نویسنده

سیب‌زمینی آهن، فسفر، نشاسته، پروتئین، پتاسیم، ویتامین‌های «A »، «B » و «C » و املاح معدنی دیگر دارد. برای افرادی که می‌خواهند رژیم کم‌کالری داشته باشند، سیب‌زمینی بخارپز یا تنوری (کبابی)، یکی از گزینه‌های مناسب است.

خواص درمانی: سیب‌زمینی ملین، رقیق‌کننده‌ی خون، ضدکم‌خوابی، ادرارآور، مسکّن اگزما و سوختگی و نیروبخش است. غذایی مفید برای دانش‌آموزان، کودکان شیرخوار، بیماران کلیوی و قلبی و زخم معده است. سیب‌زمینی به شکل آب‌پز، تنوری، سرخ‌کرده، پودر خشک و آرد استفاده می‌شود. در پخت تنوری، همه‌ی خواص سیب‌زمینی حفظ می‌شود. سیب‌زمینی سرخ‌کرده بسیار لذیذ است؛ ولی زیاده‌روی در آن می‌تواند موجب بروز  مشکلاتی از قبیل چاقی و بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان شود.

روش سرخ‌کردن سیب‌زمینی

ـ سیب‌زمینی‌ها را شسته و پس از پوست کندن، خلال کنید. برای جلوگیری از سیاه شدن، می‌توان آن‌ها را در محلول آب و نمک ریخت.

ـ سیب‌زمینی‌ها را در سبد ریخته، آب‌کشی کنید و با دستمال تمیز، آب اضافی آن‌ها را بگیرید.

ـ روغن سرخ‌کردنی را در تابه ریخته و اجازه دهید تا خوب گرم شود.

ـ سیب‌زمینی‌ها را در تابه بریزید. اگر از تابه‌ی تفلون استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را بلافاصله زیر و رو کنید؛ ولی اگر تابه‌ی مسی یا دیگر انواع را دارید، صبر کنید کمی سرخ شود و بعد این کار را انجام دهید تا سیب‌زمینی‌ها به تابه نچسبند (البته در ابتدا اگر کمی نمک کف تابه بریزید و بعد روغن، مانع چسبیدن سیب‌زمینی‌ها می‌شود).

ـ قبل از این‌که رنگ سیب‌زمینی‌ها تغییر کند، آن‌ها را در سبد فلزی بریزید و روغن اضافی آن را بگیرید و نوش‌جان کنید.

نکاتی در مورد سیب‌زمینی

ـ هرگز از سیب‌زمینی سبز یا جوانه‌زده، استفاده نکنید. زیرا در آن سمی به نام «سولانین» وجود دارد که موجب تهوع، سرگیجه، اسهال، برافروختگی چهره، تشنج و احساس سوزش در ته گلو می‌شود.

ـ آب سیب‌زمینی خام (رنده‌شده) با گلاب، برای تقویت و زیبایی پوست مفید است.

ـ اگر غذای‌تان شور شد، می‌توانید تکه‌های سیب‌زمینی خام را در آن بیندازید تا نمک اضافی را جذب کند.

ـ برای پاک‌کردن جرم قابلمه‌ی سوخته، نوع آردی سیب‌زمینی را داخل آن بجوشانید.

ـ برای از بین‌بردن جرم کتری نیز می‌توان از پوست سیب‌زمینی استفاده کرد و آن را داخل کتری ریخت و جوشاند.

منجمدکردن سیب‌زمینی: سیب‌زمینی خام را به هیج‌وجه نمی‌توان در فریزر نگه داشت. تنها روش منجمدکردن سیب‌زمینی، پس از پختن آن است. برای این کار باید مراحل منجمدکردن را طی کنید.

ـ سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و به اندازه‌ی دلخواه خرد کنید.

ـ آن‌ها را درون محلول آب و نمک در حال جوش بریزید و پس از چند دقیقه سیب‌زمینی‌ها را درآورده داخل آب‌کش بریزید.

ـ وقتی آب آن‌ها کاملاً گرفته شد، کف یک تابه‌ی تفلون را چرب کرده و یک ردیف از سیب‌زمینی‌ها را در آن چیده و تابه را در فریزر بگذارید تا یخ ببندد.

ـ پس از منجمدشدن، سیب‌زمینی‌ها را داخل کیسه‌ی فریزر ریخته، هوای آن را خارج کرده، در آن را محکم ببندید و در فریزر نگه‌داری کنید.

ـ هنگام مصرف، یک لایه از آن‌ها را در تابه‌ای که از قبل با یکی ـ دو قاشق روغن چرب شده ریخته و تابه را درون فر بگذارید.

نحوه‌ی خرید سیب‌زمینی: همیشه سیب‌زمینی‌های سفت را بخرید. از خرید سیب‌زمینی با پوست سبز، جوانه‌زده یا چروکیده پرهیز کنید. همیشه سیب‌زمینی‌های سالم را انتخاب کنید (بیل خورده، سوراخ و... نباشند).

نحوه‌ی نگه‌داری در منزل: آن‌ها را حتماَ در محیط خشک، خنک و تاریک نگه‌داری کنید. سیب‌زمینی در دمای اتاق تقریباَ تا دو هفته سالم می‌ماند. هرگز سیب‌زمینی را کنار پیاز نگه‌داری نکنید؛ زیرا گاز متصاعدشده از پیاز، موجب فساد سیب‌زمینی می‌شود. از نگه‌داری سیب‌زمینی در کیسه‌ی نایلونی اجتناب کنید. آن‌ها را حتماً در سبد بگذارید تا جریان هوا از فاسدشدن‌شان جلوگیری کند. هرگز سیب‌زمینی را در یخچال نگه‌داری نکنید؛ زیرا دمای خیلی پایین، موجب می‌شود که نشاسته‌ی آن به قند بدل شده و شیرین و تیره‌رنگ شود.