زنان و سلامتی


ورزش‌نکردن عامل اصلی چاقی مفرط است

بررسی‌ها نشان داده، ورزش‌نکردن بیش‌تر از خوردن زیاد در ابتلا به چاقی مفرط اثرگذار است.

محققان با بررسی اطلاعات دریافتند که فعالیت مردم در اوقات فراغت‌شان خیلی کاهش یافته، در حالی که میزان غذاخوردن آن‌ها تغییری نکرده است. چاقی مفرط، یکی از خطرهایی است که باعث مرگ می‌شود. اندازه‌ی دور کمر از ۸۸ سانتی‌متر به بالا در زنان و از ۱۰۲ سانتی‌متر به بالا در مردان نشان‌دهنده‌ی چاقی مفرط است.

سزارین در ایران رتبه‌ی نخست دارد

 ایران در سال ۲۰۰۸، رتبه‌ی دوم جهانی در زمینه‌ی سزارین را داشت؛ اما اکنون این رتبه به پله‌ی نخست جهان صعود کرده است. متوسط آمار سزارین در دنیا بین پانزده تا 25 درصد است؛ در حالی‌که این رقم در ایران به بیش از 46 درصد رسیده و عوارض آن بیست سال دیگر عاید مردم این کشور می‌شود.

دکتر «صفیه عشوری‌مقدم» متخصص زنان و زایمان گفت: «سزارین یک شیوه‌ی درمانی است که برای موارد خاصی به‌کار می‌رود. اهم این موارد زمانی است که برای جنین مشکلی پیش بیاید یا تشخیص داده شود که احتمال آسیب به جنین وجود دارد. آسیب‌های جراحی را نیز نباید نادیده انگاشت. یکی از این آسیب‌ها، خون‌ریزی در زمان عمل است. میزان خون از دست‌رفته در مادرانی که با عمل سزارین فرزند خود را به دنیا می‌آورند، دو برابر مادرانی است که زایمان طبیعی می‌کنند.»

ازدواج به قلب کمک می‌کند

 پژوهش‌گران می‌گویند افراد ازدواج‌کرده نه‌تنها در معرض خطر کم‌تر مشکلات قلبی هستند؛ بلکه احتمال دچارشدن‌شان به بیماری‌های عروقی درگیرکننده‌ی پاها، گردن یا ناحیه‌ی شکمی هم کاهش می‌یابد .

هم‌چنین گرچه برخی از بررسی‌ها، منافع بیش‌تری برای مردان ازدواج‌کرده از زنان ازدواج‌کرده نشان داده بود، در این بررسی از لحاظ منافع قلبی- عروقی تفاوتی میان زنان و مردان وجود نداشت . نتایج نشان داد که حتی پس از در نظر گرفتن عوامل خطرساز دیگر، ازدواج اثر محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی دارد. این اثر محافظتی در زنان و مردان ازدواج‌کرده در سنین پایین‌تر برجسته‌تر بود .

شیردهی باعث کاهش ابتلا به سرطان در زنان می‌شود

وزیر بهداشت گفت: «شیردهی مادران به کاهش سرطان‌های زنان منجر می‌شود.»

دکتر «سیدحسن هاشمی» با اشاره به این‌که شیردهی در مادران می‌تواند به کاهش سرطان‌های زنان بینجامد، افزود: «شیردهی باعث کاهش دیابت در مادران نیز می‌شود . مادران نباید به‌خاطر باورهای غلط شیردهی از تغذیه‌ی کودک با شیر مادر خودداری کنند. تغذیه‌ی کودک با شیر مادر ضمن این‌که یک توصیه‌ی دینی و فرهنگی است، باید یک راه‌برد بهداشتی برای پیش‌گیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در درازمدت نیز در دستور کار سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران باشد.»

مصرف قهوه در دوران بارداری ابتلا به سرطان خون کودک را افزایش می‌دهد   

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد نوشیدن قهوه در دوره‌ی بارداری، خطر ابتلا به سرطان خون را در کودک آینده افزایش می‌دهد.

براساس این مطالعه، نوشیدن دو فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به لوسمی و سرطان سلول‌های مغز استخوان را در کودکان آینده تا شصت درصد افزایش می‌دهد. کافئین احتمالاً با حساس‌کردن «دی‌ان‌ای» سلول‌ها در برابر رشد تومورها، به آن‌ها آسیب می‌رساند. این خطر برای نوشیدن یک فنجان قهوه در روز به بیست درصد می‌رسد و برای بیش از چهار فنجان در روز، این خطر به 72 درصد می‌رسد.

میان استرس مادر و گریه‌ی نوزاد ارتباط مستقیم وجود دارد

یکی از دلایلی که از چشم مادران پنهان می‌ماند، روحیات آن‌ها در زمان بارداری است. در واقع، مادرانی که دوران بارداری پُراسترسی را پشت سر گذاشته‌اند، بیش‌تر با مشکل گریه‌ی بی‌امان نوزادشان مواجه می‌شوند.

این مادران غالباً برنامه‌ی خاصی برای مواجهه‌ی فرزندشان در مواقع سخت ندارند و گریه‌های نوزادشان آن‌ها را غافل‌گیر می‌کند. این غافل‌گیری موجب عدم توانایی آن‌ها برای ساکت‌کردن نوزاد می‌شود؛ از طرف دیگر، اگر مادری در زمان بارداری یا پیش از آن مضطرب باشد، هورمون‌هایی در بدنش ترشح می‌شود که بر رشد مغزی جنین اثر می‌گذارد.

