قیام طبیعت علیه پلاستیک /راه‌رفتن روی لبۀ تیغ /حجاب‌دوستی، در شرق و غرب /صدکلمه‌ای‌ها

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.64275

قیام طبیعت علیه پلاستیک

پروفسور «ینگ جون» از دانشگاه پکن، می‌گوید: «سالانه 400 میلیون تن زبالۀ پلاستیکی در سراسر کرۀ زمین رها می‌شود و از آن‌جا که تجزیۀ پلاستیک قرن‌ها طول می‌کشد، این میزان زباله تهدید بزرگی برای سلامت بشر است.»

همه‌مان کم و بیش از خطرهای وجود پلاستیک‌ها در طبعیت باخبریم؛ اما برای کم‌کردن مصرف پلاستیک کاری نمی‌کنیم. این دست روی دست گذاشتن تا جایی پیش رفته که طبعیت به فکر خود افتاده است تا جلوی نابودی‌اش را بگیرید. دانشمندان دانشگاه استنفورد کشف کرده‌اند که لارو یک نوع سوسک، می‌تواند استایروفوم و دیگر پلی‌استایرن‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهد. میکروارگانیسم‌های این لاروها، پلاستیک را به دی‌اکسیدکربن و سپس مادۀ غذایی موردنیاز بدن این موجود کوچک بدل‌می‌کنند. این کرم‌ها، پلاستیک‌ها را مانند غذای معمولی می‌خوردند، هضم می‌کنند و به‌ فکر سلامتی کرم‌های دیگر هستند. به نظر می‌رسد از مدفوع آن‌ها نیز، می‌توان برای کود در بارورکردن زمین استفاده کرد. این پژوهش نشان داده است که کرم مذکور، می‌تواند به ما در حل مشکل عظیم زباله‌های پلاستیکی کمک کند. این کشف یک ابزار مهم در جنگ بشر علیه پلاستیک‌هاست و درهای تازه‌ای روی مبارزۀ جهانی علیه آلودگی پلاستیکی باز می‌کند. باید گفت که طبیعت به داد خود رسید و به امید انسان‌ها نماند!

 

راه‌رفتن روی لبۀ تیغ

با فرارسیدن فصل گرما، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب به حداکثر می‌رسد. بارها شنیده و خوانده‌ایم که این کرم‌ها، مانع جذب اشعه‌های مضر هستند و سلامت پوست را حفظ می‌کنند؛ اما نتایج مطالعات جدید نشان داده است که افزایش مصرف کرم‌های ضدآفتاب، یکی از دلایل شیوع سرطان پوست در سراسر جهان است. مصرف بیش از حد کرم‌های ضدآفتاب، موجب مسدودشدن منافذ پوست صورت و در نتیجه عدم جذب ویتامین D هنگام تابش نور آفتاب می‌شود تا جایی که کمبود ویتامینD، از 45 درصد به 75 درصد در 25 سال اخیر رسیده است. گرچه می‌توان کمبود این ویتامین را با مصرف مکمل‌ها تا حدی جبران کرد، واقعیت این است که تابش نور خورشید و دریافت ویتامین D از منبع اصلی خود، بهترین محافظ در برابر سرطان است. با این‌که در معرض مستقیم و طولانی‌مدت نور خورشید قرارگرفتن هم، برای سلامتی پوست مضر است، محققان می‌گویند که گذران هفته‌ای دومرتبه و به‌مدت سی دقیقه در نور خورشید نیم‌روزی، به افزایش ویتامینD بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؛ پس در روزهای گرمی که در پیش روست، ساعت‌های اولیۀ صبح یا قبل از غروب آفتاب، بدون ضدآفتاب قدم بزنید و بدنتان را با این ویتامین خدادادی بیمه کنید.

