اخبار زنان


نقش بانوان در جامعه‌ی اسلامی تعیین‌کننده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، گفت: «نقش بانوان در جامعه‌ی اسلامی و به‌خصوص در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تعیین‌کننده است و با پشتیبانی این قشر جامعه، امروز نظام اسلامی قوام و دوام یافته است.»

حجت‌الاسلام «اذن‌الله خدایی» با بیان این‌که در طول تاریخ در کنار مردان بزرگ یک بانوی بزرگ نیز دیده می‌شود، ابراز کرد: «بانوان در تربیت نسل سالم در جامعه‌ی اسلامی وظایف مهمی برعهده دارند و باید تلاش شود تا با برگزاری برنامه‌های خوب فرهنگی به ارتقای سطح آگاهی این قشر از جامعه نیز همت گماشت.»

طرح عفاف و حجاب فعلی به‌طور کامل عملیاتی نشد

رئیس بسیج جامعه‌ی زنان گفت: «قانونی که در زمینه‌ی گسترش عفاف و حجاب وجود دارد تاکنون یک‌بار هم به‌طور کامل عملیاتی نشده است تا نقاط ضعف آن مشخص شود . »

«مینو اصلانی» گفت: «یکی موضوع عدم تخصیص بودجه‌ی لازم به امور عفاف و حجاب مانع از اجرایی‌شدن این طرح شد. باید یک‌صدا، هماهنگ و با برنامه‌ریزی منسجم و همه‌جانبه به این موضوع پرداخته شود، به‌خصوص نقش خانواده‌ها در این طرح کم‌رنگ بوده و باید این نقش پررنگ‌تر شود.»

انقلاب رنگ‌ها نمی‌تواند حجاب را کم‌ر‌نگ کند

معاون امور خانواده‌ی معاونت زنان ریاست جمهوری گفت: «بیان طرح‌های حاشیه‌ای مانند انقلاب رنگ‌ها نمی‌تواند حجاب را در جامعه کم‌ر‌نگ کند . »

  «زهرا سجادی» گفت: «بحث حجاب موضوعی نیست که سلایق مختلف بتواند آن را تغییر دهد و هرروز به شکلی بخواهند آن را طرح کنند و یا تحت عنوان آزادی بخواهند آن را تغییر دهند . این‌که یک روز با انقلاب رنگ‌ها و یک روز با نحوه‌ی پوشش سبک‌تر، با بی‌توجهی به حریم خاص قرآنی حجاب طرد شود و بی‌حجابی ترویج شود، حجاب در جامعه کم‌رنگ نخواهد شد . »

دست‌رسی زنان به فرصت‌های سیاسی و اقتصادی در رتبه‌ی 130 قرار دارد

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد رتبه‌ی ایران در دست‌رسی زنان به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی در بین ۱۳۶ کشور، ۱۳۰ است. چنان‌چه تبعیض مثبت به نفع زنان در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم شاهد حضور زنان در پست‌های بالا باشیم.

«شهیندخت مولاوردی» گفت: «فلسفه‌ی تشکیل معاونت امور زنان و خانواده در سطح عالی کشور، رفع تبعیض‌های دیرینه‌ی تاریخی است و برای برطرف کردن این مشکل‌ها نیاز است تا اطلاع ثانوی این معاونت وجود داشته باشد. لذا هیچ طرح و برنامه‌ای را بدون هم‌فکری بانوان انجام نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا اصول ثابت در حوزه‌ی زنان داشته باشیم تا اقدام‌ها در هر دوره بی‌اثر نشود و باید توجه داشته باشیم که نگاه تک‌بعدی و یک‌جانبه به زنان، مشکل‌ها را حل نمی‌کند.»

مردم باید در حوزه‌ی مد و لباس، قدرت انتخاب داشته باشند

دبیر کارگروه سامان‌دهی مد و لباس در نخستین شورای راهبردی تولید و فروش کارگروه سامان‌دهی مد و لباس، بر توجه به دو اصل هویت‌سازی و افزایش گستره‌ی انتخاب مردم به‌عنوان شالوده‌های اساسی سیاست گذاری‌ها در این حوزه تأکید کرد .

