«زنان محبوب و جذاب» از نظر مردان چه ویژگی‌هایی دارند؟


پرداختن به ویژگی‌های یک زن جذاب و محبوب از نظر مردان برای زنان مخاطب می‌تواند جالب باشد؛ زنانی که از نظر روان‌شناختی بیش‌تر از آن‌که در پی داشتن محبوب باشند، مایل‌اند که محبوب دیگران، به‌ویژه همسر خود باشند. عالی‌ترین هنر زن نیز این است که قلب همسر خود را تسخیر سازد. دستگاه آفرینش نیز توانایی جسمی و روحی لازم را برای این دلربایی در اختیار زن قرار داده است تا با تدابیر ظریف، بتواند در قلب مرد زندگی‌اش نفوذ کند.

آن‌چه به سطور زیر وجه علمی می‌بخشد، منابع علمی و دینی این مقاله است. بخش عمده‌ی مطلب، برگرفته از کتاب «باب گرانت»، روان‌شناس و مشاور خانواده است. عنوان کتاب وی «زنانی که مردان عاشق‌شان می‌شوند و هرگز ترک‌شان نمی‌کنند» است که در یازده فصل ارائه شده و در عین سادگی، پیچیده است. خصوصیاتی که «باب گرانت» از ویژگی‌های زنان جذاب در کتابش به آن‌ها اشاره می‌کند، به زبان ساده در ذیل آمده است.

 اصل اول: احساس خوب به خود داشتن

زنان محبوب و جذاب، به خودشان احساس خوبی دارند. «گرانت» معتقد است در مرحله‌ی اول، زنان باید احساسات منفی را که به خودشان دارند بشناسند. احساسات منفی در عمق ضمیر ناخودآگاه یک زن، دفن و موجب می‌شود که او، احساس کند نمی‌تواند رابطه‌ی خوبی با همسر و جنس مخالف داشته باشد. رایج‌ترین احساسات منفی درباره‌ی خود عبارت‌اند از: احساس بی‌ارزشی، احمق‌بودن، محبوب‌نبودن و عجیب و زشت‌بودن که زنان با داشتن این احساسات منفی درباره‌ی خود، یک دیوار دفاعی در اطراف خویش ایجاد می‌کنند که به همسرشان اجازه نمی‌دهد به آن‌ها نزدیک شود و به این ترتیب، از ایجاد یک رابطه‌ی صمیمی تا حدودی خود را محروم می‌کنند.

می‌گویند چنین زنانی ممکن است در اوایل آشنایی تلاش کنند که خود را مثبت و خوش‌بین نشان دهند؛ اما دیوار‌ دفاعی و ترس از آسیب‌دیدن و لورفتن واقعیت، آن‌ها را آزار می‌دهد. پیشنهاد گرانت این است: «چنین زنانی باید روی شهامت خود کار کنند؛ یعنی شهامت این را پیدا کنند که انسان کاملی نباشند. چنین تمرینی سخت، اما لازم است؛ یعنی به خودشان اجازه دهند که اشتباه کنند و سعی نکنند همه‌ی رفتارهای خود را کنترل و به شکل نمایشی اجرا کنند. راحت‌بودن و اجازه‌ی اشتباه‌کردن به خود دادن، چنین زنانی را در برابر مردان، با اعتمادبه‌نفس نشان می‌دهد و این اعتمادبه‌نفس بسیار گیراست (گرانت، 1388، 19).»

اصل دوم: در اولویت‌بودن احساسات

دومین ویژگی زنان جذاب این است که احساسات خود را در اولویت قرار می‌دهند و به این ترتیب قدرت اثرگذاری زیادی بر مردان دارند. رقت و لطافت از امتیازات روحی زن و از مواهب دستگاه آفرینش برای اوست. حضرت علی a می‌فرمایند: «زن ریحانه (گل) است (نهج البلاغه، نامه‌ی 31).»

