تن‌پوش ریحانه‌ها: چادر

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2017.64859

تن‌پوش ریحانه‌ها: چادر

آشنایی با انواع چادر های مشکی ورنگی

نام چادر که به میان می‌آید، معنای حجاب برتر در ذهن همه زنده می‌شود. با این‌که می‌گویند مردم دیگر تمایلی به چادر ندارند، طبق آخرین آمار مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، پوشش غالب زنان جامعه چادر است. بسیاری فکر می‌کنند با چادر زندگی سخت می‌گذرد؛ اما بانوان چادری در بند نیستند. این روزها با افزایش مدل‌های مختلف برای هر سلیقه و متناسب با هر شغل و موقعیتی، چادر مناسب وجود دارد تا بانوان محجبه، راحت‌تر از قبل به فعالیت اجتماعی بپردازند. فقط کافی‌ست مدل‌های مختلف را بشناسیم، مدلی را که بیشتر می‌پسندیم، انتخاب کنیم و یک‌بار دیگر نشان دهیم که همۀ زن‌ها ریحانه‌اند و بوی بهشت می‌دهند؛ اما محجبه‌ها بیشتر! با انتخاب پوشش چادر، ثابت می‌کنیم که ما هم مثل همۀ زنان جهانیم؛ البته با چاشنی چادر و نمک حیا. ما با این انتخاب، نشان می‌دهیم که هنوز هم «بانمک‌ها»پرطرف‌دارترند...

 

دنیای رنگارنگ چادرهای مشکی

چادرهای مشکی، به‌طور معمول یک پوشش هستند که برای حضور در اجتماع استفاده می‌شوند. برای دوخت یک چادر مشکی، هم مدل‌های مختلفی وجود دارد و هم پارچه‌های گوناگونی. نوع چادری که زنان برای پوشیدن انتخاب می‌کنند، بستگی دارد به محیط و اهمیت مجلس و محلی که در آن حضور می‌یابند؛ مثلاً در مجالس رسمی، چادرهای گران‌قیمت‌تر برای پوشیدن اولویت دارند. چنان‌که در محیط‌هایی مثل بازار و محل کار، زنان ترجیح می‌دهند که از چادرهایی با کیفیت پایین‌تر استفاده کنند. چادرهای مشکی، پرکاربردترین چادر بانوان ایرانی‌ست. این چادر از نظر پارچه، به دو دستۀ کلیِ ساده و طرح‌دار تقسیم می‌شود. ساده‌ها برای حضور در اجتماع و اماکن عمومی و طرح‌دارها، غالباً برای مهمانی‌ها؛ اما مدل دوخت چادر مشکی بسیار متنوع است.

 

شما کدام مدل را می‌پسندی؟

ساده: اگر چند سال پیش نام چادر را به زبان می‌آوردی، حداقل در ایران تنها معنایی که در ذهن تداعی می‌شد، چادری بود که از یک قواره پارچه، یعنی ۵/۴ متر با عرض ۱۱۵- ۱۱۰ سانتی‌متر، به‌صورت دوتکۀ دوخته‌شده بود؛ یک چادر یک‌سره که بعضی از خانم‌ها برای راحتی بیشتر به آن کش می‌دوختند. چادر ساده، از راحت‌ترین چادرهاست.

عربی: دومین مدلی که بانوان و دختران ایرانی به پوشیدن آن تمایل دارند، چادر عربی‌ست؛ چادری که تا مدت‌ها باید سراغش را از زائران کربلا و سوریه می‌گرفتی؛ چادری مانند یک عبا که هد و آستین ندارد. روی مچ این چادر، نخی وجود دارد که شصت در آن قرار می‌گیرد و به دلیل استفادۀ پارچۀ نسبتاً زیاد، در مقایسه با چادرهای دیگر حالت آزادتری دارد و در برابر وزش باد، به آسانی از تن پوشنده جدا نمی‌شود.

ملی: این چادر ترکیبی از مدل چادر ساده و عربی‌ست؛ چادری که از پشت شباهت زیادی به چادر ساده دارد و حُسن بزرگ چادر عربی، یعنی آستین را هم می‌توان در آن دید. این چادر به‌دلیل یراق‌دوزی‌هایی که روی آستین دارد و راحتی و شکیل‌بودن، بسیار مورد استقبال بوده و هست. این مدل چادر بسیار مناسب است برای دخترانی که تازه تصمیم به چادرسرکردن گرفته‌اند.

دانشجویی: خیلی‌ها گمان می‌کنند که این چادر، همان مدل ملی یا عربی‌ست؛ اما مدل دانشجویی، کمی متفاوت است. ابعاد چادر دانشجویی چیزی‌ست بین چادر ملی و عربی. این نوع چادر با داشتن درزی در قسمت بازو‌ها و البته یک آستین آزاد و نه چندان بلند، چادری راحت و آزاد است.

 

شالدار: این چادر را وقتی از دور می‌بینید، گمان می‌کنید که مانتویی یک‌سره و بلند است. چادر شالدار، بالاتنه‌ای بسیار بلند دارد که تا نوک پا می‌رسد و آستین آن هم بلند است. این مدل، به‌نوعی همان مانتوی بلند است که یک شال کوتاه یا بلند همراه خود دارد. جلوی این چادر، با زیپ مخفی بسته می‌شود.

