تقویم ماه آبان

نوع مقاله : تقویم ماه

10.22081/mow.2017.64967

بسم الله الرحمن الرحیم

تقویم ماه

ریزش برگ‌‌، بی‌باروبرشدن درختان و صدای خش‌خش توی پیاده‌رو‌ها، یعنی به وسط پاییز رسیده‌ایم؛ به ماه پرشکوه و نارنجی آبان. این ماه حال‌تان چطور است؟ خدای نکرده به افسردگی فصلی که دچار نشده‌اید؟ کارهای‌تان خوب پیش می‌رود؟ این ماه هم کنار مرور مناسبت‌ها، پیشنهادهای ویژه‌ای برای شما داریم. همراه ما باشید که با هم بگوییم: «آبان عزیز، سلام!» 

 

دوم آبان: درگذشت بانو قنبری، نقاش خودآموخته

بانو قنبری، سال ۱۳۰۷ شمسی در روستای «دریکنده» استان مازندران به‌ دنیا آمد و تا 67سالگی برای بیان احساسات خود از طریق نقاشی فعالیتی نکرد. روی‌آوردن وی به نقاشی، از بیماری و فروختن گاو موردعلاقه‌اش آغاز شد. پس از آن، مکرمه بسیار غمگین شد و برای غلبه بر احساساتش، به نقاشی پناه برد. او که حتی قادر به خواندن و نوشتن نبود، بدون هیچ‌گونه آموزش رسمی، دست به خلق تصاویری فوق‌العاده زد. اولین کارش را که پرتره‌ای از یک گاو بود، با گل و خاک روی سنگ نقاشی کرد. سپس تمام دیوارهای خانه، در‌ها، کدوهای حلوایی و هر آنچه را می‌توانست بوم نقاشی‌اش باشد، انباشته از طرح و رنگ کرد؛ تا این‌که یکی از پسرانش در یکی از سفرهای ماهانه برای ملاقات مادر، از تهران برایش رنگ و کاغذ خرید. نخستین نمایشگاه مکرمه، سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون برپا شد و پس از آن، هرساله نمایشگاه‌هایی را در‌‌ همان گالری برگزار می‌کرد. کار‌شناسان هنر اروپا، آثار قنبری را با نقاشی‌های شاگال مقایسه می‌کنند. بانو مکرمه قنبری، دوم آبان ۱۳۸۴ از دنیا رفت.

پیشنهاد: کاغذی بردارید و همۀ استعداهایی را که دارید یادداشت کنید. به کدام توانایی خود تا به حال اهمیت نداده‌اید؟ کدام استعدادتان را به‌دلیل شرایط زندگی یا اجتماعی نادیده گرفتید؟ شاید زمان مناسبی باشد که به درون خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

سیزدهم آبان: روز دانش‌آموز

علت نام‌گذاری این روز، واقعۀ شهادت جمعی از دانش‌آموزان تهرانی‌ست که به نشانۀ اعتراض به حکومت پهلوی، صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطۀ دانشگاه تهران جمع شده بودند. در این اعتراض که با یاری قشرهای دیگری از مردم همراه بود، با شروع شلیک گاز اشک‌آور و سپس گلوله، ۵۶ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند. برای گرامی‌داشت این روز، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز دانش‌آموز نام گرفت.

پیشنهاد: به دانش‌آموزانی که در خانواده یا نزدیکان دارید، هدیه بدهید و به فراخور سن‌شان، دربارۀ علت نام‌گذاری این روز صحبت کنید.

بیست‌وسوم آبان: روز جهانی دیابت

شکل‏گیری و توسعۀ پدیدۀ شهرنشینی، تغییر الگوی غذایی و کاهش تحرک و فعالیت بدنی مناسب، شرایط مساعدی برای افزایش میزان قند خون و ابتلا به بیماری دیابت را پدید آورده است. به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، تا سال 1390 شمسی (2011م)، تعداد مبتلایان به مرض قند به بیش از 250میلیون نفر خواهد رسید که سهم ایران از این مقدار، حدود 1,5میلیون نفر است. برای شناساندن و افزایش سطح آگاهی در زمینۀ بیماری دیابت، 23 آبان روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده است. مادرانی که نوزاد چهارکیلو به بالا دنیا می‏آورند، افراد چاق و کم‌تحرک، آن‌ها که در فشارهای روحی شدید به سر می‏برند و نیز افرادی که نوعی سابقۀ فامیلی قوی دیابت غیروابسته به انسولین در آنان وجود دارد، احتمال خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. تشنگی زیاد، تکرار ادرار، ضعف عمومی و خستگی، افزایش یا کاهش وزن بدن بدون علت مشخص و کندی در بهبود زخم، از شایع‏ترین علائم دیابت (مرض قند) است.