«حمید قبادی گفت: «هویت‌سازی و ارتقای قدرت انتخاب مردم مهم‌ترین اصول در سیاست‌گذاری‌های کلان است و برای رسیدن به این دو منظور آماده‌ی تعامل مطلوب با همه‌ی اجزای فرآیند تولید و فروش هستیم . در جشنواره‌ی فجر مد و لباس این دوره تلاش داریم تا با نگاه به این دو اصل، شاخص‌های تازه‌ای را در چارچوب‌های مناسب طراحی کرده تا شاهد ارتقای کیفی ارائه‌ی محصول‌ها در سال بعد باشیم . »

شاخص‌های اجتماعی فرهنگی حوزه‌ی زنان مشخص شد

«حمیده جوادی‌نسب» کارشناس ارشد اقتصاد سلامت با اشاره به شاخص‌های اجتماعی فرهنگی مرتبط با سلامت زنان، گفت: «براساس این شاخص، میزان باسوادی در گروه سنی شش‌سال به بالا در مردان کشور بیش‌تر از زنان است. بر اساس تقسیم‌بندی‌ها در گروه سنی مختلف، سنین 21 تا سی‌سال بیش‌ترین میزان باسوادی را در کشور دارند. استان مرکزی بالاترین میزان باسوادی زنان 24-15 ساله را در ایران دارد و در استان اردبیل، سمنان، فارس، قم، مازندران، البرز و کرمان میزان باسوادی زنان بیش‌تر از مردان است. با وجود آن‌که وضعیت سواد در مردان بهتر از زنان است؛ اما نرخ رشد باسوادی در زنان بیش از مردان است . »

مهارت‌آموزی بانوان گامی به‌سوی افزایش تولید ملی است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: «مهارت‌آموزی و ایجاد زمینه‌ی مناسب برای اشتغال بانوان در جامعه، میزان تولید را افزایش می‌دهد.»

«احمد عطارنیا» گفت: «کسب مهارت و شرکت در دوره‌های آموزشی بهترین راهکار برای اشتغال بانوان در حضور فعال این قشر در عرصه‌ی فعالیت‌های اجتماعی بوده و مهارت‌آموزی و ایجاد زمینه‌ی مناسب برای فعالیت زنان در جامعه می‌تواند موجب بهره‌گیری مفید از نیروی کار فعال جامعه شده و میزان تولید را افزایش دهد . »

 خانوارهای یک نفره در جامعه در حال افزایش است

مدیرکل آمار جمعیتی سازمان ثبت‌ احوال کشور هشدار داد که در کنار کاهش شاخص جمعیتی، خانوار یک نفره نیز در حال افزایش است و تعداد افرادی که زندگی مجردی را تجربه می‌کنند در سال 85، 5.2 درصد بود که طی پنج‌سال اخیر به 7.1 درصد رسیده است.

«علی‌اکبر محزون» گفت: «زمانی سیزده میلیون زن در سن باروری داشتیم و میزان موالید دو میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد بود، در حالی‌که امروز ده میلیون تن به تعداد زنان در سن باروری افزوده شده؛ اما میزان موالید کاهش یافته است.»

باید ازدواج به چهارده‌سالگی برسد

حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» در همایش تجلیل از پیش‌کسوتان رجعت به حجاب برتر با بیان این‌که برای جلوگیری از اشاعه‌ی منکر باید ازدواج ترویج پیدا کند، گفت: «چه کسی گفته که افراد قبل از هجده‌سالگی نباید ازدواج کنند! برخورداری از تحصیلات عالیه مانند اخذ مدرک کارشناسی یک ارزش و فضیلت است؛ ولی همسر یک ضرورت است و حتی زنان و مردان مسن نیز نیاز به همسر دارند.»

قرائتی با تأکید بر ضرورت کاهش سن ازدواج، گفت: «لازم است سن ازدواج به 14-13 سالگی کاهش یابد، چرا که شیطان از دو راه نفوذ می‌کند. اولی غفلت و دومی شهوت است که با نماز می‌توان از غفلت جلوگیری و با ازدواج از شهوت پیش‌گیری کرد.»

