اخبار زنان


سند اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار تدوین شد

معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده گفت: «سند اشتغال پایدارِ زنان سرپرست خانوار، در کشور تدوین‌شده و آماده‌ی ارائه به مجلس شورای اسلامی است.»

«شهیندخت مولاوردی» افزود: «این سند در دو محور زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ‌التحصیل تنظیم شده است. با تصویب این سند در مجلس شورای اسلامی و رسیدن به مرحله‌ی اجرا، زمینه‌ی حل بسیاری از مشکل‌های حوزه‌ی زنان در جامعه فراهم می‌شود . طرح خانواده‌ی سالم با محوریت تقویت ظرفیت‌های ملی، برای دست‌یابی به خانواده‌ی مستحکم اسلامی در کشور اجرا می‌شود . »

آمارهای منتشرشده‌ی برخی نهادها، سیاه‌نمایی در بخش زنان و خانواده است

 رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده‌ی شورای عالیِ انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی آمارهای منتشرشده در حوزه‌ی خانواده از سوی یکی از نهادهای کشور گفت: «این آمارها، سیاه‌نمایی وضعیت کشور در بخش زنان و خانواده است . »

«کبری خزعلی» افزود: «آمارهای غیرکارشناسی که برخی نهادهای کشور منتشر می‌کنند، اهانت به دختران و بانوان عفیف کشور است و هدف اصلی آن‌ها، سیاه‌نمایی وضعیت کشور در بخش زنان و خانواده است . انتشار این آمارها در شرایطی که برخی زنان و دختران جامعه‌ی ما در سطح علمی در دنیا درخششی چشم‌گیر داشته و نگاه جهان را متوجه رشد کیفی زنان در نظام اسلامی کرده، موجب بدبینی به سلامت و عفاف دختران مظلوم جامعه‌ی اسلامی خواهد شد.»

مراکز مشاوره‌ی خانواده، راهی برای جلوگیری از اختلاط زنان و مردان است

یک کارشناس امور زنان گفت: «ایجاد مراکز مشاوره در فضای کار، راهی‌ برای جلوگیری از اختلاط زنان و مردان است؛ زیرا بیان مشکل‌ها در فضای کار، تنها به اختلاف‌های خانوادگی دامن می‌زند.»

«ثریا ظفری» با بیان این‌که در برخی از اداره‌ها شاهد هستیم زنان و مردان، مشکل‌ها و مسائل خانوادگی خود را برای هم تعریف می‌کنند و همین موضوع به مشکل‌ها دامن می‌زند، گفت: «در محیط کار نباید شرایطی فراهم شود تا فضا به جای این‌که فضای کار و بهره‌وری باشد، به محیطی برای درددل و تبادل اطلاعات شخصی بدل شود؛ چراکه آفت این‌گونه ارتباطات و مشاوره‌ها، تبعات زیادی برای استحکام بنیان خانواده در بر خواهد داشت.»

کم‌رنگ‌شدن اصول اخلاقی، دلیل زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی است

یک جامعه‌شناس و متخصص علوم رفتاری، از زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی به دلیل کم‌رنگ‌شدن اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی خبر داد و گفت: «الگوبرداری از رسانه‌های غربی باعث کم‌رنگ‌شدن اصول اخلاقی میان زنان و به تبع آن افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.»

دکتر «امان‌الله قرایی‌مقدم» گفت: «در گذشته، خانواده‌ها از انسجام و ثبات بیش‌تری برخوردار بودند؛ اما در حال حاضر، به دلیل استفاده از ماهواره و اثر آن و الگوبرداری از غرب، نابه‌سامانی در میان خانواده‌ها ایجاد شده به‌طوری که با کم‌رنگ‌شدن اعتقادهای دینی، این بی‌بندوباری‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. در مجموع می‌توان گفت که آسیب‌های اجتماعی، بیش‌تر و زنانه شده است.»

زنگ خطر طلاق‌های عاطفی باید به صدا دربیاید

یک مشاور امور خانواده با بیان این‌که زنگ خطر طلاق‌های عاطفی، میان زوج‌های جوان به صدا درآمده؛ آن را دلیلی برای افزایش طلاق‌ دانست و گفت: «حتی در کشورهای خارجی شاهد هستیم که یا تعهدی را قبول نمی‌کنند یا اگر متعهد می‌شوند، به تعهد خود پای‌بند می‌مانند!»