 

 

 

حجاب‌دوستی، در شرق و غرب

چندی پیش یک زن مسلمان انگلیسی که به‌خاطر حجابش در یک سوپرمارکت به او حمله شد، دیگر زنان انگلستان را به چالش کشیده تا روسری و حجاب اسلامی سر کنند و احساس زنان محجبه در جوامع غربی و مورد آزار و اذیت قرارگرفتن آنان را درک کنند. «دالیا» در این باره می‌گوید: «بسیاری تصور می‌کنند که زنان مسلمان به اکراه حجاب سر می‌کنند؛ ولی این حقیقت ندارد. حجاب به‌معنای محجوب‌بودن و فروتنی بوده و مخصوص زنان نیست؛ بلکه مردان نیز باید به آن پای‌بند باشند.» با دعوت الیا، زنان بسیاری در انگلیس این چالش را پذیرفته‌اند؛ از طرفی رئیس‌جمهور اتریش با اشاره به این‌که زنان حق دارند روسری بپوشند، پیشنهاد کرد که همۀ زنان برای مقابله با اسلام‌هراسی، این کار را انجام دهند. او می گوید: «من معتقدم که زنان حق دارند هرگونه دوست دارند لباس بپوشند و اگر اسلام‌هراسی همین‌گونه ادامه پیدا کند، روزی می‌رسد که ما از همۀ زنان بخواهیم برای مقابله با آن روسری بپوشند.» در جای جای دنیا مخالفان و موافقان حجاب وجود دارند؛ مثلاً در آمریکا که مهد آزادی‌ست، خانم «امل شموط» با وجود سخت‌گیری‌های زیاد، با میل خود برای اولین پلیس محجبه در آمریکا فعالیت خود را آغاز کرده است. حجاب‌دوستی، شرق و غرب نمی‌شناسد...

 

صدکلمه‌ای‌ها

ـ هربار که بحث تفاوت‌های زن و مرد پیش می‌آید، مردان به عقل و منطق بیشتر خود افتخار می‌کنند. این‌بار اسکن‌های ام.آر.ای از حدود 900 مرد و زن، نشان داد که مغز مردان حدود 14 درصد از مغز زنان بزرگ‌تر واز همین رو، بهرۀ هوشی زنان حدود 3.75 امتیاز از مردان کمتر است. در این تحقیق، مردان در بیشتر اندازه‌گیری‌های هوشی از جمله آگاهی فضایی، امتیازهای بالاتری کسب کردند؛ اما زنان در آزمون‌های حافظه، از جمله به‌یادآوردن توالی 18 تصویر بهتر بودند.

ـ مادران شاغلی که سرپرستی کودکی را برعهده می‌گرفتند، از مرخصی‌های نگه‌داری نوزاد برخوردار نبودند؛ اما از این پس مادرانی که فرزندخواندۀ زیر ۳ سال از بهزیستی بپذیرند، 84 روز مرخصی برای دورۀ مراقبت دریافت می‌کنند. مادری که براساس قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، کودک زیر 3 سال را به فرزندخواندگی قبول می‌‌کند، با ارائۀ مدارک و مستندات مربوطه، از جمله قرار سرپرستی آزمایشی از مرجع ذی‌صلاح، می‌تواند از 84 روز مرخصی خود استفاده کند.

ـ شیرهای خشک سلامت نوزاد و نیمی از لذت مادرشدن را از زنان امروزی دزدیده‌اند. تحقیقات نشان داده است که اگر تا چند روز پس از تولد به کودک شیر بدهید، مقدار سالمی آغوز برایش فراهم کرده‌اید و به آن، اولین واکسن کودک هم می‌گویند. اگر ۴ تا ۶ ماه به کودک شیر بدهید، به او کمک خواهید کرد که از آسیب‌پذیرترین بخش دوران نوزادی‌اش، سالم عبور کند. اگر مدت یک‌سال یا بیشتر شیر بدهید، کودکتان مزایایی را دریافت خواهد کرد که یک عمر برایش باقی خواهد ماند. شیردهی بلندمدت، کودک را در برابر کولیت اولسراتیو، دیابت، آسم، بیماری کرون، چاقی و کلسترول بالا در بزرگ‌سالی محافظت می‌کند.

