کتاب‌خانه‌ی زنان


به کوشش: زینب رزاقی

نسرین دمیرچی

زمین پست

هرتا مولر، ترجمه‌ی رباب محب، 1392، انتشارات بوتیمار، 180 صفحه

این کتاب شامل نوزده داستان کوتاه است که اسامی آن‌ها به‌ترتیب عبارت است از: خطابه‌ی مراسم خاک‌سپاری، حمام اشوبیش، خانواده‌ی من، زمین پست، گلابی گندیده، تانگوی آتشین، پنجره، مرد و قوطی کبریت، وقایع یک روستا، فرق سر آلمانی و سبیل‌های آلمانی، اتوبوس بین راه، مادر، پدر و پسرک کوچولو و...

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم : «با گذشت زمان، بازوی گچی مادربزرگ کثیف شد. صورت دکتر شهر که این بازوی گچی را برای مادربزرگ ساخته بود، باد کرده بود و خیلی رنگ‌پریده. تا چشمش به بازوی گچی مادربزرگ افتاد صورتش بزرگ‌تر شد..»

زنی از تبار الوند

مونا اسکندری، 1392، انتشارات چنار، 172 صفحه

این کتاب مروری بر خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ، معروف به طاهره دباغ از زنان مبارز ایران و از چهره‌های شناخته‌شده‌ی انقلاب اسلامی است. وی تحصیلات خود را از مکتب‌خانه آغاز کرد و از معلومات پدر در یادگیری قرآن و نهج‌البلاغه بهره‌ی فراوان برد. با ورود به تشکیلات تحت هدایت شهیدسعیدی فعالیت‌های سیاسی وی بیش‌تر شد و پس از شهادت آیت‌الله سعیدی به مبارزه و تبلیغ خود شدت بخشید تا این‌که توسط ساواک دستگیر شد و...

چشم‌های عزیز

مریم بصیری، 1392، موسسه انتشارات کتاب نشر   168 صفحه

«تبسم آینه»، «روزی که تو آمدی»، «دهکده‌ای رو به پاییز»، «آیه‌ای از آیات بهار»، «ستاره سلطنت»، «امین آمنه»، «چشم‌های عزیز»، «مهر ماه»،  «و سپیداری نبود» از جمله داستان‌های این مجموعه داستان می‌باشند.

در این کتاب آمده است: «کفشام پاشنه داشت این هوا. چادر گل‌گلی ننه‌م پشت سرم کشیده می‌شد رو زمین. همه فکر می‌کردن هیجده سالمه، فقط دوازده سالم بود... اما از وقتی آوردنم این‌جا یهو شدم صدساله!»

کلبه‌ی عمو ژو

 بریژیت اسماجا، ترجمه‌ی افسر افشاری، 1392، انتشارات پیدایش

«کلبه‌ی عمو ژو» با روایتی داستانی برای‌ نوجوانان، حال ‌و روز خانواده‌ای را به‌تصویر می‌کشد که روابط عاطفی مستحکمی دارند و می‌کوشند این روابط روزبه‌روز وضعیت‌ بهتری پیدا کند، اما اتفاق‌هایی برای‌شان می‌افتد که...

در این کتاب می‌خوانیم: «عمو ژو را باید مثل همه شوهرخاله‌ها، عمو‌جان صدا می‌کردیم. اما چون اسمش ژوزف است، بایستی به او می‌گفتیم «عموجون ژوزف»؛ اما ما همیشه «عمو ژو» صدایش می‌زدیم. وقتی بچه بودم فکر می‌کردم اسمش «عمو ژو»ست، یعنی عمو جزء اسمش است.»

ترنم شالیزار

راحله رضایی، 1392، انتشارات آموت، 204 صفحه

رمان «ترنم شالیزار» داستان یک خانواده را روایت می‌کند. داستان این کتاب درباره‌ی زندگی واقعی زن و مردی است که نوع برخورد آن‌ها با رنج‌ها و مشکل‌ها واقعاً تحسین برانگیز است. یکی از نکات جذاب این داستان، موضوع نجابت یک زن و درست زندگی کردن او در جامعه است. بخشی از این داستان که لحنی گزارش‌گونه دارد، از زبان راوی یا نویسنده و بخش اصلی آن از قول قهرمان زن داستان که «نرگس» نام دارد، ‌روایت شده است.

مروارید شکسته

نسرین پرک، 1392، انتشارات ستاره‌ها، 64 صفحه

کتاب «مروارید شکسته» درباره زندگی و مبارزات شهیده «بتول چراغچی مسجدی» است که در روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در تظاهرات مردمی آن ایام به شهادت رسیده است.

این کتاب در قالب سلسله داستان‌های کوتاه به‌هم پیوسته، زندگی این شهید خراسانی ارائه می‌دهد. «بتول، دخترها و نوه‌هایش دوباره وارد خیابان شدند. بتول گفت: برنگردین، میدون رو خالی نکنین. رفتند تا رسیدند چهارراه لشگر... تانک‌ها و ماشین‌های ارتش از خیابان استانداری به طرف چهارراه لشگر می‌آمدند... بتول، فاطمه و فرشته سه‌تایی کنار هم ایستادند. تانک از چهارراه لشگر پیچید سمت آن‌ها...»

25 راه برای راهنمایی والدین

ترجمه: زهرا مسیری، 1392، انتشارات همشهری، 96 صفحه

این کتاب، حاصل فعالیت گسترده و گروهی مؤسسه‌ی «والدین» آمریکاست که هر بخش آن را یک روان‌شناس ورزیده به‌صورت کاملاً کابردی و قابل فهم برای والدین نوشته است . شش سرفصل‌ این کتاب عبارت است از: ایجاد عزت‌نفس در کودکان، تمرین خواندن و مطالعه با فرزندان، صحبت کردن با فرزندان و گوش دادن به آن‌ها، ایجاد انگیزه، کمک به آموزش فرزندان و ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در آن‌ها .

منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران

زهرا آیت‌اللهی، 1391، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده

شورای فرهنگی اجتماعی زنان از سال 1380 تا 1383 سند دیدگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ی حقوق زنان در ابعاد مختلف را تهیه و پس از اصلاحات، سرانجام برای تحکیم جایگاه این سند در مجامع بین‌المللی، مجلس شورای اسلامی در سال 1385 آن را همراه با دو ماده و یک تبصره به صورت قانون تصویب کرد.

سپس از آن‌جا که هر یک از بندهای منشور دارای نکات ویژه‌ای بود، احساس شد باید کتابی تدوین شود که مقصود از عبارت‌های موجود در هر بند و تبصره را شرح مختصر دهد. از این‌رو، مجموعه‌ی حاضر تدوین شده است.

واژه‌نامه‌ی مطالعات زنان و خانواده

سیده ‌فاطمه محبی، انتشارات حکایتی دیگر

رشته‌ی مطالعات زنان در دانشگاه‌های دنیا چارچوب مشخص و ثابتی ندارد و عناوین گوناگونی از دروس در دانشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود که بیش‌تر شامل مباحث فلسفه‌ی جنسیت، روان‌شناسی زنان، تاریخ زنان، زنان و محیط زیست است. در واقع مسائل زنان در حوزه‌های علوم گوناگون نفوذ کرده است. بدین جهت این حوزه از مباحث، از نظر برخی، بین رشته‌ای یا فرارشته‌ای و از نظر برخی دیگر غیررشته‌ای یا چند رشته‌ای است. این رشته، امروز در برخی دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. در این کتاب مجموعه‌ای از واژه‌های تخصصی مورد نیاز دانشجویان و پژوهشگران مسائل زنان و خانواده در منابع لاتین گردآوری و تنظیم شده است.

تحلیل کنوانسیون حقوق کودک

حوریه و هاله حسینی اکبرنژاد، 1392، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده

این کتاب که برگزیده‌ی کتاب دانشجویی سال جاری در رشته‌ی حقوق است، در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل اول به اصول کلی حاکم بر کنوانسیون اشاره شده است: اصل حیات، بقا و رشد؛ اصل عدم تبعیض؛ اصل رعایت مصلحت کودک؛ اصل احترام به نظر کودک یا شنیده شدن.

در فصل دوم حقوق مدنی و سیاسی کودک مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. حقوق مذکور عبارت‌اند از: حق هویت، حق آزادی بیان، حق آزادی فکر، عقیده و مذهب، حق حریم خصوصی، حق دست‌رسی به اطلاعات، حق آزادی تشکیل اجتماعات، حق مقابله با تمام اشکال خشونت، حق منع قاچاق، سوء‌استفاده و هرگونه استثمار جنسی و حق دادرسی عادلانه.

فصل سوم به نقد و بررسی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودک از منظر کنوانسیون حقوق کودک و طرح دیدگاه‌های اسلام در ارتباط با حقوق مذکور اختصاص یافته است. مصادیق این حقوق در کنوانسیون حقوق کودک عبارت‌اند از: حق سلامت، حق آموزش و پرورش، حق کودکان در بهره‌مندی از استاندارد زندگی، حق تفریح، بازی و آرامش و حق منع کار زیان‌بار و منع استثمار و سوءاستفاده اقتصادی می‌باشد.

فصل چهارم تحت عنوان خانواده و کودک، دیدگاه‌های کنوانسیون حقوق کودک و نیز کمیته حقوق کودک به‌عنوان نهاد نظارتی بر اجرای کنوانسیون در مورد نقش و جایگاه خانواده و والدین در احقاق حقوق کودک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم به بررسی حقوق گروه‌هایی خاص از جمله کودکان معلول، کودکان بومی، کودکان در مخاصمات مسلحانه، کودکان خردسال و کودکان پناهنده پرداخته شده است.

جمعیت ایران، افزایش یا کاهش

اکرم حسینی مجرد، 1392، روابط عمومی شورای زنان و خانواده، 256 صفحه

این کتاب که در هفت فصل تدوین شده؛ دارای این عناوین است: نمایی از چشم‌انداز جمعیت جهان، چالش‌های جمعیتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، کشورهای دارای بیش‌ترین رشد منفی جمعیت در جهان و بنیان جنگ جمعیتی.

نویسنده با پرداختن به موضوع‌های فوق و ده‌ها موضوع دیگر که به صورت مستند از منابع آماری داخلی و بین‌المللی مانند صندوق جمعیت سازمان ملل، مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال و دیگر منابع معتبر با تحلیل‌های علمی از سوی جمعیت‌شناسان کشور تهیه شده است؛ می‌کوشد پاسخ‌گوی سؤال‌های اساسی در مورد جمعیت حال و پیش‌بینی‌های جمعیتی در آینده باشد. در فصل سوم این کتاب باعنوان «جنگ جمعیتی» به اقدام‌های سازمان‌های جهانی برای از بین بردن جمعیت ایران با جلوگیری از به‌دنیا آمدن نسل‌های آینده با استناد به اطلاعات این سازمان‌ها اشاره شده است.

آن‌چه در موضوع جمعیت اهمیت دارد این است که تلاش شود تغییرهای جمعیتی در مسیر داشتن جمعیت مطلوب و بهینه قرار گیرد؛ بنابراین، آن‌چه از طریق سیاست­های جمعیتی باید اعمال شود، حفظ تعادل پویای ساختار کل جمعیت است.