فلفل دلمه‌ای، خوش‌رنگ و خوش‌بو

نویسنده


فلفل‌دلمه‌ای، نوعی فلفل از خانواده‌ی سیب‌زمینیان است که به رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و نارنجی دیده می‌شود. از ویژگی‌های آن این است که به‌تندی دیگر گونه‌های فلفل نیست.

خواص دارویی

فلفل‌دلمه‌ای داروی ضدسرطان است. از فلفل می‌توان در درمان سرطان و حتی برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری استفاده کرد. تحقیقات نشان داده‌اند کپساسین موجود در فلفل، به‌عنوان یک ترکیب ضدسمی عمل کرده و مانع از فعالیت ترکیب‌های سرطان‌زا در بدن می‌شود و از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند. این ماده نیز باعث کاهش بروز زخم‌معده، تحریک سیستم ایمنی بدن و تحریک معده برای ترشح اسید می‌شود.

فلفل‌دلمه‌ای سرشار از ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی مثل ویتامینC و کاروتن است که مؤثر در درمان سرماخوردگی و دارای خواص ضدعفونی کنندگی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها هم‌چنین بر روی رادیکال‌های آزاد که اثر تخریبی روی سلول‌ها دارند، تأثیر می‌گذارند.

هم‌چنین فلفل‌دلمه‌ای حاوی ویتامین ب6 و فولیک‌اسید است که در رفع گرفتگی رگ‌ها و بیماری قلبی در افراد دیابتی مؤثر است.

فلفل‌دلمه‌ای قرمز یکی از اندک غذاهایی است که حاوی لیکوپن است. لیکوپن کاروتنوئیدی است که مصرف آن در درمان و پیش‌گیری سرطان‌هایی نظیر، سرطان پروستات، مثانه و پانکراس تأثیر دارد.

فلفل‌دلمه‌ای بیش از 90% آب دارد و حاوی گلوسیدها به‌خصوص گلوکز و فروکتوز و منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین B6 ، B9 و E است. فلفل‌دلمه‌ای دارای آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و زینک است و بسیار کم‌کالری و بهترین گزینه برای لاغرشدن است. ماده‌ی بتاکاروتن به‌مقدار زیادی در فلفل‌دلمه‌ای قرمز نیز وجود دارد. این ماده، پیش‌ساز ویتامین A در بدن است.

افرادی که پوستی حساس و تحریک‌پذیر دارند یا مرتب دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می‌‌شوند، بهتر است فلفل را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنند. هم‌چنین مصرف خام آن، باعث ایجاد نفخ معده می‌شود.

ارزش غذایی فلفل‌دلمه‌ای در هر صد گرم

کالری  ۱۸ کیلوکالری

پروتئین  ۸ گرم

لیپید  ۳ گرم

گلوسید  ۳٫۹ گرم

فیبر  ۱٫۲ گرم

آب  ۹۱٫۲۵ گرم

ویتامین C   ۴۶٫۵ میلی‌گرم

ویتامین B1   ۰٫۰۲۵ میلی‌گرم

ویتامین B2   ۰٫۰۳ میلی‌گرم

ویتامین E   ۰٫۷۹ میلی‌گرم

پتاسیم ۱۴۶ میلی‌گرم

فسفر ۲۰ میلی‌گرم

کلسیم ۴۱ میلی‌گرم

منیزیم  ۱۱ میلی‌گرم

آهن ۰٫۸ میلی‌گرم

منیزیم ۰٫۱۶ میلی‌گرم

فلفل‌دلمه‌ای قرمز شکم‌پر

فر را روشن کنید تا گرم شود. پیاز و سیر را در تابه تفت دهید و بعد هویج را اضافه کنید. بعد از نرم‌شدن هویج‌ها، رب، عدس، فلفل و آب را اضافه کنید و بگذارید بپزد تا آب آن جمع شود. فلفل‌ها را در فر بگذارید تا مغزپخت شود. بعد قسمت بالای فلفل‌ها را جدا کنید، تخم‌های آن را بگیرید و داخل آن‌ها را از مواد آماده شده پر کنید. روی آن‌ها را پنیر بریزید و دوباره در فر بگذارید تا پنیر آن آب شود.

سالاد رنگارنگ و خوش‌مزه

فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و خیار را نگینی خرد کنید. برگ ریحان را خرد و هویج را رنده کنید. ذرت بخارپز شده، نمک و ماست موسیر را هم اضافه و خوب مخلوط کنید. می‌توانید از چاشنی‌های دلخواه نیز استفاده کنید. سالاد آماده است.

پوره‌ی سیب‌زمینی و فلفل‌دلمه‌ای

سیب‌زمینی‌ها را بعد از پختن رنده کنید. شیر را در تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود. کم‌کم آرد، نمک، فلفل و پودر سیر را به شیر گرم شده اضافه کنید و هم بزنید تا صاف و یک‌دست شود و روی حرارت بگذارید تا مایع به‌جوش آید و غلیظ شود. پنیر چدار و فلفل‌دلمه‌ای را اضافه کنید تا پنیر کاملاً آب شود. این سس را به سیب‌زمینی‌ها اضافه کنید و هم بزنید. پوره آماده است.

