یاری رساندن به هم‌نوع برابر است با سلامتی

نویسنده


چگونه اهدا کردن و یاری رساندن به دیگران، می‌تواند بر بدن تأثیرگذار باشد؟

فرض اولیه‌ی ما این است: بدن شما شگفت‌انگیز است. شما می‌توانید بیش از حد توان‌تان، کاری را انجام دهید، بهشرطی که بدانید، چه می‌خواهید بکنید. درآنصورت، انجام آن برای‌تان نهتنها دشوار نمی‌شود بلکه آن را در مدتزمان کوتاهی تکمیل می‌کنید. در ادامه، یک دوره از کارهایی که آن‌ها را باید انجام بدهید ارائه می‌شود. هدف این است که شما متوجه شوید، که تا چه‌حد بر روی کیفیت و طول عمرتان کنترل دارید.

ما می‌خواهیم شما به این مسئله پی ببرید که تمرکز روی نکته‌ای که موجب ایجاد تفاوت شود، می‌تواند به جوان و سالم‌تر ماندن شما کمک کند. برای برخی افراد، شادی مانند یک بطری نوشیدنی است که آن را با علائق رمانتیک شما، به‌اشتراک می‌گذارند. برای دیگران، شادی مانند قدم زدن در ساحلی است که نم باران در سکوت به آن طراوت می‌بخشد. به اعتقاد ما، تعریف خاص شما از شادی هرچه که باشد، عامل عمده‌ای است که می‌تواند باورتان در مورد این مسئله باشد که شما یک تفاوت را ایجاد کرده‌اید.

تقریباً همه‌ی مطالعه‌هایی که در مورد طول عمر انجام گرفته، بیان‌کننده‌ی یک راز است. رازی که افراد را سالم‌تر و خوش‌حال‌تر می‌کند و آن راز، «کمک به دیگران» است. برخی تحقیقات، نشان‌دهنده‌ی کاهش 60 درصدی میزان مرگ‌ومیر در بین افرادی است که به دیگران کمک می‌کنند. کمک به دیگران، علاوه بر داشتن شأن و منزلت، کرامت، شادی، عشق و شور، تأثیرهای مفید دیگری نیز دارد. راهنمایی یک فرد برای ترک سیگار، کمک به ساخت خانه برای یک خانواده‌ی نیازمند و یا حتی درس‌دادن به یک کودک در مدرسه و نظارت بر کارهایش و موارد مشابه، همگی کمک به دیگران است و هیچ فرقی با هم ندارند.

افرادی که به دیگران کمک مالی می‌کنند بسیار شادتر از افرادی هستند که به هم‌نوعان خود هیچ‌گونه کمک مالی نمی‌کنند. کمک به دیگران، الهامبخش قدردانی از چیزهایی است که زندگی به شما داده و این دقیقاً همان چیزی است که موجب شادمانی شما می‌شود و به شما کمک می‌کند تا هدف‌تان را از زندگی تعریف کنید.

به‌هرحال، راز حقیقی، ممکن است درک این واقعیت باشد که آرامش واقعی، شاد بودن، منگی و احساسی که بعد از نوشیدن چای و قهوه به شما دست می‌دهد، نیست، بلکه این مطلب است که سرعت‌تان را آن‌قدر کم کنید که متوجه موهبت‌ها و هدایایی باشید که به شما اعطا شده، هدایایی که شما باید آن‌ها را به دیگران انتقال دهید تا این زنجیره ادامه یابد.

ما لباس سبز پزشکان را که برای اتاق عمل می‌پوشند برتن می‌کنیم. ما به مردم، دارو می‌دهیم نه سم. تخصص ما، زیست‌شناسی است، نه الهیات. بنابراین قصد نداریم تا در محراب و منبر ایستاده و سعی کنیم برای زندگی اخلاقی موعظه کنیم. گرچه جدا ساختن پیوند میان نگاه، احساس و زیبا بودن، می‌تواند اشتباه بزرگی باشد. بنابراین، ما برای بهتر انجام دادن کارها، ایجاد تفاوت و شاد کردن شما، نسخه‌هایی را ارائه می‌دهیم.

ببخشید و آن را انتقال دهید: در جهان، تعداد افرادی که متوجه کمک شما می‌شوند، اندک است. کمک‌هایی هم‌چون، کمک مالی به فرد دیگر، داشتن برنامه‌ی مشاوره و تدریس یا حتی دادن صندلی خود در اتوبوس شلوغ به یک هم‌نوع. این احساس، بسیار زیبا و خوب است. در واقع آن‌قدر خوب که برخی پژوهشگران تأثیر بخشش و نوع‌دوستی‌های کوچک و بزرگ را مانند اثر رسیدن یک دونده به اوج می‌دانند؛ زیرا در هر دو حالت، مقدار «اندورفین» در خون افزایش می‌یابد. اندورفین، هورمونی است که در هیپوتالاموس ساخته می‌شود و به کمک غده‌ی هیپوفیز، وارد جریان خون می‌شود و باعث حس خوش‌حالى و سرخوشى می‌شود، درد را نیز کاهش می‌دهد و فشارهاى عصبى را کم مى‌کند. با توجه به همین تأثیر، آن را مسکن طبیعى بدن مى‌نامند. برخلاف شادی و سرخوشی پس از ورزش که موقتی است، شادی حاصل از کمک کردن، دوام طولانی‌مدت دارد. براساس مدارک به‌دست آمده، 90 درصد افرادی که این تجربه را کسب کرده‌اند، ضریب سلامتی‌شان بسیار بالاتر از افراد دیگر است. علت چیست؟

