زنان و سلامتی


عوامل بیماری‌های جسمی زنان اعلام شد

دکتر «مریم رهبری بناب» پژوهشگر ارشد گروه بهداشت و درمان مرکز پژوهش‌های مجلس به عوامل خطر بیماری‌های جسمی در خانم‌ها اشاره کرد و گفت: «59درصد زنان جامعه با افزایش وزن مواجه‌اند که روند آن روبه‌رشد است. هم‌چنین بیش از بیستدرصد از زنان میانسال و مسن با اختلال چربی خون به‌دلیل سبک زندگی نامناسب مواجه هستند . بیش از 25درصد زنان میانسال و مسن به فشارخون و بیش از بیستدرصد نیز به دیابت مبتلا هستند. در واقع باید گفت بیش از شصتدرصد خانم‌ها الگوی مناسب غذایی را رعایت نمی‌کنند که همین موضوع به سایر اعضای خانواده نیز منتقل می‌شود. کاهش میانگین سنی مصرف سیگار در دختران و هم‌چنین رفتارهای پرخطر جنسی در گروه سنی جوانان و نوجوانان نیز مسئله‌ی نگرانکننده‌ای است.»

نرمش در دوران بارداری به رشد مغز کودک کمک می‌کند

یک مطالعه نشان داده است که اگر مادر در دوران بارداری نرمش کند، مغز جنین با سرعت بیش‌تری رشد خواهد کرد . بیستدقیقه نرمش به مدت سهروز در هفته، نقش قابلتوجهی در رشد ذهنی کودکان دارد و حتی می‌تواند در آینده مانع چاقی آن‌ها شود .

این نتایج با تحقیق بر روی زنانی انجام شد که سهماهه‌ی دوم و سوم بارداری را سپری می‌کرده‌اند . یک گروه از این زنان زندگی فعالی داشته و چندبار در هفته ورزش می‌کرده‌اند و گروه دیگر زندگی بی‌تحرکی داشته و بیش‌تر وقت خود را به استراحت می‌گذرانده‌اند . محققان سپس به ‌بررسی میزان فعالیت مغزی جنین‌ها پرداخته و متوجه شده‌اند مغز فرزندان مادران گروه اول رشد بیش‌تری داشته است . آن‌ها علت این موضوع را افزایش میزان اکسیژنی عنوان کرده‌اند که هنگام انجام دادن حرکت‌های ورزشی وارد بدن مادران می‌شود .

سرطان سینه در زنان افزایش یافته است

دکتر «نرگس رستمی» عضو هیئت مدیره‌ی انجمن علمی پزشکی اجتماعی، سرطان سینه را یکی از عوامل اصلی مرگومیر در خانم‌ها دانست و گفت: «بر اساس مطالعه طرح سیمای مرگومیر در 29 استان کشور در سال 85 و مقایسه با داده‌های قبلی، مشخص شده سرطان سینه در خانم‌ها به‌سرعت در حال افزایش و سن این بیماری در حال کاهش است؛ بهطوری که در گروه سنی 46-15 سال، رتبه‌ی ششم مرگومیر را به‌خود اختصاص می‌دهد . »

پوکی استخوان در زنان شایع است

پزشکان اعلام کردند تغذیه‌ی نامناسب، کم‌تحرکی و چاقی منجر به بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سندروم متابولیک می‌شود. در میان این بیماری‌ها، بیماری پوکی استخوان خطر جدی دیگری است که سلامت زنان را تهدید می‌کند.

از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری، قرار نگرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید است. ویتامین D از تابش نور مستقیم خورشید بر پوست بدن ساخته می‌شود و جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و در رشد و استحکام استخوان‌های بدن مؤثر است. کمبود آن، زمینه را برای نرمی استخوان و در نهایت پوکی استخوان آماده می‌کند. در نتیجه، دختران به‌دلیل مسائلی مثل یائسگی و قاعدگی خود باید بهدنبال تأمین این ویتامین باشند .

زنان در ابتلا به ایدز آسیب‌پذیرترند

«فاطمه صالحی شهرابی»، مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها، درباره‌ی مشکل‌های بیماران مبتلا به ایدز اظهار داشت‌: «ایدز نوعی بیماری اجتماعی است؛ چراکه این بیماری گاهی محصول و میوهی اجتماع است. بیماران مبتلا به ایدز از اجتماع طرد می‌شوند. برچسب‌هایی که به زنان مبتلا زده می‌شود آن‌ها را از نقطهنظر اجتماعی با مشکل‌های بیش‌تری مواجه می‌کند؛ چراکه به‌صورت معمول این زنان متهم به داشتن روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده می‌شوند. این در حالی است که بیش‌تر موارد شناساییشده‌ی زنان مبتلا به ایدز از طریق ارتباط با همسران خود به این بیماری مبتلا شده‌اند. در میان کودکان کار و خیابان نیز این بیماری به‌چشم می‌خورد که دلیل آن تولد با ایدز و تجاوز جنسی به این کودکان توسط افراد مبتلاست.»

ازدواج کودک، تخریب سلامت روان اوست

یک روان‌شناس گفت: «ازدواج کودکان در این عصر کار نادرستی است؛ چراکه چنین عملی به سلامت روانی و عاطفی کودک صدمه‌هایی جبران‌ناپذیر خواهد زد. کسانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند به‌دلیل عدم برخورداری از رشد کافی، عدم توانایی در ادارهی زندگی، فقدان مدیریت روانی و عاطفی مناسب و عدم درک متقابل از شریک زندگی خود معمولاً با مشکل‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.»