 اگر حرف‌های زنان آمیخته با احساسات باشد، باعث می‌شود عمیقاً در قلب یک مرد نفوذ کنند؛ بنابراین  با داشتن احساسات و به کاربردن آن، زنان برای تسخیر قلب همسرشان، به تلاش زیادی نیاز ندارند. او معتقد است: «زنانی که با تلاش‌های بسیار، در تحت تأثیر قرار دادن یک مرد ناکام می‌مانند، اغلب احساسات خود را پنهان می‌کنند و روش‌های دیگری را برای اثرگذاری  امتحان می‌کنند.» وی براساس تجربه‌ی خود در چندین سال مشاوره، معتقد است اغلب مردان با زنی که احساسات خود را صادقانه ابراز می‌کند خیلی سریع ارتباط برقرار می‌کنند؛ ضمن آن‌که ممکن است قرارگرفتن در چنین شرایطی برای یک مرد دشوار باشد؛ اما هرگز نمی‌تواند در مقابل چنین زنی مقاومت کند. «گرانت» صریح می‌گوید: «زنانی که به خود اجازه می‌دهند عمق احساسات‌شان را نشان دهند ـ و احساس نمی‌کنند بچه یا لوس به نظر می‌رسند ـ نسبت به زنانی که فقط از راه منطق وارد می‌شوند تأثیر بیش‌تری روی مرد خود دارند (گرانت، 1388، 23).»

از نظر باب گرانت مردان همیشه مجذوب زنانی نمی‌شوند که بلندقد، باهوش و زیبا هستند؛ بلکه زنان جذاب از نظر بسیاری مردان، کسانی هستند که از خود، آرامش و گرما ساطع می‌کنند و مردان دوست دارند کنارشان باشند. این زنان از نظر عاطفی گرم، مهربان و در عین حال بااعتمادبه‌نفس هستند. گرانت معتقد است که بدون احساس عاطفی در زن، مرد هنگام صحبت با وی احساس می‌کند که در حال صحبت با یکی از دوستان یا همکاران مرد خودش است و اگر نامزد یا همسرش با او وارد بحث شود و بر عقیده‌ی خود پافشاری کند، احتمال کمی دارد که مرد صبور باشد (گرانت، 1388، 33).

گرانت در توصیف زنان عاطفی می‌گوید: «این زنان در هنگام ابراز نظر خود برای همسر، اصولاً صدای‌شان لطیف‌تر و نرم‌تر از صدای همیشگی‌شان است و مطمئناً چنین زنانی در مقابل زنانی که هنگام ناراحتی فریاد می‌کشند و در نتیجه فقط باعث می‌شوند حالت تدافعی مرد فعال شود، جذاب‌تر هستند.» او می‌افزاید: «یک زن می‌تواند با لطیف‌ترکردن و آرام‌تر صحبت‌کردن، یک مرد را هیپنوتیزم کند؛ به این صورت مرد تا حدی احساس امنیت می‌کند و به زن اجازه می‌دهد او را تحت تأثیر قرار دهد (گرانت، 1388، 25).»

از نظر این روان‌شناس وقتی مردی با زنی برخورد کند که احساس خوبی در او به وجود می‌آورد، دلش می‌خواهد در کنار او باشد. مهم این است که  یک زن بداند چگونه حالات عصبی خود را کنترل کند. وقتی زنی رفتار آرامی دارد، باعث می‌شود جذاب‌تر به نظر برسد. به نظر گرانت چنین رفتاری این تصور را ایجاد می‌کند که «آن زن خودش را دوست دارد. در مقابل اگر زنی غالباً عصبی یا درمانده باشد، بیچاره، مستأصل و کودک‌وار به نظر می‌رسد (گرانت، 1388، 48).» امیرمؤمنان علی a در این باره توصیه‌ی کارآمدی می‌فرمایند: «اگر بردبار نیستی، خود را بردبار بنمایان؛ زیرا اندک‌اند کسانی که خود را همانند گروهی از مردم کنند و از جمله‌ی آنان به شمار نیایند (نهج البلاغه، حکمت 207).»

اصل سوم: خنده‌روبودن

نکته‌ی مهم دیگری که باب گرانت به آن اشاره می‌کند این است که زنان محبوب، خنده‌رو هستند. همه‌ی مردان دوست دارند بتوانند یک زن را بخندانند. هر مردی وقتی بتواند زنی را بخنداند، احساس می‌کند فرد فوق‌العاده‌ای است و هرگاه نتواند، احساس بدی پیدا می‌کند. یک اصل در این نکته نهفته است و آن این‌که زنان جذاب «خیلی جدی» نیستند (گرانت، 1388، 149).

