این‌جا ایران است با پوششی از همه‌جای دنیا

نویسنده


این‌جا ایران است و این هم شهر دودگرفته و پرزرق و برقش تهران. کافی‌ است نه به‌عنوان یک رهگذر که از دید یک عابر اهل تفکر، به کسانی که از کنارت می‌گذرند، چشمی بیندازی؛ به زنانی که تنوع پوش‌شان چشمت را می‌زند؛ چراکه قوس و قزح و رنگین‌کمانی از خود ساخته‌‌اند. عده‌ای دیگر کمی ساده‌تر و به‌قول امروزی‌ها اسپرت‌پوش هستند؛ بعضی هم قشر اداری و یونیفرمپوش، زده‌اند به کوچه و خیابان؛ اما تعدادشان انگشت‌شمار است؛ هم‌چون بانوان چادری یا عده‌ای از همین دست که حتی سیما و صورت‌شان را زیر نقابی برده‌اند و برایت یادآور بانوان محجبه‌ی حوزه‌ی خلیج و عرب زبان‌ها هستند؛ اما به‌راستی یک شهر و کشور و این‌همه تفاوت در نوع پوشش!

سال‌هاست که بانوان ایرانی به‌دنبال اندیشه‌های نو در بازار لباس هستند. موضوع مد و لباس برای زنان ایرانی جدی است؛ گرچه هنوز مشکل‌هایی بر سر تولید فکر در جهت عرضه‌ی لباس‌های شیک و جذاب وجود دارد؛ اما باید پذیرفت که ادامه‌ی این روند به سود جامعه خواهد بود .

برگزاری جشنواره‌های متعدد مد و لباس که با تلاش سازمان‌های مختلف در گوشه و کنار این سرزمین برگزار می‌شود، این نوید را می‌دهد که هرچه زودتر به نتیجه‌ای مثمر ثمر در این راستا برسیم. بی‌شک، در دین اسلام، پوشش بانوان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و بارها به آن سفارش شده است. از اینرو، به کمک طراحان خوش‌فکر می‌توانیم در کشور یک الگوی مناسب پوشش را به بانوان ایرانی معرفی کنیم، بانوانی که دوست دارند در چارچوب موازین شرعی و فرهنگ شرقی، خوش‌لباس باشند .

 از طرفی در سال‌های اخیر، تهاجم فرهنگی باعث شده است که مدهای مختلفی از سراسر دنیا به ایران نفوذ کند، مدهایی که کم‌ترین هم‌خوانی را با ایران و جامعه‌ی اسلامی آن دارند، از اینرو، حضور طراحان داخلی که با ارزش‌های اسلامی و فرهنگ بومی آشنا هستند ضمن الگوبرداری از تاریخ ایران و اسلام می‌تواند راهکار مناسبی برای حفظ هویت اسلامی در جامعه‌ی اسلامی و درخور بانوی ایرانی باشد .

 در این میان اگر طراحان و تولیدکنندگان داخلی به یک ثبات و هم‌فکری مشترک برسند، به‌طور حتم خواهیم دید به‌راحتی می‌توانیم با استفاده از دستورهای صحیح اسلام در تولید لباس‌های شیک به خودکفایی رسیده و نیز از ورود فرهنگ غرب به داخل کشور به‌خصوص در زمینه‌ی پوشش جلوگیری کنیم .

خوش‌بختانه در برخی از همین جشنواره‌ها شاهدیم که گاهی بیش از 33 مدل چادر، مانتوی اسلامی و مدل لباس که تنوع و پوشش اسلامی در آن به‌چشم می‌خورد، به نمایش گذاشته می‌شود. اسلام، دین زیبایی‌هاست، پس روان‌شناسی رنگ‌ها در پوشش اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد .

مهم‌تر این‌که خدا زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد. همان‌طور که امام علی(ع) در خطبه‌ی هفتادم نهج‌البلاغه فرمودند: «زینت باطن، زیباتر از زینت ظاهر است.»

بی‌تردید، شما برای موفقیت در کار خود زحمت بسیاری کشیده‌اید؛ سال‌ها درس خوانده‌اید تا بالاترین دانش علمی را داشته باشید و با واردشدن به دنیای کار سعی کرده‌اید بیش‌ترین تجربه‌ی ممکن را کسب کنید تا فردی موفق و قابل اعتماد در حوزه‌ی کاری خود باشید. برای تکمیل این مهم، شیوه‌ی لباس پوشیدن شما، اولین عامل تأثیرگذار در کسی است که برای اولین بار شما را می‌بیند . وقتی وارد یک جلسه‌ی کاری می‌شوید، تیپ و سبک لباس پوشیدن شما، می‌تواند چند گام اساسی، شما را به موفقیت نزدیک کند .

