خانه را بتکانیم و کاردستی درست کنیم

نویسنده


با نزدیکشدن به فصل بهار، همه طبق آداب و رسوم کهن، خانه‌تکانی می‌کنند. گویی خانه‌تکانی از بهانه‌های نوروز و سال جدید است. یکی از دغدغه‌های خانم‌های خانه هنگام خانه‌تکانی، مواجه شدن با وسایلی است که نمی‌دانند با آن‌ها چه کنند. یکی از خلاقیت‌های خانه‌داری، استفاده‌ی بهینه و بازآفرینی وسایل اضافه یا مستعمل خانه است که می‌توان کاربری آن‌ها را تغییر داد.

بیش‌تر خانم‌های کدبانو، گاهی با نداشتن ایده به این تغییر کاربری‌ها توجه نمی‌کنند؛ اما اگر الگو، پیشنهادها و ایده‌های خلاقانه‌ای در دست‌رس‌شان قرار بگیرد با علاقه آن را انجام می‌دهند. ما با جمع‌آوری تجارب دیگران این فرصت را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم تا در کنار فرزندان‌تان با وسایل اضافی برای خودتان کاردستی درست کنید.

یکی از اشیایی که در خانه‌ها به‌وفور پیدا می‌شود و اغلب با آن برخورد دارید دکمه‌های کوچک و بزرگ است که نه می‌توان آن‌ها را دور ریخت، نه تعداد آن‌ها در رنگ و اندازه طوری است که بتوان در دوخت لباس استفاده کرد. در صورتی که این تفاوت رنگ در کنار هم هماهنگی‌های رنگی زیبایی به‌وجود می‌آورد و شما می‌توانید از آن‌ها به تناسب رنگ، اندازه و شکل، استفاده‌های زیبایی در آرایش اشیا و وسایل دیگر خانه داشته باشید.

 به‌طور مثال، برای تزیین قاب بعضی از آینه‌ها یا عکس‌های خانوادگی که رنگ و روی آن‌ها رفته یا آباژورهایی که پارچه‌ی آن‌ها کهنه شده‌ و یا برای کاردستی کودکان‌تان از آن‌ها بهره ببرید. دکمه‌ها در تزیین جعبه‌های کادویی یا تخم‌مرغ‌های سفره‌ی هفت‌سین، کارایی زیبایی می‌توانند داشته باشند. حتی با گذاشتن کمی وقت می‌توانید یک جفت دمپایی روفرشی فانتزی برای خودتان بسازید. این موارد فقط نیازمند نگاه خلاق شماست که چه‌گونه آن‌ها را با ترکیبی ساده و زیبا با وسایلی ساده و کم، مانند چسب یا نخ و سوزن، کنار هم دکمه‌آرایی کنید. حتی می‌توانید با تشویق کودکان به جمع کردن سنگ در هنگام رفتن به مسافرت، خلاقیت و استعدادهای آنان را با ساخت تابلوی سنگی شکوفا کنید.

گاهی هم با زباله‌ی خشک می‌توان وسایلی تهیه کرد که هم به‌کار می‌آیند، هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند. به‌طور مثال از بطری‌های بزرگ آب، سبدهای میوه، استوانه‌های مقوایی دستمال کاغذی، حلقه‌های مقوایی چسب، قوطی‌های فلزی یا مقوایی بیسکویت می‌توانید وسایلی فانتزی تهیه و جایگزین وسایل گران‌قیمت و دست چندم اجناس کشورهای بیگانه کنید.

این بازآفرینی را اگر با فرزندان‌تان انجام دهید هم در خلاقیت ذهنی آن‌ها نقش به‌سزایی دارد، هم به‌نوعی تنوع و زنگ تفریحی برای آن‌ها می‌شود و فضای شاد و پرشوری را به‌وجود می‌آورد. خلق یک وسیله‌ی جدید برای کودکان از جذابیت و هیجان خاصی برخوردار است.

با توجه به تصاویر، شما خانم خلاق می‌توانید از وسایل دیگری هم استفاده کنید و از بازآفرینی و بازیافت وسایل به‌ظاهر دور ریختنی، وسایل زیبایی تهیه و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. به‌طور مثال، در تصویر می‌بینید که از چهار بطری پلاستیکی آب چه استفاده‌ای شده است. ابتدا با یک تیغ کاتر قسمت فوقانی ظرف بریده می‌شود بعد با پارچه‌های اضافه به‌صورت چهل تکه و توسط چسب چوب آن‌ها را می‌پوشانیم. شاید همیشه برای استفاده از یک وسیله مدت‌ها دنبال آن می‌گردیم؛ ولی اگر یک جای مناسب برای آن در نظر بگیریم خیلی راحت قابل دست‌رس خواهد بود، پس چه بهتر که طراحی و سایز آن مطابق سلیقه‌ی خودمان باشد.

در تصویر دیگر، سبد ساده‌ای را مشاهده می‌کنید که با پارچه و تورهای رنگی برای یک پیک‌نیک یا آشپزخانه تزیین شده است. شما می‌توانید با استوانه‌های مقوایی و مقداری پارچه، روبان و حتی دکمه‌های رنگی جایی برای وسایل ریز و کوچک و یا جامدادی یا گل سر کودکان‌تان تهیه کنید. با کمی خلاقیت از استوانه‌های خالی دستمال کاغذی می‌توانید جایی برای سیم‌ها و ابزارآلات خانگی درست کنید.

در این میان، کمی تفکر شما را به ایده‌های خلاقانه‌ی دیگر هم می‌رساند. از البسه‌هایی که کهنه به‌نظر می‌رسند با یک نگاه بازآفرینی، می‌توان در تزئین وسایل بهره گرفت. با جیب‌های لباس‌های کهنه می‌توانید به دفاتر کودکان جلوه‌ی زیبایی بدهید؛ می‌توانید از آن به‌عنوان جای وسایل خیاطی یا لوازم تحریر استفاده کنید. حتی با پلوورهای بافتنی هم ایده‌های مختلفی را می‌توانید اجرا کنید؛ از تهیه‌ی کوسن گرفته تا پوشش گلدان‌های داخل آپارتمان.

با نزدیکشدن به فصل عید، بازار شیرینی‌های خانگی هم داغ می‌شود؛ اما خرید قالب‌های شیرینی یکی دیگر از موارد بی‌حوصلگی خانم‌ها و یا هزینه نکردن برای این وسایل است که شما می‌توانید قالب‌ها را خودتان تهیه کنید. بطری‌های فلزی نوشیدنی‌ها یکی از موارد به‌کار برده شده در این وسایل است. شما می‌توانید با دقت این قوطی‌ها را برش بزنید و قالب‌های دلخواه خود را با آن‌ها درست کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ حتی پخت تخم مرغ در این قالب‌ها زیباتر و چشم‌نوازتر می‌شود.

شما می‌توانید با کمی تمرین و با برگرفتن ایده‌هایی از این تصاویری که در اختیار شما گذاشتیم، وسایلی با سلیقه و خلاقیت خودتان مطابق با طراحی دکوراسیون منزل بسازید و از آن لذت ببرید. یک کدبانوی ایرانی همیشه از فرصت‌ها بهترین استفاده را می‌کند و بهترین نتیجه را می‌گیرد؛ پس شما هم ثابت کنید جزء بهترین‌ها هستید.