شاید به همین دلیل است که اسلام زنان و مردان نامحرم را از شوخی با یک‌دیگر برحذر می‌دارد تا با ایجاد محدودیت، از علاقه‌ی عاطفی نامحرمان به هم جلوگیری کند.

 اصل چهارم: لذت‌بردن از محبت

نکته‌ی مهم دیگر این‌که مردان، زنی را دوست دارند که از محبت‌های آن‌ها لذت ببرد. تشکرکردن از یک مرد، این احساس را در وی ایجاد می‌کند که مفید واقع شده و همسرش از محبت او لذت برده است. زنانی که مراتب تشکر و سپاس خود را ابراز می‌دارند، موفقیت دیگری را در رابطه‌ی زناشویی خود کسب کرده و زمینه‌ی دریافت محبت بیش‌تر را در خود تقویت می‌کنند. مردان ذاتاً دوست دارند زنان را خوش‌حال کنند و اگر نتوانند لذتی را که او می‌برد بشنوند یا احساس کنند، به توانایی خود شک می‌کنند. همان‌گونه که گفته شد، هر مردی مجذوب زنی می‌شود که در او احساس خوبی ایجاد کند. زنی که به راحتی  از خدمات همسرش خوش‌حال نمی‌شود، ناخواسته به یک مرد یادآوری می‌کند که برای خوش‌حالی او تلاشی نکند. توصیه‌ی باب گرانت  به زنان این است که «همیشه از کاری که شوهرتان انجام داده تقدیر کنید؛ در چنین صورتی اعتمادبه‌نفس او در توانایی‌اش برای خوش‌حال‌کردن شما افزایش خواهد یافت و گوش‌هایش بیش‌تر پذیرای پیشنهادات شما خواهد بود (گرانت، 1388، 152).»

زنان جذاب، به خوبی می‌دانند که مردان نیاز به تحسین دارند؛ بنابراین به آنان نشان می‌دهند که ریاست‌شان را باور دارند و هوش، ذکاوت و قدرت‌شان را همواره تحسین می‌کنند. «دوروتی کارنگی» در همین زمینه در کتابش می‌گوید: «کم‌تر مردی وجود دارد که تعریف و تمجید زن، او را به وجد و شوق نیاورد. وقتی به مردی گفته شود تو نظیر نداری و مرد ممتازی هستی، همین تمجید و تعریف مختصر، روحیه‌ی او را تقویت می‌کند و او واقعاً می‌کوشد تا شخصیت عالی و ممتاز داشته باشد (کارنگی، 1376،55).»

اصل پنجم: گوش شنوا داشتن

زنانی که در رابطه با همسر و حتی دیگر زنان، جذاب و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند، زنانی هستند که گوش شنوا دارند. این موضوعی است که باب گرانت در کتابش بارها به آن اشاره می‌کند. این زنان فرق شنیدن و گوش‌دادن را به خوبی می‌دانند؛ چراکه «شنیدن»، یک عمل انفعالی و «گوش‌دادن» یک عمل فعال و آگاهانه است. در تعریف علمی، گوش‌دادن واقعی، چیزی بیش از سکوت به هنگام شنیدن صدای دیگران است. گوش‌دادن واقعی، بدین معناست که می‌خواهم بدانم کسی که حرف می‌زند چه می‌گوید، چه فکری در سر دارد، چه احساسی و چه نیازهایی دارد. گوش‌دادن واقعی یعنی برای دقایقی نظریات خود را کنار بگذارید و داوری نکنید (مک‌کی و همکاران، 1387، 19).»