«افسانه نیک‌زاد» با اشاره به گسترش سیستم‌های ارتباطی افزود: «زمانی که یک سیستم ارتباطی نوین، وارد دایره‌ی ارتباطات فرد می‌شود تا زمانی که زنگ خطر استفاده از آن به صدا درنیامده است، مسئولان برای فرهنگ‌سازی آن اقدامی نمی‌کنند؛ در حالی که گسترده‌شدن دایره‌ی ارتباطات فردی، به یکی دیگر از آسیب‌های زندگی مشترک بدل شده است؛ به گونه‌ای که زوجین اعتماد قابل قبولی به یک‌دیگر ندارند.»

میزان بزه‌کاری زنان کم‌تر از مردان است

مشاور و روان‌شناس در رابطه با بزه‌کاری زنان گفت: «میزان بزه‌کاری زنان در ایران و اکثر کشورها کم‌تر از مردان است.»

«نرگس تنکمانی» با اشاره به این‌که زنان و دختران می‌ترسند به مشاور نیروی انتظامی مراجعه کنند، اذعان کرد: «زنان روسپی و زنانی که اعتیاد به مواد مخدر دارند، به مشاوران نیروی انتظامی مراجعه نمی‌کنند و به علت نداشتنِ توان مالی، نمی‌توانند به مراکز مشاوره در سطح کشور بروند و این آسیب اجتماعی را بیش‌تر می‌کند. نوجوانان نیز دچار مشکل هویت می‌شوند؛ در نتیجه احتمال دچارشدن به بزه‌کاری در این سن، بیش‌تر است و خانواده‌ها باید در این سن، بیش‌تر به فرزندان‌شان احترام بگذارند و از آن‌ها نظرخواهی کنند.»

باید تعداد زنان مجلس افزایش یابد

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم افزایش تعداد زنان در مجلس گفت: «متأسفانه در احزاب، زنان بیش‌تر برای مردان کار می‌کنند؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا زنان توان‌مند، وارد عرصه‌ی سیاست شوند!»

«شهلا میرگلوبیات»، تأکید کرد: «در انتخابات هیئت رئیسه‌ی مجلس، بسیار تلاش کردیم که خانمی را عضو کنیم؛ اما آقایان رأی ندادند. باید تلاش کنیم تا این‌گونه جایگاه‌ها را از انحصار مردان خارج کنیم. بسیاری از مصوبه‌هایی که برای زنان و کودکان بوده - چه در دولت قبل و چه در حال حاضر - عملی نشده و ما نمایندگان زن مجلس نیز به دلیل کم‌بودن تعداد، نتوانستیم وظیفه‌ی نظارتی خودمان را به خوبی انجام دهیم . »

از توان‌مندی‌های اقتصادی زنان باید حمایت شود

نماینده‌ی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه‌ی زنان، با بیان مطالبه‌های این سازمان‌ها از رئیس‌جمهور، خواستار حمایت برای فعال‌شدن توان‌مندیهای زنان در عرصه‌ی اقتصاد و اشتغال شد .

«منیر آمدی‌قمی» با اشاره به پنج مطالبه‌ی سازمان‌های مردم‌نهاد زنان گفت: «ایجاد سازوکاری برای استفاده از مشورت، رصد و پایش زنان، مانند: اختصاص جایگاهی برای سازمان‌های غیردولتی زنان در شوراهای تصمیم‌گیری، مدیریت علمی در حوزه‌ی زنان و قطع حرکت‌های غیرعلمی مقطعی و انفعالی در این حوزه، ایجاد سازوکارهای حمایتی برای فعال‌شدن توان‌مندی‌های زنان، به‌ویژه در عرصه‌ی اقتصاد و اشتغال، ایجاد یک اتاق فکر تخصصی در حوزه‌ی زنان، استفاده از دست‌آوردهای سازمان‌های غیردولتی زنان، از جمله مطالبه‌های ماست . »

