جشنوارۀ عروسک‌ها /هم‌سان‌گزینی، طرحی کارآمد /دهۀ بروز آلزایمر

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.64829

جشنوارۀ عروسک‌ها

عروسک‌ها دنیای عجیبی دارند! حتی آدم‌بزرگ‌ها هم با آن‌ها ارتباط می‌گیرند و نمی‌توانند بدون توجه از کنارشان بگذرند. سال‌هاست که بازار کشور را عروسک‌های خارجی جذاب و کم‌قیمت اشباع کرده و عروسک‌های بومی و محلی نایاب شده‌اند؛ آن‌هایی که رنگ‌وبویی از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دارند. مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به‌تازگی جشنواره‌ای برگزار کرده تا بازار را از اسباب‌بازی‌های چینی پس بگیرد. در این جشنواره، همۀ عروسک‌ها ارگانیک‌ بودند؛ پارچه‌ای و بدون حساسیت برای بچه‌ها؛ عروسک‌های ایرانی که داستان‌هایی کهن داشتند. از طرفی غرفه‌های اسباب‌بازیِ مختص کار چوب هم در این جشنواره وجود داشت. «لیلی» هم، یکی از عروسک‌های جذاب جشنواره بود. لیلی نورآباد، عروسکی با قدمتی چندین‌هزار ساله که پوشش آن لری‌ست. بچه‌ها در این جشنواره، نظریات خود را دربارۀ عروسک‌ها بیان و به ساخت اسباب‌بازی‌های خلاقانه دست می‌زدند. ادامۀ چنین جشنواره‌هایی در استان‌های مختلف، می‌تواند عروسک‌های بومی ازدست‌رفته یا همان فرهنگ ایرانی را احیا کند.

 

هم‌سان‌گزینی، طرحی کارآمد

مشاوره‌های قبل از ازدواج اگر درست و اصولی باشد، می‌تواند جلوی بسیاری از آفت‌های زندگی مشترک و طلاق‌ها را بگیرد. طرح «هم‌سان‌گزینی» قصد دارد در رقم‌خوردن یک ازدواج مطلوب همراه زوجین باشد. پس از ثبت‌نام متقاضیان، از آنان آزمون سلامت عمومی گرفته می‌شود؛ بنابراین از آغاز کار، صددرصد مراجعان غربال‌گری می‌شوند و اگر فرد مشکلی نداشته باشد، برای بررسی سلامت و صلاحیت ارجاع داده می‌شود. اگر فرد در این مراحل موفق بود، از بستۀ آموزشی که دربارۀ مدت و مراحل آشنایی تا عقد، آسیب‌شناسی انتخاب و تصمیم احساسی ـ عاقلانه است، استفاده کرده و در آزمونی برای خودآگاهی بیشتر شرکت می‌کند که در موفقیت ازدواج مؤثر است. در بستۀ بعدی با روش‌های شناخت، بایدها و نبایدها در گفت‌وگو، بایدها و نبایدها در تحقیق و محقق و اشتباهات رایج فرآیند آشنایی آشنا می‌شوند و در صورت تأیید خانواده و مشاور دختر و پسر، به مرحلۀ عقد می‌رسند. پس از شش و دوازده ماه از جاری‌شدن صیغۀ عقد، وضعیت زوجین پی‌گیری می‌شود که اگر مشکل خاصی نداشته باشند، پیش‌بینی می‌گردد که زندگی موفق و پایداری خواهند داشت؛ در غیر این صورت به مشاور متخصص برای زوج‌درمانی ارجاع داده می‌شوند که به آنان دربارۀ استحکام خانواده آموزش‌هایی ارائه خواهد شد. این طرح می‌تواند در یک انتخاب درست، همراه زوجین باشد.

 

دهۀ بروز آلزایمر

زنان بیشتر از مردان به آلزایمر دچار می‌شوند؛ اما تحقیقات جدید نشان داده است که در یک دهه از زندگی، امکان گرفتاری به این بیماری بیشتر می‌شود. براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، زنان بین 65 تا 75سالگی، بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. پزشکان می‌گویند که کاهش مصرف شیرینی‌جات و انجام تمرین‌های مغز، می‌تواند بروز این آسیب را به حداقل برساند. از طرفی فاکتورهایی چون رژیم غذایی، خطرهای قلبی ـ عروقی، مصرف داروهای مختلف یا فعالیت‌های فکری و ذهنی، بیش از دیگر عوامل می‌تواند در بروز جلوگیری از آلزایمر مؤثر باشد. رژیم غذایی شامل میوه، سبزی‌جات، نان، گندم، روغن زیتون و ماهی هم، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. در این تحقیقات ثابت شده که شروع این عارضه، ده سال پس از یائسگی زنان اتفاق می‌افتد.

 

صدکلمه‌ای‌ها

سقط جنین زنان جوان بسیار شایع است که گاه اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند. نتیجۀ مطالعه‌ای، نشان داد زنانی که در دهۀ بیست‌سالگی، استرس‌های زیادی را تجربه می‌کنند، 42درصد بیش از دیگران ممکن است دچار سقط جنین شوند؛ یعنی بین استرس و سقط جنین، رابطۀ مستقیم وجود دارد تا جایی که زنان با سابقۀ طولانی‌مدت استرس، تا 42درصد احتمال بروز سقط جنین را دارند.

