خبرهای کوتاه

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.64968

خبرهای کوتاه

فاطمه دولتی

 

اخبار کوتاه:

  • ۲۰۰هزار نفر از زنان زیر ۴۵ سال در ایران، زندگی «مجردی» دارند.
  • مطابق نظرسنجی اخیر ایسپا، 61.1درصد مردم ایران موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند.
  • جدیدترین کتاب «بلقیس سلیمانی» به‌نام «آن مادران، این دختران» برای انتشار به نشر ققنوس سپرده‌ شده و در پایان پاییز و با شروع زمستان، راهی بازار نشر خواهد شد.
  • 64 درصد زنان و 36 درصد مردان سالمند تحت حمایت، معیشت‌بگیر کمیتۀ امداد هستند.
  • کرمانشاه با 60.2 درصد، بالاترین «نرخ بیکاری زنان» و خراسان جنوبی با 28.68 درصد، پایین‌ترین رتبۀ بیکاری زنان را دارند.
  • یافته‌های جدید نشان می‌دهد که زنان، جذب مردانِ نوع‌دوست، فداکار و غیرخودخواه می‌شوند.
  • در بیشتر کشورهای جهان، در بدن زنان سطح بالایی از جیوه وجود دارد؛ این وضعیت از وابستگی غذایی آن‌ها به ماهی آلوده به جیوه ایجاد شده است.
  • مرگ ناشی از تصادفات، ایدز، سلاح‌های سرد و گرم، موادمخدر و الکل، کمتر از مرگ ناشی از سیگار و دیگر دخانیات است.
  • مصرف سیگار در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ساله افزایش داشته که عمدۀ آن، در دختران نوجوان بوده است.
  • زنان ایرانی دارای همسر غیرایرانی، در پایتخت سرشماری می‌شوند تا فرزندان‌شان از خدمات آموزشی، ثبت‌نام در مدارس و اخذ دفترچۀ خدمات بیمۀ درمانی بهره‌مند شوند.

 

 

خبر صدکلمه‌ای

خوردن پوست مرغ ممنوع

با این‌که بسیاری از مردم پوست مرغ را دورریختی می‌دانند، بعضی دیگر علاقۀ زیادی به خوردن سرخ‌شدۀ آن دارند. پوست مرغ عامل بسیاری از بیماری‌ها در انسان است که در زن و مرد متفاوت است. پوست مرغ در خانم‌ها موجب جوش، پرمویی، رویش موهای زائد و کیست تخم‌دان می‌شود و در آقایان، موجب آکنه‌های شدید پوستی و نارسایی در هورمون می‌گردد.

 

تسهیلات ویژه برای سرپرستان ایتام

سیاست‌های اشتغال مددجویان تحت حمایت کمیتۀ امداد، در نظر دارد از طریق استعدادسنجی، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و اعطای وام، زمینۀ توانمندسازی، خوداتکایی و استقلال اقتصادی افراد و خانوارهای نیازمند را فراهم کند. علاوه بر این به مددجویان مجری طرح‌های اشتغال دانش‌بنیان، کارآفرین و طرح‌های مربوط به اشتغال مردانی که با زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیتۀ امداد ازدواج کنند و یا سرپرستی ایتام را برعهده گیرند، امتیاز ویژه اعطا می‌شود.

جعبۀ جادویی خطرناک

شاید شما هم یکی از علاقه‌مندان به کارتون‌های «والت‌دیزنی» باشید؛ اما خوب است بدانید که آمریکایی‌ها، آموزش را از مدارس شروع نمی‌کنند؛ بلکه از هالیوود و شرکت‌های انیمیشن‌سازی چون والت‌دیزنی این فرآیند آغاز می‌شود. شرکت والت دیزنی، به‌تازگی نوعی تفکر هم‌جنس‌بازانه نمود پیدا کرده است. حتی والت دیزنی در این حوزه، به انیمیشن‌های افسانه‌ای خود نیز رحم نکرده است. این شرکت سعی دارد، تفکر هم‌جنس‌بازانۀ خود را در قلب و دل جوانان نسل فردا بکارد. بهتر است این روزها، کودکان خود را با جعبۀ جادویی تنها نگذارند؛ چراکه آموزش‌های خطرناک انیمیشن بسیار اثرگذار است.

مهریۀ همسر محسنِ حسین7

به نظر شما مهریۀ همسر «شهید حججی» چیست؟ پدر همسر شهید حججی دربارۀ مهریۀ دخترش گفت: «همسر شهید حججی وقتی قبالۀ ازدواج را تنظیم کردند، مسائل ارزشی را برای مهریه ذکر کرده است. مهریۀ او 124هزار صلوات بر محمد و آل محمد و حفظ قرآن با معانی‌ست و شهید حججی، موفق شده بود که نیمی از قرآن را به‌شکلی که همسرش شرط کرده بود، حفظ کند.»

