اخبار زنان


سالم‌سازی فضای کار مطالبه‌ی جدی جامعه‌ی زنان است

کارشناس امور زنان با بیان این‌که ایجاد امنیت روانی برای زنان در محیط اشتغال، یکی از عوامل موثر در افزایش بهره‌وری و سلامت خانواده است، گفت: «سالم‌سازی فضای کار مطالبه‌ی جدی جامعه‌ی زنان است . »

  «مریم عسگری» گفت: «نگاهی به افزایش آمار طلاق در کشور و تزلزل بنیان خانواده نشان می‌دهد جامعه در وضعیت سالمی قرار ندارد . حضور زنان و مردان در محیط کار باعث ایجاد حواشی می‌شود که از طرفی به کاهش بهره‌وری منجرشده و از سوی دیگر با ایجاد روابط عاطفی پنهان، به بنیان خانواده و افزایش طلاق‌های عاطفی می‌انجامد . سالم‌سازی فضای کار، تکریم جایگاه زن بوده و طبیعی است که زنان از این موضوع استقبال می‌کنند . »

ثبت ازدواج‌ دختران زیر پانزده سال غیرقانونی است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با غیرقانونی خواندن ازدواج دختران زیر پانزده سال، گفت: «اگر دفترخانه‌ای بدون اخذ حکم رشد، صیغه‌ی عقد و ازدواج دختران زیر پانزده سال را جاری کند، قانون را نقض کرده است.»

«محمدعلی اسفنانی» با یادآوری آمارهای منتشرشده درباره‌ی ثبت 31هزار ازدواج غیرقانونی در سال 92، گفت: «به‌کاربردن لفظ ازدواج‌های غیرقانونی برای دختران کم‌سن‌وسال به لحاظ قانونی است که ازدواج زیر شانزده سال را برای آنان ممنوع کرده، منتها مجازاتی برای متخلفان در نظر گرفته نشده است. هرچند ازدواج‌های به این شکل، اثر بطلانی نخواهد داشت؛ اما در اصل موضوع تخطی از قانون صورت گرفته است.»

آمار افسردگی در دختران تحصیل‌‌کرده در حال افزایش است

مشاور وزیر کشور در امور بانوان، با اشاره به رشد آمار افسردگی دختران تحصیل‌کرده، گفت: «آمار دختران فارغ‌التحصیل مجرد که در شهرهای بزرگ تحصیل می‌کنند و میل بازگشت به منطقه‌ی بومی خود ندارند، در حال افزایش است.»

«فهیمه فرهمندپور» گفت: «بی‌توجهی به مسائل زنان، استقبال و پذیرش چالش‌ها در خانواده و استقبال از بحران‌های اجتماعی در جامعه است. آن‌چه بیش‌ترین تأثیر را بر عمل‌کرد و برنامه‌ریزی در حوزه‌ی بانوان دارد، نوع نگاه، بینش و اعتقاد مدیران میانی به حوزه‌ی بانوان و خانواده است. باید مسائل زنان را دغدغه و چالش مشترک دانست و به مسائل بهداشت، سلامت و  ورزش زنان به‌صورت جدی توجه کرد.»

 کارگروه ویژه طلاق تشکیل می‌شود

معاون سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: «قرار است کارگروه ویژه‌ی طلاق با همکاری ستاد پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی قوه‌ی قضائیه، سازمان بهزیستی و معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری راه‌اندازی شود.»

«محمود گلزاری» گفت: «متأسفانه افراد پس از طلاق رها می‌شوند و مدیریت پس از طلاق در کشور وجود ندارد! حتی در بسیاری موارد می‌بینیم که زوج‌ها پس از طلاق، پشیمان‌شده و با چند جلسه روان‌شناسی می‌توان دوباره آن‌ها را به زندگی مشترک با همسرشان برگرداند؛ به همین دلیل درصدد هستیم کارگروه ویژه‌ی طلاق را در این وزارت‌خانه ایجاد کرده و جوانان را پس از طلاق مدیریت کنیم.»

فقر در کمیته‌ی امداد در حال زنانه‌شدن است

 معاون حمایت و سلامت کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره) گفت: «رسانه‌های مستقل برای زنان نداریم تا از طریق آن بتوانند فرهنگ‌سازی کنند. زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته‌ی امداد از نظر سن، سواد، فرهنگ و حتی مذهب با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارند؛ چراکه بین مددجویان کمیته‌ی امداد حتی زنان مسیحی نیز وجود دارند.»