 

لبنانی: این چادر آستین ندارد و بسیار شبیه یک مانتو با آستین خفاشی‌ست. برای بیرون‌آوردن دست‌ها، شکافی روی چادر ایجاد شده و یک مچ ده‌سانتی‌متری به آن دوخته شده است. چادر لبنانی صدفی نیز، بسیار شبیه لبنانی ساده است؛ با این تفاوت که بالای آن مقنعه یا چانه دارد و از جلو زیپ می‌خورد. پوشیده‌بودن این چادر، به شما امکان می‌دهد که زیر آن لباس راحت‌تری بپوشید؛ زیرا به هیچ وجه باز نیست.

 

قجری: این چادر از مدل‌های اصیل ایرانی‌ و در زمان قاجار رواج زیادی داشته است. چادر قجری دارای قسمتی شبیه دامن است که با بستن بندهایی به دور کمر، پایین‌تنه را می‌پوشاند و قسمت بالایی آن که کاملاً شبیه چادر سادۀ ایرانی‌ست، به‌راحتی با کش روی سر نگه‌داشته می‌شود. از طرفی در قسمت بالایی، دو لبۀ آزاد دارد که امکان حرکت دست‌ها را بیشتر می‌کند.

عبا: اگر چادری بسیار گشاد می‌خواهید، سراغ این مدل بروید. در چادر جده، پارچۀ زیادی به کار رفته و همین باعث عریض‌شدن این مدل می‌گردد و عرض زیاد آن، پوشش کامل و راحتی برای بانوان همراه دارد.

اماراتی: این چادر به‌دلیل داشتن آستین، از انواع چادرهای عربی اندامی‌تر است. جلوی این چادر، به‌صورت باز طراحی شده و شما می‌توانید با سلیقۀ خود، از زیپ یا انواع دکمه برای بستن آن استفاده کنید.

 آسو: چادر کلاه‌دار یا آسو، مانند یک مانتوی گشاد است که به‌جای آستین، درزی برای بیرون‌بردن دست‌ها دارد. با وجود کلاهی در سر، زیبایی این چادر بیشتر به چشم می‌آید. این مدل در عین داشتن پوششی کامل، برای استفاده روی لباس‌های مجلسی مناسب است.

 

جلباب: یکی از اولین ابتکارات طراحان داخلی چادر جلباب است از ویژگی‌های این چادر می‌توان به  قابلیت تنظیم اندازه‌ی صورت، داشتن آستین مخفی و زیپ مخفی جهت وضو‌گیری، شیردهی و بستن ساک آغوش و دسترسی به کیف و تلفن همراه، جیب داخل چادر،آستین ساق دست و آستین زمستانی، شباهت به چادرهای معمولی و... اشاره کرد.

حسنا: این مدل چادر نیز، حاصل تلاش طراحان وطنی‌ست. حسنا، حجابی مثل چادرهای نیم‌دایرۀ ساده دارد؛ اما برخلاف چادرهای ساده، روی سر سنگینی نمی‌کند و با مقنعه‌ای که همراه این نوع چادر است، حجاب بانوان کامل می‌شود. این مقنعه در حقیقت جایگزین مانتو، ساق دست و حتی روبند می‌شود و دستک‌های بلند دارد که مشکی آن یک وجب از زانو پایین‌تر است، چادر احرامش یک وجب بالای زانوست و چادر گل‌دارش برای استفاده در منزل، روی زانوست و به‌صورت دوتکه دوخته می‌شود.

ثمین: این چادر نیز توسط طراحان داخلی و با ایجاد تغییراتی در چادر قجری تولید شده است. ثمین، تلفیقی از چادر سنتی و قجری‌ست که از پشت بدون درز، یک‌تکه و از لحاظ پوشش و آزادی عمل، از مدل قجری راحت‌تر و زیباتر است.

 

دنیایی رنگارنگ چادرهای رنگی

خانگی: این چادرها اغلب سبک و با زمینه‌های رنگی و طرح برگ و گل هستند که در مهمانی‌های خودمانی کاربرد دارند.

نماز: چادر نماز انواع مختلف دارد؛ یک مدل کاملاً ساده و کله‌قندی‌ست، مانند چادرمشکی‌های سنتی. فقط پارچۀ آن رنگی روشن دارد. مدل دیگر، شبیه مدل دانشجویی‌ست؛ با این تفاوت که جلو چادر بسته و به‌گونه‌ای‌ست که هنگام قنوت و بالاآمدن دست‌ها، حجاب فرد حفظ می‌شود. چادر نماز دوتکه هم از یک مقنعه و دامن بلند تشکیل شده و برای افراد مسن و اشخاصی مناسب است که توانایی نمازخواندن ایستاده را ندارند.

عروس: چادر عروس علاوه بر مدل سنتی که با پارچۀ حریر سفید دوخته می‌شد، به‌صورت مجلسی‌تر نیز دوخته می‌شود. این چادر نگین‌کاری شده و پشت آن، طرحی با گیپور و منجوق دارد؛ به همین دلیل زیبایی آن دوچندان می‌شود. وجود یک شال مجزا و دکمۀ مخفی، پوشش مناسب در عین زیبایی را برای عروس‌خانم‌ها فراهم می‌کند.

 

فاطمه دولتی