در حوزه‌ی زنان به جای پیش‌رفت، عقب‌گرد داشته‌ایم

دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت: «طی یک سال گذشته، به جای پیش‌رفت در حوزه‌ی زنان، در برخی جایگاه‌ها که در سی‌سال گذشته، به سختی به دست آمد-  مثل وزارت یک زن - عقب‌گرد کردیم . »

«توران ولی‌‌مراد» گفت: «کار ملی دولت در این زمینه، بیش‌تر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و به شکل همایش و سخن‌رانی است؛ اما بیش‌تر صحبت‌هایی که می‌کنند، بدون سند است. می‌گویند مصوبه داریم، جلسه و کارگروه برگزار کرده‌ایم؛ اما ما نه متن تفاهم‌نامه را دیده‌ایم و نه افراد کارگروه را می‌شناسیم. این اسناد را به‌ راحتی می‌توانند در سیاست‌های خود منتشر کنند.»

زنان به جایگاه خود واقف باشند

یک کارشناس امور مذهبی با بیان این‌که «نباید از زن خواست که مانند جنس مخالف رفتار کند»، گفت: «زنان باید به جایگاهی که خداوند برای آن‌ها تعیین کرده، آگاه باشند.»

حجت الاسلام «مجید نقی‌لو» یادآور شد: «زنان به خاطر سرشت خود، نیاز به جلوه‌گری دارند؛ اما آیا این جلوه‌گری نباید محصور در چارچوب باشد تا هم او در امان باشد و هم جامعه ای که در آن زندگی می کند؟ متأسفانه در جامعه‌ی امروز، برخی زنان و مردان سراغ بی اخلاقی هایی که در شأن انسان نیست، می‌روند که این، نشانه‌ی نشناختن ذات از سوی افراد است! بانوان جامعه‌ی اسلامی باید با اثرپذیری از الگوهای ناب دینی، در تحکیم و تکامل بنیان خانواده و جامعه تلاش کنند؛ زیرا زنان، رکن اصلی خانواده‌اند و از جایگاه ویژه ای برخوردارند.»

نود درصد ازدواج سفید، بین بیوه‌های جوان رخ می‌دهد

دکتر «مجید ابهری» گفت: «در کشور، نود درصد «ازدواج سفید» را بیوه‌های جوان تشکیل می‌دهند. ازدواج سفید، سبکی از زندگی مشترک است که دو نفر بدون ازدواج رسمی، با یک‌دیگر زندگی مشترک تشکیل می‌دهند و روابطی مانند همسران عقدی در چارچوب یک خانه با هم دارند.»

بنیان‌گذار مبحث آسیب‌شناسی اجتماعی در ایران با بیان این‌که از نگاه آسیب‌شناختی رفتاری، در این نوع ازدواج زوجین هیچ‌گونه تعهد قانونی و شرعی به یک‌دیگر ندارند، ادامه داد: «پیوند آن‌ها در هیچ‌جا، به‌ویژه شناس‌نامه‌های‌شان منعکس نمی‌شود. اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها، فرهنگ‌سازی برای بازگشت به سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ایجاد امکان‌ ازدواج برای جوانان و بیان آسیب‌های ناشی از این نوع هم‌زیستی‌ها، می‌تواند از سرعت رواج ازدواج سفید کاسته یا آن را متوقف کند.»

خبرهای خوش بیمه‌ی خدمت‌های مشاوره پیش از ازدواج در راه است

مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده‌ی وزارت ورزش و جوانان، تحت‌پوشش بیمه قرارگرفتن خدمت‌های مشاوره‌ی ازدواج را لازم دانست و گفت: «خبرهای خوشی در راه است. وزارت ورزش و جوانان، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی پی‌گیری‌هایی داشته‌اند تا حداقل، مشاوره‌های پیش از ازدواج را بتوان با پوشش بیمه‌ انجام داد.»

«بهمن بهمنی»  ادامه داد: «مجمع ملی خیرین ازدواج، تشکیل شده و هدف از راه‌اندازی این مجمع، این است که سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی ازدواج را با هم مرتبط کند تا بتوانند خدمت‌های خود را به شکل سازمان‌یافته‌تری در اختیار متقاضیان قرار دهند.»