7 کلید موفقیت در کارآفرینی

نوع مقاله : کلید

10.22081/mow.2017.64241

چطور با کارآفرینی از همین الان گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم!؟

7 کلید موفقیت در کارآفرینی

 نویسنده: آزاده منصوری

 لید: کی گفته که کسب و کار سن و سال و موقعیت می شناسد!؟ جهان کارآفرینی و اقتصاد این روزها، کارآفرین13 ساله طراح صنعتی63 ساله، طراح لوزام کادویی 45 ساله، طراح جواهرات22 ساله و...  به خود  کم ندیده است. اگر شما هم یک بانوی خانه دار با یک ایده هستید، می توانید در دنیای کسب و کار به آن جامه عمل بپوشانید.‌ دلیلی وجود ندارد که به خاطر خانه داری، سن و سال، موقعیت و... دست روی دست بگذارید تا آن فرصت رویایی -که هیچوقت فراهم نمی شود- فرا برسد. برای ورود به دنیای کار آفرینی اهمیتی ندارد در چه موقعیتی هستید ، زمانش همین الان است. در ادامه 7 کلید برای موفقیت در دنیای کارآفرینی می پردازیم. کلیدهایی که کارشناسان و متخصصان  معتقدند به کار گیری آنها می تواند آینده ای درخشانی برای شما رقم زند.

کشف زیرخاکی ها!

  اجرای دقیق این مرحله بسیار مهم است ؛ پیدا کردن یک مربی کسب و کاری درصدر لیست فعالیت های کسب وکاری شما قرار دارد. حتی افراد مجرب هم به مربی نیاز دارند. برای گرفتن ایده کسب و کاری از اطرافیان خود شروع کنید؛ چه تعداد افراد دنیادیده در خانواده شما، دوستان شما و کلا در پیرامون شما قرار دارند که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید؟ شما ممکن است که یک دوجین از افرادهایی را در پیرامون خود  داشته باشیدکه دوست دارند توصیه های کسب و کاری خود را در اختیار شما بگذارند. اگر در این زمینه احساس کمبود می کنید، از طریق موسسات مطمئن و معتبر این اشخاص را پیدا کنید. توجه داشته باشید که افراد بسیاری ، ایده های خوب و پاسخگو دارند اما به مجرد اینکه آنها ایده پرداز خوبی هستند،  دلیل نمی شود که عمل گرا نیز باشند. ایده های طلایی زیادی در گوشه ذهنهای بسیاری خاک می خورد و اهل عملش پیدا نمی شود. این گنج ها را به راحتی می توانید کشف کنید و با تکیه بر عمل ثروتمند شوید.

مهارت های ارتباطی ، پر رویی نیست!

راه اندازی یک کسب و کار موفق ارتباط مستقیمی با مهارت ارتباطی شما دارد.  شما قرار است کاری کنید که مردم به شما اعتماد کنند.بیشترین تلاشی که شما باید در دنیای کسب و کاری بکنید این است که کاری کنید تا مردم به شما ایمان پیدا کنند، به محصولات و سرویس شما. به عنوان یک کارآفرین نو پا، شما باید تا می توانید ارتباط برقرار کنید. چه در فضای مجازی و چه در ارتباطات رو در رو.چه اشکالی دارد که حتی برای  مخاطبتان سخنرانی کنید و یا کنفرانس بدهید، هرچند به صورت ایستاده و در حالی که شنوندگان در راهرو ایستاده اند و تعدادشان انگشت شمار است. یک سخنور خوب نیازی به تریبون و میکروفن و دوربین ندارد همیشه در همه جا و در هر موقعیتی مخاطبان را پای حرف هایش میخکوب می کند. این مهارت را بیاموزید چون سود بسیاری را به کسب و کار شما خواهد رساند، اینکه شما  با این اقدامات مشتریان را قانع و ترغیب کنید که محصول شما را بخرند. به این می گویند مهارت ارتباطی و اصلا ربطی به پررویی ندارد. یادتان باشد کارآفرینانی که مسئولیت پذیر  و خوش صحبت هستند خیلی زود اعتماد دیگران را جلب می کنند.

