نه الگانس، نه میتسوبیشی، فقط چادر ایرانی

نوع مقاله : خبر های تصویری

10.22081/mow.2017.64971

گپ‌وگفتی با مهندسان کارخانۀ حجاب شهرکرد که در سال توان تولید هفتادمیلیون متر چادر را دارد

نیلوفر زیران پور

 

 یک سال رفتم بازار و سراغ مغازۀ پارچه‌فروشی. فروشنده تا متوجه شد دنبال یک چادر با جنس خوب هستم، پرسید: «الگانس سر می‌کنید یا میتسو بیشی؟» آن‌جا فهمیدم که پای چشم‌بادامی‌ها به تولید چادر که جزئی از سنت، آیین و فرهنگ ماست هم باز شده؛ اما آبان سال 95، اتفاق بسیار خوبی در کشور افتاد. هجدهم آن ماه، خبرگزاری‌ها نوشتند: «اولین کارخانۀ تولید چادر مشکی در شهرکرد افتتاح شد.» این کارخانه از سال 69 به ثبت رسیده و موضوع فعالیتش تولید و توزیع انواع پارچه‌های چادری مشکی و دیگر منسوجات (اعم از پرده‌ای، لباسی، مانتویی، مقنعه‌ای، روسری، ملحفه‌ای و...) بود؛ اما بنا بر پروژه‌ای که سال 93 مطرح شد، سال 95 توانست تکنولوژی تولید پارچۀ چادری را هم به محصولات خود اضافه کند. شرکت نساجی حجاب شهرکرد، پیش‌گام در صنعت تولید چادر مشکی با تعریف و اجرایی‌کردن بزرگ‌ترین پروژۀ تولید این محصول فرهنگی، همچنان در حال توسعه است. این کارخانه با خرید ماشین‌آلات و افزایش دانش فنی، تأمین‌کنندۀ ده‌میلیون متر چادر مشکی مرغوب و تحت لیسانس معتبرترین کمپانی‌های جهان است. شعار کارخانۀ حجاب شهرکرد این است: «ما با تضمین کیفیت محصولات تولیدی خود، همواره با شما هستیم و می‌مانیم.» در گپ‌وگفت زیر، بیشتر با محصولات و جزئیات فعالیت این کارخانه آشنا می‌شویم.

«مهندس دانایی»، مدیریت کارخانه را برعهده دارد. از ایشان می‌پرسیم: «هدف شما از تولید محصول ایرانی چیست؟»

ـ باور ما این است که با مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات خود شریکیم و این شراکت را تا بدان‌جا که هستیم، ادامه خواهیم داد. اعتقاد ما این است که با تکیه بر دانش و توانمندی نیروهای متخصص و کارآمد خود و بهره‌گیری از آخرین فن‌آوری‌های روز جهان و شناخت و آگاهی از نیازمندی‌ها و سلایق جامعه، می‌توانیم بهترین و کیفی‌ترین محصولات را تولید و عرضه کنیم و این کار را می‌کنیم و ادامه خواهیم داد.

 

از مراحل تولید چادر برای ما بگوید:

ـ کارخانۀ حجاب، بزرگ‌ترین واحد تابندگی کشور است که 34هزار دوک را شامل می‌شود. برای تولید پارچۀ چادر آماده‌سازی نخ، مراحل مقدماتی، فراهم‌کردن چله و بافندگی از مراحل مهم است؛ از طرفی قسمت رنگ‌رزی و تکمیل، آخرین مرحله است. خط تولید این کارخانه، صرفاً برای تولید چادر مشکی در نظر گرفته شده و این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیت دارد.

 

یکی از مهندسان کارخانه، در پاسخ به این سؤال که چند نفر در کارخانۀ حجاب مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: «به‌طور مستقیم بیش از 350 نفر کارگر و کارمند مشغول هستند و درصد چشم‌گیری از این افراد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.»

چند مدل چادر در کارخانه تولید می‌شود؟

ـ دو نوع چادر طرح‌دار و ساده. جنس چادرها کرپ است. در حال حاضر قیمت هر قواره چادر، از 55 تومان شروع شده و به تناسب طرح، کیفیت و متراژ، افزایش می‌یابد.