 

 

در ترکیه طرح جالی اجرا می‌شود که در حفظ نهاد خانواده بسیار مؤثر است. براساس این طرح، مادربزرگانی که در نگه‌داری نوه‌های خود مشارکت کنند، ماهانه ۴۲۵ لیره(کمی بیش از ۱۰۰ یورو) کمک مالی و مقرری دریافت می‌کنند. این طرح برای حمایت از اشتغال بانوان، حفظ رابطه بین نوه‌ها با مادربزرگ‌ها، تأمین سلامت روحی همۀ اعضای خانواده، ایجاد ارتباط سالم در نهاد خانواده و نیز تربیت نسل جدید با الگوهای بومی تدوین و امضا شده است. شرط توانمندی جسمی، تنها شرط مشارکت در این طرح است.

 

 

این‌که مردان بی‌خیال هستند و زنان بیشتر فکر می‌کنند به مسائلی که پیرامون‌شان رخ می‌دهد، امری عادی به نظر می‌رسد؛ اما این‌بار نتیجۀ یک تحقیقات نشان داد که مغز مردان، بیشتر از زنان کار می‌کند و آنان بیشتر در شبانه‌روز فکر می‌کنند. اسکن مغز زنان، نشان می‌دهد که جریان خون در نقاط مختلف مغز آنان بیشتر از مردان است و توانایی تمرکز و هم‌دردی بیشتر و میزان آسیب‌پذیری‌شان را در زمان احساس اضطراب، بسیار بیشتر نشان می‌دهد. همین موضوع سبب شده که زنان به اختلالاتی همچون آلزایمر، افسردگی و اختلالات اضطرابی بیشتر دچار شوند.

 

 

گروهی از زنان چینی، به دلیل انجام تشریفات عجیب و غریبی برای مواجهه با حالت روانی پس از طلاق و شکست در ازدواج، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. این زنان حومۀ شهر چونگ‌کینگ، درون قبرها دراز کشیده‌اند تا به زندگی عادی برگردند. «مراقبۀ قبرستان»، زاییدۀ فکر «لیو تایجی» زن مطلقه و سی‌سالۀ چینی‌ست که به زنان کمک می‌کند تا از بحران جدایی به سلامتی عبور کنند. در این برنامه، زنان درون حفره‌های کم‌عمق زمین می‌خوابند، چشمان‌شان را می‌بندند و دست‌های‌شان را به حالت دعا روی سینه قرار می‌دهند.

 

 

خبرهای کوتاه

 

وزن‌کردن مکرر، باعث افزایش وسواس فکری دربارۀ مسئلۀ وزن شده و به بروز افسردگی و کاهش رضایت از اندام، در زنان جوان منجر می‌شود.

 

ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی، موجب افزایش کودکان بی‌شناسنامه شده است و این مسئله، یعنی نداشتن شناسنامه و اوراق هویتی، یکی از دلایل اصلی عدم تحصیل کودکان است.

 

به‌تازگی فایده‌ای شگفت‌انگیز دربارۀ ورزش کشف شده و آن، تسریع یادگیری مطالب خوانده‌شده است. زنانی که بعد از یادگیری ورزش می‌کنند، مطالب را بهتر از افرادی که ورزشی انجام نداده‌اند، به یاد می‌آوردند؛ اما ورزش در حافظۀ مردان تأثیری ندارد.

 

گرفتن گذرنامه برای زنان در جمهوری آذربایجان، مشروط به گرفتن عکس بدون حجاب است؛ به همین دلیل بسیاری از زنان متدین آذری، با آرزوی زیارت خانۀ خدا از دنیا می‌روند.

 

معصومه ابتکار به عنوان «معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده»، لعیا جنیدی به عنوان «معاون حقوقی رئیس‌جمهور» و شهین‌دخت مولاوردی به عنوان «دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی» منصوب شدند.

 

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیشتر زنان باردار افسرده، دخانیات مصرف می‌کنند و با روند اشتباهی که انتخاب کرده‌اند، بیشتر به جنین خود آسیب می‌زنند. سیگارکشیدن مادران باردار، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین فاکتور سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است که به تلف‌شدن کودک در داخل رحم مادر منجر می‌شود.

 

بنا بر اعلام مرکز آمار، 50درصد جمعیت کشور زیر ۳۰ سال و ۵۰درصد دیگر، بالای ۳۰ سال هستند. براساس آمار کسب‌شده، گروه‌های سنی ۰ تا ۱۴ سال کشور، ۲۴ درصد و افراد بالای ۶۵ سال نیز، ۶.۱ درصد از جمعیت کل کشور هستند که اگر به ۸ درصد برسد، مشکلات سالمندی ظاهر می‌شود.

 

سال آینده، کتاب «جوان و خانواده» برای پایۀ دوازدهم تألیف می‌شود. برنامه‌ریزان آموزشی می‌گویند: «این درس به آموزش‌های پیش از ازدواج می‌پردازد تا دختر و پسر امروز، وظایف خود را در آینده بدانند.»

 

مادربزرگ 71سالۀ کره‌ای، به‌دلیل سرزندگی و شادابی‌اش و تشویق خانم‌ها به لذت‌بردن از زندگی در هر سنی، هزاران طرفدار در فضای مجازی دارد. این زن توانسته در هفتادسالگی با بیماری آلزایمر خود مبارزه کند و سیصدهزار فالوور دارد.

 

سال‌ها قبل در یکی از روستاهای رومانی، اتاقی به‌نام «طلاق‌آشتی» وجود داشت. زوج‌هایی که قصد طلاق داشتند، باید در آن با یک صندلی و یک قاشق زندگی می‌کردند. طی سیصد سال، تنها یک طلاق در این روستا ثبت شد.

فاطمه دولتی