انتخاب نوع لباس تا حد زیادی بستگی به نوع شغل شما دارد؛ حتی کسانی که در سطح مدیریت فعالیت می‌کنند، بسته به حوزهی کاری خود باید نوع و ست لباس‌های‌شان را انتخاب کنند؛ مثلاً مدیر مدرسه، مدیر یک گالری آثار هنری و مدیر بازرگانی یک شرکت، هرچند در سطح مدیریتی فعالیت می‌کنند؛ ولی هرکدام سبک و سیاق خاص خودشان را دارند .

نتایج یک پژوهش جالب و تأمل‌انگیز نیز نشان می‌دهدکه بیش از 48درصد از زنان لااقل یک‌بار تجربه‌ی خشونت خیابانی داشته‌اند. در این بین پوشش نامتعارف زنان با خشونت‌دیدگی بیش‌تر همراه بوده است؛ بدین معنا که زنان و دخترانی که به‌میزان بیش‌تری با ناهنجاری اجتماعی رفتار می‌کنند، به میزان بیش‌تری در معرض خشونت خیابانی قرار می‌گیرند. به موازات تقید بیش‌تر به پوشش‌های مرسوم جامعه (چادر یا سایر پوشش‌های رنگ تیره)، میزان خشونت علیه زنان و دختران کاهش می‌یابد .

در پژوهشی، تأثیر رفتار قربانیان خشونت و ارتباط آن با رفتار خشونت‌آمیز علیه آنان از منظر جامعه‌شناختی بررسی شد. این پژوهش بخشی از نتایج تحقیقی است که با جامعه‌ی آماری دختران و زنان 14 تا 33 ساله ساکن در شهر مشهد به روش پیمایشی صورت گرفته است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در این تحقیق، پرسش‌نامه، مشاهده و روشهای اصلی آماری به‌کار گرفته شده که مؤید این است زنان مذهبی کم‌تر قربانی خشونت می‌شوند. (mehrkhane.com )

چه‌گونه می‌توان به بینش مناسب در خصوص حجاب دست یافت؟

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج پوشش اسلامی ایرانی گفت: «رسانه‌ها اگرچه تولیدکننده و مدیریتکنندهی مباحثی مانند پوشش نیستند؛ ولی مبلّغ و مروّج هستند. با توجه به این‌که در ظاهر، مردم آزادانه نوع خاصی از پوشش را می‌پذیرند، رسانه‌ها برای این‌گونه موضوع‌ها باید فضای گفت‌وگوی مردمی را باز کنند و بیش‌تر به جای آن‌که با مسئولین در این باره صحبت کنند، با مردم درباره‌ی موضوع‌هایی مانند انواع پوشش و علل انتخاب نوع خاصی از آن به گفت‌وگو بپردازند . »

منیره نوبخت افزود: «لباس پوشیدن افراد، به‌ویژه جوانان در خیلی از موارد تابع مد است؛ البته این پرسش می‌شود که طراحان مد چه کسانی هستند؟ افراد فعال در این حوزه با جدیت کار می‌کنند و روزبه‌روز مدل‌های جدید به بازار ارائه می‌دهند و جوانان از آن‌ها پیروی می‌کنند . »

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان مد را مطابق با معیارهای اسلامی و ملی طراحی و عرضه کرد، گفت: «ما در این عرصه ورود نکرده‌ایم. افرادی که ادعای مدیریت جهان را دارند، در حوزه‌های لباس، غذا، آرایش و حتی دکوراسیون منزل و چیدمان مبلمان شهری مدیریت می‌کنند و بدین ترتیب از مظاهر خرد شروع می‌کنند و به مظاهر کلان می‌رسند؟»

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان این‌که جوامع مختلف به دو شیوه به تلاش برخی کشورها برای مدیریت جهان واکنش نشان می‌دهند، اظهار کرد: «یک واکنش، دفعی و واکنش دیگر پذیرشی است. واکنش دفعی هنگامی رخ می‌دهد که جامعه در حوزه‌های مختلف از جمله پوشش غنی، خلاق، به‌روز و تولیدکننده است؛ اما جوامع پذیرنده، خلاق، فعال و به‌روز نیستند . درکشورهای اسلامی در عرصه‌های فرهنگی به‌طور خاص تلاش‌هایی برای مدیریت کلان در سطح جهان می‌کنند و این کار می‌تواند به سبک زندگی تسری پیدا کند . »