کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


فهرست حسرت‌ها

شهلا حائری، انتشارات قطره، 1393

این رمان دو روایت از یک زندگی را بیان می‌کند که یکی از زبان یک زن و دومی از زبان فرزند وی بیان می‌شود .در روایت نخست زنی که همسرش را از دست داده است، به روایت مواجهه ناگهانی خود با دنیای بدون‌شوهرش می‌پردازد؛ دنیایی که می‌اندیشد نمی‌داند برای چه و با چه هدفی باید در آن زندگی کند. او پس از دست دادن شوهرش، به میزان وابستگی‌اش به وی پی برده و هدف از زنده‌ماندن و زندگی‌کردن خودش را گم کرده است. در روایت دوم فرزند این زن نگاه خود به زندگی و مادرش را روایت و توصیف می‌کند.

نقره سپید

حجت‌الاسلام و المسلمین رنجبر، انتشارات حدیث راه عشق، 1393، 160 صفحه

این کتاب با اشاره به نکات کلیدی قبل و بعد از ازدواج که هر فردی با رعایت آن‌ها می‌تواند زندگی مشترک متعادل و متعالی داشته باشد، به مباحث کاربردی و اثرگذار در ازدواج، زندگی زناشویی و بیان شاخص‌های عملی برای زوج‌ها می‌پردازد.

«نقره سپید» با طرح موضوعاتی هم‌چون مراقبت‌های پیش از ازدواج، اتفاق‌های دوران نامزدی، آرامش بعد از ازدواج، اثر ابراز محبت در زندگی، مقایسه‌ی عشق‌های خیابانی و ازدواج به سبک سنتی و مباحث مربوط به تربیت فرزند و 97 عنوان کاربردی دیگر در خانواده، زوج‌های جوان را به سمت یک زندگی متعادل و متعالی رهنمود می‌کند.

آخرین قزاق

منیرالسادات موسوی، انتشارات اندیشه‌ورزان، 1393، 336صفحه

آخرین قزاق یک رمان اجتماعی، تاریخی، جذاب و خواندنی است که ضمن پرداختن به روی‌دادهای دهه‌ی سی، به واکاوی زندگی شخصیت‌های رمان در درون امارت‌های‌شان پرداخته و با ترسیم برش‌هایی از زندگی و وضعیت زن در این دوره، خواننده را به شناخت و تمایزات بین طبقاتی و جغرافیایی دعوت می‌کند. در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «کبری به چادر خانم چنگ می‌زند و سرش را در گودی پهلوی او پنهان می‌کند. از آن‌چه می‌شنود نفس‌هایش داغ و ضربان قلبش تند می‌شود؛ اگر چه معنی آن‌ها را نمی‌داند.»

طعم آسمان

ابتسام برکات، مترجم: فاطمه باغستانی، انتشارات اندیشه‌ورزان، 1393، 144صفحه

در این کتاب آمده است: «نیمه‌ی راه فراموشی تا یادآوری هستم. نمی‌دانم چه‌قدر زمان می‌برد تا دوباره خود را پیداکنم. می‌دانم صدایی درونم فریاد می‌زند: «فراموش‌کردن را بیاموز»؛ اما من از ایست بازرسی صهیونیست‌ها رد شده‌ام و هرگز از یادآوری خاطراتم پشیمان نخواهم شد. پنجره‌ی گذشته‌هایم، تصویری از مسیر پیش رویم را همانند کارت‌پستال قاب کرده است. می‌خواهم این کارت را به تمامی دوستان مکاتبه‌ای راه‌دورم ارسال کنم. حالا دیگر می‌توانم با خیال راحت به سؤالات آن‌ها در مورد کودکی‌ام پاسخ دهم . »

زندگی عزیز

 آلیس مونرو، مترجم: مریم صبوری، انتشارات کوله‌پشتی، 1393، 332 صفحه

 این کتاب شامل چهارده داستان کوتاه است: رسیدن به ژاپن، آموندسن، عزیمت از ماورلی، گودال شنی، پناهگاه، غرور، کوری، قطار، در چشم‌انداز، دالی، چشم، شب، صداها، و زندگی عزیز عناوین این داستان‌ها هستند.

در ستایش عشق

آلن بدیو، مترجم: مریم عبدالرحیم کاشی، انتشارات ققنوس، 1393، 95 صفحه

جنگ «بدون تلفات» و عشق «بدون مخاطره»، این اولین تهدیدی است که نویسنده‌ی این کتاب، آن را تهدید «امنیت» برای عشق نام می‌نهد و نقطه‌ی مقابل آن را انکار اهمیت عشق می‌داند؛ چراکه تصور می‌شود عشق صرفاً نوعی لذت‌گرایی بی‌حد و حصر و گستره‌ی وسیعی از لذت‌های ممکن است. «ستایش عشق» سروده‌ی فیلسوفی است که مانند افلاطون و به نقل از او چنین می‌اندیشد: «کسی که از عشق شروع نکند، هیچ‌گاه پی به ماهیت فلسفه نخواهد برد.»