 «عباس رجبی» با بیان این‌که دخترانی که در سنین کودکی به خانه‌ی بخت فرستاده می‌شوند، هنوز قدرت تمیز عشق از عاطفه را ندارند، اظهار داشت: «هیجان و عاطفه‌ی مربوط به دوران بلوغ و ناشی از نیاز به جنس مخالف است؛ اما عشق مفهومی والا و انسانی است که با تفکر همراه است. در سنین کم، افراد توانایی تفاوت گذاشتن میان ایندو مفهوم را ندارند، به‌همینعلت، زمانی که افراد، به‌ ویژه دختران در سنین کم ازدواج می‌کنند به‌دلیل برآوردهنشدن خواسته‌های‌شان دچار ضربه‌ی روانی می‌شوند؛ چراکه از خواسته‌های‌شان تعریف درست و دقیقی ندارند و نگاه‌شان در این زمینه، نگاهی سطحی است که برای زندگی مشترک مناسب نیست.»

سهم زنان و مردان در سقط‌های مکرر مشخص شد

رئیس کلینیک سقط مکرر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابنسینا گفت: «نقص سیستم ایمنی و ترومبوفیلی یا افزایش انعقادپذیری خون مادر، از جمله عوامل مؤثر در بروز سقط مکرر جنین هستند. در واقع، اگر جنین به مشکل ژنتیکی بخورد، همان ابتدا و پیش از ظهور علائم بارداری، سقط می‌شود. مواردی وجود دارد که ممکن است پدر و مادر مشکل ژنتیکی داشته باشند و قطعاً با ادامهیافتن بارداری بر روی سلامت جنین اثرگذار خواهد بود.»

دکتر «سعید جدی تهرانی» گفت: «متخصص ایمنولوژیست، درخواست انجام این تست‌های آزمایشگاهی را صادر می‌کند. اگر علت سقط مکرر، ژنتیکی باشد احتمال وجود مشکل در مرد نیز وجود دارد. به‌طور کلی، در ناباروری، چهل‌درصد زن، چهلدرصد مرد و بیستدرصد هر دو طرف درگیر هستند.»

اسیدفولیک برای زنان واجب است

پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار روزانه 0.4 میلی‌گرم فولیکاسید مصرف کنند تا جنین آن‌ها از انواع بیماری‌های لوله‌ی عصبی، هم‌چون ستون فقرات شکاف‌دار یا عیوب مادرزادی کاسه‌ی سر در امان باشد.

با مصرف بهاندازه‌ی فولیکاسید در دوران بارداری، مغز و ستون فقرات جنین رشد کاملی خواهد داشت. اگر زنی قصد باردارشدن دارد باید مصرف این مکمل را پیش از بستهشدن نطفه آغاز کند تا میزان آن در خون تنظیم شود. اگر از سهماه پیش از بارداری مصرف فولیکاسید را آغاز شود، تا 72درصد از احتمال ابتلای کودکان به بیماری‌های مغز و ستون فقرات کاسته می‌شود.

تپش قلب در خانم‌ها بیش‌تر است

زنان نسبت به مردان، هنگام آرامش، ضربان قلب‌شان بالاتر است. زنان کم‌تر دچار بیماری تنگی عروق قلب می‌شوند؛ اما فاکتورهای به‌وجودآورنده‌ی اختلال‌های ضربان قلب در آنان مؤثرتر است.

ضربان زنان باردار بهطور طبیعی بیستدرصد افزایش پیدا می‌کند. برخی از زنان دچار کم‌خونی هستند یا این‌که استرس و اضطراب دارند و همین باعث می‌شود ضربان قلب‌شان تندتر بزند؛ اما آن‌ها فکر می‌کنند به تپش قلب مبتلا هستند. هم‌چنین مشکل‌های تیروئیدی و مشکل‌های دریچه‌ای قلب هم ممکن است باعث ایجاد تپش قلب شود.

مادران غمگین فرزندان کوچک به‌دنیا می‌آورند

دانشمندان در تحقیق‌های خود نشان دادند که مادران افسرده و مضطرب فرزندان کوچک‌تری بهدنیا می‌آورند. محققان با بررسی 720 زن دریافتند که مادران غمگین یا مادرانی که در طول بارداری افسردگی و اضطراب رنج می‌برند فرزندان کوچک‌تر از حد نرمال به‌دنیا می‌آورند و در میان فرزندان این مادران، خطر مرگ در کودکی بالاتر است.

در این تحقیق‌ها وضعیت روحی و اقتصادی 720 زن در دو منطقه‌ی روستایی نزدیک به هم در مدت نه ماه بارداری رصد و علائم افسردگی و اضطراب در این مادران تا شش تا هشت ماه بعد از زایمان آن‌ها کنترل شد. نتایج نشان داد که هجدهدرصد از زنان با تشخیص افسردگی و یکچهارم زنان با علائم اضطراب کودکانی کوچک‌تر از اندازه‌های طبیعی به‌دنیا آورده‌اند.

تلویزیون به کودکان آسیب وارد می‌کند

مددکار اجتماعی و مسئول کمیته‌ی آموزش انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت: «با توجه به نقش پررنگ تلویزیون در زندگی مردم بهنظر می‌رسد که باید کنترل دقیق‌تری بر روی برنامه‌های تلویزیونی وجود داشته باشد. برنامه‌های تلویزیونی فقط نباید سرگرم کننده باشد.»

«نازنین عین‌الیقین» افزود: «این سؤال همیشه مطرح است که آیا رسانه‌ی ما خشونت را ترویج نمی‌دهد؟ ما باید برای رساندن منظور خود به بیننده از کودکان سوءاستفادهی ابزاری و حقوق کودکان را نقض کنیم فقط به ایندلیل که بیننده‌ی بیش‌تری داشته باشیم و یا برای تأمین هزینه‌ی برنامه‌های‌مان محصول‌هایی را معرفی کنیم که برای کودکان مناسب نیست . »