سر سخت باشید

 احتمالا درآغاز به کار شما، خیلی ها از خودشان می پرسند که چرا باید کسب و کار شما را جدی بگیرند!؟ پس این وظیفه شما است که به دنیا ثابت کنید که در مورد کسب کارتان جدی هستید و محصولات و سرویس شما ارزش احترام آنها را دارد. یک راه برای افزایش دادن  اعتبار،استفاده از اینترنت و فضاتی مجازی است. به طور مرتب پست های مختلف در مورد دنیای کارآفرینی خود  بنویسید  وایده های خود را در مورد بهتر و متفاوت تر انجام دادن کارها به اشتراک بگذارید. برای ارتقای اعتبار محصول و سرویس تان، شما باید به مشتریان بالقوه خود ارزشی را که با خرید محصول شما دریافت می کنند، نشان بدهید. از طریق تبلیغات اینترنتی در مورد مزیت های محصولتان و یا حتی با اجازه دادن به مردم برای استفاده از محصولاتتان به صورت رایگان، راهی برای اثبات ارزش آن انتخاب کنید. هرچه قدر که در این راه سرسخت تر باشید، ودیدگاه های مثبت و تصدیق های مورد نیاز را دریافت کنید، اعتبار بیشتری را به دست خواهید آورد.

ابتکار به خرج دهید

مطمئنا کسب و کارهای مشابه کسب و کار شما نیز در دنیا وجود دارد. این نباید مانع شما برای ورود به این دنیا شود.این اتفاق حتی ممکن است شما را به سمت خلاقیت در کسب و کارتان سوق بدهد. در مورد رقیبان خود کمی تحقیق کنید. آیا این کسب و کارها دچار کمبود هستند؟ آیا حفره ای بین آنچه که ارائه می دهند و آنچه که مشتریان نیازدارند وجود دارد؟ اگر بله، به دنبال راه هایی باشید که در کسب و کار خود این حفره ها را پر کنید. حتی اگر این ابتکار شما کوچک و کم ارزش باشد، بازهم ادامه دهید. اغلب مشتریان در مورد کسب وکار های کوچک  علاقه نشان می دهند. همچنین این را به یاد داشته باشید که زمانی که دو کمپانی مشابه وجود دارد، مشتریان شرکتی را که بهترین سرویس را ارائه کند ترجیح می دهند نه بزرگترین آن را.

قابل پیش‌بینی باشید

در کسب و کارتان یک رویه ثابت  در پیش بگیرد. این مورد خاص تنها در خصوص محصول و خدماتی که به مشتریان تان  ارائه می دهید.اگر هربار که دوستان خود را ملاقات می‌کنید، تغییر کرده باشند، چه احساسی به‌شما دست می‌دهد؟ تصور کنید اگر هر‌بار که آن‌ها را می‌بینید ظاهر، صدا و رفتارشان تغییر کرده باشد، حفظ ارتباط با آن‌ها چه‌قدر دشوار می‌شود. این دقیقا همان احساس ناخوشایند و دلسردکننده‌ای است که با تغییر مداوم و بی‌دلیل محصولات خود، در مشتریان به‌وجود می‌آورید. مشتریان شما انتظار دارند  هر بار با خرید محصولاتتان همان تجربه همیشگی را  داشته باشند و هر بار که محصولات یک برند را می‌خرند، دقیقا می‌دانند طعم‌شان چگونه خواهد بود، زیرا مشابه دفعات قبل است. همین موضوع تعریف برند است.

از عذر خواهی نترسید

ذائقه و سلیقه افراد متفاوت است تحقیقات نشان داده وقتی مشتریان شکایت می‌کنند، اغلب واقعا نمی‌خواهند پول خود را پس بگیرند و یا خرید را لغو کنند. آن‌ها توقع دارند که محصول خریداری شده همانی باشد که فروشنده تعهدکرده است.مشتریان از شما انتظار کمال ندارند. انتظار آن ‌ها این است که مسئولیت اتفاقات خوب یا بدی که هنگام تجربه محصول برای مشتری رخ می‌دهد را بپذیرید. جالب است بدانید که بسیاری ازکار آفرینان در این زمینه به‌سرعت اقدام  می کنند، بلافاصله عذرخواهی می کنند و مسئولیت‌پذیربودن شان را به مشتری نشان میدهند، از طرف مشتریان هم بخشیده می‌شوند.

قدردان باشید

برای موفقیت در بازار رقابتی باید  با مشتریان خود همدل و در شکست ها و پیروزی ها با آنها سهیم باشید. هر تماس که مشتری می گیرد فرصت مناسبی است که حس تایید را در او ایجاد کنید.. این برخورد اثر عمیقی بر مشتری دارد و در ادامه، اثر عمیقی بر آینده کسب ‌و‌کار شما خواهد داشت. حتما این جمله معروف قدیمی را شنیده‌اید، «تا وقتی ندانند به آن ‌ها اهمیت می‌دهید، به دانش شما اهمیت نخواهند داد.» کار شما این است که به صورت مرتب به مشتریان یادآوری کنید که قدرشان را می‌دانید.