پیشنهاد: نشانه‌هایی را که برای علائم دیابت ذکر شد، در خود و خانواده بررسی کنید.

 

بیست‌وچهارم آبان: روز کتاب و کتاب‌خوانی

کتاب، محصول تجربه‏های بشری و خلاقیت‏های ذهنی انسان است. پدیدآوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب، از توصیه‏های مهم اولیای دین است و با کمک به گسترش دانش، همچون یک میراث فرهنگی ارزشمند، برای نسل‏های آینده ماندگار می‏شود. یکی از مشکلات و کاستی‏های جامعۀ ما، گریز از کتاب و پایین‌بودن سطح فرهنگ مطالعه است. از آن سو دامنۀ علوم، موضوعات و کتاب‏ها گسترش یافته است و باید فرصت و نیروی کتاب‌خوانان، به خواندن بهترین‏ها و لازم‏ترین‏ها اختصاص یابد؛ از این رو با نام‏گذاری این روز به نام کتاب و کتاب‌خوانی، اهمیت موضوع بیشتر از قبل می‏گردد تا برای یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

پیشنهاد: برای پنج ماه باقی‌ماندۀ امسال برنامه‌ریزی و مشخص کنید تا پایان سال چند کتاب را مطالعه خواهید کرد.

 بیست‌وهفتم آبان: درگذشت مرضیه حدیدچی

 مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) که فعالیت‌های سیاسی خود را تقریباً از سال 1346 با پخش و توزیع اعلامیه آغاز کرده بود، سال 1353 از سوی ساواک دستگیر و با دختر نوجوانش رضوانه، به زندان افتاد و شدیدترین شکنجه‌ها را تحمل کرد. او پس از انقلاب، یکی از مؤسسان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و برای اولین فرمانده سپاه منطقۀ غرب کشور، مسئولیت سپاه همدان را برعهده گرفت. نابودی سازمان‌هایی نظیر کومله و حزب دموکرات کردستان، شبکه‌های مخفی فدائیان و منافقان، مسئولیت بسیج خواهران کل کشور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سه دوره‌، فرماندهی سپاه همدان، استاد دانشگاه علم و صنعت، استاد مدرسۀ عالی شهید مطهری، قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی از جمله اقدامات و سوابق اجرایی دباغ است. زمانی که امام(ره) وارد فرانسه شدند، پلیس اصرار داشت که یک زن پلیس فرانسوی، مسئولیت حفاظت از ایشان را برعهده بگیرند؛ اما امام(ره) به‌شدت مخالف بودند؛ بنابراین دباغ به نوفل‌لوشاتو رفت و با توجه به آموزش‌هایی که دیده بود، محافظ شخصی حضرت امام شد. مرضیه حدیدچی، روز پنج‌شنبه 27 آبان 95 دارفانی را وداع گفت.

پییشنهاد: کتاب زندگی‌نامۀ این بانوی مبارز، توسط محسن کاظمی تألیف و به همت نشر سورۀ مهر منتشر شده است.

پیشنهادهای آبان ماه

حوالی آسمان

آغاز آبان امسال، مصادف با روزهای اول ماه صفر است. لیلة‌المبیت، ولادت امام محمدباقر7، شهادت امام حسن مجتبی7، روز اربعین و رحلت حضرت محمد6، از مناسبت‌های مهمی هستند که در این ماه واقع شده‌اند. امام صادق7 فرمودند: «پیروان ما در شادی‌ها‌مان شاد و در حزن و اندوه‌مان محزون هستند»؛ برای همین، خوب است کنار رجوع به مفاتیح و انجام اعمال روزهای عزیز این ماه، هر یک از روزهای ولادت و روزهای عزا را در جای خودش بزرگ بداریم.

خانومی که شما باشید!

اگر هوای ابری یا گرفته شما را افسرده می‌کند، از لباس‌های سبز و نارنجی استفاده کنید. هوا جوری‌ست که هر ساعت از روز، می‌شود از خانه بیرون رفت. پیاده‌روی روی برگ‌ها و گوش‌کردن به صدای خش‌خش آن‌ها، از کارهای ضروری این ماه قشنگ است. یکی از تفریحات خوب بیرون از خانه در این ماه، می‌تواند رفتن به سینما و تماشای فیلم بیست‌ویک روز بعد باشد. 

 

کدبانوی کی بودی؟ سردشدن هوا، ما را نیازمند غذاهای مقوی می‌کند. انواع آش‌ و سوپ پاییزی را در سبد غذایی خانواده جا دهید و از مصرف کدوحلوایی و مشتقات آن غافل نشوید. آجیل‌ها را وارد میان‌وعده کنید. مصرف آب یخ را بسیار محدود کنید. این روزها لباس‌های تابستانی و بهاره حراج می‌شوند. اگر می‌خواهید برای عید خانواده خرید مقرون به‌صرفه داشته باشید، دست بجنبانید!