 «علی‌محمد ذوالفقاری» با اشاره به تفاوت‌های اقتصادی زنان سرپرست خانوار و آمار آنان اظهار کرد: «تعداد آن‌ها از یک‌میلیون و 650هزار در سال 85، به دومیلیون و 500هزار نفر در سال 90 افزایش یافته است.»

احیای حقوق اقتصادی زنان ضروری است

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: «احیای حقوق اقتصادی زنان در خانواده‌های ایرانی ضروری است و تحقق این مهم در گرو تعریف بسته‌ی مطالبات زنان کشور است.»

«فهیمه فرهمندپور» با بیان این‌که همه‌ی مسائل با اشتغال زنان حل نمی‌شود، گفت: «اگرچه زنان امروز گمان می‌کنند با اشتغال و استقلال مالی آینده‌ی خود را تضمین می‌کنند، چه بسا این جسارت باعث می‌شود تا آنان به هر قیمتی و تحت هر شرایطی در عرصه‌ی اجتماعی با هدف تأمین استقلال مالی حاضر شوند؛ جسارتی که هرگز نمی‌توان آن را استقلال مالی نامید. براساس آموزه‌های دینی و حقوق اسلامی، زن نان‌آور خانه نیست و این مهم باید در جریان آگاهی‌بخشی جامعه‌ی زنان گوش‌زد شود.»

برطرف‌کردن خلأهای قانونی برای امنیت شغلی زنان ضروری است

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «در زمینه‌ی امنیت شغلی زنان نیز برطرف‌کردن خلأهای قانونی و اجرایی ضروری است.»

«شهلا میرگلوبیات» خاطرنشان کرد: «علاوه بر تربیت انسان‌های سالم، خلأهایی که وجود دارد، مانند افزایش مرخصی زایمان که هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده، از جمله مواردی است که می‌تواند امنیت شغلی را برای زنان ایجاد کند. هم‌اکنون به دلیل مجازشدن دستگاه‌ها، برخی از آن‌ها مانند آموزش و پرورش این قانون را اجرایی نمی‌کنند که این موضوع‌ها امنیت شغلی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین در زمینه‌ی بهداشت و امنیت روانی فضای کار برای زنان، تربیت انسان‌های سالم لازم و ضروری است؛ چراکه متأسفانه هم‌اکنون بسیاری از قانون‌های مصوب، در دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.»

ضوابط حضور زنان در ورزشگاه‌ها در دست تدوین است

«عبدالحمید احمدی»، مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان با اعلام خبر تدوین ضوابط حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «تصمیم‌گیری برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، فقط مربوط به وزارت ورزش نیست و با دیگر نهادهای مسئول در حال تدوین ضوابط مربوط به این موضوع هستیم.»

سن طلاق در ایران کاهش یافته است

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده، افزایش نرخ رشد معتادان زن، ‌بالارفتن سن ازدواج دختران، پایین‌آمدن سن طلاق، افزایش دختران فارغ‌التحصیل بیکار و زنان فاقد سرپرست و بدسرپرست را از جمله چالش‌های حوزه‌ی زنان عنوان کرد و بر لزوم چاره‌اندیشی در هر یک از این چالش‌ها تأکید کرد .

«فرهمندپور» مهم‌ترین راه‌کار را برای کاهش اعتیاد، تلاش برای آگاه‌سازی و آگاهی‌بخشی و پرکردن بهینه‌ی اوقات فراغت عنوان کرد و ادامه داد: «در راستای آگاه‌سازی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای زوج‌های جوان در دستور کار است. روی‌کرد این دوره‌ها بر آموزش مستقیم افراد نیست؛ بلکه برگزاری دوره‌هایی است برای تربیت مشاور و مربیانی که بتوانند در مرحله‌ی بعد وظیفه‌ی آموزش و مربی‌گری را ادامه دهند و این امر در دستور کار امور بانوان و خانواده وزارت کشور قرار دارد.»

