایش وزن را از دیگر علائم این بیماری دانست.

سلامت جسمی و روحی زنان مهم است

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: «برای نخستین بار، طرح خدمات جامع سلامت بانوان در دوران یائسگی با تأکید بر علائم و عوارض یائسگی در کشور، برای بانوان ۴۵ تا ۶۰ ساله اجرا می‌شود.»

«علی سنگی» اظهار داشت: «زنان، محور توسعه‌ی جامعه هستند و توجه به سلامت جسمی، روحی و معنوی آن‌ها اهمیت خاصی دارد. در همین راستا، برنامه‌ی خدمات جامع سلامت بانوان ایرانی با عنوان «سبا» را طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم در راستای ارتقای شیوه‌ی زندگی سالم، سلامت باروری، سلامت عمومی و خودمراقبتی زنان گروه میان‌سال قدم برداریم و این برنامه اکنون در 26 شهرستان در حال اجرا است» .

برخی بیماری‌ها در زنان شایع‌تر است

برخی از مشکل‌های سلامتی و بیماری‌ها بین زنان و مردان مشترک هستند؛ اما بروز برخی بیماری‌ها در زنان شایع‌تر است. به‌عنوان مثال، بیماری «سنگ کیسه‌ی صفرا» در زنان سه تا چهار برابر شایع‌تر از مردان است. هم‌چنین نسبت ابتلا به «سردردهای میگرنی» در زنان نسبت به مردان سه به یک است. سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های کلیوی در زنان بیش از مردان شایع است.

هم‌چنین ابتلا به برخی سرطان‌های شایع در زنان یک نگرانی جدی است. این سرطان‌ها، شامل سرطان‌های سینه، دهانه‌ی رحم، رحم و تخمدان و هم‌چنین سرطان‌های پانکراس، روده‌ی بزرگ و ریه هستند که در زنان شایع‌ترند.

جراحی‌های زیبایی در زنان خطرناک است

آمارها حاکی از انجام سالانه دست‌کم 600 هزار عمل جراحی زیبایی در میان زنان است. تنوع جراحی‌های زیبایی و هم‌چنین تعداد زنانی که تن به این جراحی‌ها می‌دهند همواره رو به افزایش است. از جمله‌ی این اقدام‌ها و جراحی‌ها که در بسیاری از موارد، آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند شامل لایه‌برداری پوست، تزریق «بوتاکس» و «کلاژن»، جراحی‌های لیزری برای درمان ریزش مو یا رفع موهای زائد و «لیپوساکشن» (عمل تخلیه‌ی توده‌ی چربی‌ها از زیر پوست) هستند. بسیاری از زنان از عوارض احتمالی این جراحی‌ها و به‌ویژه خطرهایی که استفاده از روش‌های غیراستاندارد در آرایشگاه‌ها دارند بی‌اطلاع هستند و سلامت خود را به‌طور جدی به‌خطر می‌اندازند.