ـ مسجد «قلب مریم» پس از مسجد «لس آنجلس» که دو سال پیش افتتاح شد، دومین مسجد ویژۀ بانوان در آمریکاست که درهای خود را بر تمام مردم گشوده است. در این مسجد، مدیریت و ارائۀ خدمات از سوی بانوان صورت می‌گیرد. در قلب مریم، تمامی بخش‌ها از مدیریت تا امامت نماز، برعهدۀ خانم‌هاست. این مسجد با برگزاری مراسم نماز جمعه در کالیفرنیا، در حالی افتتاح شد که تأسیس چنین مساجدی، پیش از این در کشورهای دانمارک و چین، جنجال‌آفرین شده بود.

به نظر شما چرا؟

ـ آمار نشان می‌دهد نیمی از زنان در اروپا از پانزده‌سالگی، آزار جنسی را تجربه کرده‌اند که شامل لمس، تماس ناخواسته و دریافت ایمیل یا پیامک با محتوای جنسی‌ست. هرچه یک زن تحصیل‌کرده‌تر یا از نظر حرفه‌ای موفق‌تر باشد، احتمال این‌که مورد این قبیل آزار و اذیت‌ها قرار بگیرد، بیشتر است. این در حالی‌ست که بارها بانوان غربی به امنیت موجود در ایران اشاره کرده و از احساس آرامش خود در ایران نوشته‌اند؛ اما چرا بعضی از مهربانوهای ایرانی، چشم خود را بر حقیقت بسته و هنوز سنگ آزادی‌های بی‌قیدوشرط غرب را بر سینه می‌زنند؟ واقعاً چرا؟

ـ توی گوش عروس و داماد زمزمه می‌شد: «کلمۀ طلاق رو از زندگی‌ت خط بزن» و این یعنی سازش و گذشت برای داشتن یک خانوادۀ خوشبخت؛ اما در دنیای مدرن امروز، همه‌چیز تغییر کرده و کوچک‌ترین اختلاف نظری به دعوای بزرگی می‌انجامد و سرانجامش راهروهای دادگاه است. امروزه بیش از سی درصد از ازدواج‌ها در شهرهای بزرگ، در کمتر از چهار سال به طلاق منجر می‌شود. آمار نشان می‌دهد که هر شبانه‌روز 436 مورد و هر ساعت 18 واقعۀ طلاق به ثبت می‌رسد و درکل، طلاق‌ها 8.7 درصد افزایش داشته است. این روزها باید از خود بپرسیم که چرا طلاق دیگر مانند سابق قبیح نیست؟ واقعاً چرا؟

ـ انجمن محصولات غذایی حیوانات خانگی آمریکا نوشت: «گربه و سگ، دو حیوان پرطرفدار برای خانواده‌های آمریکایی هستند و هزینه‌های مربوط به نگه‌داری حیوانات خانگی، جزء لاینفک مخارج زندگی ۴۶ میلیون خانوادۀ آمریکایی‌ست؛ حتی این هزینه‌ها، از مخارج نوزادان خانواده‌های آمریکایی هم بیشتر است. این در حالی‌ست که 5 میلیون سوری به علت نبودن آب و غذا در حال مرگ‌اند و تصاویر صورت‌های مغموم کودکان که از گرسنگی شدید رنج می‌برند، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. به نظر شما سازمان حقوق بشر کجاست؟ چرا این تصاویر را نمی‌بیند؟ واقعاً چرا؟

ـ ماه رمضان و شب‌های قدر که از راه برسد، بسیاری از مخالفان اسلام شروع می‌کنند به اعتراض. آن‌ها دسته‌های عزاداری و افطاری‌دادن را یک سنت اشتباه می‌دانند. این در حالی‌ست که هر ساله، جشنوارۀ گیاه‌خواران طی یک هفته در تایلند برگزار می‌شود و مراسم عبور از روی زغال‌های گداخته و بالارفتن از نردبان‌های تیغ‌دار، از جمله برنامه‌های این جشن است. حتی پدر و مادرها در این مراسم، بچه‌های خود را مجبور به انجام این اعمال وحشتناک می‌کنند. به نظر شما چرا یک مراسم مذهبی و اسلامی خرافت، منسوخ و ضدمدرنیته است و یک آداب و رسوم وحشتناک، نشانۀ فرهنگ و تمدن؟

 

فاطمه دولتی