باب گرانت در فصل آخر کتابش به موارد ظریف‌تری در روابط همسران اشاره دارد. او در یک تیتر کلی اشاره می‌کند که کمک‌کردن بیش از حد زنان به مردان، آن‌ها را به مادر بدل می‌کند؛ یعنی باعث می‌شود مردان احساس کنند که مادرشان دارد مانند یک بچه با آن‌ها صحبت می‌کند. اگر مردی درخواست کمک نکرده است، در این صورت باید مراقب بود؛ چون اغلب مردان، چنین کمک طلب‌نشده‌ای را کنترل‌کردن یا نق‌زدن می‌نامند (گرانت، 1388، 152).»

اصل ششم: آراستگی ظاهری

نکته‌ی جالب توجه دیگر که باب گرانت به آن اشاره می‌کند، آراستگی و رسیدگی به ظاهر در برابر همسر است. این نویسنده جمله‌ی اثرگذاری دارد. «مردان آن‌قدر بصری هستند که درک آن برای بسیاری از زنان مشکل است؛ به همین دلیل اغلب فیلم‌های مبتذل و تبلیغات تجاری، هماهنگ با طبیعت مردان ساخته می‌شود (گرانت، 1388، 153).»

گرانت برای رسیدگی به ظاهر، سه راه‌کار ساده به خانم‌ها پیشنهاد می‌کند: اول این‌که خانم‌ها به جای لباس‌های کوتاه، مانند کت و شلوار و بلوز و شلوار، بیش‌تر در منزل پیراهن و لباس‌های دامن‌دار بپوشند؛ چراکه پوشیدن پیراهن، حرکات زن، راه رفتن و حتی نشستن او را جذاب نشان می‌کند. دومین راه‌کار گرانت، مربوط به موهای زن است و آن این‌‌که مردان، موهای بلند را برای زنان بیش‌تر می‌پسندند. وی با اذعان به این‌که برخی از زنان با موهای کوتاه نیز جذاب می‌شوند، اشاره می‌کند اغلب مردها موهای بلند را ترجیح می‌دهند. نکته‌ی جالب توجه در نوشته‌های گرانت این است که علی‌رغم تمایل مدگرایان و حتی زنان به شینیون و زیور موها، گرانت به علاقه‌ی مردان و جذاب‌شدن زنان با موهای «دم‌اسبی» اشاره‌ی ویژه‌ای دارد و از نظر روان‌شناسی در چندین سطر، این نکته را ثابت می‌کند که موهای دم‌اسبی از نظر مردان جذاب‌تر است. پوشیدن کفش‌های روفرشی پاشنه‌دار در منزل و در مقابل دیدگان همسر، نکته‌ی ظریف دیگری است که باب به آن اشاره می‌کند.

به همه‌ی موارد گفته‌شده، استعمال بوی خوش را باید افزود. استفاده از بوی خوش، عواطف مثبت طرف مقابل را برمی‌انگیزد و فضایی خوشایند به وجود می‌آورد که بی‌تردید بر رضایت زناشویی و جذابیت زن تأثیر مثبت خواهد داشت. پیامبر اسلام(ع) می‌فرمایند: «بوی خوش رابطه‌ی قلبی را تقویت می‌کند (کلینی، ج 6، ص 511).» هم‌چنین در حدیث دیگری آمده است: «سزاوار نیست زن از زیورآلات استفاده نکند؛ ولو آویختن گردن‌بندی به گردنش باشد (مجلسی، ج 103، 260).»

 

منابع:

1. گرانت، باب (1388)؛ زنانی که مردان عاشق‌شان می‌شوند و هرگز ترک‌شان نمی‌کنند، مترجم: فاطمه ساری‌زاد، قم: چاف.

2. کارنگی، دوروتی و دیل کارنگی (1376)؛ آیین همسرداری، مترجم: مهستی شهلایی، تهران: نقش و نگار.

3. کلینی، محمد بن یعقوب (1365ق)؛ الکافی، تهران: دارالمکتب الاسلامیه.

4. مجلسی، محمدباقر (1404ق)؛ بحارالانوار، بیروت: مؤسسهة الوفاء.

5. مک‌کی، ماتیو و همکاران (1387)؛ رابطه‌ی موثر: مهارت‌های زناشویی، مترجم: مهدی قراچه‌داغی، تهران: شباهنگ.

6. نهج البلاغه، ترجمه‌ی محمد دشتی، قم: مؤسسه‌ی فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین(ع).