به‌نظر می‌رسد صدقه دادن از خانه آغاز می‌شود. افکار شما در مورد کمک به دیگران یاور شماست. به‌نظر می‌رسد که این افکار در بدن شما به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که موجب می‌شوند تا سیستم ایمنی بدن، تقویت شده، احساسات مثبت افزایش و درد کاهش یابد و از دست فشارهای روحی و روانی رهایی یابید. بررسی‌های جداگانه، حاکی از این واقعیت هستند که افراد خیّری که دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند، خیلی سریع‌تر از بقیه بهبود می‌یابند و میزان مرگ‌و‌میر در افرادی که به‌طور داوطلبانه به دیگران کمک می‌کنند، 60 درصد کم‌تر از سایر افراد است. ما از شما می‌خواهیم تا وقتی چیزی را به فردی می‌دهید، راهی بیابید تا او نیز متوجه شود که باید آن کرامت را به فرد دیگری منتقل کند. گرچه اغلب مردم به کمک احتیاج دارند ولی نمی‌خواهند آن کمک در قالب صدقه باشد. آن‌ها دوست دارند این احساس را تجربه کنند که می‌توانند چیزی را به دیگران انتقال دهند. این امر هم‌چنین باعث می‌شود که بخشیدن به دیگران، جذاب‌تر شود؛ زیرا شما واقعاً در حال آماده‌سازی زنجیره‌ای از یاری هستید که در آن افرادی که مورد کمک قرار می‌گیرند فراتر از تعدادی هستند که با مهربانی‌تان تصور می‌کردید. بنابراین، در بخشش‌تان صریح و روشن باشید و بپرسید که دریافت‌کننده‌ی آن، از چه راهی می‌خواهد آن بخشش را به دیگران منتقل کند تا این زنجیره ادامه یابد. سعی کنید موقعیت‌هایی را انتخاب کنید که در آن این انتظارات روشن و واضح باشند.

عشق و اشتیاق را انتقال دهید: بسیاری از افراد، فکر می‌کنند که باید به خیریه کمک کنند و یا کاری مشابه آن انجام دهند، ولی این تنها مفهومی نیست که مهم است. پس‌دادن و انتقال، یک وظیفه نیست اما امتیاز آن، از کاری که انجام داده‌اید، بیش‌تر است. شما مجبور نسیتید که حتماً پول‌تان را ببخشید، می‌توانید زمان، عشق و شوق‌تان را اهدا کنید. شما برای پیدا کردن یک هدف بزرگ‌تر به جامعه تعهدی ندارید، وظیفه‌ی شما شادی و سلامتی خودتان است. هرقدر در ذهن‌تان به کاری که انجام می‌دهید بها بدهید، به همان میزان به بدن‌تان کمک می‌کنید تا سلامت‌تر باشد.

قدردانی و سپاس خود را نشان دهید: هر پدر و مادری که کودک خود را پرورش می‌دهد، می‌دانند که باید برای آموزش برخی رفتارهای کودک، چه‌قدر وقت صرف کنند. وقتی فردی هدیه‌ای به شما می‌دهد از او تشکر کنید. وقتی کسی برای‌تان در باز می‌کند، از او سپاس‌گزار باشید، از پیش‌خدمت رستوران تشکر کنید که با وجود شلوغی رستوران، اسباب‌بازی کودک شما را که زیر میز افتاده برمی‌دارد و در خیابان صدای‌تان می‌کند تا آن را به شما بدهد.

به‌عنوان یک فرد بالغ، این مسأله مهم است که برای رفتن به مرحله‌ی بعد، از شما تشکر کنیم. سعی کنید قدردانی کردن را تمرین کنید تا حدی که به‌طور منظم بر روی کاغذ، سپاس خود را بنویسید و آن را به دیگران ارسال کنید. شما حتی با قدردانی کردن از دیگران پاداش می‌گیرید. بسیاری از تحقیقات، نشان‌دهنده‌ی این واقعیت هستند که 15 دقیقه، سپاس روزانه از نعمت‌های خداوند و داشته‌ها و... می‌تواند به‌طور چشم‌گیری موجب کاهش هورمون‌های استرس در بدن بشود. پس، از همین حالا بخشش را شروع کنید و تأثیر آن را بر سلامتی‌تان ببینید.

منبع: 2013-July Success/