گسترش حجاب به همیار پلیس نیاز دارد

یک فعال جامعه‌ی زنان گفت: «گسترش حجاب در جامعه به طرحی مانند همیار پلیس نیاز دارد تا جوان‌ها را با خود همراه کند . »

«عصمت فاضلی» گفت: «کسانی‌که می‌خواهند طرح عفاف و حجاب را در کشور اجرا کنند نباید به حالت دستوری و امری این کار را انجام دهند؛ چون در این‌صورت نتایج عکس را شاهد خواهیم بود . باید اقدامی انجام شود که فرهنگ حجاب در جوانان ما نهادینه شود و از طرح‌هایی استفاده کنند که با روحیه‌ی جوان‌های ما سازگارتر باشد؛ به‌عنوان مثال، طرح همیار پلیس به‌مراتب در کاهش تخلف‌های رانندگی موفق‌تر از دستورهای امری پلیس راهور است؛ چون از پلیس به‌خاطر ترس از جریمه، حرف شنوی دارند؛ اما حرف کودک خود را قبول می‌کنند. برای گسترش موضوع حجاب در بین جوانان نیز باید از زبان جوان‌ها با آن‌ها صحبت کرد . »

دوستی دختران و پسران آسیب است

یکی از آسیب‌هایی که مدت‌های طولانی است جامعه‌ی ما را درگیر کرده است، بحث دوستی‌های قبل از ازدواج است که میان نوجوانان دبیرستانی و جوانان دانشجو دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام «ابوالفضل جعفری‌پور» مسئول پاسخ‌گویی مرکز تخصصی نماز، علت‌های این آسیب را بالا رفتن سن ازدواج، سستی اعتقادها و ندانستن احکام الهی، رسانه به‌ویژه تلویزیون و ماهواره، کم‌شدن عاطفه و محبت در محیط خانواده، الگوگیری از دوستان برشمرد.

 مهم‌ترین مشکل‌های زنان معلول اشتغال و ازدواج است

«محمود کاری» گفت: «علت اصلی مشکل‌های زنان معلول را باید در مشکل‌های فرهنگی جامعه و نگاه اشتباه عموم جامعه نسبت به معلولیت دانست.»

رئیس انجمن ندای معلولان اظهار داشت: «نخستین مشکل زنان معلول مسئله‌ی اشتغال است این گروه به‌دلیل مشکل‌های ناشی از معلولیت جذب بازار کار نمی‌شوند. مشکل دیگر، مسئله‌ی ازدواج این زنان است که به‌دلیل مشکل‌های جسمی، سن ازدواج این افراد بالارفته است و نمی‌توانند به‌راحتی فرد مورد علاقه‌ی خود را پیدا کرده و ازدواج کنند. دلیل این امر نیز دیدگاه ناصحیح خانواده‌ها است؛ به این معنی که مردان علاقه‌ی کم‌تری به ازدواج با این گروه نشان می‌دهند.»

سایت‌های همسریابی کلاهبرداری می‌کنند

کارشناس فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای گفت: «بررسی حساب‌ یکی از این سایت‌ها توسط مقام قضایی نشان ‌داد ماهانه مبلغی حدود 400 میلیون تومان دریافتی دارند. اخبار مربوط به کلاهبرداری و هتک حیثیت به‌وسیله‌ی سایت‌های همسریابی در حال افزایش است؛ اما مراجعین این سایت‌ها هم روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود و هیچ مرجعی یا نهاد و سازمانی به‌طور مستقیم هدایت آن‌ها را برعهده نمی‌گیرد.»

«روح‌الله مؤمن‌نسب» افزود: «لازم است یک کمیته‌ی بین نهادی، با حضور مقام قضایی و ضابط قضایی، دارای بودجه و اختیارهای مکفی، وظیفه‌ی کنترل و نظارت بر این تارنماها را برعهده گیرد و با سوداگران به‌شدت برخورد شود.»