گاهی برای دیدن، چشم‌ها را باید بست

افسانه نیک‌پور، انتشارات کتاب‌سرا، 1393، 419 صفحه

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم: «اون روز پس از دیدار دوباره‌ی پریا بعد از هشت سال، همه‌ی روی‌دادهای گذشته در ذهنم دوباره جون گرفت. انگار اون اتوبوس نه از خیابون‌های شلوغ تهران که از کنار روزهای زندگی من رد می‌شد! نفهمیدم کی و چه‌طور به خونه رسیدم؛ ولی از این‌که ایستگاه مورد نظرم رو رد نکرده بودم، تعجب کردم. چنان غرق در افکارم بودم که اصلاً متوجه راه پرترافیک همیشگی نشده بودم . »

 شهرزاد

مترجم: تهمینه میلانی، انتشارات کتاب‌سرا، 1393، 158 صفحه

«شاه» از خیانت‌های زنانه‌ای که در زندگی دیده و تجربه کرده بود، برای گرفتن انتقام از زنان و روزگار، با دختران شهر وصلت و روز پس از آن سر آن‌ها را از بدن جدا می‌کرد . مردم شهر که از این اقدام شاه و به‌خصوص از ترس وضعیت و آینده‌ی دختران‌شان به وحشت افتاده بودند، تصمیم گرفتند فرزندان دختر خود را به خارج از شهر فراری دهند . این‌که «شهرزاد» چگونه و به چه شیوه‌ای می‌شود «زن هزار و یک شب» قصه‌گو، مضمون نمایش‌نامه‌ی «شهرزاد» است.

 از همان راهی که آمدی، برگرد

فرشته نوبخت، نشر چشمه، 1393، 132 صفحه

این رمان داستانی حادثه‌محور دارد و درباره‌ی زندگی دختری است که در پرورشگاه بزرگ شده است. چهار راوی زن و مرد، رمان را روایت می‌کنند که هر کدام از طبقات متفاوت اجتماعی هستند و به‌طور اتفاقی در مسیر زندگی یک‌دیگر قرار می‌گیرند. «توی چشم‌های سرخش نگاه کردم، از خدا خواسته بودم که کسی باشد و خیالم را راحت کند. اصلاً از ترس کارهایی که نمی‌دانم چیست، آن‌طور چارچنگولی مانده بودم تو خودم. فرید همین‌طور که راه‌می‌افتاد پرسید: خانه‌مان کجاست.»

 عطر حضور

مریم بصیری، انتشارات امیرکبیر، 1393، 75 صفحه

«عطر حضور»، حضور ماه محرم در عرصه‌ی یادگارهای دفاع مقدس است. این مجموعه شامل دو فیلم‌نامه‌ی عطر حضور و طوبای محبت است که قهرمان‌های آن بیش‌تر از میان نوجوانان است؛ ‌نوجوانانی که با وجود اندک بضاعت خود فرهنگ عاشورا را پاس می‌دارند. شور محسن برای برپایی مجلس امام حسین(ع) با ساده‌دلی طوبی همراه می‌شود تا در سایه‌ی حضور پدران‌شان در جبهه‌های نبرد، حماسه‌ای دیگر بیافرینند و عطر حضور به مشام برسد .

بخت زمستان

مهشید لسانی، نشر آموت، 1393

در این رمان می‌خوانیم: «زیر پایم سرازیری تپه‌ی زیبا و پرعظمت آبعلی، آرمیده زیر لایه‌ای از برف سپید و سنگین می‌درخشید و انتهای منظره‌ی بدیع آن به نقطه‌های سیاهی می‌رسید که در صفی طویل در انتظار سریدن روی برف‌های پنبه‌ای و تازه کوبیده شده بودند. چشم‌انداز روبه‌رو، مانند عکس‌های مجله‌های لوکس، چشمم را نوازش می‌داد و بخاری که از دهانم خارج می‌شد، چون ابری کوچک زیر آفتاب دی‌ماه سرد، مقابل چشمانم محو می‌شد. از آن بالا همه چیز مانند اولین روز آفرینش، پاک، بکر و دست‌نخورده می‌نمود.»

خانه‌داری

مریلین رابینسون، مترجم: مرجان محمدی، نشر آموت، 1393، 272 صفحه

خانه‌داری داستان دو خواهر یتیم است که تحت سرپرستی اقوام مادر قرار می‌گیرند و بعد خاله‌ی آن‌ها که زنی عجیب و غریب و افسرده است، برای نگه‌داری‌شان به خانه‌ی مادری می‌آید. برخلاف دو رمان دیگر رابینسون، کتاب خانه‌داری حول روابط مادران و دخترها می‌چرخد. داستان از زبان اول شخص مفرد بیان می‌شود و راوی به فرهنگی اشاره می‌کند که به نوعی فرهنگ حاکم در زمان کودکی خود رابینسون است.

نفرین سرخ

مینا یکتا، نشر آموت، ،1393

 داستان درباره‌ی دختری است که طردشده و آرزویش پذیرفته‌شدن توسط افراد جامعه‌اش است و دردناک‌تر از همه این‌که حتی پدرش هم او را شوم و نفرین‌شده می‌داند. قیم دختر زنی جوان و تحصیل‌کرده است. او تصمیم می‌گیرد برای آن‌که پری‌گل بتواند با مشکلاتش کنار بیاید و آن‌ها را بپذیرد، افق دیدش را گسترده کند؛ برای همین از او می‌خواهد یک کلمه را پیدا کند که به تمام کلمات دیگر معنا می‌بخشد، کلماتی مثل عشق، ایمان، آرزو و... .

راهنمای شیوه‌های نقد ادبی

معصومه انصاریان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1393، 64 صفحه

در این کتاب مبانی نظری و روی‌کردهای نقد ادبی از ضرورت روش‌مندبودن نقد گرفته تا اصول و مبانی، زبان نقد، تغییرات مهم در پنجاه سال اخیر و راهنمایی شیوه‌های گوناگون نقد برای علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان معرفی شده است.  خوانندگان علاوه بر شیوه‌های نقد با انواع نقد ادبی شامل نقد سنتی، تاریخی، فلسفی، روان‌شناختی، ساختارگرایانه، جامعه‌شناختی، زن‌مدارانه، تحلیلی- تطبیقی و نقد علمی آشنا می‌شوند.