بوی سیگار و قلیان خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد

یک جراح و متخصص زنان با بیان اهمیت مراقبت‌های دوران بارداری، گفت: مصرف سیگار و قلیان با افزایش سقط و کاهش وزن موقع تولد جنین مرتبط است.

«نسیم سنجری» با بیان عوارض مصرف مواد مخدر در زنان باردار، گفت: «مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل باید دقیقاً به اطلاع پزشک برسد. ثابت شده است این عوارض حتی در مورد کسانی که خود سیگار نمی‌کشند و در اطراف‌شان افراد سیگاری وجود دارند به چشم می‌خورد؛ هرچند با شیوع کم‌تری است. زندگی در مکانی که افراد سیگاری در آن رفت‌وآمد دارند و در حضور فرد باردار سیگار نمی‌کشند نیز، با عوارضی بالا همراه است.»

مشاوره‌های قبل از بارداری بهترین روش در تولد نوزاد سالم است

دبیر علمی چهاردهمین کنگره‌ی بین‌المللی انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، گفت: «با انجام مشاوره‌های قبل از بارداری، می‌توان با کنترل سلامت مادر یک بارداری موفق و در نتیجه تولد نوزادی سالم را شاهد بود.»

دکتر «فاطمه سروی» اظهار داشت: «برای این‌که خانم‌ها در طول بارداری از سلامتی کامل برخوردار بوده و هم‌چنین زایمان موفقی داشته باشند، لازم است حداقل سه ماه قبل از بارداری با مراجعه به متخصصان زنان و مامایی از مشاوره‌های قبل از بارداری استفاده کنند. مشاوره‌های پیش از بارداری و حین دوران بارداری، می‌تواند والدین و جامعه را از هزینه‌های سنگین تحمیل‌شده - که بر اثر بی‌توجهی و تولد نوزاد نارس ایجاد می‌شود - دور نگه‌داشته و به تضمین سلامت مادر و نوزاد پس از دوره‌ی بارداری منجر شود.»

کمبود پلاکت خون مادر، خطر خون‌ریزی مغزی جنین را افزایش می‌دهد

یک متخصص زنان گفت: «پایین‌بودن پلاکت خون در زنان باردار دلایل مختلفی دارد که خطر خون‌ریزی مغزی را در مادر و جنین افزایش می‌دهد.»

 «ساغرپور» گفت: «در حاملگی، به‌ویژه در سه‌ماهه‌ی سوم به دلیل تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شود، ممکن است پلاکت خون پایین بیاید؛ ولی معمولاً کم‌تر از صدهزار نمی‌شود. هم‌چنین گاهی سیستم ایمنی بدن بر هم می‌خورد و گاهی نیز به دلیل بیماری‌های خونی پلاکت خون پایین می‌آید. پایین بودن پلاکت خون ممکن است خطرهای خون‌ریزی داخل جمجمه، دستگاه گوارشی و ادراری را ایجاد کند. در برخی موارد به دلیل کاهش پلاکت یا عاملی که موجب کاهش آن شده است، ختم حاملگی داده می‌شود.»

زنان حامله تُن‌ماهی نخورند

متخصصان سلامت به زنان حامله هشدار دادند که از مصرف هر نوع تن‌ماهی اجتناب کنند. آنان دریافتند میزان جیوه‌ی موجود در محصولات تن ماهی به حدی بالاست که زنان حامله، شیرده و زنانی که قصد حامله‌شدن دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد بیست درصد از تن‌ماهی‌های آزمایش‌شده در سال 2005 میلادی دو برابر بیش از میانگین‌های مجاز تعیین‌شده از سوی «FDA » جیوه دارند. جیوه باعث آسیب‌ بسیاری از اعضای بدن نظیر ریه، کلیه و سیستم عصبی می‌شود. جیوه به‌ویژه در زنان حامله، باعث بروز آسیب مغزی، شنوایی و مشکلات بینایی در نوزادان می‌شود.

نارسایی زودرس تخمدان از علل ناباروری است

یک جراح و متخصص زنان تأکید کرد، ناباروری در نیمی از مبتلایان به نارسایی زودرس تخمدان طبیعی است.

دکتر «الهام‌السادات هاشمیان‌نایینی» گفت: «نارسایی زودرس تخمدان به معنی نارسایی تخمدان‌ها قبل از چهل‌سالگی است. در این عارضه کاهش اووسیت‌ها، عدم تولید فولیکول و استروژن و متعاقب آن ناباروری دیده می‌شود. در پنجاه درصد موارد به‌طور متناوب فعالیت تخمدانی و حتی قاعدگی ایجاد می‌شود. افسردگی و اضطراب از علائم اولیه‌ی این افراد است. دردهای عضلانی و کاهش میل جنسی هم در برخی بیماران دیده می‌شود.»

رژیم غذایی سالم مغز را مرمت می‌کند

محققان آزمایش‌هایی روی سیزده فرد چاق انجام دادند تا ثابت کنند رژیم غذایی سالم می‌تواند عمل‌کرد مغز را تغییر دهد و آن را مرمت کند.

«سوزان ب. روبرت» سرپرست این مطالعه گفت: «دوست‌داشتن هر غذایی ذاتی نیست؛ بلکه در اثر بارها خوردن غذایی به‌وجود می‌آید. ما خود را به غذاهای پرکالری عادت داده‌ایم؛ تغییر عادات غذایی نادرست برای کاهش وزن نیز راه‌حل خوبی است. مواد غذایی مانند تنقلات موجب اعتیاد می‌شوند و اعتیاد به این موادغذایی برای مغز خوب نیست. اگر مغز بتواند معتاد تنقلات شود، می‌تواند به غذاهایی سالم با طعم و مزه‌ی خوب هم عادت کند.»