کوکتل فلفل‌دلمه‌ای

زرده‌های تخم‌مرغ را خوب بزنید و شیر یا ماست و روغن مایع را به آن اضافه کنید و کاملاً هم بزنید. بعد آرد الک شده را کم‌کم اضافه کنید و ابتدا با هم‌زن و در انتها با دست مواد را مخلوط کنید تا خمیر نرم و کشدار شود. خمیر را نیم ساعت داخل کیسه فریزر بگذارید و بعد آن را روی سطح آردپاشی شده به ضخامت یک میلیمتر باز کنید؛ طوری که انگشتان از زیر خمیر کاملاً نمایان باشند. بعد خمیر را دایره‌ای برش داده و در قالب کیک بگذارید و بیست دقیقه در فر با حرارت 135 درجه‌ی سانتی‌گراد بپزید تا کمی تغییر رنگ بدهد.

طرز تهیه‌ی مایه‌ی داخل کوکتل: پیاز خردشده را تفت دهید و ژامبون خردشده را اضافه کرده و تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد. بعد از خنک شدن، فلفل‌دلمه‌ای خردشده، پنیر رنده شده، جعفری خردشده، سس مایونز و فلفل را به آن اضافه کنید و کاملاً مخلوط کنید. مواد را داخل قالب‌ها، روی خمیرها بریزید و کمی در فر قرار دهید تا پنیرها آب شود.

استانبولی پلو

سیب‌زمینی و پیاز را نگینی خرد کرده، گوجه و سیر را هم رنده کنید. پیاز و سیر را تفت دهید و به آن زردچوبه، فلفل‌قرمز و ادویه اضافه کنید. سیب‌زمینی را هم اضافه و خوب هم بزنید. در آخر رب گوجه و گوجه‌ی رنده‌شده و فلفل‌دلمه‌ای خردشده را اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد. در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ‌کرده را در این مرحله اضافه کنید. بعد برنج شسته‌شده و خیس‌خورده را اضافه و بگذارید در باز بجوشد تا آب آن تمام شود. دم‌کنی را بگذارید تا دم بکشد.

مرغ سرخ‌شده با فلفل‌دلمه‌ای

ابتدا فر را روشن کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک، دانه‌ی رازیانه، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، پودر سیر و آویشن را با 1.5قاشق چای‌خوری روغن زیتون با هم مخلوط کرده و با برس یا دست روی گوشت مرغ بمالید و سرخ کنید تا قهوه‌ای شود. بعد آن‌ها را ده دقیقه داخل فر بگذارید. بعد فلفل دلمه‌ای، موسیر و رزماری را سه دقیقه سرخ کنید. کمی آب اضافه کنید تا بجوشد. کمی سرکه، نمک و فلفل سیاه را به مخلوط اضافه کنید. بعد روی مرغ‌ها بریزید و سرو کنید.

خوراک فلفل‌دلمه‌ای

فلفل‌دلمه‌ای را نگینی و پیاز و برگ گشنیز را هم خرد کنید. پیاز و فلفل‌دلمه‌ای را جداگانه کمی تفت دهید. نارگیل خردشده را با بادام زمینی، فلفل قرمز و تمرهندی کمی بکوبید. آن‌ها را در ظرفی بریزید و آب اضافه کنید و بگذارید تا بپزد. کنجد، تخم گشنیز و تخم خردل را تفت دهید. پیاز و فلفل‌دلمه‌ای و بقیه‌ی مواد را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه غذا آماده است و می‌توانید آن را با برگ‌های گشنیز تزئین کنید.

خورش مرغ با فلفل دلمه‌اى

تکه‌هاى مرغ را تفت دهید. پیازها را نگینى خرد کرده و تفت دهید. ادویه را به پیاز اضافه کرده و کمى تفت دهید. فلفل‌دلمه‌اى خردشده را همراه پیاز و ادویه کمى تفت دهید. رب گوجه، آب لیمو، شکر، تکه‌هاى مرغ و هویج را به مواد اضافه کرده و مقدارى آب و نمک روى مواد بریزید و بگذارید بپزد.

املت قارچ و فلفل‌دلمه‌ای

قارچ و فلفل‌دلمه‌ای را بعد از خرد کردن کمی تفت دهید. تخم‌مرغ‌ها و یک قاشق سس مایونز را با هم مخلوط کرده و هم بزنید. ظرف مخصوص ماکروفر را چرب کرده و مواد را داخل آن بریزید و سه دقیقه داخل ماکروفر بگذارید.

پیتزا با سویا و فلفل دلمه‌ای

سویا را حدود ده دقیقه با آب و نمک بپزید، سپس آبکشی کنید وکاملاً آب اضافی آن را بگیرید. بعد آن را خوب سرخ کنید تا آب سویا جمع شده و تغییر رنگ دهد. پیاز خردشده، نمک و زردچوبه را اضافه کنید. در آخر فلفل‌دلمه‌ای خردشده را هم اضافه کنید. بعد از سرخ شدن مواد، شعله را کم کرده و سه قاشق غذاخوری رب اضافه کنید و هم بزنید. مواد را روی خمیر پیتزا پخش کنید و پنیر را روی آن بریزید و به‌مدت نیم ساعت در فر بگذارید.

منابع :

Wikipedia.org

iransalamat.com

tebyan.net

seemorgh.com