 

خبرهای بلند

عربستان کشوری با شکاف عمیق جنسیتی

عربستان یکی از زن‌ستیزترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. محدودیت زنان در این کشور، بسیار زیاد بوده و قوانین عجیبی در آن برای بانوان وجود دارد. یک زن سعودی بدون اجازۀ مرد (پدر، همسر یا برادر) نمی‌تواند حساب بانکی باز کند، نمی‌تواند جراحی اختیاری (غیرضروری) داشته باشد، نمی‌تواند به قبرستان برود؛ حتی اگر عزیزترین آدم زندگی‌اش را از دست داده باشد و اجازه ندارد در مراسم تشییع جنازۀ او شرکت کند. همچنین نمی‌تواند لباسی را پرو کند که انتخاب می‌کند. او برای خروج از خانه، باید همراه یکی از محارم مرد خود باشد و بدون همراهی همسر، ویزیت نمی‌شود. عربستان سعودی در جدول شاخص شکاف جنسیتی که مجمع جهانی اقتصاد تهیه می‌کند، عملاً بدترین کشور دنیاست. زنان سعودی از سال 2015 حق رأی را به دست آوردند؛ اما این روزها خبر لغو ممنوعیت رانندگی آنان خبرساز شده است. «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی، اعلام کرده که این ممنوعیت را با دستوری لغو کرده است. حالا زنان عربستانی می‌توانند گواهی‌نامه بگیرند و در خیابان‌های عربستان رانندگی کنند. این در حالی‌ست که پلیس عربستان در سال‌های گذشته، به کرات زنانی را دستگیر کرده که قانون منع رانندگی را زیر پا گذاشته‌اند.

 

نفس در هوای دفاع مقدس

«نرگس آبیار» را با «شیار 143» می‌شناسیم؛ فیلمی که سختی‌ها و دلتنگی‌های الفت مادر یک شهید مفقودالاثر را روایت می‌کرد؛ فیلم موفقی که موجب شناخته‌شدن آبیار شد. سال گذشته نرگس آبیار با فیلم «نفس» به سینماها آمد. این فیلم، روزگار دخترکی را روایت می‌کند که بی‌گناه جانش را در بمباران از دست می‌دهد. نفس در ادامۀ حضور در عرصۀ بین‌الملل، بیست‌وهشتمین حضور جهانی خود را با نمایش در بخش مسابقۀ «جشنوارۀ فیلم زنان موج می‌سازند» در کشور تایوان تجربه می‌کند. این جشنواره از تاریخ ٢١ تا ٣٠ مهرماه، در کشور تایوان برگزار شده و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم زنان دنیاست. فیلم سینمایی نفس به تهیه‌کنندگی «محمدحسین قاسمی» و «ابوذر محمدی» تولید شده است و بخش بین‌الملل آن را «محمد اطبایی» برعهده دارد. اگر تاکنون موفق به دیدن این فیلم نشده‌اید، می‌توانید نسخۀ نمایش خانگی آن را تهیه و همراه خانواده تماشا کنید. نفس تصویر جدیدی از دفاع مقدس است.

مهدیه با کودکان ایران حرف می‌زند

نام کتاب «مهدیه و لباس‌های سخن‌گو»ست. «مهدیه»‌ شخصیتی فرهنگی‌ست که «جبهۀ فرهنگی خودجوش محجبه‌ها» آن را تولید کرده است؛ خیریه‌ای فرهنگی که به دست عده‌ای از طلبه‌ها و دانشجویان، با هدف تولید و پخش رایگان محصولات فرهنگی تراز اول انقلاب اسلامی بین کودکان و نوجوانان راه افتاده است. نثر داستانی کتاب، آن را جذاب کرده است. شروع کار، به چرایی رجحان حجاب چادر برای زنان مسلمان می‌پردازد. کتاب با نثری روان و به شیوه‌ای کاملاً منطقی و عقلانی، برای دختربچه‌ها توضیح می‌دهد که چرا باید حجاب داشته باشند و چرا چادر برترین حجاب است. کنار کتاب، عروسک مهدیه که درواقع همان شخصیت اصلی کتاب است، از سوی این گروه فرهنگی طراحی و تولید شده است. اعضای این گروه می‌گویند که چون عروسک پاشنۀ ‌آشیل تربیت در کودکان ـ به‌ویژه دختران ـ است، این کار را انجام داده‌اند. در کتاب «مهدیه و لباس‌های سخن‌گو» دربارۀ مفهوم محرم و نامحرم‌بودن و مفاهیم دیگر دینی بحث نشده است؛ بلکه ابتدا به لزوم پوشش از نظر عقلانی اشاره شده و این‌که هر کسی متناسب با شأنیت خود، پوششی دارد و این پوشش با همه حرف می‌زند. دست‌اندرکاران توزیع کتاب با نذر خیریه‌ای که برای آن برگزار کرده‌اند، توانسته‌اند این کتاب را به اقصا نقاط کشور برسانند تا همۀ کودکان کشور آن را داشته باشند؛ حتی برخی از مراکز درمانی یا مهدکودک‌ها و مدارس هم درخواست توزیع این کتاب را داشته‌اند.