استقبال مردم از محصولات چطور است؟

ـ الحمدلله با استقبال خوبی روبه‌رو هستیم! ما سعی کردیم در تولید چادر، استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم و از طرفی، محصول باکیفیت و قیمت مناسب ارائه دهیم؛ البته انتظار داریم که بانوان کشور، به تولیدکنندۀ داخلی اعتماد کنند و در خرید، خود را ملزم به انتخاب محصول ایرانی بدانند تا از ما و کارخانه‌های مثل ما حمایت شود.

مهم‌ترین مشکلی که با آن روبه‌رو هستید، مثل همیشه قاچاق است؟

ـ متأسفانه بله! قاچاق آفت اصلی است. مشکلات مالی و بانکی هم وجود دارد؛ اما تمایل مردم به کالای خارجی هم آسیب بزرگی‌ست. به نظر باید یک عزم و ارادۀ عمومی در راستای حمایت از تولیدات داخلی صورت گیرد.

چه انتظاری از مردم دارید؟

ـ اول از همه با خرید محصولات از ما حمایت کنند؛ از طرفی دربارۀ کیفیت و... نظرها و پیشنهادهای خود را به ما برسانند. ما کانال تلگرام و سایت داریم که به‌راحتی قابل دسترس است. بانوان ایرانی، بدانند که حتماً نظرها و پیشنهادها را می‌شنویم و در راستای اجرایی‌شدن‌شان تلاش می‌کنیم. قیمت محصولات ما بسیار پایین‌تر از محصولات خارجی است؛ پس شرایط بازار و میزان خرید در افزایش تولید محصول کارخانه تأثیر بسزایی دارد.

 

مردم از کجا می‌توانند چادرهای کارخانۀ حجاب را تهیه کنند؟

ـ در حال حاضر در بازار تهران توزیع عمده داریم. قرار است در آیندۀ نزدیک، با مارک تجاری و یک نشان انحصاری، این چادرها در سراسر کشور توزیع شود تا مصرف‌کننده با دیدن نشان، از ایرانی‌بودن محصول مطمئن شود؛ اما دسترسی راحت‌تر، از طریق کانال کارخانه و فروشگاه‌های مجازی فعال است که محصولات ما را ارائه می‌کنند؛ مثلاً کانال «چادر ایرانی، افتخار ملی» یا «خانۀ ایرانی» و نمایشگاه‌های سراسری مانند نمایشگاه قرآن و حجاب و عفاف، چادرهای ما را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

 

کارخانۀ نساجی حجاب شهرکرد، در حال حاضر دارای نُه سالن است که در سالن‌های یک تا سه، عملیات تاب نخ انجام می‌شود و بسته‌های بزرگ نخ، به بسته‌های کوچک بدل شده، در سالن سوم عملیات تثبیت و استحکام نخ اجرا می‌شود، در سالن چهارم آهارزنی و مقدمات تولید چله انجام شده، در سالن ششم و هفتم این کارخانه، بافندگی پیکانول و ژاکارد انجام می‌شود، در سالن هشتم کنترل پارچه و در سالن نهم، رنگ‌رزی و تکمیل تولید پارچۀ چادر مشکی انجام می‌شود. سالیانه بالغ بر سه‌میلیون تن چادر مشکی، از سوی نساجی حجاب تولید می‌شود که این میزان تولید، در حال افزایش است.

«میرمحمدتقی دانایی ‌هشیاری» مدیر عامل شرکت، عقیده دارد: «ظرفیت اسمی تولید این واحد نساجی، سالانه ده‌میلیون متر پارچۀ چادر مشکی با آخرین ماشین‌آلات روز دنیاست.»

 

یک تجربۀ موفق

یکی از بانوان ایرانی که از چادر کارخانۀ حجاب استفاده کرده، از کیفیت این محصول برایمان این‌گونه می‌گوید: «به‌تازگی چادر ایرانی را که تولید کارخانۀ حجاب شهرکرد است، شستم. از چروک‌شدن و پرزدادن چادر بسیار نگران بودم؛ اما بعد از شست‌وشو، خبری از چروک و پرز نبود. این چادر بسیار سبک، کاملاً تیره و با قیمت مناسب بود که با چروک‌نشدن، ویژگی‌های خوبش تکمیل شد. واقعاً افتخار می‌کنم که چادری به این سبکی و راحتی، در کشور خودم تولید می‌شود.»