فساد اخلاقی در برخی اداره‌ها امنیت زنان را تهدید می‌کند

یک استاد دانشگاه و روان‌شناس گفت: «فساد اخلاقی در برخی اداره‌ها، امنیت زنان را تهدید می‌کند و مدیر یک مجموعه باید شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کند که زنان این اطمینان خاطر را داشته باشند که مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

«غنچه راهب» گفت: «وقتی فردی احساس کند کنترلش به محیط پیرامون از دست رفته است، احساس ناامنی می‌کند؛ برای مثال، جابه‌جایی‌های سریع مدیران می‌تواند باعث عدم امنیت روانی شود. عدم پیش‌بینی اتفاق‌ها، موجب برهم‌ریختگی محیط روانی اشتغال زنان می‌شود؛ چراکه با تغییر مدیران، مدیر جدید سیاست‌های خاص خود را بر کارمندان اعمال خواهد کرد.»

جای برنامه‌های امور زنان خالی است

دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان این‌که امور زنان باید تمام مسائل آنان را دربربگیرد، گفت: «مسئولان در حوزه‌ی زنان باید مسیر حرکت را از صفر تا صد مشخص کنند و هم‌اکنون جای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در امور زنان خالی است.»

«توران ولی‌مراد» گفت: «مسائل امور زنان عموماً متولی ندارد. بعد از زمان جنگ که قرار شد به امور زنان نیز به‌صورت خاص پرداخته شود، افرادی که در رأس امور قرار گرفتند، عمل‌کردشان به‌گونه‌ای نبوده است که امور زنان را تعریف کنند. امور زنان باید تمام مسائل زنان و خانواده را در بعد هویت فردی و نقش خانوادگی و هم‌چنین نقش اجتماعی دربربگیرد و وظایف و برنامه‌ها را تعیین کند.» او با اشاره به این‌که در حوزه‌ی زنان برنامه‌های راه‌بردی وجود ندارد، افزود: «وقتی می‌گویم برنامه‌ریزی راه‌بردی نداریم، معنایش این است که در ابعاد مختلف امور زنان نمی‌دانیم در چه وضعیتی هستیم و می‌خواهیم به کدام وضعیت برسیم.»

جزئیات لایحه‌ی کاهش ساعت کاری زنان اعلام شد

«فاطمه آلیا» درباره‌ی کاهش ساعت کاری زنان، اظهار داشت: «کلیات لایحه‌ی کاهش ساعت کاری زنان در کارگروه مربوط، به تصویب رسیده، در صحن کمیسیون نیز طرح شده و چند تبصره‌ی آن برای تصویب مانده است.»

وی ادامه داد:‌ «در صورتی که این لایحه قانونی شود، با عنوان قانون کاهش ساعت ‌کاری بانوان شاغل با شرایط خاص به دستگاه‌های دولتی و تحت پوشش تأمین اجتماعی ابلاغ می‌شود. در حال حاضر، ساعت کاری برای خانم‌ها 44 ساعت در هفته است که به 36 ساعت کاهش می‌یابد. خانم‌هایی که فرزند زیر هفت سال یا همسر بیمار و فرزند معلول دارند، می‌توانند از یک روز کاهش ساعت کاری استفاده یا آن را در طول هفته تقسیم کنند؛ البته این اقدام به نظر مدیر مربوط نیز بستگی دارد.»

تشکل‌های بانوان به دبیر شورای عالی فضای مجازی اعتراض کردند

84 مؤسسه‌ی بانوان فعال در حوزه‌ی زنان و خانواده در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی فضای مجازی، نگرانی شدید خود را از زمزمه‌های راه‌اندازی ارتباط تصویری تلفن‌های همراه اعلام کردند. آنان تأثیرهای غیرقابل‌جبران «تماس تصویری» تلفن‌های همراه را بر بنیان خانواده و هم‌چنین تهدید آرامش و امنیت زنان، متذکر شدند.

در این نامه آمده است: «وجود نرم‌افزارهای ارتباط جمعی، مانند تانگو و نیز فن‌آوری ارتباط تصویری که یکی از پی‌آمدهای ورود نسل سوم تلفن‌های همراه به ایران است، به سبب همگام‌نبودن با نیازها و واقعیات جامعه و ناسازگارى با باورهاى فرهنگى ـ مذهبى جامعه اسلامی ایران، به‌ویژه زنان ایرانى، یک تهدید جدی است.»