درسه روز، مسیر موفقیت خود را پیدا کن!

نوع مقاله : کلید

10.22081/mow.2017.64841

چندنکته‌ای که در کوتاه‌ترین بازۀ زمانی، می‌تواند مسیر درست موفقیت را به شما نشان دهد

درسه روز، مسیر موفقیت خود را پیدا کن!

مصطفی شهابی

 

شش نکته در این مقاله گنجانده شده، به انتخاب خودتان در سه روز متوالی، دو نکته را برای سبک درست زندگی موفق، تمرین کنید. در پایان سه روز، متوجه تغییرات بزرگی در زندگی‌تان خواهید بود.

 دو دوتا چهارتا کنید!

شاید شما انسان موفقی باشید و چون نمی‌توانید از زندگی لذت ببرید، احساس سرخوردگی و ناکامی می‌کنید! این جمله شاید یکی از غریب‌ترین جملاتی باشد که تا به حال دربارۀ موفقیت شنیده باشید! اما نکته و راز مهمی در این جملۀ علمی وجود دارد که اهمیت آن را بیشتر گوش‌زد می‌کند. احساس سرخوردگی یک آدم موفق، بیشتر در اغلب بانوان شکل می‌گیرد. البته این بحران دلیل واضح و روشنی دارد؛ آن هم عدم حفظ تعادل در زندگی‌ست. کسب‌وکار، ثروت و پول خوب است؛ خانواده، سلامتی، دوستی، لذت، عشق و محبت هم خوب است؛ منتها نباید یکی را فدای دیگری کنید. در این‌گونه مواقع خلأ ذهنیِ عدم نارضایتی، از وضع موجودِ هماهنگی با همۀ اتفاقات مهم زندگی‌ست. اهمیت به خانواده کنار کار و فعالیت، هم موفقیت را در کسب‌وکار تضمین می‌کند و هم موفقیت در زندگی را؛ پس از همین الآن دو دوتا چهارتا کنید تا بدانید در کدام مرحلۀ موفقیت ایستاده‌اید.

کار را نیمه رها نکنید

حتی کوچک‌ترین کارها را نیمه رها نکنید. تمرین کنید. هیچ امری را به بعد موکول نکنید. مهم نیست چه کاری را شروع کرده‌اید، پیشرفت و سرموقع انجام‌دادن امور خانه و خانه‌داری، به شما بسیار کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در امور زندگی و کسب‌وکار بانوی موفقی باشید، باید امور روزانه را دست‌کم نگیرید. کار امروز را به فردا افکندن، درست مانند این است که موفقیت امروز را به فردا موکول کنید؛ آیا این را می‌خواهید؟ مسلماً نه! پس کارهای امروز را باید همین امروز انجام دهید، تمام کنید و با خیال راحت به فکر کارهای فردا باشید. اگر هر روز به فکر انجام کارهای دیروزتان باشید، بدانید که در حال رفتنِ راهِ اشتباهی هستند و باید مراقب باشید.

در پی معنا باشید

به هر اتفاقی، هر روی‌دادی و هر پدیده‌ای در زندگی خود معنا دهید و بر معناهای مثبت متمرکز شوید؛ مثلاً اگر توانایی و شرایط کار در خارج از منزل را ندارید، تصور نکنید که دنیا به آخر رسیده است. به روی‌دادها و پدیده‌های اطراف توجه کنید. حتماً در میان امواج افکار منفی، قابلیت‌هایی در شما هست که باید به آن معنا ببخشید. حتماً در شما یک آشپز، خیاط، مجسمه‌ساز و... ماهر وجود دارد که هنوز موفق به کشف آن نشده‌اید. آن را کشف کنید. افراد موفق، منتظر نمی‌مانند که کسی به آن‌ها بگوید چه کاری انجام دهند و کی به انجام رسانند. آن‌ها خود شروع می‌کنند و بیش از آنچه لازم است، انرژی و وقت صرف می‌نمایند و کار و تلاش می‌کنند. 

یک مسیر درست

از همان ابتدا فقط برای پول کار نکنید. موفقیت یک پروسه با نظم و هماهنگ است. همه‌چیز باید در موقع و زمان خودش اتفاق بیفتد. پس عجول نباشید. باید بیش از دیگران تلاش کنید و توقع کمتری داشته باشید. شاید تعبیر شما از موفقیت، موفقیت در کسب‌وکار نباشد! شاید هدف شما موفقیت در زندگی و ساختن خانوادۀ موفق باشد! اما در همین نوع موفقیت هم، باید صبور بود. باید اطلاعات جمع‌آوری کنید و دربارۀ هدفی که دارید، آگاهی به‌دست آورید.  فراموش نکنید که افراد موفق، می‌دانند که چیزی نمی‌دانند؛ بنابراین روز و شب به فکر یادگیری هستند و زمانی که با کسی صحبت می‌کنند، بیشتر گوش می‌دهند تا صحبت کنند. البته این، یکی از رفتارهای افراد کاریزماتیک نیز هست.

تلویزیون و فضای مجازی ممنوع!

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید، افراد موفق نه‌ تلویزیون نگاه می‌کنند و نه در فضای مجازی پرسه می‌زنند؛ برعکس این افراد به‌شدت از این‌گونه رفتارها بیزارند. افراد موفق، وقت‌شان را غنیمت می‌دانند و برای همین، آن را با دیدن تلویزیون و فضای مجازی هدر نمی‌دهند. شما هم کافی‌ست  برای تماشای تلویزیون و حضور در فضای مجازی، برنامه‌ریزی کنید. آن وقت متوجه تغییرات بزرگی خواهید شد که در اطراف‌تان رخ می‌دهد.

به چراهای‌تان پاسخ دهید

چرا می‌خواهید موفق شوید؟ چرا می‌خواهید ثروتمند شوید؟ چرا می‌خواهید آن ماشینِ چندصدمیلیونی را بخرید؟ چرا می‌خواهید به دور دنیا سفر کنید؟ چرا می‌خواهید حساب بانکی‌تان چندرقمی شود؟ و چرا و چرا و چرا... کافی‌ست بدانید چرا واقعاً در راهی تلاش می‌کنید، تا هرگز در هیچ شرایطی نه‌تنها تسلیم نشوید، بلکه وقتی به فکرِ «چرا»ی‌تان باشید، قدرت و انرژی و انگیزۀ بیشتری در شما دمیده شود.